BURSON-MARSTELLER

Nederlandse CEO onzichtbaar

Nuchtere professionals willen geloven in CEO's

Den Haag, 4 december 2003 - Een groot aantal AEX CEO's is nauwelijks bekend bij professionals. Bovendien hebben de CEO's weinig onderscheidend profiel ten opzichte van elkaar. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door communicatieadviesbureau Burson-Marsteller, in samenwerking met onderzoeksbureau Research International. In het onderzoek, dat plaatsvond onder 300 professionals (analisten, journalisten, overheidsmedewerkers, executive searchers en studenten), werd gevraagd naar de reputaties van de Voorzitters van de Raden van Bestuur, oftewel CEO's.

In de Verenigde Staten en in diverse Europese landen werd het onderzoek eerder uitgevoerd. In de Verenigde Staten liepen daarbij de meningen over de CEO's van de belangrijkste beursgenoteerde fondsen veel meer uiteen. Bij de beoordeling van de Nederlandse CEO's blijkt dat ze elkaar weinig ontlopen en waarderen de respondenten de CEO's allemaal met een kleine voldoende. De enkele uitschieters zijn met name diegenen die negatief in het nieuws zijn geweest. Het calvinistische 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' lijkt hier van toepassing.

Inge Wallage, CEO van Burson-Marsteller Nederland, licht toe: 'De CEO in Nederland profileert zich niet, blijkt uit dit onderzoek. Het lijkt een tegenreactie op de almachtige 'super' -CEO die zich in de jaren van economische groei positioneerde. CEO's in landen als de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Duitsland, profileren zich veel sterker, wat de bedrijfsreputatie ten goede lijkt te komen.'

De resultaten van het onderzoek wijzen op drie belangrijke pijlers voor een sterke CEO-reputatie in Nederland; geloofwaardigheid is daarbij de belangrijkste, naast het effectief kunnen managen van crises en het creëren van intern draagvlak.
Verlies aan geloofwaardigheid werd als meest pregnante faalfactor genoemd en overtreft daarmee het behalen van slechte resultaten. 'Een geloofwaardige CEO is onmisbaar bij het brengen van slecht nieuws, zoals tegenvallende resultaten', concludeert Wallage.

Douwe Rademaker, CEO van Research International voegt hier aan toe: 'Een CEO kan geloofwaardigheid verkrijgen door enerzijds een strategische visie te ontwikkelen en uit te dragen en anderzijds snel aansprekende resultaten te boeken. Zo creëer je draagvlak onder je mensen en geef je beleggers vertrouwen'.

CEO-reputatie is een onderdeel van de bedrijfsreputatie. De nuchtere Nederlandse professionals beoordelen bedrijven verder op het feit of ze waar maken wat ze beloven, op de kwaliteit van geleverde producten en diensten en op service. Factoren als sociaal maatschappelijk verantwoord ondernemen of milieu scoren laag, terwijl daar de afgelopen jaren toch veel in is geïnvesteerd door bedrijven.

De respondenten geloven dat de reputatie van een CEO wel degelijk invloed heeft op de reputatie van het bedrijf dat hij of zij vertegenwoordigt. Men meent dat de bedrijfsreputatie voor 43% wordt bepaald door de CEO. In het buitenland zijn deze cijfers zelfs nog hoger; in de VS schat men dit op 50%, in het Verenigd Koninkrijk op 49% en in Duitsland op maar liefst 64%.

Respondenten in Nederland geloven dat in de afgelopen zes maanden de invloed van de CEO op de bedrijfsreputatie is toegenomen. Dat is te verklaren door de aandacht in de media voor CEO's en hun functioneren.
Toch percipiëren professionals de CEO-reputatie als een belangrijker factor dan het in werkelijkheid is. Dat blijkt uit nadere statistische analyse van de correlatie tussen beoordeling van bedrijfsreputatie en CEO reputatie. De feitelijke samenhang tussen CEO en bedrijfsreputatie blijkt iets boven de 30% te liggen.

Een verrassende uitkomst is dat professionals hun oordeel over een CEO mede baseren op de mate waarin een CEO er in slaagt om intern het vertrouwen van zijn eigen mensen te winnen. Wallage voegt hier aan toe: 'Inspirerend zijn naar de eigen medewerkers lijkt fundamenteel voor CEO's. De professionals geven aan dat een CEO zijn organisatie achter zich moet hebben doordat hij of zij een duidelijke strategische visie neerlegt. Maar CEO's kunnen met hun focus op interne communicatie ook op sympathie van buitenaf rekenen'.

Dit laatste sluit aan op wat Leslie Gaines Ross, specialist op het gebied van CEO-reputatie bij Burson-Marsteller in New York en stuwende kracht achter het wereldwijde onderzoek, nieuwe CEO's aanraadt als belangrijkste speerpunt in het eerste jaar van hun aanstelling. 'Werknemers hebben vragen aan hun CEO die een antwoord nodig hebben. Ze willen bevestiging in wat ze doen. Dit is de tijd voor de CEO om rond te lopen en zijn gezicht te laten zien in het bedrijf.'

Rademaker voegt er nog één belangrijk punt aan toe: 'Uiteindelijk is het voor een CEO essentieel om de strategische visie te vertalen in concrete actieplannen. Een CEO van een Nederlandse onderneming moet daarbij niet schromen om z'n mouwen op te rollen en voor de troepen uit te lopen. De CEO als meewerkend voorman past helemaal in de Nederlandse bedrijfscultuur.'

Meer informatie:
Voor meer informatie, het volledige rapport, alsmede twee cartoons die betrekking hebben op de resultaten van het onderzoek, kunt u contact opnemen met Christel Bruijns van Burson-Marsteller op nummer
070-3624861 of e-mail christel(onderliggend streepje)bruijns@nl.bm.com

Over Burson-Marsteller
Burson-Marsteller is een internationaal communicatie-adviesbureau. Het adviseert, ondersteunt en begeleidt internationale en grote nationale ondernemingen en instellingen bij het bereiken, veranderen en beschermen van percepties die direct bijdragen aan het bereiken van hun doelstellingen.

Burson-Marsteller beschikt over een brede deskundigheid op het gebied van Corporate Communicatie, Public Affairs, Issue Management, Crisismanagement, Marketing en Healthcare Communicatie. Deze expertise is gericht op zowel strategisch en tactisch advies, als op hoogwaardige uitvoering in het verlengde daarvan. Kijk voor meer informatie op www.bm.com

Over Research International
Research International is één van de grootste marktonderzoeksbureau ter wereld. Jaarlijks voert Research International op eigen initiatief diverse (inter)nationale onderzoeken uit om nieuwe inzichten te verwerven over menselijk gedrag. Waar liggen mensen wakker van? Waar gaat hun hart sneller van kloppen? Wat laat ze koud? Waar zouden ze meer van willen hebben? En waar minder van? Kijk voor meer informatie op www.research-int.com


04 dec 03 09:47