LEVER FABERGE

Magneten veroveren Nederland

PERSBERICHT
3 december 2003

Magneten veroveren Nederland
Dracco Magnets snelst lopende sinterklaascadeautje van dit moment

Bodegraven - Na het enorme succes in Noorwegen en Denemarken lijkt ook Nederland in de ban van de magneet. Dracco Magnets, speelgoedmagneten waarmee kinderen kunnen bouwen en spelen, stevenen af op een nieuwe rage. De in november geïntroduceerde magneten staan nu al hoog op de sinterklaasverlanglijstjes. Dat blijkt uit een onderzoek van het in kinderen en jongeren gespecialiseerde onderzoeksbureau Qrius.

'Dracco Magnets zijn het best verkochte speelgoedproduct van dit moment', vertelt Martijn Kuenen van Canenco BV, die het speelgoed naar Nederland bracht. Deze magneten zijn te koop in de meeste speelgoedwinkels maar ook gratis verkrijgbaar in de supermarkt bij aankoop van diverse producten van Cif, Glorix, Andrélon, Omo en Robijn.
Volgens Paul Sikkema, onderzoeksdirecteur van onderzoeksbureau Qrius en tevens specialist in rages voor kinderen , is het succes niet zo verwonderlijk. 'De laatste jaren is een aantal succesvolle hypes onder kinderen ontstaan, zoals Pokémon en Spinners. De Dracco Magnets hebben, net als deze twee, een aantal succesfactoren in zich. Zo zijn ze allemaal bekend van TV, zit er een verzamelelement in, zijn ze 'vetcool' én interactief. Met name het feit dat je met Dracco Magnets iets kan doen maakt een dergelijk speeltje voor kinderen interessant', aldus Sikkema.

Dracco Magnets
Sikkema vervolgt: 'Uit ons onderzoek blijkt dat na de eerste maand meer dan de helft van de kinderen tussen de 5 en 12 jaar de Dracco Magnets kent en bijna 1 op de 4 ze spaart. Alle ingrediënten voor een grote rage lijken dus aanwezig.' Volgens het onderzoekrapport staan bij jongens de magneten op nummer 1 van het verlanglijstje voor cadeautjes in de schoen. De meisjes van Nederland hebben de Dracco Magnets op nummer twee staan. Dit komt overeen met de verwachtingen van Sikkema: 'Jongens vinden verzamelen en bouwen vaak nog leuker dan meisjes.'

In Scandinavië zijn er meer dan 6,6 miljoen Dracco's in omloop (op een populatie van 10 miljoen inwoners). Met de huidige populariteit in Nederland belooft het ook hier een grote rage te worden.

Effecten en reacties Dracco Magnets
In het onderzoek naar Dracco Magnets mochten de magneetliefhebbers hun verhaal kwijt over deze nieuwe magneten. Zo bleek dat kinderen de Dracco Magnets niet alleen leuk vinden om mee te spelen maar dat ze soms ook op een creatieve manier gebruikt worden. De magneten blijven namelijk op de koelkast kleven maar ook op een hondenriem en andere metalen voorwerpen.

Dat de Dracco Magnets populair zijn ondervinden met name de supermarkten waar de Dracco's bij een aantal producten van Lever Fabergé gratis verkrijgbaar zijn. In de afgelopen week zijn er op meerdere plaatsen in ons land Dracco Magnets uit de supermarkt verdwenen. Peter Dekkers van Lever Fabergé: 'Of het al een rage is weet ik niet maar de afgelopen weken hebben wij van verschillende supermarkten meldingen gekregen dat ze van de producten afgehaald worden. Het zijn gelukkig slechts incidenten maar dat geeft wel aan dat de Dracco's erg gewild zijn.'


---


---