Partij van de Arbeid



03-12-2003


Amsterdam en Almere Hoe staat het met die regionale smanewerking



De PvdA Werkgroep Stedelijke Ontwikkeling organiseerde een bijeenkomst
met als thema: Regionale Ontwikkeling, met als speciale focus de
relatie Almere- Amsterdam.



Deze bijeenkomst had als doel de aanwezigen te informeren over de
middellange termijn ontwikkelingen in de Amsterdamse regio. De
werkgroep wilde echter met deze bijeenkomst ook het signaal afgeven
dat het belang hecht aan de versterking relatie tussen Amsterdam en
Almere. Zij had daarom ook een aantal Almeerders, zoals onder Laura
Bouwmeester (GS Flevoland) en Lidwien Venselaar (Flevoland)
uitgenodigd om deze bijeenkomst bij te wonen.



Opening:


De avond werd geopend door Gerrit van der Plas, ambtenaar bij de
Dienst Ruimtelijke Ontwikkeling en voor Amsterdam deelnemer aan de
zogenaamde Noordvleugelconferentie. Binnen dit overleg wordt binnen de
hele Noordvleugel van de Randstad van gedachte gewisseld over de
ontwikkeling op de middellange termijn. Van der Plas vertelde dat de
Amsterdamse regio zich kenmerkt zich door een concentratie van
werkgelegenheid in de havens en rond Schiphol. Echter de groei van het
aantal woningen heeft de afgelopen decennia geen gelijke tred gehouden
met de groei van de werkgelegenheid. Het gevolg van deze scheve woon-
en werkbalans is een forse dagelijkse pendel, zowel binnen de regio
als tussen regios, met grote gevolgen voor de bereikbaarheid. De
gevaren liggen bij ongewijzigd beleid de toenemende drukte op de weg
een bedreiging voor het economisch functioneren van de hele regio
vormen.



Na deze introductie in de Noordvleugelregio werd door de
expertsprekers: Lex Pouw (WBA), Pieter Tordoir (KvK) en Alex Colthoff
(ROA) een korte inleiding gegeven over wonen, werk en verbindingen.
Vervolgens werd de groep verdeeld in drie afzonderlijke werkgroepen,
waarbij deze themas nader werden uitgewerkt. De deskundigen gingen in
deze werkgroepen in discussie met de deelnemers. (verslagen van deze
werkgroep zijn hieronder te vinden)



Na afloop kwamen de deelnemers weer bij elkaar en werd verslag gedaan
van de uitkomsten. Samen met Flevoland gedeputeerde Laura Bouwmeester
reageerde de Amsterdamse Wethouder van Stedelijke Ontwikkeling Duco
Stadig op deze aanbevelingen. De conclusie is dat beide steden actief
doorgaan met het optimaliseren van de relatie, juist omdat beide
elkaar hard nodig hebben op het gebied van wonen, werken en verkeer.



Op 11 december is er een vervolgbijeenkomst gepland in Almere, waarbij
de Almeerse PvdA gemeenteraadsfractie van mening wil wisselen over de
groei van Almere.



De Almeerse feiten zijn dat de huidige taakstelling van Almere loopt
tot het jaar 2010. Dan zouden er in Almere 250.000 mensen moeten
wonen. De laatste tijd echter worden de geluiden, al zou Almere ook na
2010 nog verder moeten doorgroeien, steeds sterker. Inwoneraantallen
van 400.000 tot 500.000 worden genoemd en Almere zou daardoor zelfs de
vierde stad van het land worden. Inmiddels wordt er daarom op
verschillende niveau´s nagedacht over onder welke voorwaarden een
verdere groei van Almere na het jaar 2010 mogelijk is.


Gezien de complexiteit van deze materie zullen zowel Arie-Willem Bijl
als betrokken wethouder en Ton van Meurs vanuit de Almeerse fractie in
de gemeenteraad een toelichting op dit onderwerp zullen verzorgen.



Wanneer : 11 december 2003


Tijd : 20:00 uur


Waar : t Kardoes, Suurhoffstraat, (nabij Almere CS)



Verslag worshop verbindingen WSO 20 november 2003


WSO verslaglegger Roel Scholten rapporteert: Bij de werkgroep
verbindingen, bereikbaarheid en infrastructuur is uitgebreid ingegaan
op de voor en nadelen van samenwerking tussen Almere en Amsterdam.
Insteek daarbij is dat het niet blijft bij deze samenwerking, maar dat
het beste resultaat verkregen kan worden als de gehele regio erbij
betrokken wordt (Noordvleugel gebied). Alex Colthof van het ROA heeft
een presentatie gegeven van de infrastructurele knelpunten en
ontwikkelingen in dat gebied. Meest concreet voorbeeld van
samenwerking is de top 5 van infrabehoeften die door de gehele regio
wordt uitgedragen, waardoor ook Den Haag van hun noodzaak doordrongen
wordt. Daarnaast is geadviseerd dat samenwerking moet gebeuren op
basis van volledige gelijkwaardigheid en met zo weinig mogelijk
vrijblijvendheid. Samenwerking is tot slot niet beperkt tot
verschillende gemeenten, maar behelst ook verschillende disciplines
(bv ruimtelijke ordening, Infra, etc.)



Voorzitter van de workshop Lidwien Venselaar (Flevoland) schreef een
colomn over deze avond Lees hier haar column: Almere-Amsterdam: een
twee-eiige tweeling?



Verslag workshop werken WSO 20 november 2003


WSO verslaglegger Egbert de Vries rapporteert: De kernpunten die
Pieter Tordoir (KvK) meegaf was dat de groei van de regio in aantallen
werknemers en bewoners nodig is want bevolkingsgroei is immers de
drager van economische groei. Daarmee wordt ingestemd met de
doelstellingen van de Noordvleugelconferentie. Daarbij wordt Amsterdam
en Almere gezien als één stad, een daily urban system. 90% van de
interacties zitten namelijk binnen deze regio.


De kenmerken van deze stad zijn:


- het is een netwerk met knopen


- regiefunctie voor omgeving door de handel


- creatief milieu sterk, dit werkt als een magneet


- er zijn hoogwaardige voorzieningen.



De groei is voor onze regio noodzakelijk om kosteninflatie te
voorkomen. Dit kan geschieden door nieuwbouw, maar ook door
herstructurering! De vernieuwing moet worden gezocht in de bundeling
van infrastructuur en verstedelijking. Concreet: Het bedrijfsleven
investeert pas in Almere als de verbindingen op orde zijn. We moeten
weg van de monomane planning van de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw.
Menging van functies op wijkniveau en bouwen met en naar de menselijke
maat! De aanbeveling is: gebruik ook de diversiteit van de stad en
moedig die aan.



Er is veel kritiek op de grote woon-werkpendel. Enkele nuanceringen
bijstellingen zijn mogelijk:


1. meer werk aan huis. Bouw daar ook naar in Almere!


2. kleinschalige bedrijventerreinen kunnen meer worden gespreid, ook
in Almere in woonbuurten


3. kantorenfunctie mengen met leisure: dat willen de werknemers, hier
is in Almere ruimte voor.


4. Almere wordt ook een campus met kenniswerkers, Almere Poort plannen


5. grootschalige activiteiten concentreren in Westpoort, rond
Schiphol, en op een nieuw terrein in Almere Oost!



Uit de discussie kwamen verder de volgende zaken naar voren:


· Utrecht speelt ook een rol, heeft ook een claim op Almere.


· Er moeten bedrijven overgaan van Amsterdam naar Almere


· Onbalans wonen-werken neemt met de plannen van de
noordvleugelconferentie voor Almere toe: 60.000 extra arbeidsplaatsen
nodig.


· Amsterdam heeft een bereikbaarheidsprobleem, Almere niet


· Betere verdeling werkgelegenheid bij acquisitie en
herstructurering


· Er moeten in Almere ook culturele en maatschappelijke
voorzieningen komen.


Antwoord: prima, maar Almere heeft geen geld, vanwege de groeistuip.
Het rijk doet niets extras. En goedkope oude gebouwen staan er ook
niet, dus broedplaatsen creëren blijft moeilijk.


· Almere wil meer diversiteit in wonen:


Antwoord: prima maar op welke doelgroep richt je je?


· Kleur de bedrijventerreinen meer naar karakter in. Denk aan
een Chinatown


· Welke instrumenten heb je voor sturing?


Bijvoorbeeld 1: Misschien een paar culturele of overheidsbedrijven
verplaatsen?


Bijvoorbeeld 2: Misschien neemt Almere deel aan de regionale grondbank
Schiphol-Haarlemmermeer-Amsterdam.


Bijvoorbeeld 3: De ondernemers uit Almere en Amsterdam zouden meer
moeten netwerken onderling


Antwoord: KvKs werken aan samenwerking.



Tot slot: cruciaal is het dat er tussen Almere en Amsterdam meer en
betere verbindingen komen.



Twee lange termijn voorbeelden/droombeelden:


a. zweeftrein: ideaal, snel en stil vervoer. Veel mogelijkheden voor
ontwikkeling langs stations.


b. een bypass snelweg voor de A1 langs Almere en Zeewolde naar het
Oosten. Hierlangs kunnen allerlei activiteiten gepland worden.



Simone Veldema