3-12-2003
407 de nieuwe sedan van Peugeot
In een wereld die volop in beweging is en waar de verwachtingen van de
consument sterk aan veranderingen onderhevig zijn, introduceert
Peugeot de 407, een nieuwe sedan in de hogere middenklasse.
De 407 Sedan, die snel gevolgd zal worden door een SW, is de eerste
versie van de nieuwe 407-familie, waarmee het merk haar traditionele
waarden als betrouwbaarheid, dynamiek en esthetiek, een sterk
innovatief karakter geeft.
Voor grote autofabrikanten is dit marktsegment toonaangevend en van
strategisch belang. Het raakt het hart van de historie van Peugeot met
vele legendarische modellen uit de bekende 4-serie in de afgelopen
decennia. Met de opvolging van de 406 door de 407 wordt een nieuw
hoofdstuk in deze geschiedenis geschreven.
De klanten in dit M2-segment zijn overtuigd van de traditionele
waarden van een sedan. Ze kiezen geen grote auto uit het H-segment die
ze vaak te statig vinden, maar ze willen wel kunnen genieten van
dezelfde prestaties en dezelfde technologie. Ze houden ook van het
sportieve karakter van de succesvolle kleinere modellen van Peugeot.
Deze klanten, die onvoorwaardelijk voor een sedan kiezen, verwachten
een moderne auto met ijzersterke kenmerken.
Al deze wensen heeft Peugeot met durf vertaald in een nieuwe sedan,
die traditionele normen verlegt en vol zit met de modernste
technologie. En daarmee heeft Peugeot een zeer verleidelijke auto met
een sterk eigen karakter gecreëerd.
4,676 m durf vormgeving 'die je raakt'
De nieuwe 407 wekt de indruk van een roofdier, sterk en slank, met
evenwichtige en elegante vormen. Het opvallende front toont duidelijk
de verwantschap met de leeuw van het merk. De imposante luchtinlaat en
het grote embleem laten zien welke richting de styling van Peugeot
opgaat. Ook en profil lijkt de auto een kat die klaar is om de aanval
in te zetten; stevig op zijn poten door de grote wielen, slank en snel
door de lange, aluminium motorkap en de grote, ver naar voren
doorgetrokken voorruit, en gespierd door zijn korte, brede achterkant.
Het geheel belooft veel kracht, vermogen en veiligheid.
Enkele basiselementen
De basis van de 407 is het platform dat PSA Peugeot Citroën
ontwikkelde voor het midden- en topsegment. Het is speciaal aangepast
aan de bijzondere eisen op het gebied van wegligging en rijplezier die
gelden voor dit soort auto's. Met de onderstaande maten (in meters)
staat de 407 duidelijk midden in dit segment:
Lengte: 4,676
Breedte: 1,811
Wielbasis: 2,725
Hoogte: 1,445
Benzine of diesel; volop keuze
De 407 wordt leverbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren en
is voorzien van de modernste technologie met alle daarbij behorende
belangrijke voordelen voor de klant (handgeschakelde
versnellingsbakken met 5 of 6 versnellingen, een 4- of 6-traps
automaat, motoren die voldoen aan de strenge Euro4-norm en met diesels
die standaard voorzien zijn van een roetfilter).
De benzinemotoren:
* Het aanbod begint met een 1,8 liter (EW7J4) met 16 kleppen en een
elektrisch bediende gasklep die een vermogen van 85 kW (ongeveer
117 pk) levert en een koppel van 163 Nm. Deze motor is gekoppeld
aan een handgeschakelde 5-versnellingbak.
* Centraal in het programma staat een 2,0 liter (EW10J4), ook met 16
kleppen en een elektrisch bediende gasklep die een vermogen van
100 kW (circa 136 pk) levert en een koppel 190 Nm. Deze motor kan
gekoppeld worden aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak of aan
de autoadaptieve AL4, een 4-traps automaat met sequentiële
bediening.
Op het hoogste niveau is er een dubbel aanbod:
* Een 2.2 liter motor (EW12J4) met een maximum vermogen van 116 kW
(ongeveer 160 pk) en een koppel van 217 Nm, gekoppeld aan een
6-versnellingsbak of een 4-traps automaat met sequentiële
bediening.
* de 3 liter V6 (ES9JA) levert een vermogen van maar liefst 155 kW
(+/- 211 pk) en een maximum koppel van 290 Nm. Deze motor heeft
continu variabele timing (VVT) voor de inlaatkleppen voor een
soepele acceleratie vanaf zeer lage toerentallen en een nieuw
uitlaatsysteem dat zorgt voor meer vermogen bij hoge toerentallen
en minder geluid. Deze motor is gekoppeld aan een nieuwe,
elektronisch geregelde automatische versnellingsbak met 6
versnellingen en sequentiële bediening, waardoor het sportieve
karakter van deze aandrijfunit optimaal tot zijn recht kan komen.
De dieselmotoren
De 407 is er ook met twee krachtige, zuinige en schone
HDi-dieselmotoren:
* De DV6TED4 met roetfilter en een inhoud van 1,6 liter levert een
vermogen van 80 kW (ongeveer 110 pk). Het maximum koppel is 240
Nm, maar dat kan door het zgn. 'overboost'-effect, een tijdelijke
verhoging van de laaddruk, oplopen tot 260 Nm. De motor voldoet
aan de Euro4-normen en verwijdert alle roetdeeltjes door zijn
roetfilter. Hij heeft een 16-kleps cilinderkop, een intercooler,
een turbo met variabele geometrie en de nieuwste 'common
rail'-inspuiting met een maximum druk van 1600 bar. Deze motor is
gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingbak.
* De DW10BTED4 heeft een inhoud van 2,0 liter en levert een vermogen
van 100 kW (circa 136 pk). Het maximum koppel is normaal 320 Nm
maar, dankzij het 'overboost'-effect kan dit oplopen tot 340 Nm.
Ook deze motor voldoet aan de Euro4-norm en verwijdert alle
roetdeeltjes. De DW10BTED4 is gekoppeld aan een handgeschakelde
6-versnellingbak. Net als de 1.6 HDi, heeft ook deze motor een
16-kleps cilinderkop, een intercooler, een turbo met variabele
geometrie en de nieuwste 'common rail'-inspuiting met een maximum
druk van 1.600 bar.
Later zal het aanbod van dieselmotoren nog worden uitgebreid met onder
andere een V6 HDi (DT17) met een inhoud van 2,7 liter die door PSA
Peugeot Citroën wordt ontwikkeld in samenwerking met Ford.
Tegelijkertijd zal dan het aanbod aan automatische versnellingsbakken
verder worden uitgebreid.
AutoRai