Time : 10:15:15 AM
Date : Wednesday, December 03, 2003
Sender Name: Smap

Omob wordt Ethias

De buitengewone algemene ledenvergadering heeft op woensdag 3 december te Brussel de naamsverandering goedgekeurd. Deze gaat in vanaf vandaag.

Omob is de voorbije jaren sterk geëvolueerd, vooral sinds 1 januari 2000. Die dag zal ongetwijfeld een sleuteldatum in de geschiedenis van de maatschappij blijven aangezien hij het begin inluidde van de openstelling voor iedereen.

Dankzij deze openstelling voor het grote publiek konden opnieuw groeicijfers voorgelegd worden, en zelfs met een procentuele stijging van twee cijfers.

Het succes van de FIRST-rekening is hiervan het spectaculairste maar lang niet het enige voorbeeld. Ook in de autoverzekering en, globaal gezien over alle takken is er progressie.

Tijdens de recente geschiedenis heeft de maatschappij zich ook gediversifieerd en ontwikkeld:

- diversifiëring van de beroepen met het verschijnen van de bankpoot, na de informaticapoot (NRB)

- diversifiëring van de distributiekanalen (makelarij (Naviga-Mauretus) en internet)

- ontwikkeling van nieuwe producten en diensten (Verzekering levensongevallen, Home emergency)

Die beslissing tot openstelling op zich alleen volstond uiteraard niet. Er moest er ook de nodige ruchtbaarheid aan worden gegeven. Op 1 januari 2000 werd dan ook het startsein gegeven voor een uitgesproken visibiliteitsbeleid.
Omob is toen op grote schaal beginnen te communiceren: institutionele reclame, productreclame, frequente contacten met de pers, sponsoring en mecenaat, enz.
Die communicatie-investeringen hebben hun vruchten afgeworpen en Omob komt thans vaak in de media.

Jammer genoeg resulteert het feit dat zij verschillende benamingen heeft naargelang de taal van het landsgedeelte, in een verlies aan nationale naamsbekendheid.

Omdat die namen (Omob, Smap, Onderlinge maatschappij der openbare besturen, Société mutuelle des administrations publiques, Omob-Smap, het verschilt van geval tot geval) geen echt «merk» vormen, leiden zij tot een afzwakking van ons imago, een imago waarin Omob veel heeft geïnvesteerd, en met succes.

De meeste mensen zien immers niet dat Omob en Smap twee namen voor dezelfde maatschappij zijn. Daarenboven brengen die twee namen niet alleen overbodige kosten met zich mee (inzake papierwaren, drukwerk, reclame,...) maar ook dagelijkse moeilijkheden inzake nationale visibiliteit; de sportsponsoring (basketbal, tennis, enz) is daarvan een goed voorbeeld.

In het kader van een ruimere studie van de evolutie van het Omob-imago, werd dan ook een naamsverandering geïntegreerd: één enkele naam, zonder bijzondere betekenis in gelijk welke taal, maar die wel de waarden van de maatschappij suggereert: menselijkheid, ethiek, engagement, nabijheid.

De context is ideaal: Omob is volop in groei, en doet het heel wat beter dan de concurrentie. Haar resultaten zijn goed.

De naamsverandering wordt bovendien niet opgelegd omwille van externe omstandigheden (fusie, overname, of herstructurering).

De naamsverandering kan worden doorgevoerd op een ogenblik dat Omob in haar naamsbekendheid heeft geïnvesteerd, binnen een context van uitzonderlijke groei van de maatschappij. Dat werkt geruststellend voor de buitenwereld en voor het personeel.

Kortom, het werk rond het imago van Omob is meer dan een «simpele» naamsverandering want het sluit aan bij een klantgericht kwaliteitsprogramma, met het oog op een verbetering van de rendabiliteit en de efficiëntie, en een modernisering van de onderneming.

Concreet gezien gaat het over de creatie van:

1 ­ een nieuwe naam

2 ­ een nieuw logo

3 ­ een nieuwe stijl
waarmee een nieuwe visuele identiteit wordt geïntroduceerd en de "intellectuele" identiteit versterkt.

Ethias is de naam die werd gekozen voor die nieuwe visuele identiteit.

De handgeschreven «h» vormt het verankeringspunt van de merknaam en benadrukt het humane karakter van Ethias.
De eenvoud van het lettertype (in kleine letters) weerspiegelt de spontane en eerlijke relatie die Omob onderhoudt met haar verzekerden, met haar partners en met haar medewerkers. De gekozen kleur, sienna-rood, geeft uitdrukking aan onze verscheidenheid (de financiële wereld is immers in hoofdzaak blauw), het dynamisme en de wil om het imago te verjongen.

Logo als bijlage of op www.pressreleases.be

Voor meer informatie :
Edwin Hoeven, persverantwoordelijke: tel. 011 28 22 89

URL: http://www.ethias.be

Picture:
http://www.belgadirect.be/Files/rigo_20031203_094620_8/rigo_2003