Publicaties TNS NIPO onderzoek
2 december 2003
TNS NIPO en Veldkamp komen opnieuw met mediabelevingsonderzoek
Medium- en reclamebeleving voor alle mediumtypen
TNS NIPO en Veldkamp voeren momenteel opnieuw het
"Mediabelevingsonderzoek 2003" uit. Dit onderzoek speelt in op de
ingrijpende veranderingen in het medialandschap die in de
afgelopen vijf jaar hebben plaatsgevonden. Het
Mediabelevingsonderzoek werd in 1998 al eerder door Veldkamp
gelanceerd en kreeg destijds zeer lovende reacties in de media.
Het onderzoek werd zelfs bekroond met "de Hans du Chatinierprijs"
voor beste mediaonderzoek van dat jaar. De resultaten van dit
onderzoek, waarin de medium- en reclamebeleving van alle
mediumtypen onder de loep wordt genomen, zullen medio januari 2004
beschikbaar zijn.
Resultaten eerder onderzoek
Uit het onderzoek in 1998 bleek dat kwantitatieve bereik-, kijk-
en luistercijfers slechts een deel van het verhaal vertellen: de
mediumtypen verschillen qua beleving van elkaar en vullen elkaar
aan. Zo scoorden dagbladen goed op de informatiefactor en bleken
tijdschriften qua beleving een zeer heterogeen karakter te hebben.
Verder bleek radio steeds meer een ontspanningsmedium te zijn
geworden, bioscoop goed te scoren op "het laten genieten en het
bieden van gespreksstof" en werd internet vooral als praktisch
bruikbaar gezien.
Kwalitatieve mediaplanning
Het Mediabelevingsonderzoek 2003 gaat in op hoe mensen de
mediumtypen televisie, radio, dagbladen, huis-aan-huisbladen,
tijdschriften, bioscoop, internet, buitenreclame en
brievenbusreclame daadwerkelijk beleven. Naast de beleving van het
mediumtype, komt ook de reclamebeleving per mediumtype aan bod.
Zodoende kan via "single source" onderzoek worden bekeken welke
sterke en zwakke punten de verschillende mediumtypen hebben, wat
de reclamebeleving per mediumtype is en in hoeverre dit is
veranderd ten opzichte van 1998. Daarnaast geeft het
Mediabelevingsonderzoek onder meer antwoord op de vraag welke
mediumtypen elkaar qua beleving aanvullen (multimedia strategie).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/ Veldkamp
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met
Vincent Kuijpers (tel: 020 522 57 35) of Stephan van Velthoven
(tel: 020 522 59 99)
TNS NIPO