Gemeente Oldebroek
02/12/2003
GEMEENTENIEUWS OLDEBROEK
Voor dinsdag 2 december 2003
BESLUITEN
Besluiten waartegen bezwaar mogelijk is.
*Van college B en W
Vergunningen
De volgende vergunningen zijn verleend aan:
- Kwekerij Souman v.o.f. te Hattem voor het verkopen van kerstbomen
aan de Mheneweg Noord 11 te Oosterwolde (tijdelijke standplaats) van 1
december t/m 31 december 2003;
- de werkgroep van de Ned. Herv. Kerk te Oldebroek voor het verkopen
van oliebollen in de kernen Oldebroek, 't Loo en Oosterwolde op
dinsdag 30 december 2003;
- VOF Van der Linde te 't Harde voor het innemen van een standplaats
te Wezep op vrijdagen van 06.00 tot 12.30 uur, met ingang van januari
2004;
- Ondernemersvereniging Wezep Hattemerbroek voor het plaatsen van een
betonnen voet met kerstboom op het Meidoornplein te Wezep;
- de kerkvoogdij van de Pauluskerk te Wezep voor het houden van een
openluchtdienst voor de Pauluskerk op de stoep en op de weg (Van
Pallandtlaan) op woensdag 24 december 2003;
- Wijk U te Wezep voor het houden van een vlooienmarkt rondom en in de
muziektent in het winkelcentrum "De Meidoorn" en de Kruisbesstraat te
Wezep op de volgende data in 2004: zaterdag 10 april, zaterdag 8 mei,
zaterdag 12 juni, zaterdag 10 juli, zaterdag 14 augustus, zaterdag 11
september, zaterdag 9 oktober en zaterdag 13 november;
- Wijk U te Wezep voor het houden van een kinderfeest, met plaatsing
van een tent, op het veldje aan de Maisakker te Wezep op zaterdag 19
juni 2004 van 08.00 tot 18.00 uur.
Kapvergunningen
De volgende kapvergunningen zijn verleend aan:
- G. van Unen te Wezep voor het kappen van twee bomen op het perceel
Oude Keizersweg 10 te Wezep;
- de heer R.W.H. van der Jagt te Wezep voor het kappen van één boom op
het perceel Boslaan 9 te Wezep.
Verkeersbesluit
Het college van B en W heeft besloten ten behoeve van mevrouw G.
Bosman-Engeltjes, De Hagen 44 te Oldebroek een
gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen voor het appartement/de
woning.
Vergunningen / Toekenningen Woningwet
*Bouwvergunning
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor het:
Vergroten van een kerkgebouw, Zuiderzeestraatweg 503 BG te Wezep
(20030157/bwt - 21 november 2003);
Plaatsen van twee dakkapellen, Bongersweg 6 te 't Loo Oldebroek
(20030347/bwt - 21 november 2003);
Veranderen van gevels van een schuur, Duinkerkerweg 45 te Oosterwolde
(20030357/bwt - 26 november 2003);
Plaatsen van een carport, Prinses Margrietlaan 7 te Wezep
(20030342/bwt - 26 november 2003);
Bouw van een woning met garage, de Noorderkamp 6 te Oldebroek (onder
vrijstelling op grond van artikel 19, lid 2 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening) (20030145/bwt - verzenddatum 28 november 2003).
*Sloopvergunning
Burgemeester en wethouders hebben sloopvergunning verleend voor het:
Slopen van een bijgebouw, Zuiderzeestraatweg 503 BG te Wezep
(20030340/bwt - 21 november 2003);
Slopen van vier schuren, Elburgerweg 11 te Hattemerbroek (20030277/bwt
- 21 november 2003);
Slopen van twee schuren, Zuiderzeestraatweg 29 te Oldebroek
(20030232/bwt - 21 november 2003);
Het dossiernummer en de datum van verzending staat tussen haakjes
achter de aanvraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op
werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur, contact opnemen met de afdeling
Brovom.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende
tegen bovengenoemde besluiten binnen zes weken, nadat het besluit aan
de aanvrager is toegezonden of anderszins bekend is gemaakt, een
bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft
genomen. Het indienen van een bezwaar schorst de werking niet.
Een voorlopige voorziening kan gevraagd worden bij de
Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht,
Postbus 205, 7200 AE, Zutphen. Hiervoor is in het algemeen
griffierecht verschuldigd. Voor meer inlichtingen hierover: telefoon
(0525) 638229.
Vergunningen voor bepaalde activiteiten (acties, verlotingen,
evenementen e.d.) moeten tenminste zes weken voor de gewenste datum
worden aangevraagd. Dit in verband met een goede afhandeling van de
aanvraag en tijdige publicatie.
INGEKOMEN BOUW- EN SLOOPPLANNEN
*Bouwaanvraag
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om
bouwvergunning is ingediend voor het:
Veranderen van een garage/berging, Heikamp 25 te Wezep (20030382/bwt -
21 november 2003);
Oprichten van een wagenberging, Brandsweg 22 te Wezep (20030383/bwt -
21 november 2003);
Oprichten van een kapschuur, Zuiderzeestraatweg 598-I te Wezep
(20030386/bwt - 21 november 2003);
Plaatsen van twee dakkapellen, Zuiderzeestraatweg 359 te Oldebroek
(20030366/bwt - 25 november 2003);
Vergroten van een woning en het plaatsen van een carport en het
vernieuwen van een berging, Prunusstraat 1 te Wezep (20030388/bwt - 25
november 2003);
Het dossiernummer en de datum van binnenkomst staat tussen haakjes
achter de aanvraag/melding vermeld. Deze bekendmaking is bedoeld als
informatie over de nog te behandelen aanvragen. Belanghebbenden worden
hiermee in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van de
aanvragen. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen van 9.00 uur tot
12.00 uur, contact opnemen met de afdeling Brovom.
CONCEPT-INTEGRALE BELEIDSNOTITIE HANDHAVING
*Algemene wet bestuursrecht, afdeling 3.4
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij
voornemens zijn de gemeenteraad voor stellen een integrale
beleidsnotitie handhaving vast te stellen.
De notitie heeft een voornamelijk inventariserend karakter. De
motieven voor het opstellen van de integrale beleidsnotitie zijn de
volgende:
1. het kunnen stellen van organisatiebrede prioriteiten
2. het verkrijgen van een totaalbeeld aan handhavingstaken
3. het verkrijgen van een kader voor bestuurlijke verantwoording
4. het scheppen van duidelijkheid voor de burger
5. het scheppen van een kader voor toetsing door de rechter.
Een concept van deze integrale beleidsnotitie en de bijbehorende
stukken liggen met ingang van woensdag 3 december 2003 gedurende vier
weken voor belanghebbenden ter inzage in het gemeentehuis te
Oldebroek, afdeling BROVOM.
Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden schriftelijk zienswijzen
omtrent de concept-integrale beleidsnotitie naar voren brengen. Het
inbrengen van mondelinge zienswijzen is gedurende dezelfde periode
mogelijk aan het loket van de afdeling BROVOM.
WET MILIEUBEHEER
*Bekendmaking ontwerpvergunning
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat een aanvraag
om een vergunning op grond van de Wet milieubeheer is ontvangen en dat
tevens een ontwerpbesluit tot verlening van de gevraagde vergunning is
opgesteld, onder het stellen van voorschriften om mogelijk nadelige
gevolgen voor het milieu vanwege de inrichting tegen te gaan, op de
aanvraag
van voor
1. M.G. Vliek
Oostendorperstraatweg 41
te Oosterwolde voor het oprichten en inwerking hebben van een
paardensport- /recreatiecentrum
2. Welkoop
Stationsweg 19
te Wezep voor het oprichten en inwerking hebben van een inrichting ten
behoeve van detailhandel voor agrarische, tuin, diervoerders en doe-
het zelf benodigdheden
De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde aanvragen liggen van
3 december 2003 tot en met 30 december 2003 ter inzage:
a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie van 09.00 tot 12.00 uur
tijdens werkdagen;
b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak, van 13.00 tot 16.00
uur tijdens werkdagen en op donderdagavonden, van 17.30 tot 20.30 uur
gedurende de genoemde termijn van tervisielegging.
Tegen de ontwerpbesluiten kan een ieder van 4 december 2003 tot en met
31 december 2003 schriftelijk bedenkingen indienen. Degene die
schriftelijke bedenkingen inbrengt kan verzoeken dat zijn persoonlijke
gegevens niet worden vermeld. Ook bestaat de mogelijkheid om van 4
december 2003 tot en met 31 december 2003 te verzoeken om een
gedachtewisseling over het ontwerp van de besluiten, waarbij tevens
mondeling bedenkingen tegen het ontwerp van het besluit kunnen worden
ingebracht.
Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer J.E.
Kragt, tel. (0525) 638253.
VASTSTELLING VERORDENING OP DE AMBTELIJKE BIJSTAND EN
FRACTIEONDERSTEUINING 2003
De gemeenteraad van Oldebroek heeft in zijn vergadering van 18
november 2003 vastgesteld de verordening op de ambtelijke bijstand en
fractieondersteuning 2003, welke in werking treedt per 1 januari 2004.
De verordening regelt de ambtelijke assistentie voor raadsleden en de
jaarlijkse vergoeding voor de raadsfracties als tegemoetkoming in de
kosten voor het functioneren van de fractie.
De verordening ligt, tijdens openingstijden van het gemeentehuis, voor
een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis. Op verzoek kan een
ieder tegen betaling van de kosten een afschrift van de verordening
krijgen.
OPENSTELLING GEMEENTEHUIS EN HULPSECRETARIE ROND KERST EN OUD EN NIEUW
Datum: Open:
vrijdag 5 december Het gemeentehuis is vanwege Sinterklaas vanaf 15.30
uur gesloten.
woensdag 17 december Het gemeentehuis is vanwege een personeelsfeestje
vanaf 15.30 uur gesloten.
Vanwege de eerdere sluiting van het gemeentehuis, is de
middagopenstelling van de sectie Burgerzaken afwijkend, namelijk van
13.00 tot 15.00 uur (normaal 14.00-17.00 uur).
maandag 22 december Het gemeentehuis, inclusief sectie Burgerzaken, is
open op de normale tijden.
De hulpsecretarie te Wezep is open op de normale openingstijden.
dinsdag 23 december Het gemeentehuis, inclusief sectie Burgerzaken, is
open op de normale tijden.
De hulpsecretarie is open op de normale openingstijden.
woensdag 24 december Het gemeentehuis is vanwege kerstavond vanaf
15.30 uur gesloten.
Vanwege de eerdere sluiting van het gemeentehuis, is de
middagopenstelling van de sectie Burgerzaken afwijkend, namelijk van
13.00 tot 15.00 uur (normaal 14.00-17.00 uur).
De hulpsecretarie is open op de normale openingstijden.
donderdag 25 december Het gemeentehuis en de hulpsecretarie zijn op 1e
kerstdag gesloten voor het publiek.
vrijdag 26 december Het gemeentehuis en de hulpsecretarie zijn op 2e
kerstdag gesloten voor het publiek.
maandag 29 december De sectie Burgerzaken is uitsluitend voor het doen
van geboorte- en overlijdensaangifte tussen 10.00 en 11.00 uur
geopend.
De rest van het gemeentehuis en de hulpsecretarie zijn gesloten voor
het publiek.
dinsdag 30 december De sectie Burgerzaken is uitsluitend voor het doen
van geboorte- en overlijdensaangifte tussen 10.00 en 11.00 uur
geopend.
De rest van het gemeentehuis en de hulpsecretarie zijn gesloten voor
het publiek.
woensdag 31 december De sectie Burgerzaken is uitsluitend voor het
doen van geboorte- en overlijdensaangifte tussen 10.00 en 11.00 uur
geopend.
De rest van het gemeentehuis en de hulpsecretarie zijn gesloten voor
het publiek.
donderdag 1 januari Het gemeentehuis en de hulpsecretarie zijn op
Nieuwjaarsdag gesloten voor het publiek.
vrijdag 2 januari Het gemeentehuis en de hulpsecretarie zijn op 2
januari gesloten voor het publiek.
Vanaf 5 januari 2004 zijn het gemeentehuis, inclusief de sectie
Burgerzaken, en de hulpsecretarie voor alle lokethandelingen weer op
de normale tijden open voor het publiek.
---
---
VOORKOM HET INSTORTEN VAN PLATTE DAKEN!
Uit technisch onderzoek is duidelijk geworden dat platte daken,
gemaakt van een staalconstructie, verhoogd risico lopen op instorten
door het verzamelen van regenwater. Dit komt omdat het regenwater dat
niet snel genoeg wordt afgevoerd en zich verzamelt op de laagste
punten van het dak. Hierdoor buigt het dak door, waardoor nog meer
water (gewicht) op het dak blijft en het dak nog meer doorbuigt tot
het moment dat de dakconstructie het water niet meer kan dragen. Bij
woningen is er meestal geen probleem omdat die platte daken een kleine
oppervlakte hebben en op een andere manier zijn gemaakt.
Weet u welk risico u loopt?
Schade door het instorten van een dak als gevolg van waterverzameling
wordt in Nederland meestal niet gedekt door verzekeraars. De
gebouweigenaar/beheerder/gebruiker loopt, naast risico op het gebied
van veiligheid, dus ook een fors financieel risico.
Wat kunt u doen voor de komende natte periode?
Vaak zijn eigenaren en/of beheerders zich er niet genoeg van bewust
dat veel instortingen worden veroorzaakt door verstopte afvoeren als
gevolg van boomblad (onderhoud) en door te gering afschot, te weinig
afvoercapaciteit van hemelwater en/of onvoldoende sterkte van de
constructie (ontwerpfout). Het is, vooral in de herfstperiode,
noodzakelijk om regelmatig de hemelwaterafvoeren te (laten)
inspecteren op verstoppingen als gevolg van bijvoorbeeld boomblad.
Daarnaast adviseren wij u dringend uw dak te laten inspecteren, vooral
op aanwezigheid van voldoende noodafvoeren, door een ter zake kundig
bedrijf. Bij extreme regenval zorgen deze noodafvoeren ervoor dat het
water snel genoeg kan weglopen.
Hoe kunt u nagaan of het dak van uw gebouw een risico vormt?
Door het ministerie van VROM is er een onderzoek geweest naar de
risico´s van instorting bij platdakconstructies. Het ministerie heeft
hiervan een brochure met checklist gemaakt zodat kan worden bepaald of
een dakconstructie risico vormt voor instorten door het verzamelen van
water. Voor het aanvragen van deze brochure kunt u contact opnemen met
het Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente Oldebroek tel.
0525-638330. De brochure wordt u dan gratis toegestuurd.
---
---
BESLUITENLIJST RAADSVERGADERING
Op grond van art. 23, lid 5, van de Gemeentewet dienen de
besluitenlijsten van de raadsvergaderingen te worden gepubliceerd. Op
de website van de gemeente Oldebroek, onderdeel "Vergaderingen", is
momenteel de lijst van de vergadering van 18 november 2003 opgenomen.
COMMISSIEVERGADERINGEN
Woensdag 3 december 2003 vergadert de commissie Samenleving om 19.30
uur in het gemeentehuis te Oldebroek.
*Agenda
1. Opening / agendavaststelling.
2. Spreekrecht belanghebbenden.
3. Mededelingen college.
4. Verslag vergadering 22-10-2003.
5. Verlening van subsidie aan sv Noord-Veluwe Boys t.b.v. herstel
scheurvorming muren kleedgebouw.
6. Ouderenadviseur: Voortzetting ouderenadviseur.
7. Maatschappelijk Werk Veluwe: beschikbaarstelling subsidie t.b.v. de
budgetovereenkomst 2004-2008.
8. Huisvesting onderwijs 2004.
9. Tarievenverordening Welzijnsaccommodaties 2004.
10. Nota Lokaal gezondheidsbeleid gemeente Oldebroek 2003 - 2007.
11. Subsidieverzoek van de Stichting Nationale Brandpreventieweek.
12. Derde bestuursrapportage / Najaarsnota 2003.
13. Herziening WVG-beleid.
14. Begroting 2004 DSW, incl. meerjarenbegroting 2004-2006.
15. Sluiting.
Woensdag 3 december 2003 vergadert de commissie Middelen om 19.30 uur
in het gemeentehuis te Oldebroek.
*Agenda
1. Opening / agendavaststelling.
2. Spreekrecht belanghebbenden.
3. Mededelingen college.
4. Verslag vergadering 21-10-2003.
5. Ouderenadviseur: Procedure afhandeling voorstellen OZB.
6. Derde bestuursrapportage / Najaarsnota 2003.
7. Financiële beheersverordening gemeente Oldebroek (verordening
o.g.v. art. 212 Gemeentewet).
8. (financiële) Controleverordening gemeente Oldebroek (verordening
o.g.v. art. 213 Gemeentewet).
8a. Voorstel tot vaststelling van de belastingverordeningen 2004:
- Onroerende-zaakbelastingen;
- Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten;
- Hondenbelasting;
- Rioolrecht;
- Precariobelasting;
- Toeristenbelasting;
- Rechten gemeentelijke begraafplaatsen;
- Marktgeld;
- Leges.
9. Sluiting.
*Spreekrecht
Aan het begin van iedere openbare commissievergadering bestaat voor
direct belanghebbenden de gelegenheid kort het woord te voeren over
onderwerpen die op de agenda staan.
Aanmelden is mogelijk via de raadsgriffier.