Persberichten - 02/12/2003

Roularta Books in volle expansie

Roularta Books groeit in 2003 met meer dan 50% in omzet. Om deze expansie op te vangen is het team in de loop van het jaar sterk uitgebreid. Vanaf 1 januari 2004 komt Lodewijk Deleu de rangen van Roularta Books versterken als uitgever. Lodewijk heeft een lange ervaring als journalist en redactioneel manager bij de Gazet van Antwerpen, De Standaard/Het Nieuwsblad,Clickx!, Weekend Knack en Newsco Publishing. Binnen Roularta Books wordt hij samen zijn collega uitgever Jan Ingelbeen verantwoordelijk voor de verdere groei.

Vandaag is Roularta Books actief op een viertal domeinen:
- als uitgever van een 20-tal boeken op jaarbasis binnen een eigen fonds. Met zeer succesvolle titels zoals Band of Brothers van Stephen Ambrose, 100 keer slapen van Pierre Darge, de Knacks Restaurantgids van Pieter van Doveren, De Zoete Oorlog van Tessa Vermeiren en Eigentijds barbecuen van Peter De Clerck.


- Een 15 tal boeken binnen het Globe-fonds dat samen met de VAR wordt ontwikkeld. Met succestitels en grote oplages voor o.a. De 10 beurswetten van Paul DHoore, Jongens en Wetenschap van Koen Fillet en Sven Speybrouck (85.000 exemplaren van deel 1), A la limite van Annemie Struyf en Lieve Blancquaert. Van de diverse boeken van Tante Kaat werden ondertussen reeds in totaal 350.000 exemplaren verkocht. Binnen Globe wordt ook een journalistiek hoogwaardig fonds uitgebouwd onder het Radio 1/ Knack Wereldbibliotheek label met o.a. de uitgave van alle boeken van Sebastian Haffner.


- Roularta Books werkt ook samen met Cossee, een Nederlandse uitgever, voor de distributie en promotie van het Cosseefonds in Vlaanderen (met o.a. de Vlaamse auteurs Marijke Libert en Erwin Mortier en een 5-tal boeken van de Nobelprijswinnaar literatuur, J.M. Coetzee). Samen met Cossee worden er ook co-uitgaves gemaakt (waaronder een boek van J.M. Coetzee).


- Ook met de Nederlandse uitgeverijen Byblos, Scriptum en Jan Mets&Schilt zijn er akkoorden voor distributie, promotie en gezamelijke uitgaves.

Het is de bedoeling om binnen Roularta Books naast de uitbouw en versterking van de bestaande fondsen een intensiever uitgavebeleid te ontwikkelen dat nauw aansluit bij de magazinetitels en themas van Roularta Media Group. Daarnaast zullen voortaan binnen Roularta Books de zogenaamde magabooks of de hors série projecten van de bestaande magazinetitels gerealiseerd worden.

Zo zijn voor volgend jaar reeds een 10-tal projecten voorzien die onder het label Weekend Knack, Knack, Nest en Sport/Voetbalmagazine zullen ontwikkeld worden. Deze magabooks worden met een reductie aan de bestaande lezers verkocht en zijn daarnaast ook los verkrijgbaar in de perswinkels. De resultaten van de eerste magabooks zijn veelbelovend met grote verkochte oplages voor de Weekend Knack Toprecepten (4 seizoen-edities) en voor de Knack Politieke Encyclopedie (3 delen zijn gepland).

Bron: Roularta
Provider: Euronext Brussels