Gemeente Den Haag

december 2003
Infrarode 'verkeersogen' geven snelste route naar scheveningen aan (1 December)

De gemeente Den Haag plaatst in de nacht van 1 op 2 december infrarooddetectoren die de reistijden gaan meten tussen de Utrechtsebaan (A12) en Scheveningen. Uiteindelijk worden deze infrarode sensoren op 10 locaties langs de twee drukste routes naar Scheveningen aangebracht op bestaande en nieuw te plaatsen lichtmasten. De sensoren, ook wel `traffic eyes' genoemd, komen op de Van Alkemadelaan, de Raamweg en de Nieuwe Parklaan . Ze zenden hun gegevens naar een centrale computer die de reistijden op de twee routes berekent.

"Op basis van deze tijden kunnen bezoekers van Den Haag en Scheveningen straks in een oogopslag bepalen welke route het snelst doorstroomt, de route via de Van Alkemadelaan of die via de Raamweg en de Nieuwe Parklaan. Daarom plaatsen we begin volgend jaar ook nog een informatiepaneel op de Utrechtsebaan. Bij mooi weer verschijnen hierop de reistijden op de twee trajecten naar Scheveningen, zodat automobilisten voortaan niet meer hoeven te gokken welke route het snelst zal zijn", aldus verkeerswethouder Bruno Bruins.

Geen snelheidscamera's
De sensoren zijn alleen bedoeld om bij drukte een goede doorstroming van het verkeer te bevorderen. De infrarooddetectoren zijn geen snelheidscamera's en kunnen afzonderlijke voertuigen en kentekens dan ook niet herkennen.

Plaatsing
De eerste traffic eyes worden in de nacht van 1 op 2 december geplaatst op de Van Alkemadelaan. Per locatie wordt ongeveer twee uur gewerkt en is de rechterrijstrook afgesloten. Het aanbrengen gebeurt voor een deel 's nachts en gedeeltelijk overdag buiten de spits om het verkeer zo min mogelijk te hinderen. Op 11 december zijn alle sensoren aangebracht.