december 2003
Infrarode 'verkeersogen' geven snelste route naar scheveningen aan (1
December)
De gemeente Den Haag plaatst in de nacht van 1 op 2 december
infrarooddetectoren die de reistijden gaan meten tussen de
Utrechtsebaan (A12) en Scheveningen. Uiteindelijk worden deze
infrarode sensoren op 10 locaties langs de twee drukste routes naar
Scheveningen aangebracht op bestaande en nieuw te plaatsen
lichtmasten. De sensoren, ook wel `traffic eyes' genoemd, komen op de
Van Alkemadelaan, de Raamweg en de Nieuwe Parklaan . Ze zenden hun
gegevens naar een centrale computer die de reistijden op de twee
routes berekent.
"Op basis van deze tijden kunnen bezoekers van Den Haag en
Scheveningen straks in een oogopslag bepalen welke route het snelst
doorstroomt, de route via de Van Alkemadelaan of die via de Raamweg en
de Nieuwe Parklaan. Daarom plaatsen we begin volgend jaar ook nog een
informatiepaneel op de Utrechtsebaan. Bij mooi weer verschijnen hierop
de reistijden op de twee trajecten naar Scheveningen, zodat
automobilisten voortaan niet meer hoeven te gokken welke route het
snelst zal zijn", aldus verkeerswethouder Bruno Bruins.
Geen snelheidscamera's
De sensoren zijn alleen bedoeld om bij drukte een goede doorstroming
van het verkeer te bevorderen. De infrarooddetectoren zijn geen
snelheidscamera's en kunnen afzonderlijke voertuigen en kentekens dan
ook niet herkennen.
Plaatsing
De eerste traffic eyes worden in de nacht van 1 op 2 december
geplaatst op de Van Alkemadelaan. Per locatie wordt ongeveer twee uur
gewerkt en is de rechterrijstrook afgesloten. Het aanbrengen gebeurt
voor een deel 's nachts en gedeeltelijk overdag buiten de spits om het
verkeer zo min mogelijk te hinderen. Op 11 december zijn alle sensoren
aangebracht.
Gemeente Den Haag