Gemeente Utrecht


Toelichting op besluit van het college van burgemeester en wethouders

2 december 2003

Rapportage Luchtkwaliteit 2002

De luchtkwaliteit voldoet op sommige plaatsen in Utrecht niet aan de normen. Langs 13 km snelweg (hoofdzakelijk recreatie) en 3 km stedelijke wegen (0,4%) zit nu meer stikstofdioxide in de lucht dan volgens de norm (plandrempel) is toegestaan. Dit blijkt uit de Rapportage Luchtkwaliteit 2002 die door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld. Hoewel de luchtkwaliteit in Utrecht niet op alle plekken aanvaardbaar is, doet Utrecht het in vergelijking met andere steden goed. Verreweg het grootste deel van de vervuiling wordt veroorzaakt door autoverkeer. Daarnaast is het aandeel van bussen in de luchtvervuiling in Utrecht groter dan elders doordat hier - op één lijn na - geen trams rijden. Ongeveer achthonderd mensen wonen op plekken met meer stikstofdioxide dan nu is toegestaan. Voor die locaties stelt de gemeente een luchtkwaliteitsplan op dat halverwege 2004 klaar moet zijn. De Rapportage maakt duidelijk waar maatregelen nodig zijn en geeft daarnaast inzicht in toekomstige knelpunten. Het gaat daarbij om plekken waar de luchtkwaliteit nu voldoet aan de norm, maar door toename van autoverkeer in de toekomst slechter wordt. In tegenstelling tot andere grote steden heeft Utrecht weinig knelpunten rond de snelwegen. Bij de planontwikkeling is altijd gezorgd voor voldoende afstand tussen snelwegen en woningen. In het verleden zijn bijna alle toenmalige knelpunten langs stedelijke wegen opgelost als onderdeel van ruimtelijke planvorming en verkeersplannen. Er waren nog twee knelpunten over. Daarvoor wordt inmiddels acties ondernomen. Zo start binnenkort een proef op de Catharijnesingel (tussen Sterrenbos en Ledig Erf) met verkeersdosering. Daarnaast zal op enkele locaties langs de M.L. Kinglaan de woonfunctie worden beëindigd. Door de groei van het verkeer zijn er nieuwe plekken met kleine normoverschrijdingen bijgekomen. Ook daarvoor worden in het luchtkwaliteitsplan oplossingen opgenomen. De rijksoverheid gaat de normoverschrijdingen voor fijn stof bestrijden. Fijn stof veroorzaakt de belangrijkste gezondheidseffecten. De gemeente beperkt dit probleem door de normen voor stikstofdioxide in acht te nemen en door, waar mogelijk, de uitstoot van fijn stof te beperken, bijvoorbeeld door eisen aan bussen te stellen.