Socialistische Partij
Bewoners uit diverse wijken van Zaanstad verenigen zich in een
platform Overlast Schiphol.
Dinsdag 28 november was ik aanwezig op een openbare bijeenkomst van
het Wijkoverleg Assendelft. Eén van de agendapunten was de oprichting
van een Werkgroep Overlast Schiphol. De volledige ingebruikname van de
nieuwe Polderbaan is in het dorp heftig merkbaar. Naast het fors
toegenomen lawaai van met name opstijgende vliegtuigen, is ook de
milieuvervuiling merkbaar en zichtbaar. Het stinkt er vaker dan
voorheen en de aanslag op de tuinmeubelen is zwarter, vetter en
viezer. Troep die je via inademing ook in je longen krijgt.
Milieuminister van Geel lijkt open en eerlijk in zijn uitspraken over
de afgenomen veiligheid. Het is vele malen gevaarlijker dan in 1990.
De kans van botsende of neerstortende vliegtuigen is met een factor
vier verslechterd. Door de omlegging van de route, die eerst
hoofdzakelijk over Amsterdam ging, betekent het voor Assendelft een
nog veel grotere verslechtering. Één van de aanwezigen ziet regelmatig
met eigen ogen dat de vliegtuigen op een paar honderd meter naast en
over elkaar vliegen om te kunnen landen. Hij houdt regelmatig zijn
hart vast. En het meest stuitende is toch wel dat er bij de
klachtentelefoon niet meer geluisterd wordt naar zijn klachten. Toen
ik hierover in mijn omgeving vertelde, werd het verhaal moeiteloos
aangevuld met bloedstollende ervaringen van collegas, die bijna
botsingen hebben meegemaakt.
Vervolgens lees ik in de NRC van zaterdag 1 december een artikel van
Guus Berkhout, de opgestapte voorzitter van de commissie Berkhout,
over zijn belevenissen met de landelijke politiek, met onder andere
minister Netelenbos. Dar lusten de honden geen brood van. De politieke
conclusie ten aanzien van geluidsoverlast door de 5e baan, stond van
tevoren al vast, er moest alleen nog een wetenschappelijk sausje over
heen gegoten worden. Er is regelrecht gelogen en bedrogen door
Netelenbos en het kabinet en de meerderheid van de zittende Kamerleden
pikten het gewoon. Logisch en dapper dat Berkhout is opgestapt. Ook op
provinciaal niveau loopt de meerderheid van de Staten achter de
fanfare van list en bedrog aan. Ze weigeren om een eigen
verantwoordelijkheid te nemen en duiken weg achter het Rijk en de
CROS. Het voorstel van de SP is en blijft: stel grenzen aan de
geluidsoverlast, stel grenzen aan de luchtvervuiling en meet dat ook
echt met een goed meetnet. En spreek open over de risicos en neem daar
een helder besluit over. Ook hier is risico kans maal effect. Je moet
er toch niet aan denken, dat er ooit een vliegtuig zal moeten landen
in de Dorpsstraat van Assendelft.
De huidige verantwoordelijke minister van Geel en zijn
staatssecretaris hebben in ieder geval als voordeel dat ze er geen
doekjes om winden. Nu de Tweede Kamer en de Provinciale Staten nog. In
ieder geval zijn een aantal wijken in Zaanstad het meer dan zat en
trekken hun eigen plan. Hier begint voor Zaanstad de geboorte van de
publieke verontwaardiging, die naar mijn stellige overtuiging zal
uitgroeien tot een volksbeweging. Een beweging die via de publieke
opinie de grenzen voor Schiphol zal gaan aangeven, met of zonder de
instemming van Provinciale Staten, de Tweede Kamer of het kabinet.