Socialistische Partij

Bewoners uit diverse wijken van Zaanstad verenigen zich in een platform Overlast Schiphol.

Dinsdag 28 november was ik aanwezig op een openbare bijeenkomst van het Wijkoverleg Assendelft. Eén van de agendapunten was de oprichting van een Werkgroep Overlast Schiphol. De volledige ingebruikname van de nieuwe Polderbaan is in het dorp heftig merkbaar. Naast het fors toegenomen lawaai van met name opstijgende vliegtuigen, is ook de milieuvervuiling merkbaar en zichtbaar. Het stinkt er vaker dan voorheen en de aanslag op de tuinmeubelen is zwarter, vetter en viezer. Troep die je via inademing ook in je longen krijgt.

Milieuminister van Geel lijkt open en eerlijk in zijn uitspraken over de afgenomen veiligheid. Het is vele malen gevaarlijker dan in 1990. De kans van botsende of neerstortende vliegtuigen is met een factor vier verslechterd. Door de omlegging van de route, die eerst hoofdzakelijk over Amsterdam ging, betekent het voor Assendelft een nog veel grotere verslechtering. Één van de aanwezigen ziet regelmatig met eigen ogen dat de vliegtuigen op een paar honderd meter naast en over elkaar vliegen om te kunnen landen. Hij houdt regelmatig zijn hart vast. En het meest stuitende is toch wel dat er bij de klachtentelefoon niet meer geluisterd wordt naar zijn klachten. Toen ik hierover in mijn omgeving vertelde, werd het verhaal moeiteloos aangevuld met bloedstollende ervaringen van collegas, die bijna botsingen hebben meegemaakt.

Vervolgens lees ik in de NRC van zaterdag 1 december een artikel van Guus Berkhout, de opgestapte voorzitter van de commissie Berkhout, over zijn belevenissen met de landelijke politiek, met onder andere minister Netelenbos. Dar lusten de honden geen brood van. De politieke conclusie ten aanzien van geluidsoverlast door de 5e baan, stond van tevoren al vast, er moest alleen nog een wetenschappelijk sausje over heen gegoten worden. Er is regelrecht gelogen en bedrogen door Netelenbos en het kabinet en de meerderheid van de zittende Kamerleden pikten het gewoon. Logisch en dapper dat Berkhout is opgestapt. Ook op provinciaal niveau loopt de meerderheid van de Staten achter de fanfare van list en bedrog aan. Ze weigeren om een eigen verantwoordelijkheid te nemen en duiken weg achter het Rijk en de CROS. Het voorstel van de SP is en blijft: stel grenzen aan de geluidsoverlast, stel grenzen aan de luchtvervuiling en meet dat ook echt met een goed meetnet. En spreek open over de risicos en neem daar een helder besluit over. Ook hier is risico kans maal effect. Je moet er toch niet aan denken, dat er ooit een vliegtuig zal moeten landen in de Dorpsstraat van Assendelft.

De huidige verantwoordelijke minister van Geel en zijn staatssecretaris hebben in ieder geval als voordeel dat ze er geen doekjes om winden. Nu de Tweede Kamer en de Provinciale Staten nog. In ieder geval zijn een aantal wijken in Zaanstad het meer dan zat en trekken hun eigen plan. Hier begint voor Zaanstad de geboorte van de publieke verontwaardiging, die naar mijn stellige overtuiging zal uitgroeien tot een volksbeweging. Een beweging die via de publieke opinie de grenzen voor Schiphol zal gaan aangeven, met of zonder de instemming van Provinciale Staten, de Tweede Kamer of het kabinet.