2/12/2003 NVJ Algemeen
Tips over de km-vergoeding
De NVJ deelt de zorg van veel leden dat het kabinetsvoornemen rond de
nieuwe kilometervergoeding journalisten en ander personeel dat
zakelijk gebruik maakt van een auto ernstig gaat benadelen. Als
autogebruik op verzoek van de werkgever plaatsheeft (verslaggevers die
een item moeten maken), is de NVJ van mening dat de werkgever de toch
al niet royale kilometervergoeding op het oude fiscale maximumniveau
netto moet garanderen. Concreet betekent dat: verhoging van de
vergoeding naar bruto rond 35 cent, ofwel netto 28 cent per kilometer.
Als kilometervergoedingen niet in de cao zijn opgenomen, is er geen
wettelijk recht om een bepaalde vergoeding af te dwingen of om een
bestaand bedrag op bedrijfsniveau voor eeuwig te handhaven. Wel kan
een medewerker aan wie gevraagd wordt om een bepaalde klus op lokatie
uit te voeren, het vervoersprobleem bij de werkgever neerleggen. De
werkgever kan namelijk niet van de werknemer verwachten dat deze zijn
eigen auto benut, als daar geen behoorlijke (kostendekkende)
vergoeding tegenover staat. De werkgever zal dan een bedrijfsauto ter
beschikking moeten stellen, of de werkelijk gemaakte andere
vervoerskosten (taxi, ov) moeten vergoeden. Als taxikosten niet worden
geaccepteerd en er geen bedrijfsauto's beschikbaar zijn, zal de
werkgever moeten accepteren dat het maken van een item veel meer tijd
in beslag gaat nemen. Kortom, er zijn pressie-middelen om een
acceptabele kilometervergoeding af te dwingen, maar beter is
natuurlijk een werkbare regeling af te spreken. Het is in dit verband
nuttig en raadzaam om de hoofdredacteur deelgenoot van de problemen te
maken. In ieder geval zal de NVJ dit onderwerp in de cao gaan
inbrengen.
Vragen en opmerkingen: Thomas Bruning, 035-6774030
Nederlandse Vereniging van journalisten