Nederlandse Vereniging van journalisten

2/12/2003 NVJ Algemeen
Tips over de km-vergoeding

De NVJ deelt de zorg van veel leden dat het kabinetsvoornemen rond de nieuwe kilometervergoeding journalisten en ander personeel dat zakelijk gebruik maakt van een auto ernstig gaat benadelen. Als autogebruik op verzoek van de werkgever plaatsheeft (verslaggevers die een item moeten maken), is de NVJ van mening dat de werkgever de toch al niet royale kilometervergoeding op het oude fiscale maximumniveau netto moet garanderen. Concreet betekent dat: verhoging van de vergoeding naar bruto rond 35 cent, ofwel netto 28 cent per kilometer.

Als kilometervergoedingen niet in de cao zijn opgenomen, is er geen wettelijk recht om een bepaalde vergoeding af te dwingen of om een bestaand bedrag op bedrijfsniveau voor eeuwig te handhaven. Wel kan een medewerker aan wie gevraagd wordt om een bepaalde klus op lokatie uit te voeren, het vervoersprobleem bij de werkgever neerleggen. De werkgever kan namelijk niet van de werknemer verwachten dat deze zijn eigen auto benut, als daar geen behoorlijke (kostendekkende) vergoeding tegenover staat. De werkgever zal dan een bedrijfsauto ter beschikking moeten stellen, of de werkelijk gemaakte andere vervoerskosten (taxi, ov) moeten vergoeden. Als taxikosten niet worden geaccepteerd en er geen bedrijfsauto's beschikbaar zijn, zal de werkgever moeten accepteren dat het maken van een item veel meer tijd in beslag gaat nemen. Kortom, er zijn pressie-middelen om een acceptabele kilometervergoeding af te dwingen, maar beter is natuurlijk een werkbare regeling af te spreken. Het is in dit verband nuttig en raadzaam om de hoofdredacteur deelgenoot van de problemen te maken. In ieder geval zal de NVJ dit onderwerp in de cao gaan inbrengen.

Vragen en opmerkingen: Thomas Bruning, 035-6774030