Wereld Natuur Fonds Nederland

Persbericht Wereld Natuur Fonds

2 december 2003

Bekendheid 'foute' souvenirs neemt toe, voorlichting blijft nodig

Het Wereld Natuur Fonds heeft gedurende drie jaar Nederlanders geïnformeerd over 'foute' souvenirs met de campagne Kijken, kijken, niet kopen. Plant en dier te mooi voor een souvenir. Foute souvenirs zijn souvenirs gemaakt van beschermde dieren en planten. In die drie jaar is de kennis van Nederlanders over foute souvenirs gegroeid, zo blijkt uit herhaald onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Wereld Natuur Fonds in november 2000, 2001 en 2003. Tegelijkertijd kan de kennis die Nederlanders hebben over foute souvenirs nog aanzienlijk verbeteren. Nog steeds kan 14% van de Nederlanders uit zichzelf geen enkel fout souvenir noemen (34% in 2000). Relatief onbekende foute souvenirs zijn bijvoorbeeld grote schelpen. Slechts 12% van de Nederlanders noemt grote schelpen op de vraag welke souvenirs van bedreigde dieren en planten zij kennen (4% in 2000). Dat voorlichting nog altijd hard nodig is blijkt ook uit het feit dat de Douane op Schiphol nog steeds jaarlijks enkele duizenden beschermde dieren, planten of producten daarvan in beslag neemt.

Oproep aan reisbranche om voorlichting voort te zetten

Het Wereld Natuur Fonds roept de reisbranche op om de voorlichting over foute souvenirs voort te zetten, zowel in het belang van de natuur op de vakatiebestemmingen, als van de reizigers. Reizigers riskeren hoge geldboetes wanneer zij terugkeren naar Nederland met een souvenir van beschermde dier- of plantensoorten. TUI Nederland zet vandaag de eerste stap naar voortzetting van de voorlichting door de reisbranche zelf. De organisatie tekent een Convenant met het Wereld Natuur Fonds waarin staat hoe zij de voorlichting aan reizigers over foute souvenirs verder vorm gaat geven.

Kennis toegenomen, maar nog steeds beperkt

Onderzoeksbureau Interview*NSS onderzocht in opdracht van het Wereld Natuur Fonds hoe het gesteld is met de kennis van Nederlanders over souvenirs gemaakt van bedreigde dieren en planten. Nog altijd weet 14% van de Nederlanders helemaal niet of nauwelijks wat foute souvenirs zijn; zij kunnen geen enkel souvenir noemen dat is gemaakt van bedreigde dieren of planten. Naast grote schelpen (karko- en doopvontschelpen), zijn ook vlinders en andere insecten en souvenirs gemaakt van (grote) katten relatief onbekende foute souvenirs. Deze souvenirs worden slechts door respectievelijk 5% en 11% van de Nederlanders genoemd. Ter vergelijking: 52% noemt spontaan ivoor als voorbeeld van een souvenir wat niet mag worden ingevoerd. Hiermee is ivoor verreweg het meest bekende foute souvenir. Andere soorten souvenirs gemaakt van beschermde dier- en plantensoorten zijn bijvoorbeeld koraal(producten), orchideeën en cactussen en producten van krokodillen, slangen en zeeschildpadden. De regelgeving voor 'foute' souvenirs is voor veel Nederlanders ook nog steeds niet duidelijk. Nog altijd voorziet slechts 22% (13% in 2000) van de Nederlanders inbeslagname van de goederen bij de grens in het geval men betrapt wordt op onrechtmatige invoer van foute souvenirs. Souvenirs gemaakt van beschermde planten of dieren mogen helemaal niet, of alleen met de juiste vergunningen worden ingevoerd en kunnen naast inbeslagname ook een forse boete opleveren.

Samenwerking met reisbranche

Om reizigers zo gericht mogelijk te informeren, werkt het Wereld Natuur Fonds al vanaf het begin van de campagne Kijken, kijken, niet kopen samen met verschillende partners die ook vinden dat zowel de natuur als de reiziger gebaat is bij goede voorlichting. Met de Douane en de Algemene Inspectie Dienst (AID) werkt het Wereld Natuur Fonds al lang samen als het gaat om de handel in bedreigde dieren en planten. Maar ook de ANVR, TUI Nederland, SNP Reizen , vele andere reisorganisaties en ruim 500 reisbureaus hebben tijdens de campagne meegewerkt aan het informeren van reizigers over souvenirs van bedreigde dieren en planten.

Vandaag ondertekenen directeur Niek van Heijst van het Wereld Natuur Fonds en bestuursvoorzitter Louis Frankenhuis van TUI Nederland in Amersfoort het eerste Convenant tussen het Wereld Natuur Fonds en een Nederlandse reisorganisatie over het actief voortzetten van de voorlichting aan reizigers over souvenirs van bedreigde dieren en planten. Niek van Heijst: "Behoud van de natuur wereldwijd is ook van grote waarde voor het toerisme. Om nu en in de toekomst te kunnen blijven genieten van al het moois wat de natuur te bieden heeft is het van cruciaal belang om te voorkomen dat de natuur schade ondervindt van toerisme. Voorlichting van reizigers over souvenirs van bedreigde dieren en planten hoort daar zondermeer bij. Wij zijn verheugd dat TUI Nederland een vervolg geeft aan deze voorlichting en hopen dat andere reisorganisaties dit goede voorbeeld zullen volgen."


---
Informatie op internet:
Op de site van het Wereld Natuur Fonds (www.wnf.nl/souvenirs) is informatie te vinden over foute souvenirs.

Via www.wnf.nl/perstoolkit of via de button 'Pers' op de homepage vindt u bij 'Persinformatie Campagnes' aanvullende informatie: " Onderzoeksverslag van Interview*NSS
" Factsheet 'Aanleiding en achtergrond souvenircampagne' " Factsheet 'Wetgeving en de rol van het Wereld Natuur Fonds' " Campagnebeelden (op aanvraag in hogere resolutie beschikbaar) " Factsheets over enkele bedreigde soorten (olifant, koraal, grote schelpen, zeeschildpad) " Top-10 lijst van soorten die veel de dupe worden van souvenirhandel met bijbehorende souvenirs en waar deze verkocht worden.

Bovenstaande informatie is ook op aanvraag beschikbaar.

Bijlage: gezamenlijk persbericht van TUI Nederland en het Wereld Natuur Fonds over het vandaag te tekenen Convenant.

Meer informatie:
Esther Naber, persvoorlichter Wereld Natuur Fonds
Telefoon: 030-6937832, mobiel: 06-29535947, email: enaber@wwf.nl


---
Wereld Natuur Fonds
Unit persvoorlichting
Boulevard 12
3707 BM Zeist