Gemeente Amstelveen

Bouw tijdelijke verkeersbrug deze week van start

Rechter wijst voorlopige voorziening af en verklaart beroep ongegrond

Deze week wordt gestart met de bouw van een tijdelijke brug bij de Olympiadelaan. Deze brug is nodig omdat buslijn 165 vanaf 14 december een andere route zal rijden, waarbij een verbinding tussen de Olympiadelaan en Frits Mullerlaan noodzakelijk is. De voorlopige voorziening en het beroep dat door de kopersvereniging Kings en Queens werd ingediend is ingetrokken en de voorlopige voorziening en het beroep van een omwonende is door de rechter afgewezen c.q. ongegrond verklaard. Dit betekent dat de gemeente nu van start kan gaan met de werkzaamheden.

De voorlopige voorziening werd aangevraagd vanwege gesteld spoedeisend belang vanwege het feit dat de nieuwe buslijn al vanaf 14 december as. over de bestreden brug moet gaan rijden. Het beroep richtte zich met name op de verlening van vrijstelling van het bestemmingsplan. Gesteld werd dat het college van burgemeester en wethouders het nieuwe bestemmingsplan van Bankras/Kostverloren eerst van kracht moest zijn voordat de brug gebouwd kon worden. Daarnaast zou het college niet vooruit mogen lopen op de beslissing van het ROA, de organisatie die op 4 december 2003 officieel groen licht geeft voor de nieuwe busroute. De rechter oordeelt echter dat de gemeente een goede belangenafweging heeft gemaakt, juist heeft gehandeld en dat alle procedures correct zijn verlopen. Kopersvereniging King & Queen heeft haar verzoek- en beroepschrift ingetrokken omdat werd ingezien dat dit niet ontvankelijk zou worden verklaard.

Wethouder Regouin is verheugd over de uitspraak van de rechter: "Het beroep was gericht op de verlening van vrijstelling van het bestemmingsplan, maar richtte zich in feite tegen de komst van de bus. Het doet mij goed dat de rechter de gemeente in het gelijk heeft gesteld en dat alle procedures goed zijn doorlopen. Hiermee is voorlopig het gevaar geweken dat buslijn 165 helemaal uit de wijk verdwijnt," aldus Regouin.

Een ander punt van twist was de verkeersveiligheid. De nieuwe verkeersbrug zal alleen door bus- en hulpdiensten worden gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat de inpassing van een bus geen aantoonbare invloed heeft op de verkeersveiligheid op de wegen die het betreft. Het blijkt dat in de afgelopen 3½ jaar het aantal ongevallen in Amstelveen waarbij een ov-bus betrokken was, slechts 0,6% bedroeg.

Het gebruik van buslijn 165 op de huidige route is zo gering dat de lijn geen levensvatbaarheid heeft als toekomstige busverbinding. Daarom hebben de gemeente en het GVB de keuze gemaakt om de lijn om te leggen door Bankras/Kostverloren. Hierdoor worden er meer reizigers worden verwacht.