VVD



1 dec 2003 - Inbreng Jan Geluk bij Hoofdlijnendebat Wet Ruimtelijke Ordening

Inbreng Jan Geluk (VVD) voor Hoofdlijnendebat Wet Ruimtelijke ordening

Algemeen:

De VVD ondersteunt van harte de voorstellen van de vernieuwde Wet Ruimtelijke ordening. Zeer ingenomen waren wij met de brief van 24 november waarin aan een aantal belangrijke bezwaren uit de praktijk tegemoet wordt gekomen. Zodadelijk kom ik daar specifiek op terug.

Het is dringend noodzakelijk de versnippering en bureaucratie van het ruimtelijk-planningstelsel te stroomlijnen. Van uit de door minister Dekker voorgestelde visie voor VROM: "van hindermacht naar ontwikkelkracht" dient een en ander zo snel mogelijk te worden door gezet. De voorgestelde wet maakt een en ander mogelijk. De economische dynamiek, het in beweging brengen van de woningmarkt, kwalitatief goede regelgeving en een goed leefklimaat waarin een goede balans wordt gevonden tussen milieu en economie is bittere noodzaak.

Wat de VVD betreft mag de naamgeving van VROM dan ook veranderd worden. Het woord Ordening in VROM mag veranderen in Ontwikkeling. "Volkshuisvesting Ruimtelijke Ontwikkeling en Milieu". Dat sluit dan ook helemaal aan bij wat deze minister wil. De VVD neemt dit gaarne in overweging. Dit past ook prima bij het turn-around proces van het ministerie waar ik het in de begrotingsbehandeling ook al over had!

Wij dienen te kiezen voor een versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland. Meer ruimte om te ondernemen, werken, wonen, recreëren en meer ruimte voor infrastructuur en water. Er is geweldige behoefte om het tekort aan woningen in te lopen. Bedrijven moeten kunnen ontwikkelen, de economische motor moet aan de praat komen! Sterke steden en vitaal platteland, zo schrijft u in uw brief. Helemaal mee eens!

De Wet Ruimtelijke Ordening gaat over heel veel in Nederland. Wat wil de VVD met de nieuwe WRO bereiken?

- Bevorderen van een duurzame leefomgeving

- Versterken ruimtelijk samenhangende besluitvorming

- Effectievere en efficiëntere doorwerking van ruimtelijk beleid

- Transparant wettelijk kader

- Snellere doorlooptijd van procedures

- Duidelijke inzichtelijke procedures

- Flexibiliteit in de planvorming (kunnen inspelen op onvoorziene ontwikkelingen)

- Mogelijkheden voor integrale gebiedsgerichte ontwikkelingsplanologie

- Heldere taakverdeling tussen diverse overheden, decentraal wat kan

- Rechtszekerheid voor burgers

- Handhaafbare regels

Het ontwerp wetsvoorstel voldoet op een zeer groot aantal terreinen aan deze VVD-wensen. Toch hebben wij op een aantal punten nog vragen.

Snelheid/flexibiliteit

Vele organisaties en instanties hebben aangegeven er niet zeker van te zijn dat de in het ontwerp aangekondigde versnelling van de bestemmingsplanprocedure in de praktijk ook gerealiseerd wordt. Wanneer deze tempoversnelling niet gerealiseerd wordt heeft dit, met het gelijktijdig afschaffen van de zelfstandige projectprocedure, ernstige gevolgen voor de benodigde snelheid en flexibiliteit in de planvorming. De minister heeft ons inmiddels laten weten deze bezwaren te onderkennen en is bereid een regeling voor projectbesluitvorming aan het wetsvoorstel toe te voegen. De VVD is blij met deze stap van de minister. De VVD ondersteunt de kanttekening die de minister hierbij maakt dat de besluitvorming over projecten met gelijksoortige waarborgen omkleed moet zijn, als welke voor de wijziging van een bestemmingsplan geldt. Latere inpassing van het projectbesluit in het bestemmingsplan moet dan via een eenvoudige weg (met beperking van beroepsrecht) kunnen. Een vraag hierover: In de brief van 24 november lezen wij dat het bestemmingsplan centraal staat, in feite boven de projectprocedure. Immers een bestemmingsplan dient altijd te worden aangepast aan het projectbesluit. "Stel nu dat een burger bij het projectbesluit geen gebruik heeft gemaakt van zijn inspraakrecht en niet in beroep is gegaan, maar doet dat wel bij de bestemmingsplanwijziging. Wat gaat er dan gebeuren als de rechter in laatste uitspraak het bezwaar toekent? Wil de minister hier duidelijkheid verschaffen? Naar onze mening moet het mogelijk zijn bij een projectprocedure volledige rechtszekerheid te hebben.

De VVD-fractie wil nog toevoegen dat het projectbesluit in geen geval mag leiden tot ondoorzichtigheid over de ruimtelijke bestemming voor de burger. In haar brief laat de minister weten via de toevoeging van het projectbesluit meer handen en voeten te willen geven aan de mogelijkheden voor ontwikkelingsplanologie. De VVD-fractie begrijpt dit maar vraagt de minister of dit haar enige toevoeging is om ontwikkelingsplanologie beter te faciliteren via dit wetsvoorstel. Zoals uit de commentaren van de verschillende organisaties en instanties is gebleken ligt hier nog een ander knelpunt in het wetsvoorstel. De VVD fractie ziet het projectbesluit als één van de mogelijkheden om ontwikkelingsplanologie te faciliteren. De fractie vraagt zich echter af waarom de minister niet eerder in het ruimtelijk planningsproces probeert meer aanknopingspunten voor ontwikkelingsplanologie te introduceren, bijvoorbeeld in de fase van het opstellen van de structuurvisies.

Rechtszekerheid voor burgers

Burgers moeten weten waar ze aan toe zijn. Wanneer je een stuk grond of een huis wilt kopen moet je bij je beslissing kunnen vertrouwen op de bestemmingsgegevens van de gemeente. Actuele bestemmingsplannen zijn hiervoor van groot belang. De actualiseringverplichting die in de wet in opgenomen ondersteunt de VVD dan ook. Een onderscheid in deze verplichting in dynamische gebieden en beheersgebieden is voor de VVD bespreekbaar. Het is niet de bedoeling gemeenten onnodig op kosten te jagen. Het sanctie-instrumentarium verdient volgens de VVD-fractie nadere bestudering. Bevriezing van de mogelijkheid tot het afgeven van vergunningen of ontheffingen treft de burgers en marktpartijen i.p.v. de nalatige gemeente. Kan de minister de Kamer informeren over andere mogelijke sancties?

Een ander zorgpunt in het kader van de gewenste proceduresnelheid is het beroep in één instantie bij de Raad van State. De VVD waardeert de poging om via het laten vervallen van de bezwaarprocedure, het laten vervallen van de provinciale goedkeuring en het beroep in één instantie, bij de Raad van State, snelheid in de procedure te krijgen. De VVD-fractie is hierbij echter van mening dat we geen papieren snelheid na moeten streven, we moeten kijken naar de snelheidseffecten die in de praktijk op zullen treden. Aan een stuwmeer van zaken bij de Raad van State hebben we niets en we schieten er ook niets mee op wanneer een plan wordt vernietigd terwijl reparatie mogelijk was geweest. De doorlooptijd bij de Raad van State moet zoveel mogelijk worden beperkt! Of het huidige voorstel hier voldoende zorg voor draagt betwijfelt de VVD-fractie. Wij waarderen het dan ook dat de minister in overleg zal treden met haar collega van Justitie om deze punten nog eens nader te bezien.

Deregulering

Hier is het probleem van de aanwijzing. De vrees van lagere overheden. "De mens vreest het meest van de dingen die nooit komen gaan" Wij zijn het eens met de stelling van de minister dat een aanwijzing alleen in bijzondere gevallen gegeven wordt, zorgvuldigheid en selectiviteit staan hierbij voorop. Checks en balances zijn natuurlijk nodig. Iedereen heeft een baas nodig, dat geldt ook voor provincies en gemeenten. Het wordt hinderlijk wanneer de baas zich overal mee bemoeit! Een rijksbaas of provinciebaas. De minister heeft aangegeven dat ze hier nader op in zal gaan bij de schriftelijke behandeling van het wetsvoorstel. Houdt dit in dat de selectiviteits- en zorgvuldigheidseis wordt opgenomen in de memorie van toelichting of worden deze waarborgen in de wet opgenomen? VVD-fractie is van mening dat een goede verankering van deze eisen noodzakelijk is. Wij vragen de minister hoe zij dit denkt te regelen, het gaat hier hoofdzakelijk over subjectieve begrippen!

Hoe gaan wij om met overgangsregelingen? Bestaande bestemmingsplannen zullen mogelijk moeten worden aangepast aan nieuw te maken structuurvisies. Dat kan een vrij lange periode duren. Wat gebeurt er in de tussenliggende periode? Geldt dan bijvoorbeeld een projectplanprocedure met volledige rechtsbescherming?

Planschade

Allereerst: Het is van het grootste belang dat snel een noodwet wordt geslagen om dit probleem op te lossen. In het wetsvoorstel wordt een planschade termijn opgenomen van 5 jaar. Het opnemen van een termijn is een goede zaak, echter naar onze mening dient de termijn te worden teruggebracht naar 1 jaar. Als de termijn van 5 jaar wordt vergeleken met de geldigheidsduur van een bestemmingsplan (10 jaar), kan er gedurende 50% van de tijd dat het plan geldt een planschadeclaim worden ingediend. Deze termijn acht de VVD-fractie te lang. Al bij het wijzigen van het bestemmingsplan bestaat zicht op de planschade die geleden gaat worden.

Ruimtelijk samenhangende besluitvorming

De Wet biedt de mogelijkheid tot het vaststellen sectorale structuurvisies. In hoeverre leidt dit tot samenhangende besluitvorming? Waarom is niet gekozen voor gebiedsgerichte structuurvisie die uitgewerkt wordt in sectorale visies?

Invoering wet

Kan de minister tot slot aangeven hoe het spoorboekje van deze wet er uit gaat zien. Kortom wanneer kunnen wij snelheid gaan maken? De VVD-fractie is van mening dat de minister bij verdere uitwerking van de wet het ambitieniveau hoog moet houden. De nieuwe WRO moet de sleutel naar ontwikkeling vormen.