Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Persbericht 03/185

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie


01 december 2003

Nr. 03/185

Veel knelpunten bij omzetten gesubsidieerde banen in gewoon werk aangepakt tijdens `belactie`

Tijdens een op 18 en 19 november gehouden gezamenlijke `belactie' van sociale partners, gemeenten en rijksoverheid zijn ruim honderd knelpunten aangepakt die zich voordoen bij het omzetten van gesubsidieerde banen in gewoon werk. Ook zijn zestig gemeenten gebeld waar veel mensen een gesubsidieerde baan hebben en waar werkgevers nog geen gebruik hebben gemaakt van de subsidieregeling om deze banen om te zetten in reguliere arbeidsplaatsen.

Dit schrijft staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer in een rapportage over de actie `Eindspurt ID-banen'.

Eind vorig jaar is door de sociale partners, Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het rijk 170 miljoen euro uitgetrokken om 10.000 mensen met een zogeheten ID-baan aan de slag te helpen op een reguliere arbeidsplaats. Een werkgever die iemand vanuit een ID-baan in dienst neemt kan 17.000 euro subsidie krijgen. De regeling geldt alleen in 2003 en moet een bijdrage leveren aan de vermindering van het aantal gesubsidieerde banen, zoals afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord en aan het voorkomen van gedwongen ontslagen.

Eind oktober heeft staatssecretaris Rutte samen met vertegenwoordigers van sociale partners, gemeenten en de rijksoverheid besloten tot de `Actie Eindspurt ID-banen'. Doel hiervan was werkgevers en gemeenten te stimuleren om in de laatste weken van 2003 nog zoveel mogelijk mensen te laten doorstromen naar een gewone baan. Ook was het de bedoeling knelpunten op te lossen die zich voordoen bij het regulier maken van gesubsidieerd werk. Op dit moment zijn bijna 4.000 aanvragen binnen om ID-banen met subsidie om te zetten in reguliere arbeidsplaatsen.

Op 18 en 19 november hebben 55 vertegenwoordigers van de betrokken partijen tijdens de actie in totaal 107 knelpunten behandeld waarbij veel werknemers met een gesubsidieerde baan zijn betrokken. Een belangrijk knelpunt was dat gemeenten wachten met het maken van afspraken met werkgevers over het in dienst nemen van mensen met een ID-baan tot zij hun reïntegratiebeleid voor 2004 hebben vastgesteld. Werkgevers wachten op hun beurt weer op de gemeenten voordat zij mensen vanuit een ID-baan aannemen. Tijdens de belrondes is er hard aan gewerkt om gemeenten en werkgevers op dit punt bij elkaar te brengen en de afwachtende houding te doorbreken. Uit de belactie is verder duidelijk geworden dat rekenvoorbeelden een belangrijke rol kunnen spelen om werkgevers duidelijk te maken dat de beschikbare subsidie, eventueel aangevuld met bijzondere verhogingen per sector, voldoende is om de loonkosten in het eerste jaar na indiensttreding te financieren.

Ook blijken gemeenten er veel aan te doen om gedwongen ontslagen van mensen met een ID-baan te voorkomen. Eventueel nemen zij iemand met een ID-baan zelf in dienst. Gemeenten hebben hierbij ook een financieel belang omdat een ontslagen werknemer uiteindelijk immers een beroep op de bijstand doet die door de gemeente moet worden betaald.

Tot slot zijn tijdens de belactie zestig gemeenten benaderd waar veel mensen een ID-baan hebben, terwijl er weinig of geen aanvragen van werkgevers binnen waren om deze banen regulier te maken. Het doel hiervan was gemeenten en werkgevers alsnog te informeren over de mogelijkheden van de subsidieregeling

Staatssecretaris Rutte concludeert samen met de andere betrokken partijen dat de actie is geslaagd en dat alle partijen zich tot het eind van dit jaar blijven inzetten om zoveel mogelijk ID-banen regulier te maken.


---

De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Brief van staatssecretaris Rutte over de stand van zaken `actie eindspurt omzet gesubsidieerde banen` 2003