Persbericht 03/185
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
01 december 2003
Nr. 03/185
Veel knelpunten bij omzetten gesubsidieerde banen in gewoon werk
aangepakt tijdens `belactie`
Tijdens een op 18 en 19 november gehouden gezamenlijke `belactie' van
sociale partners, gemeenten en rijksoverheid zijn ruim honderd
knelpunten aangepakt die zich voordoen bij het omzetten van
gesubsidieerde banen in gewoon werk. Ook zijn zestig gemeenten gebeld
waar veel mensen een gesubsidieerde baan hebben en waar werkgevers nog
geen gebruik hebben gemaakt van de subsidieregeling om deze banen om
te zetten in reguliere arbeidsplaatsen.
Dit schrijft staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer in een rapportage over de actie
`Eindspurt ID-banen'.
Eind vorig jaar is door de sociale partners, Vereniging van
Nederlandse Gemeenten en het rijk 170 miljoen euro uitgetrokken om
10.000 mensen met een zogeheten ID-baan aan de slag te helpen op een
reguliere arbeidsplaats. Een werkgever die iemand vanuit een ID-baan
in dienst neemt kan 17.000 euro subsidie krijgen. De regeling geldt
alleen in 2003 en moet een bijdrage leveren aan de vermindering van
het aantal gesubsidieerde banen, zoals afgesproken in het
Hoofdlijnenakkoord en aan het voorkomen van gedwongen ontslagen.
Eind oktober heeft staatssecretaris Rutte samen met vertegenwoordigers
van sociale partners, gemeenten en de rijksoverheid besloten tot de
`Actie Eindspurt ID-banen'. Doel hiervan was werkgevers en gemeenten
te stimuleren om in de laatste weken van 2003 nog zoveel mogelijk
mensen te laten doorstromen naar een gewone baan. Ook was het de
bedoeling knelpunten op te lossen die zich voordoen bij het regulier
maken van gesubsidieerd werk. Op dit moment zijn bijna 4.000 aanvragen
binnen om ID-banen met subsidie om te zetten in reguliere
arbeidsplaatsen.
Op 18 en 19 november hebben 55 vertegenwoordigers van de betrokken
partijen tijdens de actie in totaal 107 knelpunten behandeld waarbij
veel werknemers met een gesubsidieerde baan zijn betrokken. Een
belangrijk knelpunt was dat gemeenten wachten met het maken van
afspraken met werkgevers over het in dienst nemen van mensen met een
ID-baan tot zij hun reïntegratiebeleid voor 2004 hebben vastgesteld.
Werkgevers wachten op hun beurt weer op de gemeenten voordat zij
mensen vanuit een ID-baan aannemen. Tijdens de belrondes is er hard
aan gewerkt om gemeenten en werkgevers op dit punt bij elkaar te
brengen en de afwachtende houding te doorbreken. Uit de belactie is
verder duidelijk geworden dat rekenvoorbeelden een belangrijke rol
kunnen spelen om werkgevers duidelijk te maken dat de beschikbare
subsidie, eventueel aangevuld met bijzondere verhogingen per sector,
voldoende is om de loonkosten in het eerste jaar na indiensttreding te
financieren.
Ook blijken gemeenten er veel aan te doen om gedwongen ontslagen van
mensen met een ID-baan te voorkomen. Eventueel nemen zij iemand met
een ID-baan zelf in dienst. Gemeenten hebben hierbij ook een
financieel belang omdat een ontslagen werknemer uiteindelijk immers
een beroep op de bijstand doet die door de gemeente moet worden
betaald.
Tot slot zijn tijdens de belactie zestig gemeenten benaderd waar veel
mensen een ID-baan hebben, terwijl er weinig of geen aanvragen van
werkgevers binnen waren om deze banen regulier te maken. Het doel
hiervan was gemeenten en werkgevers alsnog te informeren over de
mogelijkheden van de subsidieregeling
Staatssecretaris Rutte concludeert samen met de andere betrokken
partijen dat de actie is geslaagd en dat alle partijen zich tot het
eind van dit jaar blijven inzetten om zoveel mogelijk ID-banen
regulier te maken.
---
De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan
bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Brief van staatssecretaris Rutte over de stand van
zaken `actie eindspurt omzet gesubsidieerde banen`
2003
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid