Gemeente Rotterdam

Kansen voor Rotterdammers

(01-12-03) Wie van buiten de Stadsregio naar Rotterdam wil verhuizen, moet voortaan minimaal 120% van het minimumloon verdienen. Woningen waarin bij herhaling blijkt dat ze worden geëxploiteerd voor de huisvesting van illegalen, worden verbeurd verklaard. Huizen in probleemwijken worden door positieve ballotage toegewezen. Er komen economische kansenzones waarin private partijen die samen met de gemeente en corporaties investeren in woningverbetering, fiscale voordelen krijgen. Nieuwe Rotterdammers krijgen oude Rotterdammers als coach bij hun inburgering. Dit stelt het College voor in het actieprogramma "Rotterdam zet door. De Stad duurzaam in Balans". Het actieprogramma is een aanvulling op het collegeprogramma.

De kern van het probleem is volgens het College, dat zich in een aantal wijken van de stad in een te hoog tempo teveel kansarme mensen vestigen en teveel kansrijkeren vertrekken. Dat legt niet alleen een zware druk op onderwijs, gezondheidszorg, welzijn en sociale voorzieningen maar zorgt ook voor een concentratie van armoede, werkloosheid, overlast, illegaliteit en verloedering. Doordat de bevolkingssamenstelling van deze wijken voortdurend verandert, bouwen inwoners weinig band op met elkaar en met de buurt. Integratie komt in deze wijken slecht van de grond en investeringen van de overheid leveren onvoldoende rendement op

Pleidooi voor een volwassen migratiebeleid

De aanpak van het College bestaat daarom uit drie hoofdlijnen. Ten eerste wil het College de instroom van kansarmen afremmen door samen met het Rijk een volwassen migratiebeleid uit te voeren. Consequent illegalen uitzetten, eisen stellen aan gezinsvorming en hereniging, de binnenlandse migratie beheersen en integratie als basisvoorwaarde invoeren voor een permanente verblijfsvergunning.

Statushouders die in een andere gemeente zijn opgevangen blijken zich in tweede instantie vaak in Rotterdam te vestigen. Rotterdam wil dat aan binnenlandse migranten eisen worden gesteld op het gebied van integratie en inburgering. Wie niet aan deze basisvoorwaarden voldoet, kan geen rechten ontlenen aan het beginsel van vrije vestiging. Zo ontstaat meer balans in de binnenlandse migratie.

Asociale huurders en verhuurders aanpakken

Ten tweede wil het College door invoering van een vestigingsbeleid gewenste bewoners voor probleemwijken aantrekken en vasthouden en de instroom van kansarmen binnen de stad, de regio en het land beter verdelen. Daarin past de harde aanpak van illegale bewoning en van asociale huurders en malafide huisbazen, de verruiming van toewijzingsregels voor woningen en het toepassen van positieve ballotage in probleemwijken.

Kansen voor Rotterdammers

De eerste twee hoofdlijnen zijn de pijlers voor de derde: het investeren in inburgering, integratie, zorg, begeleiding, onderwijs, werk en economie. Het College vindt dat het weinig zin heeft om te investeren in mensen en stenen wanneer we niet in staat zijn om deze investeringen te laten renderen voor de stad.

Slimmer organiseren

Het College wil voor probleemwijken het principe van frontlijnsturing uitwerken. In sommige buurten worden de beste resultaten geboekt met multidisciplinaire teams waarin de beste mensen uit de uitvoeringspraktijk gedurende langere tijd samenwerken. Voor de wijken in nood wordt een aansturingsmodel ontwikkeld waarbij de stadsmarinier als eenhoofdige leiding de bevoegdheden en verantwoordelijkheden krijgt om alle gemeentelijke taken in dat gebied aan te sturen.

Rotterdam kan het niet alleen

Voor de oplossing van veel problemen is de steun van andere partijen onmisbaar. Rijk, de Stadsregio, de woningcorporaties, schoolbesturen maar ook de andere grote steden zijn partners met wie Rotterdam nauw moet samenwerken.

Zo vraagt het College aan het Rijk om aanpassing van zowel de Vreemdelingenwet als de Huisvestingswet. Rotterdam vindt nl. dat asielzoekers alleen dan een definitieve verblijfsvergunning moeten krijgen als blijkt dat zij voldoende zijn ingeburgerd en een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving.

Rotterdam heeft ook een wetswijziging nodig om het hebben van inkomen uit werk als toelatingscriterium te kunnen hanteren.

Andere verdeling van Rijksgelden

Het College stelt dat de problemen in Rotterdam de normale problemen van een grote stad ver overstijgen. De manier waarop het Rijk geld toewijst ieder krijgt een beetje- past daar niet bij. Rotterdam wil dat geld voortaan wordt verdeeld op basis van de omvang en intensiteit van de problemen, de hardheid van de plannen en de potentie van de betreffende gebieden.

Aanvulling op het collegeprogramma

Het actieprogramma is een aanvulling op het collegeprogramma. De aanleiding vormt een rapport van het Centrum voor Onderzoek en Statistiek met een voorspelling van de bevolkingssamenstelling van Rotterdam in 2017. Het politieke en publieke debat dat daarop volgde sterkte het college in de gedachte dat een slagvaardiger aanpak nodig is om de collegedoelstellingen te halen. Het resultaat is dit actieprogramma dat vanochtend aan de Gemeenteraad wordt aangeboden. Het actieprogramma werd opgesteld door een ambtelijke werkgroep onder leiding van de heer D. Berghuijs. Waarschijnlijk bespreekt de Gemeenteraad dit onderwerp nog voor de Kerstvakantie.