Gemeente Rotterdam
Kansen voor Rotterdammers
(01-12-03) Wie van buiten de Stadsregio naar Rotterdam wil verhuizen,
moet voortaan minimaal 120% van het minimumloon verdienen. Woningen
waarin bij herhaling blijkt dat ze worden geëxploiteerd voor de
huisvesting van illegalen, worden verbeurd verklaard. Huizen in
probleemwijken worden door positieve ballotage toegewezen. Er komen
economische kansenzones waarin private partijen die samen met de
gemeente en corporaties investeren in woningverbetering, fiscale
voordelen krijgen. Nieuwe Rotterdammers krijgen oude Rotterdammers als
coach bij hun inburgering. Dit stelt het College voor in het
actieprogramma "Rotterdam zet door. De Stad duurzaam in Balans". Het
actieprogramma is een aanvulling op het collegeprogramma.
De kern van het probleem is volgens het College, dat zich in een
aantal wijken van de stad in een te hoog tempo teveel kansarme mensen
vestigen en teveel kansrijkeren vertrekken. Dat legt niet alleen een
zware druk op onderwijs, gezondheidszorg, welzijn en sociale
voorzieningen maar zorgt ook voor een concentratie van armoede,
werkloosheid, overlast, illegaliteit en verloedering. Doordat de
bevolkingssamenstelling van deze wijken voortdurend verandert, bouwen
inwoners weinig band op met elkaar en met de buurt. Integratie komt in
deze wijken slecht van de grond en investeringen van de overheid
leveren onvoldoende rendement op
Pleidooi voor een volwassen migratiebeleid
De aanpak van het College bestaat daarom uit drie hoofdlijnen. Ten
eerste wil het College de instroom van kansarmen afremmen door samen
met het Rijk een volwassen migratiebeleid uit te voeren. Consequent
illegalen uitzetten, eisen stellen aan gezinsvorming en hereniging, de
binnenlandse migratie beheersen en integratie als basisvoorwaarde
invoeren voor een permanente verblijfsvergunning.
Statushouders die in een andere gemeente zijn opgevangen blijken zich
in tweede instantie vaak in Rotterdam te vestigen. Rotterdam wil dat
aan binnenlandse migranten eisen worden gesteld op het gebied van
integratie en inburgering. Wie niet aan deze basisvoorwaarden voldoet,
kan geen rechten ontlenen aan het beginsel van vrije vestiging. Zo
ontstaat meer balans in de binnenlandse migratie.
Asociale huurders en verhuurders aanpakken
Ten tweede wil het College door invoering van een vestigingsbeleid
gewenste bewoners voor probleemwijken aantrekken en vasthouden en de
instroom van kansarmen binnen de stad, de regio en het land beter
verdelen. Daarin past de harde aanpak van illegale bewoning en van
asociale huurders en malafide huisbazen, de verruiming van
toewijzingsregels voor woningen en het toepassen van positieve
ballotage in probleemwijken.
Kansen voor Rotterdammers
De eerste twee hoofdlijnen zijn de pijlers voor de derde: het
investeren in inburgering, integratie, zorg, begeleiding, onderwijs,
werk en economie. Het College vindt dat het weinig zin heeft om te
investeren in mensen en stenen wanneer we niet in staat zijn om deze
investeringen te laten renderen voor de stad.
Slimmer organiseren
Het College wil voor probleemwijken het principe van frontlijnsturing
uitwerken. In sommige buurten worden de beste resultaten geboekt met
multidisciplinaire teams waarin de beste mensen uit de
uitvoeringspraktijk gedurende langere tijd samenwerken. Voor de wijken
in nood wordt een aansturingsmodel ontwikkeld waarbij de stadsmarinier
als eenhoofdige leiding de bevoegdheden en verantwoordelijkheden
krijgt om alle gemeentelijke taken in dat gebied aan te sturen.
Rotterdam kan het niet alleen
Voor de oplossing van veel problemen is de steun van andere partijen
onmisbaar. Rijk, de Stadsregio, de woningcorporaties, schoolbesturen
maar ook de andere grote steden zijn partners met wie Rotterdam nauw
moet samenwerken.
Zo vraagt het College aan het Rijk om aanpassing van zowel de
Vreemdelingenwet als de Huisvestingswet. Rotterdam vindt nl. dat
asielzoekers alleen dan een definitieve verblijfsvergunning moeten
krijgen als blijkt dat zij voldoende zijn ingeburgerd en een bijdrage
leveren aan de Nederlandse samenleving.
Rotterdam heeft ook een wetswijziging nodig om het hebben van inkomen
uit werk als toelatingscriterium te kunnen hanteren.
Andere verdeling van Rijksgelden
Het College stelt dat de problemen in Rotterdam de normale problemen
van een grote stad ver overstijgen. De manier waarop het Rijk geld
toewijst ieder krijgt een beetje- past daar niet bij. Rotterdam wil
dat geld voortaan wordt verdeeld op basis van de omvang en intensiteit
van de problemen, de hardheid van de plannen en de potentie van de
betreffende gebieden.
Aanvulling op het collegeprogramma
Het actieprogramma is een aanvulling op het collegeprogramma. De
aanleiding vormt een rapport van het Centrum voor Onderzoek en
Statistiek met een voorspelling van de bevolkingssamenstelling van
Rotterdam in 2017. Het politieke en publieke debat dat daarop volgde
sterkte het college in de gedachte dat een slagvaardiger aanpak nodig
is om de collegedoelstellingen te halen. Het resultaat is dit
actieprogramma dat vanochtend aan de Gemeenteraad wordt aangeboden.
Het actieprogramma werd opgesteld door een ambtelijke werkgroep onder
leiding van de heer D. Berghuijs. Waarschijnlijk bespreekt de
Gemeenteraad dit onderwerp nog voor de Kerstvakantie.