Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam.
01/12/2003



---

onderzoek NIPO en Centrum voor Wetenschapscommunicatie: Kennis universiteiten stroomt slecht door naar bedrijven

Tweederde van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf denkt dat wetenschappelijke en technologische kennis van universiteiten onvoldoende doorstroomt naar hun sector. Van de (grotere) ondernemingen met tien tot vijftig werknemers deelt zelfs 80 procent die mening. Dat blijkt uit een onlangs gehouden NIPO-onderzoek onder 355 directeuren van kleine en middelgrote bedrijven, uitgevoerd in opdracht van het Centrum voor Wetenschapscommunicatie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit onlangs opgerichte DaVinci instituut wil de (interactieve) wetenschapscommunicatie onderbouwen en bevorderen via onder andere onderzoek en workshops.

Bijna de helft van de ondervraagde bedrijfshoofden en directeuren uit het MKB vermoedt dat er voor hen bij universiteiten voldoende bruikbare wetenschappelijke en technologische kennis beschikbaar is; 20 procent zegt dat hun bedrijf die kennis bij tijd en wijle ontbeert. Maar de communicatie tussen kennisinstellingen als universiteiten en het MKB hapert: de waarschijnlijk wel aanwezige kennis bereikt het bedrijfsleven niet of onvoldoende. Ruim driekwart van de MKB-ondernemers benut weliswaar Internet om wetenschappelijke en/of technologische kennis te zoeken, maar ze zijn hierin kennelijk niet erg succesvol.

Het DaVinci Instituut, het Centrum voor Wetenschapscommunicatie bij de VU, probeert deze kloof te dichten. Coördinator dr. Jaap Willems verklaart daarmee waarom zijn onderzoekers de nadruk gaan leggen op de interactieve communicatie, via Internet. De communicatie via klassieke media zoals vakbladen lijkt niet goed te functioneren; het MKB slaat deze media dan ook laag aan. Via persoonlijke contacten en Internet ook door het MKB hoog gewaardeerd verbetert het nieuwe VU Centrum die relatie tussen MKB en kenniscentra.

Internet

Volgens het NIPO-onderzoek is Internet bij het MKB het meest gebruikte medium als het gaat om het zoeken naar informatie over wetenschap en technologie. 77 procent van de bedrijven benut dat medium wel eens (tegen 43 procent het vakblad en 16 procent de krant). Gevraagd naar het favoriete medium noemt 55 procent Internet (tegen 21 procent het vakblad, slechts één procent de krant). Jaap Willems: "Internet biedt onmiskenbaar grote mogelijkheden als men de communicatie over wetenschap en bedrijfsleven wil verbeteren. Voor veel mensen is Internet echter niet meer dan een groot en snel archief, een superdatabank. Wij willen met name de interactie mogelijkheden van dit medium verkennen." Het Centrum voor Wetenschapscommunicatie gaat onder meer onderzoeken hoe men Internet-communities kan opzetten, met kenniscentra en het MKB als partners. Het nieuwe Centrum zoekt ook samenwerking met instellingen zoals de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en het Innovatieplatform.

Het NIPO-onderzoek geeft ook aan waarom het voor het MKB nu niet zinvol is louter op een instelling zoals NWO te leunen: meer dan de helft van de MKB-ondernemers heeft nog nooit van NWO gehoord. Slechts een op de vijf zegt vertrouwen te hebben in die instelling als het gaat om het verspreiden van wetenschappelijke of technologische kennis. Vergelijkbare cijfers zijn er voor het nieuwere Innovatieplatform.

Het niet doorstromen van wetenschappelijke en technologische kennis naar het MKB lijkt op de eerste plaats een kwestie van tijdgebrek. Ongeveer driekwart van de ondernemers zegt dat het hen te veel tijd kost om zich te verdiepen in de bruikbaarheid van kennis. Men is echter wel bereid meer tijd daarin te investeren als dat perspectief biedt: bijna de helft zegt dat te gaan doen als de bruikbaarheid van kennis duidelijker wordt. Driekwart van de MKB-ondernemers zegt namelijk geen idee te hebben wat universiteiten en vergelijkbare instellingen voor hen zouden kunnen betekenen. En ruim de helft meent bovendien dat universiteiten geen idee hebben wat er zich in het bedrijfsleven afspeelt. Willems: "Het is duidelijk dat er nogal wat schort aan de communicatie tussen wetenschap en het midden- en kleinbedrijf. Grote bedrijven hebben doorgaans hun eigen, persoonlijke kanalen met kenniscentra. Middelgrote en kleine bedrijven missen dat netwerk. Ze worden daardoor afhankelijk van intermediairen of goed toegankelijke kanalen zoals Internet."

Geconfronteerd met de plannen van het nieuwe Centrum voor Wetenschapscommunicatie kwalificeert 86 procent van de geraadpleegde MKB-bedrijven ze als "aansprekend". Een nog hoger percentage noemt de speciale aandacht voor Internet "nuttig". Een op de tien bedrijven zegt zeker gebruik te zullen maken van de expertise van het nieuwe Centrum. De ervaring van TNS-NIPO leert dat deze uitspraak een goede voorspeller is voor het aantal bedrijven of bedrijfstakken dat een beroep zal doen op het nieuwe Centrum.