Ingezonden persbericht


28 november 2003

Rotterdam: Een stad van iedereen

Inleiding
Aanstaande maandag presenteert het College van B&W van Rotterdam de nota "Rotterdam zet door, de stad in balans". Het is het voorlopige sluitstuk van een intensief debat dat dit najaar werd gevoerd over het economisch draagvlak in de stad en het vertrek van de middeninkomensgroepen en gezinnen uit Rotterdam. Deze verschijnselen hebben geleid tot een eenzijdige bevolkingssamenstelling, minder pluriformiteit en verlies van economische draagkracht in de stad.

Naast de discussie over maatregelen om strenger op te treden tegen iedereen die zich niet aan wetten en regels houdt, het verbeteren van de veiligheid, de inzet voor een schone en hele stad en de aanscherping van het inburgerings- en integratiebeleid, mondde het debat vooral uit in onderwerpen als: de (on)wenselijkheid van spreidingsbeleid, de allochtonenstop, kansarmen en het al dan niet opvangen van asielzoekers in de stad.

De VVD en CDA fracties zijn geen voorstanders van een allochtonenstop, verplichte spreiding en stigmatisering van allerlei bevolkingsgroepen.

VVD en CDA zetten zich gezamenlijk in om door een veelzijdig beleid álle inwoners van Rotterdam kansen te geven en Rotterdam kansrijk te maken. Dát moet de kern van de discussie zijn: Rotterdam is een stad van iedereen.


1. Opwaarderen oude wijken
Nu is dat mooi gezegd, maar Rotterdam kent natuurlijk een groot aantal problemen. En niet alle Rotterdammers zijn in staat om alle kansen te pakken. In een aantal, met name oude wijken in Rotterdam stapelen de problemen zich op en is "samenleven" soms wel heel erg ingewikkeld geworden. Dat vraagt om een duidelijke en structurele aanpak.

Deze wijken kunnen opgewaardeerd worden door een aantal maatregelen, die tegelijkertijd en in samenhang met elkaar dienen te worden uitgevoerd, zodat gezinnen en de groep middeninkomens gestimuleerd wordt weer in deze wijken te komen wonen : Het consequent uitvoeren van 'de Woonvisie', dus het sterk verminderen van goedkope woningen en duurder bouwen. Het invoeren van het criterium van economische gebondenheid in deze gebieden (een baan in de regio Rotterdam) Gekoppeld aan een nieuw huurbeleid, met voorrang voor starters op de woningmarkt en minder regels in de volkshuisvesting. Een harde aanpak van illegale woning- en kamerverhuur, door middel van het koppelen van bestanden en een alert "bezoekbeleid". Een lik op stuk beleid bij vandalisme, overlast en criminaliteit in de wijk. À la minute aanpakken van verloedering en leegstand. Het creëren van regelvrije zones. Het afschaffen van ingewikkelde procedures, vergunningstelsels en bureaucratie waardoor bedrijvigheid, ondernemerschap en creativiteit van bewoners en organisaties ruimte krijgen. Activiteiten van bewoners en ondernemerschap worden actief gestimuleerd. Deze drempelverlaging zal een stimulerende werking hebben op het eigen initiatief en de creativiteit van de bewoners, (buurt-) organisaties en de middenstand in de wijk; een meer kansrijke omgeving.


2.Parels van de stad
Naast de ''oude wijken'' kent Rotterdam wijken die zich tot parels van het bruisende en aantrekkelijke grote stadsleven kunnen ontwikkelen. De Provenierswijk is op weg, maar verder denken we aan delen van Crooswijk, Stadsdriehoek, Delfshaven en het Oude Westen. Gebieden waar gemeente en deelgemeenten zwaar inzetten op het brengen van woningen, levendigheid, cultuur en vertier en die een jong stadspubliek mét koopkracht binden aan de (binnen)stad. Het resultaat is: gewilde trendy wijken, dichtbij de binnenstad, met een internationaal karakter zoals past bij een wereldstad.

Huis voor huis, straat voor straat wordt getracht deze groep weer terug in de wijk te brengen, met in haar kielzog de bij deze doelgroep behorende middenstand, horeca, voorzieningen, theaters en ander vertier.


3.De rest van de stad: geen restgebied
Los van alle inzet en aandacht voor de hierboven genoemde wijken dreigt een groot deel van de stad aan de aandacht te ontglippen. In veel wijken is het prima wonen en leven, en zijn de middenklassers en de gezinnen nog steeds in grote getalen aanwezig. We hebben het bijvoorbeeld over de nieuwe stadswijken van de afgelopen dertig jaar, met Oosterflank, Ommoord, Zevenkamp en de Beverwaard voorop. Maar ook de wijken die daarvoor werden gebouwd, waarvan sommige zoals Pendrecht/Zuidwijk nu hoognodig aan vernieuwing toe zijn.

Naast alle aandacht voor de wijken binnen de ruit wordt het tijd om ook de aandacht te verleggen naar nieuwere wijken. Wijken waar zo op het oog alles soepeltjes verloopt en mensen met plezier wonen. Maar ook wijken waar "probleemloos'' zomaar kan omslaan in ''problematisch".

Wil Rotterdam de hoogst noodzakelijke koopkracht en economische draagkracht in de stad behouden, dan moeten deze relatief nieuwe wijken, die in onze ogen cruciaal zijn, meegenomen worden in de impuls die van 'de Rotterdamse aanpak' uitgaat. Dat betekent: een forse inzet op schoon en heel, het niet tolereren van verloedering, het op peil houden van voorzieningen, het bieden van goede onderwijs en ook hier, waar mogelijk, huizen voor koopkrachtige Rotterdammers toevoegen aan de woningvoorraad. Maar vooral dus: zichtbare aandacht voor deze wijken en mensen.

Dit zijn de beleidskeuzes die VVD en CDA voorstaan in de discussie over de toekomst van Rotterdam, want voor ons geldt: Rotterdam is een stad van iedereen !

---- --