CDA
CDA
29-11-03
Buijs: aandacht voor positie chronisch zieken en gehandicapten
Bij de behandeling van de begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport
zijn met name de volgende onderwerpen prominent aan de orde gesteld
door Siem Buijs: de bezuinigingen op fysiotherapie en psychotherapie,
de inkomenseffecten voor chronisch zieken en gehandicapten, de
ambulancezorg en het zittend ziekenvervoer. Antoinnete Vietsch ging
vooral in op de thuis- en verplegingszorg en de AWBZ.
Siem Buijs wees er in zijn inbreng op dat er is veel onrust is bij
Nederlandse burgers over de plannen op het gebied van de zorg: De CDA
fractie wil niet ontkennen dat er op sommige punten pijnlijke
maatregelen moeten worden genomen om onze zorg bereikbaar en
betaalbaar te kunnen houden, juist met het oog op de vergrijzing (de
zorgvraag zal nog explosief toenemen) is waakzaamheid geboden. De
minister heeft er terecht op gewezen dat de 15% toename van de kosten
in de afgelopen jaren een reële bedreiging is voor de betaalbaarheid
en dus toegankelijkheid van de zorg. Daarnaast moeten we constateren
dat de zorg verstikt is in bureaucratie en overmatige wet- en
regelgeving. De patiënt en dus de zorgvraag moet meer centraal staan.
Buijs: Te weinig komt naar buiten dat dit kabinet vele miljarden extra
in zorg wil investeren, oplopend tot een bedrag van meer dan 7 miljard
extra in de zorg. Dat is veel meer dan in de twee kabinetsperioden van
Paars. Hiermee kan de groeiende zorgvraag worden ondervangen en de
wachtlijsten grotendeels worden weggewerkt. Voor 2004 betekent dit
alleen al een bedrag van 2,8 miljard, waarvan 250 miljoen extra voor
de wachtlijsten. Tegelijkertijd is het onontkoombaar dat bezuinigd
moet worden; het CDA acht zich gebonden aan de taakstelling van 2,3
miljard uit het Regeerakkoord.
Daarnaast wil de CDA fractie echter een garantie dat de solidariteit
met de minima en chronisch zieken en gehandicapten maximaal wordt
gegarandeerd. Dit is eerder al door Maxime Verhagen gevraagd bij de
Algemene beschouwingen en toegezegd door premier Balkenende. De
koopkracht dient voor deze zwakkeren zo min mogelijk te worden
aangetast. Ofwel, de sterkste schouders, de zwaarste lasten. Hiervoor
is in de begroting VWS een nieuw artikel opgenomen onder
Tegemoetkoming buitengewone uitgaven (de Ver zilverregeling). Mijn
fractie wil de toezegging van de minister dat de uitvoeringsmaatregel
op korte termijn aan de Kamer wordt gepresenteerd zodat ze ook per 1
januari a.s. van kracht kan worden. aldus Buijs.
Een groot deel van het debat ging over deze compensatie en de
koopkracht van chronisch zieken. Er ontstond enige verwarring over het
begrip koopkracht. Naar aanleiding van beelden in het journaal
ontstond de indruk dat het CDA wil dat voor iedereen in Nederland
koopkracht behoud gegarandeerd blijft. Dat is uiteraard niet mogelijk,
gezien het huidig economische tij en de maatregelen die in het
regeerakkoord zijn opgenomen (loonmatiging, bezuinigingen op andere
terreinen). Het CDA wil dat chronisch zieken niet onevenredig hard
getroffen worden als gevolg van de maatregelen op gebied van
volksgezondheid. En dat als gevolg daarvan de zorg minder toegankelijk
zou zijn. Dit is de lijn die de fractie het afgelopen jaar voortdurend
heeft gevolgd. Daarom heeft fractievoorzitter Verhagen eerder ervoor
gezorgd dat de medicijnknaak niet wordt ingevoerd, en daarom heeft de
fractie aangedrongen op een goede compensatieregeling via de
belastingen (toeslagenstelsel en heffingskortingen via de
belastingen).
Daaraan is dit jaar de zogeheten Verzilveringsregeling toegevoegd.
Deze is bestemd voor mensen die geen belastingbiljet invullen en dus
geen mogelijkheid hebben voor aanvraag van teruggave. Het betreft dan
met name minima; mensen in een uitkeringssituatie en ouderen met
alleen AOW. Voor deze groepen is op verzoek van het CDA een speciale
regeling in het leven geroepen maar de exacte invulling van de
regeling wordt pas eind van het jaar bekend. Het CDA maar ook andere
partijen in de kamer willen de garantie dat deze regeling voor een
goede tegemoetkoming zal zorgen.
Tijdens het debat kwamen er diverse koopkrachtplaatjes op tafel,
waarbij het ook ging om de gevolgen van het belastingplan. Om exacte
duidelijkheid te krijgen over de positie van chronisch zieken is de
behandeling van de begroting VWS opgeschort en praat de kamer eerst
met de ministers van VWS en SOZAWE, en de staatssecretarisssen van
Financien en VWS over de cijfers die nu op tafel liggen. Pas daarna
wordt de begrotingsbehandeling afgehandeld; het debat is dus nog niet
afgerond.
Een specifiek aandachtspunt bij dit overleg dat volgende week zal
plaatsvinden, is het Belastingplan. Als gevolg van een laatste
technische wijziging zou het zo (kunnen) zijn dat een specifieke groep
chronisch zieken er op achteruit zo gaan. Dit is nooit de bedoeling
geweest van de Kamer en de staatssecretaris. De CDA fractie vindt dit
niet acceptabel en wil zonodig reparatie.
Een ander belangrijk punt dat bij het debat aan de orde werd gesteld
door het CDA was de vergoeding van de eerst negen behandelingen
fysiotherapie voor chronisch zieken. In de plannen van Hoogervorst
moeten chronisch zieken de eerste negen behandelingen zelf betalen.
Het CDA stelde voor deze wel te vergoeden maar kreeg geen steun van de
coalitiepartijen. De minister zegde wel toedat het voor iedereen, dus
ook chronisch zieken, mogelijk moet zijn zich hiervoor te
herverzekeren via hun ziektekostenverzekering. De zorgverzekeraars
zullen hiervoor een acceptatieplicht krijgen; zij mogen chronisch
zieken dus niet weigeren. Daarnaast stelde de minister dat de
inkomensgevolgen gering zullen zijn. De zorgverzekeraars hebben
inmiddels aangegeven dat de premieverhoging gering zal zijn. Ook dit
punt wordt betrokken bij het overleg over de koopkrachtplaatjes dat
deze week zal plaatsvinden.
Op het punt van de psychotherapie zegde de minister toe om de
bezuiniging te verzachten; patienten met ernstige, langdurige
stoornissen krijgen recht op 50 ipv 30 sessies.
Over de ambulancezorg wordt in derde termijn verder gesproken met de
minister. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zal in
iedere geval een spreidingplan voor goede inzet van ambulances
ontwikkelen. Ook wordt nog gekeken naar de mogelijkheden om zittend
ziekenvervoer voor een grotere groep patienten te behouden.