27-11-2003
Eindevaluatie lokaal onderwijsbeleid 1998 - 2002
Door een extern onderzoeksbureau is een eindevaluatie gepresenteerd
van het lokaal onderwijsachterstandenbeleid (1998-2002). Tevens is een
schooloverstijgend onderzoek gedaan: de trendanalyse. Deze beide
onderzoeken geven een goed beeld van de onderwijssituatie in
's-Hertogenbosch. Het college presenteert, mede op basis van beide
onderzoeken, aan de gemeenteraad een eindevaluatie van het lokaal
onderwijs (achterstanden)beleid 1998-2002. Daaruit blijkt onder meer
dat er in de afgelopen vier jaren veel in gang is gezet waarbij
diverse successen zijn geboekt. Er is meer duidelijkheid op de scholen
over de te stellen prioriteiten. De tevredenheid, het gevoel van
autonomie, het doelmatigheidsgevoel van leerlingen en betrokkenheid
van leraren zijn significant toegenomen. Er is sprake van een klimaat
dat gunstig is voor schoolverbetering.
Voorschoolse voorzieningen
Een belangrijk positief resultaat is dat nu ruim 90% van alle
driejarigen een voorschoolse voorziening (peuterspeelzaal of
kinderdagverblijf) bezoekt. Voor specifieke doelgroepen wordt het
beleid geïntensiveerd. Bedoeling is dat de voorschoolse voorzieningen
meer gaan samenwerken en afstemmen met het basisonderwijs. Daarbij
wordt gestreefd naar ontwikkelingsclusters van 0-12 jaar. Daarnaast is
het beleid voor de voor- en vroegschoolse educatie apart geëvalueerd
waaruit blijkt dat in de periode 2001-2003 voor 1212 peuters en
kleuters een inhoudelijk ononderbroken ontwikkelingslijn is
gerealiseerd.
Primair onderwijs
Bij het primair onderwijs blijkt dat er meer duidelijkheid is op de
scholen over de te stellen prioriteiten. Verder zijn toegenomen zijn
de tevredenheid, het gevoel van autonomie en betrokkenheid van
leraren. Vergeleken met 1999 hebben significant meer leerlingen het
gevoel dat ze presteren conform hun capaciteiten (achterblijvende
doelmatigheidsgevoel). Het beeld dat ouders hebben van de omgang
tussen leraren en leerlingen en van de omgang tussen leraren en ouders
en buurt is verbeterd. Ook zijn de ouders erg positief over de omgang
tussen leerlingen onderling. Uit de onderzoeken naar leerprestaties in
groep 2, 4, 6, en 8 (de zogenaamde Prima cohort onderzoeken) en de
Jeugd- en onderwijsmonitor blijkt dat de prestaties van leerlingen in
deze groepen boven het landelijk gemiddelde liggen en dat er een hoge
motivatie is om aan het onderwijs deel te nemen.
Voortgezet onderwijs
In de afgelopen periode is structureel aandacht besteed aan de
kwaliteitsverbetering van het voortgezet onderwijs. Vooropgestelde
doelen zijn het scheppen van voorwaarden voor het optimaliseren van
het aantal leerlingen dat een startkwalificatie behaalt, evenals het
realiseren voor vervolgonderwijs en/of werk. Uit onderzoek komt naar
voren dat 73% van de jongeren van de laatstgenoten opleiding een
diploma behaald tegen 67% in 2000.
Jongeren hebben een hoge motivatie om aan het onderwijs en het
arbeidsproces deel te nemen. Toch blijkt het ongeoorloofd
schoolverzuim na de basisschool toe te nemen. Daar moet de komende
jaren sterk op worden ingezet. De evaluatie geeft aan dat
Onderwijsbeleid een zaak van lange adem en landelijk en bij onze
gemeente speerpunt van beleid is. Uit de evaluatie blijkt verder dat
we op een aantal punten willen onderzoeken op welke wijze het beleid
verder kan worden verbeterd. De grote lijn daarbij is minder
projecten, maar meer inzetten op individuele schoolverbeterplannen en
een sluitende zorgstructuur voor leerlingen. Ook landelijk krijgt
's-Hertogenbosch steeds meer waardering voor het lokale
onderwijsbeleid. Een profilering van onze gemeente als onderwijs
vernieuwingsstad ligt dan ook voor de hand.
Gemeente 's-Hertogenbosch