Gemeente Aa en Hunze


17 november 2003 tot en met vrijdag 21 november 2003 de volgende aanvragen om bouwvergunning zijn ingediend

* Zuidlaarderweg 124, Annen, A.G. Kuik, veranderen kantoorgebouw
* Spijkerboorsdijk 6B, Annen, N.V. Waterleidingmij. Drenthe, plaatsen overkapping

* en magazijn t.b.v. opslag flessen mineraalwater
* Sekmeer 6, Gieten,H. Prummel, vergroten recreatiehuisje
* Nieuwediep 9, Nieuwediep, R.B. Beuker, plaatsen berging
* Greveling 135, Annerveenschekanaal, J.A. Klasens, plaatsen carport
* Noordloo 49 Annen, G. Schoenmaker, uitbreiding woning 17 november 2003 tot en met vrijdag 21 november 2003 de volgende bouw- en lichtreclame vergunningen en vrijstelling zijn verleend.
* Berkenlaan 6, Gasselte, J.G. Engelsman, gedeeltelijk veranderen van de voorgevel (verz. 19-11-03)

* de Brink (gelegen tussen Stationsstraat en Kampstraat) Eext, V.V.V., oprichten kunstwerk (verz. 19-11-03)
* Annerstreek 17, Annen, A. Bouwman, vergroten woonboerderij en oprichten schuur (verz. 18-11-03)

* Liesterkrallen 3, Gieten, E. Wierda, vergroten woning (verz. 19-11-03)

* de Hoorns 40, Rolde, B.A. Luinge, oprichten woning met garage (verz.17-11-03)

* Greveling 187, Annerveenschekanaal, P. Karmelk, gedeeltelijk vergroten woning (verz. 20-11-03)

* Ruiterweg 17, Schipborg, H. Tuinman, gedeeltelijk vergroten woning (verz. 20-11-03)

* Brinkstraat 19, Anloo, H. Top, vergroten woning(verz. 20-11-03)
* Zuidlaarderweg 124, Annen, A.G. Kuik, vrijstellen gewijzigd gebruik van het bankgebouw (begane grond) (verz. 20-11-03)

VERLEENDE RECLAME VERGUNNINGEN

* Amen 8, Amen, H.H. Hagen, plaatsen reclamebord (verz. 19-11-03)

VRIJSTELLING

* Dorpsstraat 29, Eexterveen, R. Stil, vrijstelling van het gebruik van een deel van de woning voor een winkel in tweedehands artikelen (verz. 19-11-03)

* Oostereind 6, Grolloo, J. Spanjer, plaatsen garage/berging
* Esweg 1, Eext, G. Biel, gedeeltelijk vergroten woonkamer plannen. Deze bouwplannen liggen van donderdag 27 november 2003 tot en met woensdag 24 december 2003 ter inzage bij de receptie van het
* kadastraal bekend gemeente Gieten sectie E nummer 4237, J. Abbas, gebruik grond als parkeerterrein

Zij zijn voornemens met toepassing van artikel 17 van de Wet op de ruimtelijke ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van voornoemd plan. Dit plan ligt van donderdag 27 november 2003 tot en met woensdag 10 december 2003 ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk zienswijzen indienen tegen dit bouwplan bij het college van burgemeester en wethouders.

VERGADERING WELSTANDSCOMMISSIE 27 november 2003

De openbare vergadering van de welstandscommissie vindt donderdag 27 november 2003 vanaf 14.00 uur plaats in het kantoor van Drents Plateau, Stationsstraat 11 te Assen. Voor wat betreft de gemeente Aa en Hunze zal het plan voor het oprichten van recreatiewoningen, Hof van Saksen, te Nooitgedacht worden behandeld.

PRESIDIUMVERGADERINGEN

OPENBARE PRESIDIUMVERGADERING
Op vrijdag 28 november 2003 om 08.30 uur zal in de commissiekamer van het gemeentehuis Aa en Hunze (Spiekersteeg 1) te Gieten de vergadering van het presidium worden gehouden. Tijdens deze vergadering zullen de volgende onderwerpen worden behandeld.
AGENDA

1. Opening;

2. Vaststelling besluitenlijst;

3. Mededelingen en ingekomen stukken;

4. Terugblik op plaatsgevonden hebbende bestuurlijke activiteiten;
5. Nieuwe bestuurlijke activiteiten;


6. Voortgang afdoening Lange - Termijn - Agenda;


7. Openbaarheid van presidium - vergaderingen;


8. Sluiting.

De presidiumvergadering is voor een ieder toegankelijk (openbaar) telefoonnummer (0592) - 2677705/267706 of via e-mail griffie@aaenhunze.nl

RAADSVERGADERINGEN

UIT DE RAADZAAL
Een korte impressie van de raadsvergadering van 19 november 2003.


1. Burgemeester drs. R.W.Munniksma herbenoemd Bij Koninklijk Besluit van 20 oktober 2003 is burgemeester drs.R.W.Munniksma herbenoemd als burgemeester van de gemeente Aa en Hunze. De herbenoeming gaat in op 1 januari 2004.

De voorzitter van de Vertrouwenscommissie, de heer H.Schrotenboer, en de loco-burgemeester, de heer J.J.Wiersum, brachten aan het begin van de vergadering gelukwensen uit namens bestuur en personeel van de gemeente.


2. Dorpsvisie "Landschappelijk Bouwen in Eexterzandvoort" vastgesteld Besloten werd tot vaststelling van de Dorpsvisie "Landschappelijk Bouwen in Eexterzandvoort". Door deze vaststelling wordt de weg geopend voor de realisering van een 6-tal woningbouwmogelijkheden op een aantal plaatsen, verspreid over het dorp. Planologische legalisering, via de vaststelling van een bestemmingsplan of een artikel-19-procedure zal overigens nog wel eerst dienen plaats te vinden, alvorens definitief met de bouw zal kunnen worden begonnen.


3. Mogelijkheid bouw 68 recreatie-woningen in recreatiepark "Hunzepark" geopend
Besloten is de bouw van een 68-tal recreatie-woningen in het Hunzepark, aan de zuidzijde, mogelijk te maken, via de opstarting van een z.g. "zelfstandige project-procedure". Hiermee is het aantal recreatiewoningen bepaald, dat maximaal mag worden gerealiseerd op een gedeelte van het park, dat in een eerder stadium al als uitbreidingsgebied was bestemd.


4. Verplaatsing scheepvaartmuseum Gasselternijveen naar Hunzepark mogelijk gemaakt
Via het opstarten van een zelfstandige projectprocedure, als bedoeld in art.19, lid 1, van de Wet RO, wordt de weg geopend naar verplaatsing van het scheepvaartmuseum te Gasselternijveen naar het voormalige COA-gebouw op het Hunzepark. De raad gaf groen licht voor het volgen van deze procedure.


5. Extra financiele ondersteuning toegekend aan langdurige minima zonder arbeidsmarkt-perspectief en aan zelfstandige huishoudens met een laag inkomen
Besloten werd, aan langdurige minima zonder arbeidsmarkt-perspectief een extra financiéle ondersteuning te verstrekken. Ook aan zelfstandige huishoudens met een inkomen, dat niet hoger is, dan 110% van de bijstandsnorm, zal een uitkering worden verstrekt. Deze z.g. eindejaarsuitkering is voor alleenstaanden vastgesteld op EUR 102,00 en voor een alleenstaande ouder en gehuwden/samenwonenden op EUR 136,00.


6. Milieu-effect-rapportage Gasselterveld aanvaard Besloten werd, de milieu-effect-rapportage voor de nieuwe zandwinning in het Gasselterveld te aanvaarden, zij het dat daarbij de kanttekening wordt geplaatst, dat de planologische legalisering van deze winning niet eerder op gang wordt gebracht, dan nadat er inzicht is verschaft over de wijze van afwerking van de huidige zandwinning. OPSLAG VASTE MEST
Burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze gedogen de opslag van pluimveemest van:

* H. Hogenesch, Hoofdstraat 69, 9514 BB Gasselternijveen, op een perceel landbouwgrond aan de Dideldomweg te Gasselternijveen.
* Familie Paasman, Balloo 52, 9458 TC te Balloo, op een perceel landbouwgrond aan een zijweg (zandweg) van de Rammeringeweg te Balloo.

Alle stukken liggen vanaf donderdag 27 november 2003 tot en met woensdag 7 januari 2004 ter inzage in het gemeentehuis van Aa en Hunze te Gieten.

aanvraag voor een milieuvergunning ontvangen van:
* O.H. Oldenziel, Bonnen 19 te Gieten, voor het veranderen van een inrichting.

Het college wil de gevraagde vergunning verlenen.

Alle stukken liggen vanaf donderdag 27 november tot en met woensdag 24 december 2003 ter inzage in het gemeentehuis van Aa en Hunze te Gieten

Iedereen kan tot en met woensdag 24 december 2003 schriftelijk bedenkingen tegen de ontwerpvergunning inbrengen bij burgemeester en wethouders van Aa en Hunze. Daarbij kan worden verzocht geen persoonlijke gegevens bekend te maken.

Op verzoek kan tot en met woensdag 24 december 2003 van gedachten worden gewisseld over de ontwerpvergunning. Daarbij kunnen ook mondeling bedenkingen worden ingebracht.

Tegen een definitieve vergunning kan alleen beroep worden ingesteld als bedenkingen zijn ingebracht tegen de ontwerpvergunning of als kan worden aangetoond dat daartoe geen mogelijkheid was.

Voor meer informatie en voor het buiten de werkuren inzien van stukken kunt u bellen met de sectie milieu, tel. (0592) 267836 of 267837

TIPS GEBRUIK GROENE CONTAINER IN DE VORSTPERIODE In de vorstperiode is de kans aanwezig dat het GFT-afval gaat vastvriezen aan de binnenkant van uw groene container. Dit kan problemen opleveren tijdens het ledigen van de groene container door de gemeente. Hierdoor is de kans groot dat uw container niet kan worden geledigd. Om problemen te voorkomen kunt u het volgende doen:


1.Als de groene container vol raakt, druk het GFT-afval dan niet extra aan. Hierdoor kan het GFT- afval namelijk vast komen te zitten;


2.Gooi geen nat GFT-afval in de groene container;


3.Indien de inhoud is bevroren, zorg er dan voor dat de groene container de avond voor lediging in de schuur, onder de carport of garage wordt gezet (de buitenste schil van de inhoud zal gaan ontdooien en zit vervolgens niet meer vastgevroren tegen de binnenkant van de container).
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Aa en Hunze, afdeling VROM, de heer B. Hartman tel. (0592) 267794. VERKEER

TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN TE GIETEN
In verband met de landelijke jeugdclinic veldrijden zullen de volgende wegen in en om Gieten worden afgesloten op29 november 2003 van 10.00 uur tot 16.00 uur

Nijslootsweg;

de bospaden rond de Nijslootsweg en

de zandweg van de Nijslootsweg richting Gasselte. In verband met de Super Prestige Veldrit zullen de volgende wegen in en rondom Gieten worden afgesloten op 30 november 2003 van 8.00 uur tot 17.00 uur
Nijslootsweg, inclusief verlengde zandweg;
een gedeelte van de Gieterveldweg;
Schapendrift en
alle bospaden en zandwegen rond de Nijslootsweg/zandafgraving. belastingverordeningen
In zijn vergadering van 5 november 2003 heeft de raad van de gemeente Aa en Hunze de volgende verordeningen vastgesteld of gewijzigd:
* de "Verordening op de heffing en de invordering van onroerende zaakbelastingen 2004";

* de "Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van toeristenbelasting 2004";

* de "Verordening op de heffing en de invordering van forensenbelasting 2004";

* de "Verordening op de heffing en de invordering van rioolrechten 2004";

* de "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten 2004";

* de "Verordening op de heffing en de invordering van brandweerrechten 2004";

* de zevende wijziging van de "Verordening op de heffing en de invordering van marktgelden 1998".

De datum van ingang van heffing is 1 januari 2004. De teksten van de genoemde verordeningen liggen ter inzage op het gemeentehuis, Spiekersteeg 1 te Gieten.

Automatische incasso mogelijk vanaf belastingjaar 2004 voor de aanslag onroerende zaakbelastingen
Eind februari 2004 ontvangt u de aanslag onroerende zaakbelastingen 2004. Met ingang van het belastingjaar 2004 is het mogelijk om deze aanslag in tien termijnen te voldoen middels automatische incasso. De machtigingskaartjes zullen bij het aanslagbiljet worden ingesloten. Het is ook mogelijk om vooraf aan te geven of u gebruik wenst te maken van automatische incasso. In dit geval kunt u contact opnemen met mevrouw Hardholt van de afdeling Middelen en Ondersteuning, cluster Financieel Beheer, telefoonnummer (0592) 267849.
1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. De eerste reconstructie past binnen de geldende planologische regeling zoals opgenomen in het bestemmingsplan Gasselternijveen en het bestemmingsplan Bedrijventerrein. Op basis van deze planologische regeling kan de gemeente medewerking verlenen aan het huidige verzoek. De provincie is voornemens beide reconstructies gelijktijdig uit te voeren. KAPVERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders van Aa en Hunze maken bekend dat zij in de afgelopen week de volgende kapvergunningen hebben verleend:
* Meeus Vastgoed Noord Energieweg 11a te Groningen voor het vellen van een esdoorn staande in de tuin van Stroetenakker 4 te Rolde
* D. de Vries en W. Oldenziel, Grotekamp 30 te Gieten voor het vellen van een Cedrus spec. staande in de tuin van betrokkene;
* M. van der Heide, Schipborgerweg 3 te Gasteren voor het vellen van drie fijnsparren staande in de tuin van betrokkene;
* F. Hamstra, de Zaalsteden 28 te Gieten, voor het vellen van twee populieren staande in de tuin van betrokkene;
* G. T. Hoekstra, Bonnen 42 te Gieten voor het vellen van vijf fijnsparren en een Prunus spec staande in de tuin van betrokkene;

De gemeente Aa en Hunze Postbus 93 9460 AB te Gieten voor het vellen van een zes populieren in het park nabij de vijver tussen de Bernhard Fabritiuslaan en de Schulte Alinghlaan te Gasselte. De populieren zijn destijds aangeplant vanwege hun snelle groei, het hout is echter relatief bros. In de directe nabijheid zijn duurzame boomsoorten, zoals eik en linde aangebracht. Deze bomen worden door de populieren belemmerd in hun groei.

Tegen bovenstaande beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht (A.W.B.) binnen 6 weken na verzending van de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Aa en Hunze, Postbus 93, 9460 AB Gieten.
SPREEKUUR WETHOUDERS OP LOCATIE DINSDAG 2 DECEMBER 2003

De drie wethouders van de gemeente Aa en Hunze houden iedere eerste dinsdag van de maand spreekuur op locatie. Ze doen dat roulerend in Annen, Gasselternijveen en Rolde van 18.30 tot 20.00 uur. Op dinsdag 2 december 2003 kunt u binnenlopen in:

Datum

Dorpshuis 't Roem

Gasselternijveen, Cerestraat 3

Dorpshuis Annen, Kruisakkers 36

Ontmoetingscentrum Boerhoorn Rolde, Zuides 6a


02-12-2003

Dhr. E.J.H. Kruit

Dhr. Drs. J.M.M. Polman

Dhr. J. Wiersum

Voor de komende maanden ziet het schema er als volgt uit

Datum

Dorpshuis 't Roem

Gasselternijveen, Cerestraat 3

Dorpshuis Annen, Kruisakkers 36

Ontmoetingscentrum Boerhoorn Rolde, Zuides 6a

06-01-2004

Dhr. J.J. Wiersum

Dhr. E.J.H. Kruit

Dhr. Drs. J.M.M. Polman.


03-02-2004

Dhr. Drs. J.M.M. Polman.

Dhr. J.J. Wiersum

Dhr. E.J.H. Kruit


09-03-2004

!! afwijkende datum i.v.m. voorjaarsvakantie

Dhr. E.J.H. Kruit

Dhr. Drs. J.M.M. Polman

Dhr. J. Wiersum

INFORMATIEBERICHT afdeling Maatschappelijke Zaken

Langdurigheidstoeslag minima en eindejaarsuitkering 2003

De raad heeft in de vergadering van 19 november 2003 besloten om een langdurigheidstoeslag te verstrekken aan mensen met een zelfstandig huishouden die langer dan vijf jaar ononderbroken hebben moeten rond komen van een minimuminkomen. U kunt hiervoor in aanmerking komen als u aan de volgende voorwaarden voldoet.

* U bent tussen 23 en de 65 jaar.

* U woont in de gemeente Aa en Hunze.

* U voert een zelfstandig huishouden.

* U heeft langer dan vijf jaar een uitkering op het sociaal minimum.

De hoogte van de toeslag is als volgt:

* Voor gezinnen / samenwonenden EUR 450,--.
* Voor alleenstaande ouders EUR 400,--.
* Voor alleenstaanden EUR 320,--.

Wie komt in aanmerking?

Wanneer u sinds 1 januari 1999 onafgebroken een bijstandsuitkering heeft gehad zonder aanvullende inkomsten en u voldoet aan bovenstaande vier voorwaarden , dan heeft u waarschijnlijk recht op de langdurigheidstoeslag. Ook als u een uitkering voor arbeidsongeschiktheid ontvangt met een afkeuringspercentage van 80-100% en u voldoet aan de voorwaarden dan heeft u mogelijk recht op de langdurigheidstoeslag.

Aanvragen

Wanneer u een bijstandsuitkering ontvangt van de gemeente Aa en Hunze en volgens onze gegevens recht heeft op een langdurigheidstoeslag hoeft u niets te doen. U krijgt hierover bericht van de gemeente.Heeft u een arbeidsongeschiktheidsuitkering van 80-100% en denkt u in aanmerking te komen voor de langdurigheidstoeslag dan kunt u een aanvraag- + inlichtingenformulier indienen bij de gemeente. U kunt dit formulier afhalen bij de balie van de afdeling Maatschappelijk Zaken van het gemeentehuis. Voor vragen of toezending van het aanvraag- en inlichtingenformulier kunt u op alle werkdagen tussen 9 00 en 10 uur bellen met de administratie van de cluster Sociale zaken (0592) - 267777. U kunt uw aanvraag tot 1 januari 2004 indienen.

Eindejaarsuitkeringuitkering voor mensen met een minimum inkomen

Evenals vorig jaar heeft de gemeenteraad van Aa en Hunze op 19 november 2003 besloten om huishoudens met een inkomen van ten hoogste 110% van de bijstandsnorm in 2003 een eindejaarsuitkering te verstrekken.

Hoogte uitkering

De hoogte van deze éénmalige uitkering hangt af van de samenstelling en het voeren van een eigen huishouding. Zo bedraagt deze voor:
* alleenstaande die een zelfstandige huishouding voert EUR 102,00
* alleenstaande ouders die een zelfstandige huishouding voeren EUR 136,00

* samenwonenden en echtparen die een zelfstandige huishouding voeren EUR 136,00

Spelregels

Wel zijn er enkele spelregels waaraan voldaan moet worden. Zo wordt er gekeken naar het inkomen over de maand november 2003. In deze maand mag uw inkomen niet meer hebben bedragen dan 110% van de voor u van toepassing zijnde minimumnorm .

Inkomensnormen

Deze norm bedraagt voor de 21-65 jarige met een zelfstandige huishouding


* alleenstaande netto = EUR 836,29 per maand
* alleenstaande ouder netto = EUR 1075,22 per maand
* echtpaar netto = EUR 1194,70 per maand

Voor personen jonger dan 21 jaar met een eigen huishouding gelden afwijkende (lagere )

normen!

Deze norm bedraagt voor de 65 jarige (e.o.) met een zelfstandige huishouding

* alleenstaande netto = EUR 886,72 per maand
* alleenstaande ouder netto = EUR 1125,41per maand
* echtpaar netto = EUR 1252,93 per maand

Vermogensnormen

Daarnaast wordt gekeken naar het vermogen. Zo mag het vermogen niet meer bedragen dan de geldende vermogensgrens. Deze bedraagt voor:
* een
alleenstaande
EUR 4.975,00

* een alleenstaande ouder
EUR 9.950,00

* een echtpaar met of zonder
kinderen EUR 9.950,00

NB. Voor zelfstandigen met een eigen bedrijf gelden afwijkende vermogensbedragen.

Aanvragen

Als u denkt voor de eindejaarsuitkering in aanmerking te komen, wordt u verzocht een aanvraag in te vullen (gepubliceerd in De Schakel van deze week en te vinden op de website onder Inwonerszaken/ Werk en Inkomen) en deze met de nodige bewijsstukken zoals loonspecificatie van de maand november 2003, het laatste bank- en/of giro afschrift van november 2003 van de spaarrekening(en) en betaalrekening(en) en overige vermogensbestanddelen, {voor zelfstandigen} boekhoudrapportage 2001 + belastingaangifte) zo spoedig mogelijk te sturen aan de afdeling Maatschappelijke Zaken van de gemeente Aa en Hunze. Weet u iemand in uw omgeving die hiervoor in aanmerking komt -en dit niet leest- wilt u hem of haar daar dan opmerkzaam op maken?.

Abw- uitkeringsgerechtigden

Aan degenen die over de maand november 2003 een uitkering ingevolge de Algemene bijstandswet ontvangen en voor deze eindejaarsuitkering in aanmerking komen, zal de uitkering ambtshalve, d.w.z. zonder dat daarvoor een aanvraag behoeft te worden ingediend, worden verstrekt. Zij zullen hierover door de afdeling Maatschappelijke Zaken nader worden bericht. Denk u dat u recht heeft op de langdurigheidstoeslag minima dan raden wij u aan deze eerst aan te vragen. Informatie over deze toeslag treft u elders aan. Er kan geen langdurigheidstoeslag minima worden verstrekt als u de eindejaaruitkering heeft ontvangen. Vragen
Mocht u naar aanleiding van deze mededeling vragen hebben of verduidelijking wensen, dan kunt u hierover telefonisch contact op nemen met de administratie van de afdeling Maatschappelijke Zaken. De administratie heeft voor dit onderwerp op alle werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur een telefonisch spreekuur en is bereikbaar via het nummer (0592) 267777
P.S. Aan deze publicatie kunnen geen rechten worden ontleend