Gemeente Aa en Hunze
17 november 2003 tot en met vrijdag 21 november 2003 de volgende
aanvragen om bouwvergunning zijn ingediend
* Zuidlaarderweg 124, Annen, A.G. Kuik, veranderen kantoorgebouw
* Spijkerboorsdijk 6B, Annen, N.V. Waterleidingmij. Drenthe,
plaatsen overkapping
* en magazijn t.b.v. opslag flessen mineraalwater
* Sekmeer 6, Gieten,H. Prummel, vergroten recreatiehuisje
* Nieuwediep 9, Nieuwediep, R.B. Beuker, plaatsen berging
* Greveling 135, Annerveenschekanaal, J.A. Klasens, plaatsen carport
* Noordloo 49 Annen, G. Schoenmaker, uitbreiding woning
17 november 2003 tot en met vrijdag 21 november 2003 de volgende bouw-
en lichtreclame vergunningen en vrijstelling zijn verleend.
* Berkenlaan 6, Gasselte, J.G. Engelsman, gedeeltelijk veranderen
van de voorgevel (verz. 19-11-03)
* de Brink (gelegen tussen Stationsstraat en Kampstraat) Eext,
V.V.V., oprichten kunstwerk (verz. 19-11-03)
* Annerstreek 17, Annen, A. Bouwman, vergroten woonboerderij en
oprichten schuur (verz. 18-11-03)
* Liesterkrallen 3, Gieten, E. Wierda, vergroten woning (verz.
19-11-03)
* de Hoorns 40, Rolde, B.A. Luinge, oprichten woning met garage
(verz.17-11-03)
* Greveling 187, Annerveenschekanaal, P. Karmelk, gedeeltelijk
vergroten woning (verz. 20-11-03)
* Ruiterweg 17, Schipborg, H. Tuinman, gedeeltelijk vergroten woning
(verz. 20-11-03)
* Brinkstraat 19, Anloo, H. Top, vergroten woning(verz. 20-11-03)
* Zuidlaarderweg 124, Annen, A.G. Kuik, vrijstellen gewijzigd
gebruik van het bankgebouw (begane grond) (verz. 20-11-03)
VERLEENDE RECLAME VERGUNNINGEN
* Amen 8, Amen, H.H. Hagen, plaatsen reclamebord (verz. 19-11-03)
VRIJSTELLING
* Dorpsstraat 29, Eexterveen, R. Stil, vrijstelling van het gebruik
van een deel van de woning voor een winkel in tweedehands
artikelen (verz. 19-11-03)
* Oostereind 6, Grolloo, J. Spanjer, plaatsen garage/berging
* Esweg 1, Eext, G. Biel, gedeeltelijk vergroten woonkamer
plannen. Deze bouwplannen liggen van donderdag 27 november 2003 tot en
met woensdag 24 december 2003 ter inzage bij de receptie van het
* kadastraal bekend gemeente Gieten sectie E nummer 4237, J. Abbas,
gebruik grond als parkeerterrein
Zij zijn voornemens met toepassing van artikel 17 van de Wet op de
ruimtelijke ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan
ten behoeve van voornoemd plan. Dit plan ligt van donderdag 27
november 2003 tot en met woensdag 10 december 2003 ter inzage bij de
receptie van het gemeentehuis. Gedurende deze termijn kunt u
schriftelijk zienswijzen indienen tegen dit bouwplan bij het college
van burgemeester en wethouders.
VERGADERING WELSTANDSCOMMISSIE 27 november 2003
De openbare vergadering van de welstandscommissie vindt donderdag 27
november 2003 vanaf 14.00 uur plaats in het kantoor van Drents
Plateau, Stationsstraat 11 te Assen. Voor wat betreft de gemeente Aa
en Hunze zal het plan voor het oprichten van recreatiewoningen, Hof
van Saksen, te Nooitgedacht worden behandeld.
PRESIDIUMVERGADERINGEN
OPENBARE PRESIDIUMVERGADERING
Op vrijdag 28 november 2003 om 08.30 uur zal in de commissiekamer van
het gemeentehuis Aa en Hunze (Spiekersteeg 1) te Gieten de vergadering
van het presidium worden gehouden. Tijdens deze vergadering zullen de
volgende onderwerpen worden behandeld.
AGENDA
1. Opening;
2. Vaststelling besluitenlijst;
3. Mededelingen en ingekomen stukken;
4. Terugblik op plaatsgevonden hebbende bestuurlijke activiteiten;
5. Nieuwe bestuurlijke activiteiten;
6. Voortgang afdoening Lange - Termijn - Agenda;
7. Openbaarheid van presidium - vergaderingen;
8. Sluiting.
De presidiumvergadering is voor een ieder toegankelijk (openbaar)
telefoonnummer (0592) - 2677705/267706 of via e-mail
griffie@aaenhunze.nl
RAADSVERGADERINGEN
UIT DE RAADZAAL
Een korte impressie van de raadsvergadering van 19 november 2003.
1. Burgemeester drs. R.W.Munniksma herbenoemd
Bij Koninklijk Besluit van 20 oktober 2003 is burgemeester
drs.R.W.Munniksma herbenoemd als burgemeester van de gemeente Aa en
Hunze. De herbenoeming gaat in op 1 januari 2004.
De voorzitter van de Vertrouwenscommissie, de heer H.Schrotenboer, en
de loco-burgemeester, de heer J.J.Wiersum, brachten aan het begin van
de vergadering gelukwensen uit namens bestuur en personeel van de
gemeente.
2. Dorpsvisie "Landschappelijk Bouwen in Eexterzandvoort" vastgesteld
Besloten werd tot vaststelling van de Dorpsvisie "Landschappelijk
Bouwen in Eexterzandvoort". Door deze vaststelling wordt de weg
geopend voor de realisering van een 6-tal woningbouwmogelijkheden op
een aantal plaatsen, verspreid over het dorp. Planologische
legalisering, via de vaststelling van een bestemmingsplan of een
artikel-19-procedure zal overigens nog wel eerst dienen plaats te
vinden, alvorens definitief met de bouw zal kunnen worden begonnen.
3. Mogelijkheid bouw 68 recreatie-woningen in recreatiepark
"Hunzepark" geopend
Besloten is de bouw van een 68-tal recreatie-woningen in het
Hunzepark, aan de zuidzijde, mogelijk te maken, via de opstarting van
een z.g. "zelfstandige project-procedure". Hiermee is het aantal
recreatiewoningen bepaald, dat maximaal mag worden gerealiseerd op een
gedeelte van het park, dat in een eerder stadium al als
uitbreidingsgebied was bestemd.
4. Verplaatsing scheepvaartmuseum Gasselternijveen naar Hunzepark
mogelijk gemaakt
Via het opstarten van een zelfstandige projectprocedure, als bedoeld
in art.19, lid 1, van de Wet RO, wordt de weg geopend naar
verplaatsing van het scheepvaartmuseum te Gasselternijveen naar het
voormalige COA-gebouw op het Hunzepark. De raad gaf groen licht voor
het volgen van deze procedure.
5. Extra financiele ondersteuning toegekend aan langdurige minima
zonder arbeidsmarkt-perspectief en aan zelfstandige huishoudens met
een laag inkomen
Besloten werd, aan langdurige minima zonder arbeidsmarkt-perspectief
een extra financiéle ondersteuning te verstrekken. Ook aan
zelfstandige huishoudens met een inkomen, dat niet hoger is, dan 110%
van de bijstandsnorm, zal een uitkering worden verstrekt. Deze z.g.
eindejaarsuitkering is voor alleenstaanden vastgesteld op EUR 102,00
en voor een alleenstaande ouder en gehuwden/samenwonenden op EUR
136,00.
6. Milieu-effect-rapportage Gasselterveld aanvaard
Besloten werd, de milieu-effect-rapportage voor de nieuwe zandwinning
in het Gasselterveld te aanvaarden, zij het dat daarbij de
kanttekening wordt geplaatst, dat de planologische legalisering van
deze winning niet eerder op gang wordt gebracht, dan nadat er inzicht
is verschaft over de wijze van afwerking van de huidige zandwinning.
OPSLAG VASTE MEST
Burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze gedogen de
opslag van pluimveemest van:
* H. Hogenesch, Hoofdstraat 69, 9514 BB Gasselternijveen, op een
perceel landbouwgrond aan de Dideldomweg te Gasselternijveen.
* Familie Paasman, Balloo 52, 9458 TC te Balloo, op een perceel
landbouwgrond aan een zijweg (zandweg) van de Rammeringeweg te
Balloo.
Alle stukken liggen vanaf donderdag 27 november 2003 tot en met
woensdag 7 januari 2004 ter inzage in het gemeentehuis van Aa en Hunze
te Gieten.
aanvraag voor een milieuvergunning ontvangen van:
* O.H. Oldenziel, Bonnen 19 te Gieten, voor het veranderen van een
inrichting.
Het college wil de gevraagde vergunning verlenen.
Alle stukken liggen vanaf donderdag 27 november tot en met woensdag 24
december 2003 ter inzage in het gemeentehuis van Aa en Hunze te Gieten
Iedereen kan tot en met woensdag 24 december 2003 schriftelijk
bedenkingen tegen de ontwerpvergunning inbrengen bij burgemeester en
wethouders van Aa en Hunze. Daarbij kan worden verzocht geen
persoonlijke gegevens bekend te maken.
Op verzoek kan tot en met woensdag 24 december 2003 van gedachten
worden gewisseld over de ontwerpvergunning. Daarbij kunnen ook
mondeling bedenkingen worden ingebracht.
Tegen een definitieve vergunning kan alleen beroep worden ingesteld
als bedenkingen zijn ingebracht tegen de ontwerpvergunning of als kan
worden aangetoond dat daartoe geen mogelijkheid was.
Voor meer informatie en voor het buiten de werkuren inzien van stukken
kunt u bellen met de sectie milieu, tel. (0592) 267836 of 267837
TIPS GEBRUIK GROENE CONTAINER IN DE VORSTPERIODE
In de vorstperiode is de kans aanwezig dat het GFT-afval gaat
vastvriezen aan de binnenkant van uw groene container. Dit kan
problemen opleveren tijdens het ledigen van de groene container door
de gemeente. Hierdoor is de kans groot dat uw container niet kan
worden geledigd. Om problemen te voorkomen kunt u het volgende doen:
1.Als de groene container vol raakt, druk het GFT-afval dan niet extra
aan. Hierdoor kan het GFT- afval namelijk vast komen te zitten;
2.Gooi geen nat GFT-afval in de groene container;
3.Indien de inhoud is bevroren, zorg er dan voor dat de groene
container de avond voor lediging in de schuur, onder de carport of
garage wordt gezet (de buitenste schil van de inhoud zal gaan
ontdooien en zit vervolgens niet meer vastgevroren tegen de binnenkant
van de container).
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Aa en
Hunze, afdeling VROM, de heer B. Hartman tel. (0592) 267794.
VERKEER
TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN TE GIETEN
In verband met de landelijke jeugdclinic veldrijden zullen de volgende
wegen in en om Gieten worden afgesloten op29 november 2003 van 10.00
uur tot 16.00 uur
Nijslootsweg;
de bospaden rond de Nijslootsweg en
de zandweg van de Nijslootsweg richting Gasselte.
In verband met de Super Prestige Veldrit zullen de volgende wegen in
en rondom Gieten worden afgesloten op 30 november 2003 van 8.00 uur
tot 17.00 uur
Nijslootsweg, inclusief verlengde zandweg;
een gedeelte van de Gieterveldweg;
Schapendrift en
alle bospaden en zandwegen rond de Nijslootsweg/zandafgraving.
belastingverordeningen
In zijn vergadering van 5 november 2003 heeft de raad van de gemeente
Aa en Hunze de volgende verordeningen vastgesteld of gewijzigd:
* de "Verordening op de heffing en de invordering van onroerende
zaakbelastingen 2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van
afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van
toeristenbelasting 2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van
forensenbelasting 2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van rioolrechten
2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van
lijkbezorgingsrechten 2004";
* de "Verordening op de heffing en de invordering van
brandweerrechten 2004";
* de zevende wijziging van de "Verordening op de heffing en de
invordering van marktgelden 1998".
De datum van ingang van heffing is 1 januari 2004. De teksten van de
genoemde verordeningen liggen ter inzage op het gemeentehuis,
Spiekersteeg 1 te Gieten.
Automatische incasso mogelijk vanaf belastingjaar 2004 voor de aanslag
onroerende zaakbelastingen
Eind februari 2004 ontvangt u de aanslag onroerende zaakbelastingen
2004. Met ingang van het belastingjaar 2004 is het mogelijk om deze
aanslag in tien termijnen te voldoen middels automatische incasso. De
machtigingskaartjes zullen bij het aanslagbiljet worden ingesloten.
Het is ook mogelijk om vooraf aan te geven of u gebruik wenst te maken
van automatische incasso. In dit geval kunt u contact opnemen met
mevrouw Hardholt van de afdeling Middelen en Ondersteuning, cluster
Financieel Beheer, telefoonnummer (0592) 267849.
1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. De eerste reconstructie past
binnen de geldende planologische regeling zoals opgenomen in het
bestemmingsplan Gasselternijveen en het bestemmingsplan
Bedrijventerrein. Op basis van deze planologische regeling kan de
gemeente medewerking verlenen aan het huidige verzoek. De provincie is
voornemens beide reconstructies gelijktijdig uit te voeren.
KAPVERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders van Aa en Hunze maken bekend dat zij in de
afgelopen week de volgende kapvergunningen hebben verleend:
* Meeus Vastgoed Noord Energieweg 11a te Groningen voor het vellen
van een esdoorn staande in de tuin van Stroetenakker 4 te Rolde
* D. de Vries en W. Oldenziel, Grotekamp 30 te Gieten voor het
vellen van een Cedrus spec. staande in de tuin van betrokkene;
* M. van der Heide, Schipborgerweg 3 te Gasteren voor het vellen van
drie fijnsparren staande in de tuin van betrokkene;
* F. Hamstra, de Zaalsteden 28 te Gieten, voor het vellen van twee
populieren staande in de tuin van betrokkene;
* G. T. Hoekstra, Bonnen 42 te Gieten voor het vellen van vijf
fijnsparren en een Prunus spec staande in de tuin van betrokkene;
De gemeente Aa en Hunze Postbus 93 9460 AB te Gieten voor het vellen
van een zes populieren in het park nabij de vijver tussen de Bernhard
Fabritiuslaan en de Schulte Alinghlaan te Gasselte. De populieren zijn
destijds aangeplant vanwege hun snelle groei, het hout is echter
relatief bros. In de directe nabijheid zijn duurzame boomsoorten,
zoals eik en linde aangebracht. Deze bomen worden door de populieren
belemmerd in hun groei.
Tegen bovenstaande beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de
Algemene Wet Bestuursrecht (A.W.B.) binnen 6 weken na verzending van
de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college
van burgemeester en wethouders van Aa en Hunze, Postbus 93, 9460 AB
Gieten.
SPREEKUUR WETHOUDERS OP LOCATIE DINSDAG 2 DECEMBER 2003
De drie wethouders van de gemeente Aa en Hunze houden iedere eerste
dinsdag van de maand spreekuur op locatie. Ze doen dat roulerend in
Annen, Gasselternijveen en Rolde van 18.30 tot 20.00 uur. Op dinsdag 2
december 2003 kunt u binnenlopen in:
Datum
Dorpshuis 't Roem
Gasselternijveen, Cerestraat 3
Dorpshuis Annen, Kruisakkers 36
Ontmoetingscentrum Boerhoorn Rolde, Zuides 6a
02-12-2003
Dhr. E.J.H. Kruit
Dhr. Drs. J.M.M. Polman
Dhr. J. Wiersum
Voor de komende maanden ziet het schema er als volgt uit
Datum
Dorpshuis 't Roem
Gasselternijveen, Cerestraat 3
Dorpshuis Annen, Kruisakkers 36
Ontmoetingscentrum Boerhoorn Rolde, Zuides 6a
06-01-2004
Dhr. J.J. Wiersum
Dhr. E.J.H. Kruit
Dhr. Drs. J.M.M. Polman.
03-02-2004
Dhr. Drs. J.M.M. Polman.
Dhr. J.J. Wiersum
Dhr. E.J.H. Kruit
09-03-2004
!! afwijkende datum i.v.m. voorjaarsvakantie
Dhr. E.J.H. Kruit
Dhr. Drs. J.M.M. Polman
Dhr. J. Wiersum
INFORMATIEBERICHT afdeling Maatschappelijke Zaken
Langdurigheidstoeslag minima en eindejaarsuitkering 2003
De raad heeft in de vergadering van 19 november 2003 besloten om een
langdurigheidstoeslag te verstrekken aan mensen met een zelfstandig
huishouden die langer dan vijf jaar ononderbroken hebben moeten rond
komen van een minimuminkomen. U kunt hiervoor in aanmerking komen als
u aan de volgende voorwaarden voldoet.
* U bent tussen 23 en de 65 jaar.
* U woont in de gemeente Aa en Hunze.
* U voert een zelfstandig huishouden.
* U heeft langer dan vijf jaar een uitkering op het sociaal minimum.
De hoogte van de toeslag is als volgt:
* Voor gezinnen / samenwonenden EUR 450,--.
* Voor alleenstaande ouders EUR 400,--.
* Voor alleenstaanden EUR 320,--.
Wie komt in aanmerking?
Wanneer u sinds 1 januari 1999 onafgebroken een bijstandsuitkering
heeft gehad zonder aanvullende inkomsten en u voldoet aan bovenstaande
vier voorwaarden , dan heeft u waarschijnlijk recht op de
langdurigheidstoeslag. Ook als u een uitkering voor
arbeidsongeschiktheid ontvangt met een afkeuringspercentage van
80-100% en u voldoet aan de voorwaarden dan heeft u mogelijk recht op
de langdurigheidstoeslag.
Aanvragen
Wanneer u een bijstandsuitkering ontvangt van de gemeente Aa en Hunze
en volgens onze gegevens recht heeft op een langdurigheidstoeslag
hoeft u niets te doen. U krijgt hierover bericht van de gemeente.Heeft
u een arbeidsongeschiktheidsuitkering van 80-100% en denkt u in
aanmerking te komen voor de langdurigheidstoeslag dan kunt u een
aanvraag- + inlichtingenformulier indienen bij de gemeente. U kunt dit
formulier afhalen bij de balie van de afdeling Maatschappelijk Zaken
van het gemeentehuis. Voor vragen of toezending van het aanvraag- en
inlichtingenformulier kunt u op alle werkdagen tussen 9 00 en 10 uur
bellen met de administratie van de cluster Sociale zaken (0592) -
267777. U kunt uw aanvraag tot 1 januari 2004 indienen.
Eindejaarsuitkeringuitkering voor mensen met een minimum inkomen
Evenals vorig jaar heeft de gemeenteraad van Aa en Hunze op 19
november 2003 besloten om huishoudens met een inkomen van ten hoogste
110% van de bijstandsnorm in 2003 een eindejaarsuitkering te
verstrekken.
Hoogte uitkering
De hoogte van deze éénmalige uitkering hangt af van de samenstelling
en het voeren van een eigen huishouding. Zo bedraagt deze voor:
* alleenstaande die een zelfstandige huishouding
voert EUR 102,00
* alleenstaande ouders die een zelfstandige huishouding voeren
EUR 136,00
* samenwonenden en echtparen die een zelfstandige huishouding
voeren EUR 136,00
Spelregels
Wel zijn er enkele spelregels waaraan voldaan moet worden. Zo wordt er
gekeken naar het inkomen over de maand november 2003. In deze maand
mag uw inkomen niet meer hebben bedragen dan 110% van de voor u van
toepassing zijnde minimumnorm .
Inkomensnormen
Deze norm bedraagt voor de 21-65 jarige met een zelfstandige
huishouding
* alleenstaande netto = EUR 836,29 per maand
* alleenstaande ouder netto = EUR 1075,22 per maand
* echtpaar netto = EUR 1194,70 per maand
Voor personen jonger dan 21 jaar met een eigen huishouding gelden
afwijkende (lagere )
normen!
Deze norm bedraagt voor de 65 jarige (e.o.) met een zelfstandige
huishouding
* alleenstaande netto = EUR 886,72 per maand
* alleenstaande ouder netto = EUR 1125,41per maand
* echtpaar netto = EUR 1252,93 per maand
Vermogensnormen
Daarnaast wordt gekeken naar het vermogen. Zo mag het vermogen niet
meer bedragen dan de geldende vermogensgrens. Deze bedraagt voor:
* een
alleenstaande
EUR 4.975,00
* een alleenstaande ouder
EUR 9.950,00
* een echtpaar met of zonder
kinderen EUR 9.950,00
NB. Voor zelfstandigen met een eigen bedrijf gelden afwijkende
vermogensbedragen.
Aanvragen
Als u denkt voor de eindejaarsuitkering in aanmerking te komen, wordt
u verzocht een aanvraag in te vullen (gepubliceerd in De Schakel van
deze week en te vinden op de website onder Inwonerszaken/ Werk en
Inkomen) en deze met de nodige bewijsstukken zoals loonspecificatie
van de maand november 2003, het laatste bank- en/of giro afschrift van
november 2003 van de spaarrekening(en) en betaalrekening(en) en
overige vermogensbestanddelen, {voor zelfstandigen} boekhoudrapportage
2001 + belastingaangifte) zo spoedig mogelijk te sturen aan de
afdeling Maatschappelijke Zaken van de gemeente Aa en Hunze. Weet u
iemand in uw omgeving die hiervoor in aanmerking komt -en dit niet
leest- wilt u hem of haar daar dan opmerkzaam op maken?.
Abw- uitkeringsgerechtigden
Aan degenen die over de maand november 2003 een uitkering ingevolge de
Algemene bijstandswet ontvangen en voor deze eindejaarsuitkering in
aanmerking komen, zal de uitkering ambtshalve, d.w.z. zonder dat
daarvoor een aanvraag behoeft te worden ingediend, worden verstrekt.
Zij zullen hierover door de afdeling Maatschappelijke Zaken nader
worden bericht. Denk u dat u recht heeft op de langdurigheidstoeslag
minima dan raden wij u aan deze eerst aan te vragen. Informatie over
deze toeslag treft u elders aan. Er kan geen langdurigheidstoeslag
minima worden verstrekt als u de eindejaaruitkering heeft ontvangen.
Vragen
Mocht u naar aanleiding van deze mededeling vragen hebben of
verduidelijking wensen, dan kunt u hierover telefonisch contact op
nemen met de administratie van de afdeling Maatschappelijke Zaken.
De administratie heeft voor dit onderwerp op alle werkdagen tussen
9.00 en 10.00 uur een telefonisch spreekuur en is bereikbaar via het
nummer (0592) 267777
P.S. Aan deze publicatie kunnen geen rechten worden ontleend