AutoRai

26-11-2003

Volkswagen en Shell testen nieuwe brandstof

Volkswagen en Shell hebben een gezamenlijk experiment afgerond, waarbij 25 Golfs TDI reden met een nieuwe synthetische dieselbrandstof die wordt gewonnen uit aardgas: Shell Gas To Liquids (GTL).

De proef maakte ondubbelzinnig duidelijk dat een Golf TDI die gebruik maakt van GTL belangrijk minder schadelijke gassen uitstoot dan bij het gebruik van conventionele dieselbrandstof.

Uit de praktijkproef van Volkswagen en Shell blijkt dat het gebruik van GTL leidt tot een daling van de uitstoot van koolwaterstoffen met 63 procent en van koolmonoxide met maar liefst 91 procent. GTL bevat veel waterstof en daardoor daalt de CO2-uitstoot met vier procent. De roetuitstoot van de moderne Euro 4-motoren van de Golf verminderde dankzij het gebruik van GTL en afgezet tegen de verbranding van zwavelvrije diesel ook nog eens met 26 procent. De NOx-uitstoot daalde met zes procent. De metingen zijn uitgevoerd door het Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr (IAV) in Berlijn.

Klaar voor dagelijks gebruik
De 25 Volkswagens Golf zijn op 6 mei 2003 in gebruik genomen en hebben meer dan 220.000 kilometer op GTL gereden. Daarbij zijn geen technische problemen opgetreden. GTL is dus klaar voor dagelijks gebruik. In vergelijking met gecomprimeerd aardgas, biedt GTL veel gunstiger emissiewaarden tegen lagere kosten zonder dat een aparte infrastructuur voor het tanken nodig is. GTL is kleurloos, heeft een hoog cetaangetal en is zwavelvrij. Het kan in alle autos met dieselmotor worden gebruikt en probleemloos met conventionele dieselbrandstof worden gemengd.

Verantwoordelijkheid
GTL biedt perspectieven voor de ontwikkeling van innovatieve en energiebesparende motorconcepten. Zo zal Volkswagen, met een motor die is voorzien van een Combined Combustion System, aantonen welke enorme reserves er nog in de verbrandingsmotor aanwezig zijn. Dankzij de combinatie van GTL en CCS kan individuele mobiliteit voor langere tijd worden gewaarborgd en tegelijkertijd het milieu worden ontzien. De toepassing van synthetische brandstof is een eerste stap op weg naar een schone, mobiele toekomst. De tweede stap is het winnen van brandstof uit bio-massa waarmee een geheel gesloten CO2-kringloop ontstaat.

De achtergronden
Vloeibare brandstoffen op basis van GTL-technologie maken zowel bij Shell als bij Volkswagen deel uit van de brandstofstrategie voor de komende jaren. GTL kan worden gemaakt op basis van aardgas, maar ook andere gassen kunnen als basismateriaal dienen. Daardoor levert GTL een bijdrage aan de verkrijgbaarheid (ook op langere termijn) van vloeibare en makkelijk te tanken brandstoffen. De plannen voor commerciële productie van GTL op basis van aardgas zijn in een vergevorderd stadium: sinds 1993 exploiteert Shell al een GTL-fabriek in het Maleisische Bintulu en in Katar heeft het bedrijf vijf miljard dollar geïnvesteerd in de grootste fabriek in zijn soort die goed is voor 140.000 vaten per dag.