26-11-2003
Volkswagen en Shell testen nieuwe brandstof
Volkswagen en Shell hebben een gezamenlijk experiment afgerond,
waarbij 25 Golfs TDI reden met een nieuwe synthetische dieselbrandstof
die wordt gewonnen uit aardgas: Shell Gas To Liquids (GTL).
De proef maakte ondubbelzinnig duidelijk dat een Golf TDI die gebruik
maakt van GTL belangrijk minder schadelijke gassen uitstoot dan bij
het gebruik van conventionele dieselbrandstof.
Uit de praktijkproef van Volkswagen en Shell blijkt dat het gebruik
van GTL leidt tot een daling van de uitstoot van koolwaterstoffen met
63 procent en van koolmonoxide met maar liefst 91 procent. GTL bevat
veel waterstof en daardoor daalt de CO2-uitstoot met vier procent. De
roetuitstoot van de moderne Euro 4-motoren van de Golf verminderde
dankzij het gebruik van GTL en afgezet tegen de verbranding van
zwavelvrije diesel ook nog eens met 26 procent. De NOx-uitstoot daalde
met zes procent. De metingen zijn uitgevoerd door het
Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr (IAV) in Berlijn.
Klaar voor dagelijks gebruik
De 25 Volkswagens Golf zijn op 6 mei 2003 in gebruik genomen en hebben
meer dan 220.000 kilometer op GTL gereden. Daarbij zijn geen
technische problemen opgetreden. GTL is dus klaar voor dagelijks
gebruik. In vergelijking met gecomprimeerd aardgas, biedt GTL veel
gunstiger emissiewaarden tegen lagere kosten zonder dat een aparte
infrastructuur voor het tanken nodig is. GTL is kleurloos, heeft een
hoog cetaangetal en is zwavelvrij. Het kan in alle autos met
dieselmotor worden gebruikt en probleemloos met conventionele
dieselbrandstof worden gemengd.
Verantwoordelijkheid
GTL biedt perspectieven voor de ontwikkeling van innovatieve en
energiebesparende motorconcepten. Zo zal Volkswagen, met een motor die
is voorzien van een Combined Combustion System, aantonen welke enorme
reserves er nog in de verbrandingsmotor aanwezig zijn. Dankzij de
combinatie van GTL en CCS kan individuele mobiliteit voor langere tijd
worden gewaarborgd en tegelijkertijd het milieu worden ontzien. De
toepassing van synthetische brandstof is een eerste stap op weg naar
een schone, mobiele toekomst. De tweede stap is het winnen van
brandstof uit bio-massa waarmee een geheel gesloten CO2-kringloop
ontstaat.
De achtergronden
Vloeibare brandstoffen op basis van GTL-technologie maken zowel bij
Shell als bij Volkswagen deel uit van de brandstofstrategie voor de
komende jaren. GTL kan worden gemaakt op basis van aardgas, maar ook
andere gassen kunnen als basismateriaal dienen. Daardoor levert GTL
een bijdrage aan de verkrijgbaarheid (ook op langere termijn) van
vloeibare en makkelijk te tanken brandstoffen. De plannen voor
commerciële productie van GTL op basis van aardgas zijn in een
vergevorderd stadium: sinds 1993 exploiteert Shell al een GTL-fabriek
in het Maleisische Bintulu en in Katar heeft het bedrijf vijf miljard
dollar geïnvesteerd in de grootste fabriek in zijn soort die goed is
voor 140.000 vaten per dag.
AutoRai