IP/03/1569
Brussel, 19 november 2003
Namaak en diefstal: EU-onderzoek helpt het probleem aanpakken
Hoe kan je er zeker van zijn dat je horloge geen nep is? Hoe kan je
vermijden dat een in vrachtcontainers verpakte scheepslading tussen
vertrek en aankomst verandert, of verdwijnt ? Het Gemeenschappelijk
Centrum voor Onderzoek van de Commissie (GCO) heeft technische
middelen ontwikkeld waarmee de strijd tegen vervalsing en sluikhandel
kan worden ondersteund. Gebruikmakend van geavanceerde technologieën,
oorspronkelijk ontworpen voor nucleaire veiligheidscontrole, heeft de
Commissie prototypes en toepassingen voor de identificatie van
horloges en voor het afsluiten van vrachtcontainers ontwikkeld en
getest. Het gaat onder meer om in horloges ingebouwde
radiotransponders, ultrasone identificatie van specifieke merktekens
in horloges en elektronische afsluitingen van scheepsbevrachtingen met
gebruik van meerkanaals-radiotransponders. Namaak, diefstal en
illegale handel treffen 5% tot 7% van de wereldhandel. De
vervalsingsindustrie is goed voor een wereldwijde omzet van 450
miljard euro per jaar, waarvan 60% in EU-landen. Met een aandeel van
5% zijn namaakhorloges een van de meest getroffen sectoren.
Dit is een voorbeeld van hoe de wetenschap kan helpen bij de
bestrijding van namaak en diefstal , zegt Europees
Onderzoekscommissaris Busquin. Op wereldniveau zijn beide een echte
plaag en zijn voornamelijk EU-bedrijven het grootste slachtoffer van
deze illegale praktijken. We kunnen niet 100% zeker zijn dat het dure
horloge dat we juist hebben gekocht, het oorspronkelijke merk is. En
hoe kunnen we nagaan wat er gebeurt aan boord van het schip of het
vliegtuig dat de goederen van ons bedrijf over de wereld vervoert? De
overheid en de rechtshandhavingsinstanties staan vanzelfsprekend in de
eerste linies in deze strijd. Maar de door de Commissie ontwikkelde
innoverende technologieën kunnen bijdragen tot een oplossing.
Wat zit er om je pols?
EU-wetenschappers stellen twee verschillende geoctrooieerde
technologieën voor, om te bevestigen dat horloges echt zijn:
* het gebruik van passieve transponders, waarbij de informatie is
opgeslagen op een microchip die in een passieve
radiofrequentie-transponder is ingebouwd. De transponder, die een
signaal door metaal met een dikte tot 0,5 mm kan uitzenden, is
ingebouwd in de achterplaat van het horloge.
Het signaal van deze transponder kan buiten worden ontvangen
met een speciale antenne, die verbonden is met een database
(on-line beschikbaar) waarin de identiteit van de transponder
wordt vergeleken met het nummer van het horloge. De datum van
verkoop en de naam van de eigenaar kunnen zonodig ook in de
transponder worden opgeslagen.
* ultrasone technieken, die moeten worden gebruikt in mechanische
horloges welke geen elektronische delen bevatten. Er worden kleine
gaatjes geboord in de achterzijde van de bovenste kroon van het
horloge. Een ultrasone lezer kan via een on-line database het
aantal gaatjes en de positie ervan correleren met het nummer van
het horloge. Deze methode vereist geen elektronische inrichtingen
die in het horloge moeten worden aangebracht.
Hoe kunnen scheepsladingen worden beveiligd?
Containervervoer vertegenwoordigt ongeveer 90% van alle
scheepsladingen, wat neerkomt op ongeveer 250 miljoen verplaatsingen
per jaar. Fraudebestrijding en veiligheid vergen veel aandacht. Een
behoorlijke afsluiting van containers is dan ook van kapitaal belang
geworden. Met de conventionele afsluitmethoden kan de integriteit van
de containerlading niet worden gegarandeerd, noch indringing worden
opgespoord, noch kan ermee informatie worden verstrekt over wat er
gebeurt in de container en met de goederen die erin zijn opgeslagen.
Inbraakveilige afsluiting
De Commissie heeft een goedkope afsluitklem ontwikkeld, gebaseerd op
de multi-mechanische transpondertechnologie. Deze innovatieve
afsluiting beschikt over een uitstekende mechanische sterkte en een
uniek identificeringssysteem. De afsluiting bevestigt dat ze correct
is geïnstalleerd, spoort elke illegale opening op en slaat eventueel
informatie op in een permanent geheugen dat in de afsluiting is
aangebracht.
Alle meet- en schrijfoperaties kunnen via een antenne automatisch
gebeuren en worden opgeslagen in een on-line beschikbare database, van
waaruit onmiddellijk informatie kan worden verstrekt over correcte
installatie, integriteit van de afsluiting en metingen op elk
controlepunt. Met dit voordelige product kan een veelbelovende
potentiële markt worden aangeboord voor de afsluiting en identificatie
van commerciële containers om illegale opening op te sporen en om het
verloop van de lading tot aan de levering te volgen. Er is
octrooibescherming voor aangevraagd: 2694 PP, Octrooi 13103, ingediend
op 27/11/2002.
Controleer je lading vanaf je palmtop
Alle identificatie- en afsluitingsinformatie is georganiseerd en
opgeslagen in een demo database (TDBS), een toepassing van
netwerkgebaseerd databeheer. Doel van TDBS is de gegevens van de
afsluitingscontrole op te slaan en onvertraagd beschikbaar te stellen
via een auditing-netwerk. Zodra de gegevens zijn ingevoerd, zijn ze
onmiddellijk toegankelijk op het net. TDBS is een klant/server-systeem
waarbij de grootste technische belasting zich aan de serverzijde
bevindt, zodat het gebruiksvriendelijk is voor de klant, ongeacht
diens computervermogen. Zo kunnen klanten zelfs gebruik maken van
handcomputers (zoals palmtops of mobiele telefoons via een WAP of
WAP-apparatuur) om toegang te krijgen tot TDBS, zonder enige beperking
inzake kwaliteit, snelheid of mogelijkheden.
Andere EU-initiatieven
Andere EU-initiatieven om namaak en diefstal aan te pakken zijn o.m.
de nieuwe verordening inzake inbeslagname van namaakgoederen door de
douane in havens, luchthavens en aan buitengrenzen (zie IP/03/1059) en
de voorgestelde richtlijn inzake de uitoefening van intellectuele
eigendomsrechten (zie IP/03/144 en MEMO/03/20).
European Commission