European Commission

IP/03/1569

Brussel, 19 november 2003

Namaak en diefstal: EU-onderzoek helpt het probleem aanpakken

Hoe kan je er zeker van zijn dat je horloge geen nep is? Hoe kan je vermijden dat een in vrachtcontainers verpakte scheepslading tussen vertrek en aankomst verandert, of verdwijnt ? Het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Commissie (GCO) heeft technische middelen ontwikkeld waarmee de strijd tegen vervalsing en sluikhandel kan worden ondersteund. Gebruikmakend van geavanceerde technologieën, oorspronkelijk ontworpen voor nucleaire veiligheidscontrole, heeft de Commissie prototypes en toepassingen voor de identificatie van horloges en voor het afsluiten van vrachtcontainers ontwikkeld en getest. Het gaat onder meer om in horloges ingebouwde radiotransponders, ultrasone identificatie van specifieke merktekens in horloges en elektronische afsluitingen van scheepsbevrachtingen met gebruik van meerkanaals-radiotransponders. Namaak, diefstal en illegale handel treffen 5% tot 7% van de wereldhandel. De vervalsingsindustrie is goed voor een wereldwijde omzet van 450 miljard euro per jaar, waarvan 60% in EU-landen. Met een aandeel van 5% zijn namaakhorloges een van de meest getroffen sectoren.

Dit is een voorbeeld van hoe de wetenschap kan helpen bij de bestrijding van namaak en diefstal , zegt Europees Onderzoekscommissaris Busquin. Op wereldniveau zijn beide een echte plaag en zijn voornamelijk EU-bedrijven het grootste slachtoffer van deze illegale praktijken. We kunnen niet 100% zeker zijn dat het dure horloge dat we juist hebben gekocht, het oorspronkelijke merk is. En hoe kunnen we nagaan wat er gebeurt aan boord van het schip of het vliegtuig dat de goederen van ons bedrijf over de wereld vervoert? De overheid en de rechtshandhavingsinstanties staan vanzelfsprekend in de eerste linies in deze strijd. Maar de door de Commissie ontwikkelde innoverende technologieën kunnen bijdragen tot een oplossing.

Wat zit er om je pols?

EU-wetenschappers stellen twee verschillende geoctrooieerde technologieën voor, om te bevestigen dat horloges echt zijn:
* het gebruik van passieve transponders, waarbij de informatie is opgeslagen op een microchip die in een passieve radiofrequentie-transponder is ingebouwd. De transponder, die een signaal door metaal met een dikte tot 0,5 mm kan uitzenden, is ingebouwd in de achterplaat van het horloge. Het signaal van deze transponder kan buiten worden ontvangen met een speciale antenne, die verbonden is met een database (on-line beschikbaar) waarin de identiteit van de transponder wordt vergeleken met het nummer van het horloge. De datum van verkoop en de naam van de eigenaar kunnen zonodig ook in de transponder worden opgeslagen.

* ultrasone technieken, die moeten worden gebruikt in mechanische horloges welke geen elektronische delen bevatten. Er worden kleine gaatjes geboord in de achterzijde van de bovenste kroon van het horloge. Een ultrasone lezer kan via een on-line database het aantal gaatjes en de positie ervan correleren met het nummer van het horloge. Deze methode vereist geen elektronische inrichtingen die in het horloge moeten worden aangebracht.

Hoe kunnen scheepsladingen worden beveiligd?

Containervervoer vertegenwoordigt ongeveer 90% van alle scheepsladingen, wat neerkomt op ongeveer 250 miljoen verplaatsingen per jaar. Fraudebestrijding en veiligheid vergen veel aandacht. Een behoorlijke afsluiting van containers is dan ook van kapitaal belang geworden. Met de conventionele afsluitmethoden kan de integriteit van de containerlading niet worden gegarandeerd, noch indringing worden opgespoord, noch kan ermee informatie worden verstrekt over wat er gebeurt in de container en met de goederen die erin zijn opgeslagen.

Inbraakveilige afsluiting

De Commissie heeft een goedkope afsluitklem ontwikkeld, gebaseerd op de multi-mechanische transpondertechnologie. Deze innovatieve afsluiting beschikt over een uitstekende mechanische sterkte en een uniek identificeringssysteem. De afsluiting bevestigt dat ze correct is geïnstalleerd, spoort elke illegale opening op en slaat eventueel informatie op in een permanent geheugen dat in de afsluiting is aangebracht.

Alle meet- en schrijfoperaties kunnen via een antenne automatisch gebeuren en worden opgeslagen in een on-line beschikbare database, van waaruit onmiddellijk informatie kan worden verstrekt over correcte installatie, integriteit van de afsluiting en metingen op elk controlepunt. Met dit voordelige product kan een veelbelovende potentiële markt worden aangeboord voor de afsluiting en identificatie van commerciële containers om illegale opening op te sporen en om het verloop van de lading tot aan de levering te volgen. Er is octrooibescherming voor aangevraagd: 2694 PP, Octrooi 13103, ingediend op 27/11/2002.

Controleer je lading vanaf je palmtop

Alle identificatie- en afsluitingsinformatie is georganiseerd en opgeslagen in een demo database (TDBS), een toepassing van netwerkgebaseerd databeheer. Doel van TDBS is de gegevens van de afsluitingscontrole op te slaan en onvertraagd beschikbaar te stellen via een auditing-netwerk. Zodra de gegevens zijn ingevoerd, zijn ze onmiddellijk toegankelijk op het net. TDBS is een klant/server-systeem waarbij de grootste technische belasting zich aan de serverzijde bevindt, zodat het gebruiksvriendelijk is voor de klant, ongeacht diens computervermogen. Zo kunnen klanten zelfs gebruik maken van handcomputers (zoals palmtops of mobiele telefoons via een WAP of WAP-apparatuur) om toegang te krijgen tot TDBS, zonder enige beperking inzake kwaliteit, snelheid of mogelijkheden.

Andere EU-initiatieven

Andere EU-initiatieven om namaak en diefstal aan te pakken zijn o.m. de nieuwe verordening inzake inbeslagname van namaakgoederen door de douane in havens, luchthavens en aan buitengrenzen (zie IP/03/1059) en de voorgestelde richtlijn inzake de uitoefening van intellectuele eigendomsrechten (zie IP/03/144 en MEMO/03/20).