Gemeente Waalwijk

Samenvattend verslag van het gesprek gevoerd aan de wijktafel

Centrum Laageinde in buurthuis De Amstel op 23 september 2003

Aanwezig

Vertegenwoordigers van de gemeente, politie, Stg. Mozaïek, Casade Woondiensten, stadswachten, wijkteam, buurthuis en bewonerscomité.

Tevens zijn ca.40-50 bewoners aanwezig.

Voorstelronde

voorzitter, H. v.d. Pluijm

namens de gemeente:

wethouder Van Steenoven,

A. Hendriks, (coördinator wijkgericht werken),

J. Vermeer, M. Janssens, N. van Mook en W. Sprangers, afdeling beheer en onderhoud openbare ruimte,

R. Roos, afdeling welzijn

I. van Dijk, Casade woondiensten

W. Dalmeijer, Politie

F. Schellekens, stadswachten

W. Smits, buurthuis

J. Sulsters, 3VO

Th. van Dalen (verslag)

Raadsleden: de heren Monsieurs, Hamond en Zijlmans

Mededelingen

Onderwerp

Stand van zaken/mededelingen

Afspraak

Verlichting Vredesplein

Naar aanleiding van de vorige wijktafel is de verlichting opgenomen en voor het dak is m.b.t. de afwatering een opdracht uitgegaan.

De grondspots branden al 10 dagen niet, hier wordt niets aan gedaan, aldus een bewoner. Ook de klok werkt sinds die tijd niet meer.

Er worden nog dit jaar drie extra lichtmasten bij het busstation geplaatst.

De melding wordt meegenomen door mevr. V.d. Pluijm. Dergelijke zaken moeten gemeld worden bij het meldpunt, zodat direct actie ondernomen kan worden.

Bodemveront-reiniging De Amstel

W. Smits geeft een toelichting op de stand van zaken: In opdracht van de Provincie wordt een aanvullend onderzoek gedaan. Het gaat om 194 kadastrale percelen; in een dergelijk geval moet op ieder perceel een onderzoek worden uitgevoerd, dit is eerder niet gebeurd. Alle percelen worden nu onderzocht. In oktober 2003 start Oranjewoud met het aanvullende onderzoek en dit moet zijn afgerond in december 2003. Er wordt op elk perceel op 4 plaatsen in de achtertuin geboord en 1x in de voortuin. Elke bewoner krijgt een rapport van het betreffende perceel, van tevoren wordt contact opgenomen met elke bewoner. Na afronding worden alle bewoners uitgenodigd voor een toelichting op de resultaten van het onderzoek. Wanneer er vragen zijn kunnen deze worden afgegeven aan W. Smits die deze doorspeelt aan de afdeling MBZ van de gemeente.

Onderwerp

Mededeling/Stand van zaken

Afspraak

Wijkbudgetten

Van het wijkbudget van 2002 resteert een bedrag EUR 15.732,75. Dit bedrag was bedoeld voor de aanleg van parkeerplaatsen in De Amstel. Deze locatie heeft een groenbestemming. Als hier parkeerplaatsen aangelegd moeten worden, moet het bestemmingsplan gewijzigd worden, wat een procedure van 9 maanden kan betekenen. Er was nog een verzoek voor het opknappen van het basketbalveldje e.o.in de Amstel. Mevr. v.d. Pluijm stelt voor het resterende budget van 2002 hiervoor te besteden. De betrokken bewoners worden uitgenodigd voor een overleg om samen de plannen te bespreken. Van het wijkbudget 2003 zijn een aantal parkeerplaatsen in de Emmahof aangelegd en tevens zijn enkele bijdragen voor buurtactiviteiten gegeven. Er resteert een bedrag van ca. EUR 16.000,00. Voorgesteld wordt om dit bedrag als volgt te besteden: uitvoering van de volgende verzoeken/ klachten die via het meldpunt/overleg bewoners zijn binnengekomen: aanpassing van het trottoir in de Ambrosiusweg, herstraten/versmallen pad tussen Mr. van Houtenstraat en Mr. Roëllstraat en opknappen achterompad van de woningen in de Prof. Piersonstraat en reparatie boomwortels trottoir voorzijde woningen.

Vanuit het budget klein onderhoud wegen (toegevoegd aan het wijkbudget) zullen de navolgende werkzaamheden worden uitgevoerd:


· herstel wortelopdruk bestrating Karnebeeklaan langs watergang;


· herstel inritcontructie Mr.v.d.Bossestraat naar v.Lovenlaan;


· herstraten voetpad langs hondenuitlaatplaats Mr.Roëlstraat.

Een van de aanwezigen vraagt naar mogelijkheden voor aanpassingen van de Winterdijk.

N.a.v.: er wordt aandacht gevraagd voor het pad achter de Poolsestraat en Engelsestraat.

De aanwezigen gaan akkoord met dit voorstel voor inzet van het wijkbudget voor o.a.

opknappen basketbalbeldje e.o. in de Amstel.

Wanneer een bedrag (van klein onderhoud wegen) over is van de andere wijken wordt dit ingezet voor de Winterdijk.

De plannen voor de renovatie van de huizen zijn nog niet rond, afhankelijk daarvan kan het pad worden opgeknapt.

Ondewerp

Medeling/Stand van zaken

Afspraak

Bouwplannen v/h

Holtgrefe/Waveem

Vredesplein

Aan de noordzijde van het busstation op het Vredesplein is een kantoorgebouw gepland, waarvoor Bouwbedrijf Van Wijnen eind oktober een bouwaanvraag zal indienen. Hierop volgt een art.19-procedure, naar verwachting starten de bouwwerkzaamheden in het 2^e kwartaal van 2004. Aan de oostzijde van het Vredesplein is een dubbele bomenrij gepland met daartussen 50-60 parkeerplaatsen, de huidige parkeerplaatsen aan de noordzijde verdwijnen. Het tijdstip van aanleg van deze parkeerplaatsen is afhankelijk van de bouwontwikkelingen op de vm. terreinen van Thuiszorg en Holtgrefe. De art.19- procedure voor de bouw van ongeveer 20 stadswoningen is afgerond, in de eerste helft van oktober wordt de bouwvergunning gepubliceerd, daarna is een bezwarentermijn van 6 weken van toepassing. De startdatum is afhankelijk hiervan. Vermoedelijke startdatum van de bouw van een medisch kinderdagverblijf en appartementen zal zijn in het 1^e kwartaal 2004. In overleg met Bouwbedrijf Heijmans wordt een plan ontwikkeld voor de bouw van 2 gebouwen op het St. Jansplein in oost-westrichting. Het plein tussen deze gebouwen en de St. Jan wordt als het ware opgekrikt tot het niveau van de kerk. Naar verwachting eind 2003/begin 2004 zijn de plannen rond en kan in de loop van 2004 worden gestart met de bouw. Het terrein van het vm. Broederklooster is eigendom van de gemeente. In overleg met eigenaren van de Els is een plan gemaakt voor herontwikkeling.

Tot begin 2004 loopt de selectieprocedure voor de keuze van een projectontwikkelaar, eind 2004 starten procedures en de vermoedelijke startdatum van de bouwactiviteiten zal eind 2005/begin 2006 zijn. Voor het braakliggend terrein aan de Hooisteeg is een architectuurprijsvraag gehouden, nu wordt bekeken of dit ontwerp bruikbaar is. Op het Unnaplein komt waarschijnlijk een parkeervoorziening bestaande uit een aantal lagen. Het is de bedoeling om rond de bouwvakvakantie van 2004 te starten met de saneringswerkzaamheden. De grondsanering en planontwikkeling van het terrein van Waveem zijn in voorbereiding. Het streven is om in 2005 te starten met de bouwwerkzaamheden. N.a.v.: er wordt gevraagd naar de zuil op het Raadhuisplein en waarom moet worden gesaneerd wanneer er parkeerplaatsen worden aangelegd op het Unnaplein.

Sinds 23 september jl. kan men op internet de stand van zaken van de verschillende deelplannen in het centrum bekijken (www.waalwijk.nl, Structuurvisie Centrum).

Het College heeft besloten om de procedure voor een deel over te doen, wat betreft de zuil. Volgende week nemen de monumentencommissie en het Ministerie van OCW een besluit.

Afhankelijk van de vraag voor welke bestemming voor het Unnaplein wordt gekozen moet de grond worden gesaneerd.

Onderwerp

Mededeling/Stand van zaken

Afwerken openbare ruimte Anna van Burenstraat

Er is een plan in voorbereiding voor inrichting van de openbare ruimte. Er is aangegeven dat een gevaarlijke situatie ontstaat wanneer men uit de parkeergarage rijdt. Bij voorbereiding herinrichting wordt dit meegenomen. Wanneer het voorstel bekend is voor inrichting van de openbare ruimte worden de verschillende bewonerscomités uitgenodigd. De projectontwikkelaar heeft een bedrag van EUR 10.000,00 beschikbaar gesteld in het kader van wijk- en buurtbeheer voor deze locatie. Aan de buurtcomités de vraag met een voorstel te komen. Na afronding van alle bouwwerkzaamheden kan de inrichting voor de openbare ruimte uitgevoerd worden. Casade Woondiensten heeft voor 3 locaties bij de gemeente Waalwijk gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor plaatsing van units voor scootmobiels. Noot secretariaat: Casade en gemeente zijn bezig om voor de woning A. van Burenstraat (complex tussen Ambrosiusweg en Stationsstraat) een unit te plaatsen. Naar aanleiding hiervan wordt aandacht gevraagd voor extra verlichting in de Anna van Burenstraat. Mevr. V.d. Pluijm zegt toe dat dit wordt meegenomen bij de afwerking van het openbare ruimte. (De verlichting is 's nachts aan). Dit verzoek wordt ook opgenomen met Mw. Timmermans van Casade.

Verkeerssituaties, o.a. Ambrosiusweg

Men is bezig met het opstellen van een visie voor het spoortracé en de wegen die daarop uitkomen. Dit is een traject wat in gedeelten wordt uitgevoerd. Op 18 november a.s. wordt een informatieavond voor alle betrokken bewoners georganiseerd; zij krijgen hiervoor een persoonlijke uitnodiging. De verkeerskundige bekijkt of de fietssuggestiestrook breder kan worden gemaakt en er wordt gekeken naar een mogelijkheid om de verschillende kruisingen aan te passen, om de snelheid van het verkeer af te remmen.

Parkeren centrum

Er wordt verwezen naar de informatieavonden voor het parkeren in de schil en in het centrum. Men is bezig met het uitwerken van alle reacties. Het gaat om twee zaken, nl. eenrichtingsverkeer en het parkeren in het centrum. Eerst wordt het eenrichtingsverkeer afgerond, vervolgens wordt het parkeren verder uitgewerkt. De bewonerscomités worden op de hoogte gehouden.

Voortgang van de Promenade

Men is nu gestart met de werkzaamheden op het Raadhuisplein; deze werkzaamheden worden in fases uitgewerkt en eind 2003 moeten de werkzaamheden afgerond zijn. De beleidsregels voor het gebruik van de Promenade zijn deze week vastgesteld door het College. In eerste instantie gaat het om een Promenade met een kleine P, daarna wordt waarschijnlijk de grote P. ingevoerd. Dit betekent dat de Promenade voor het verkeer maar 6 uur per dag open is. Naar aanleiding hiervan wordt opgemerkt dat fietsers vallen op de band in de bestrating. Wethouder Van Steenoven legt uit dat het de bedoeling is dat er geen fietsers meer worden toegelaten in de Promenade. Ook wordt opgemerkt dat er nu al sprake is van vervuiling. Dit is bekend bij de gemeente en er worden intern afspraken gemaakt over het onderhoud van het Promenadegebied. Ook worden afspraken gemaakt met bewoners en winkeliers van het openbare gebied voor het gebruik hiervan.

Mr. van Coothstraat

Er ligt een voorstel van de bewoners van de Mr. van Coothstraat voor een oversteek in deze straat; dit voorstel wordt verder uitgewerkt en gepubliceerd in de Maasroute.

PAUZE

Na de pauze worden de vragenformulieren besproken.

Naam

Vraag

Afspraak

Wooncommissie Prof. Piersonstraat

Sluipverkeer: snelverkeer personenauto's en vrachtverkeer, met als gevolg scheuren in de woningen.

drempelmogelijkheden, om de snelheid te beperken. kinderspeelvoorzieningen: kinderen spelen nu op straat en op parkeerboxen en zelfs in de groenvoorziening.

Elke weg heeft een bestemming, volgens het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan); wordt de Prof.Piersonstraat mettertijd verblijfsgebied, d.w.z. 30 km- zone. Er wordt een afspraak gemaakt met de aanvragers van deze verzoeken.

T. van Engelen

Andreas Zijlmansstraat en omgeving heeft hinder van zwerf- katten.

Ook veel overlast van geparkeerde auto's op de stoep, waardoor rolstoelen er niet meer langs kunnen, vooral bij het café. Diezelfde klacht is er in de Prinsenstraat, waar men ook op de stoep staat terwijl aan de zijde van de kerk volop parkeerhavens zijn.

Op het moment zijn er door de gemeente Waalwijk geen afspraken/regels m.b.t. katten opgesteld, wel heeft de gemeente het hondenbeleid vastgesteld.

W. Dalmeijer gaat hier controleren.

Bevrijdingsbuurt

Pand Victoriestraat 29; het pand verpaupert.

Vegen in de Victoriestraat,

een mand voor het bladafval in de Engelsestraat.

Olieplek op trottoir.

Mevr. V.d. Pluijm geeft de klacht van het pand nr. 29 door aan de afdeling MBZ en er wordt nagegaan van wie dit pand is.

De klachten over zand kunnen worden doorgebeld aan het meldpunt, 683630.

Voor plaatsing van een bladkorf wordt verwezen naar de Victoriestraat. Wat betreft het vegen in de straat dit wordt bemoeilijkt door het grote aantal auto's wat geparkeerd staat.

De olievlek wordt opnieuw door de politie meegenomen.

J. Schallen

In de Mr. van Houtenstraat is eenrichtingsverkeer ingesteld, dit is net voor de zomervakantie gebeurd. Maar er zijn nog steeds bewoners van deze straat die tegen het verkeer in blijven rijden. Is hier iets aan te doen?

W. Dalmeijer neemt dit mee.

Mw. Versluis

Waarom wordt de Irenestraat op maandagmorgen niet schoongemaakt, er worden blikjes etc. door de jeugd neergegooid na bezoek aan café Verstappen.

Kunnen er vuilniscontainers worden geplaatst op de kruising Stationsstraat en Irenestraat?

De politie is gebeld i.v.m. stoplichten die onklaar worden gemaakt, maar er werd niet gereageerd.

W. Sprangers neemt dit mee in het onderhoud van het centrum. En W. Dalmeijer gaat met de eigenaar van café Verstappen praten.

Het gaat om het zuidelijk deel van de Stationsstraat; het plaatsen van afvalbakken zal op termijn worden herzien i.v.m. de ontwikkelingen in het centrum.

Ook dit neemt W. Dalmeijer mee.

J. Keetels

Snelheid Grotestraat beperken, rijden veel te hard.

Bladerbak Winterdijk, bij Groenstraat.

De gracht is schoongemaakt, fiets en karretjes zijn niet opgeruimd.

Parkeerterrein sporthal is heel smerig.

In de toekomst wordt dit ingericht als verblijfsgebied. W. Dalmeijer geeft aan dat in een aantal straten in Waalwijk te hard wordt gereden. Af en toe overdag en

`s avonds wordt gecontroleerd; op doorgaande wegen is dit een probleem. Ter hoogte van de Emté wordt gekeken naar een oplossing.

Er wordt verwezen naar de Maasroute.

Wordt opgeruimd.

W. Sprangers neemt dit mee in onderhoud.

Th. Scholtes/P. van Esch, Buurtcomité Winterdijk-Centrum

Aanbrengen van ca. 3 verkeersdrempels c.q. snelheidsbegrenzers.

Parkeersituatie op hoek Winterdijk-Heulstraat m.n. op zaterdagen chaotisch.

Bestrating hoek Winterdijk-Heulstraat samen met voetgangerspad - Oude Haven.

Winterdijk achter Megapool (ex- Zeeman) grondverontreinigende afvalstort (koelvloeistof).

Door opruimen, schoonmaak oude beplanting oostzijde Winterwijk heeft vervuiling nu plaats aan noordzijde Hooisteeg (bij banken).

Evt. mogelijkheden voor verkrijgen van subsidie voor Buurtcomité Winterdijk-Centrum.

Graffiti verwijderen PTT-gebouw muur in doorsteek.

Op verzoek van aanvragers worden deze vragen schriftelijk beantwoord.

Eén van de aanwezigen

Pand tegenover Jan Pannebakkerhof; het is schandalig hoe mensen hier wonen

Het gaat om particulier bezit, zolang de veiligheid niet in het geding is staat de overheid machteloos. Wanneer dergelijke klachten er zijn, kan dit worden gemeld bij de Plastform Overlast Maatschappelijk Werk. In dit overleg participeren verschillende partijen, waaronder gemeente, welzijn, politie, Casade.Ook bij Casade heeft het de aandacht. De situatie is bekend bij de politie, W. Dalmeijer is op de locatie geweest met iemand van de GGD. Ook de GGZ is in kennis gesteld, zij hebben toegezegd binnenkort ter plaatse te gaan kijken.

Eén van de aanwezigen

Bladkorven in de Piersonsstraat.

Mevr. V.d. Pluijm legt uit dat bij invoering van Diftar bladkorven voor de gemeentelijke bomen zijn geplaatst. Deze bladkorven staan door heel Waalwijk en dit zijn er inmiddels 85.

Tenslotte bedankt Mevr. V.d. Pluijm iedereen voor zijn of haar aanwezigheid en sluit de vergadering.