Gemeente Waalwijk
Samenvattend verslag van het gesprek gevoerd aan de wijktafel
Centrum Laageinde in buurthuis De Amstel op 23 september 2003
Aanwezig
Vertegenwoordigers van de gemeente, politie, Stg. Mozaïek, Casade
Woondiensten, stadswachten, wijkteam, buurthuis en bewonerscomité.
Tevens zijn ca.40-50 bewoners aanwezig.
Voorstelronde
voorzitter, H. v.d. Pluijm
namens de gemeente:
wethouder Van Steenoven,
A. Hendriks, (coördinator wijkgericht werken),
J. Vermeer, M. Janssens, N. van Mook en W. Sprangers, afdeling
beheer en onderhoud openbare ruimte,
R. Roos, afdeling welzijn
I. van Dijk, Casade woondiensten
W. Dalmeijer, Politie
F. Schellekens, stadswachten
W. Smits, buurthuis
J. Sulsters, 3VO
Th. van Dalen (verslag)
Raadsleden: de heren Monsieurs, Hamond en Zijlmans
Mededelingen
Onderwerp
Stand van zaken/mededelingen
Afspraak
Verlichting Vredesplein
Naar aanleiding van de vorige wijktafel is de verlichting opgenomen en
voor het dak is m.b.t. de afwatering een opdracht uitgegaan.
De grondspots branden al 10 dagen niet, hier wordt niets aan gedaan,
aldus een bewoner. Ook de klok werkt sinds die tijd niet meer.
Er worden nog dit jaar drie extra lichtmasten bij het busstation
geplaatst.
De melding wordt meegenomen door mevr. V.d. Pluijm. Dergelijke zaken
moeten gemeld worden bij het meldpunt, zodat direct actie ondernomen
kan worden.
Bodemveront-reiniging De Amstel
W. Smits geeft een toelichting op de stand van zaken: In opdracht van
de Provincie wordt een aanvullend onderzoek gedaan. Het gaat om 194
kadastrale percelen; in een dergelijk geval moet op ieder perceel een
onderzoek worden uitgevoerd, dit is eerder niet gebeurd. Alle percelen
worden nu onderzocht. In oktober 2003 start Oranjewoud met het
aanvullende onderzoek en dit moet zijn afgerond in december 2003. Er
wordt op elk perceel op 4 plaatsen in de achtertuin geboord en 1x in
de voortuin. Elke bewoner krijgt een rapport van het betreffende
perceel, van tevoren wordt contact opgenomen met elke bewoner. Na
afronding worden alle bewoners uitgenodigd voor een toelichting op de
resultaten van het onderzoek. Wanneer er vragen zijn kunnen deze
worden afgegeven aan W. Smits die deze doorspeelt aan de afdeling MBZ
van de gemeente.
Onderwerp
Mededeling/Stand van zaken
Afspraak
Wijkbudgetten
Van het wijkbudget van 2002 resteert een bedrag EUR 15.732,75. Dit
bedrag was bedoeld voor de aanleg van parkeerplaatsen in De Amstel.
Deze locatie heeft een groenbestemming. Als hier parkeerplaatsen
aangelegd moeten worden, moet het bestemmingsplan gewijzigd worden,
wat een procedure van 9 maanden kan betekenen. Er was nog een verzoek
voor het opknappen van het basketbalveldje e.o.in de Amstel. Mevr.
v.d. Pluijm stelt voor het resterende budget van 2002 hiervoor te
besteden. De betrokken bewoners worden uitgenodigd voor een overleg om
samen de plannen te bespreken. Van het wijkbudget 2003 zijn een aantal
parkeerplaatsen in de Emmahof aangelegd en tevens zijn enkele
bijdragen voor buurtactiviteiten gegeven. Er resteert een bedrag van
ca. EUR 16.000,00. Voorgesteld wordt om dit bedrag als volgt te
besteden: uitvoering van de volgende verzoeken/ klachten die via het
meldpunt/overleg bewoners zijn binnengekomen: aanpassing van het
trottoir in de Ambrosiusweg, herstraten/versmallen pad tussen Mr. van
Houtenstraat en Mr. Roëllstraat en opknappen achterompad van de
woningen in de Prof. Piersonstraat en reparatie boomwortels trottoir
voorzijde woningen.
Vanuit het budget klein onderhoud wegen (toegevoegd aan het
wijkbudget) zullen de navolgende werkzaamheden worden uitgevoerd:
· herstel wortelopdruk bestrating Karnebeeklaan langs
watergang;
· herstel inritcontructie Mr.v.d.Bossestraat naar v.Lovenlaan;
· herstraten voetpad langs hondenuitlaatplaats Mr.Roëlstraat.
Een van de aanwezigen vraagt naar mogelijkheden voor aanpassingen van
de Winterdijk.
N.a.v.: er wordt aandacht gevraagd voor het pad achter de Poolsestraat
en Engelsestraat.
De aanwezigen gaan akkoord met dit voorstel voor inzet van het
wijkbudget voor o.a.
opknappen basketbalbeldje e.o. in de Amstel.
Wanneer een bedrag (van klein onderhoud wegen) over is van de andere
wijken wordt dit ingezet voor de Winterdijk.
De plannen voor de renovatie van de huizen zijn nog niet rond,
afhankelijk daarvan kan het pad worden opgeknapt.
Ondewerp
Medeling/Stand van zaken
Afspraak
Bouwplannen v/h
Holtgrefe/Waveem
Vredesplein
Aan de noordzijde van het busstation op het Vredesplein is een
kantoorgebouw gepland, waarvoor Bouwbedrijf Van Wijnen eind oktober
een bouwaanvraag zal indienen. Hierop volgt een art.19-procedure, naar
verwachting starten de bouwwerkzaamheden in het 2^e kwartaal van 2004.
Aan de oostzijde van het Vredesplein is een dubbele bomenrij gepland
met daartussen 50-60 parkeerplaatsen, de huidige parkeerplaatsen aan
de noordzijde verdwijnen. Het tijdstip van aanleg van deze
parkeerplaatsen is afhankelijk van de bouwontwikkelingen op de vm.
terreinen van Thuiszorg en Holtgrefe. De art.19- procedure voor de
bouw van ongeveer 20 stadswoningen is afgerond, in de eerste helft van
oktober wordt de bouwvergunning gepubliceerd, daarna is een
bezwarentermijn van 6 weken van toepassing. De startdatum is
afhankelijk hiervan. Vermoedelijke startdatum van de bouw van een
medisch kinderdagverblijf en appartementen zal zijn in het 1^e
kwartaal 2004. In overleg met Bouwbedrijf Heijmans wordt een plan
ontwikkeld voor de bouw van 2 gebouwen op het St. Jansplein in
oost-westrichting. Het plein tussen deze gebouwen en de St. Jan wordt
als het ware opgekrikt tot het niveau van de kerk. Naar verwachting
eind 2003/begin 2004 zijn de plannen rond en kan in de loop van 2004
worden gestart met de bouw. Het terrein van het vm. Broederklooster is
eigendom van de gemeente. In overleg met eigenaren van de Els is een
plan gemaakt voor herontwikkeling.
Tot begin 2004 loopt de selectieprocedure voor de keuze van een
projectontwikkelaar, eind 2004 starten procedures en de vermoedelijke
startdatum van de bouwactiviteiten zal eind 2005/begin 2006 zijn. Voor
het braakliggend terrein aan de Hooisteeg is een
architectuurprijsvraag gehouden, nu wordt bekeken of dit ontwerp
bruikbaar is. Op het Unnaplein komt waarschijnlijk een
parkeervoorziening bestaande uit een aantal lagen. Het is de bedoeling
om rond de bouwvakvakantie van 2004 te starten met de
saneringswerkzaamheden. De grondsanering en planontwikkeling van het
terrein van Waveem zijn in voorbereiding. Het streven is om in 2005 te
starten met de bouwwerkzaamheden. N.a.v.: er wordt gevraagd naar de
zuil op het Raadhuisplein en waarom moet worden gesaneerd wanneer er
parkeerplaatsen worden aangelegd op het Unnaplein.
Sinds 23 september jl. kan men op internet de stand van zaken van de
verschillende deelplannen in het centrum bekijken (www.waalwijk.nl,
Structuurvisie Centrum).
Het College heeft besloten om de procedure voor een deel over te doen,
wat betreft de zuil. Volgende week nemen de monumentencommissie en het
Ministerie van OCW een besluit.
Afhankelijk van de vraag voor welke bestemming voor het Unnaplein
wordt gekozen moet de grond worden gesaneerd.
Onderwerp
Mededeling/Stand van zaken
Afwerken openbare ruimte Anna van Burenstraat
Er is een plan in voorbereiding voor inrichting van de openbare
ruimte. Er is aangegeven dat een gevaarlijke situatie ontstaat wanneer
men uit de parkeergarage rijdt. Bij voorbereiding herinrichting wordt
dit meegenomen. Wanneer het voorstel bekend is voor inrichting van de
openbare ruimte worden de verschillende bewonerscomités uitgenodigd.
De projectontwikkelaar heeft een bedrag van EUR 10.000,00 beschikbaar
gesteld in het kader van wijk- en buurtbeheer voor deze locatie. Aan
de buurtcomités de vraag met een voorstel te komen. Na afronding van
alle bouwwerkzaamheden kan de inrichting voor de openbare ruimte
uitgevoerd worden. Casade Woondiensten heeft voor 3 locaties bij de
gemeente Waalwijk gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor plaatsing
van units voor scootmobiels. Noot secretariaat: Casade en gemeente
zijn bezig om voor de woning A. van Burenstraat (complex tussen
Ambrosiusweg en Stationsstraat) een unit te plaatsen. Naar aanleiding
hiervan wordt aandacht gevraagd voor extra verlichting in de Anna van
Burenstraat. Mevr. V.d. Pluijm zegt toe dat dit wordt meegenomen bij
de afwerking van het openbare ruimte. (De verlichting is 's nachts
aan). Dit verzoek wordt ook opgenomen met Mw. Timmermans van Casade.
Verkeerssituaties, o.a. Ambrosiusweg
Men is bezig met het opstellen van een visie voor het spoortracé en de
wegen die daarop uitkomen. Dit is een traject wat in gedeelten wordt
uitgevoerd. Op 18 november a.s. wordt een informatieavond voor alle
betrokken bewoners georganiseerd; zij krijgen hiervoor een
persoonlijke uitnodiging. De verkeerskundige bekijkt of de
fietssuggestiestrook breder kan worden gemaakt en er wordt gekeken
naar een mogelijkheid om de verschillende kruisingen aan te passen, om
de snelheid van het verkeer af te remmen.
Parkeren centrum
Er wordt verwezen naar de informatieavonden voor het parkeren in de
schil en in het centrum. Men is bezig met het uitwerken van alle
reacties. Het gaat om twee zaken, nl. eenrichtingsverkeer en het
parkeren in het centrum. Eerst wordt het eenrichtingsverkeer afgerond,
vervolgens wordt het parkeren verder uitgewerkt. De bewonerscomités
worden op de hoogte gehouden.
Voortgang van de Promenade
Men is nu gestart met de werkzaamheden op het Raadhuisplein; deze
werkzaamheden worden in fases uitgewerkt en eind 2003 moeten de
werkzaamheden afgerond zijn. De beleidsregels voor het gebruik van de
Promenade zijn deze week vastgesteld door het College. In eerste
instantie gaat het om een Promenade met een kleine P, daarna wordt
waarschijnlijk de grote P. ingevoerd. Dit betekent dat de Promenade
voor het verkeer maar 6 uur per dag open is. Naar aanleiding hiervan
wordt opgemerkt dat fietsers vallen op de band in de bestrating.
Wethouder Van Steenoven legt uit dat het de bedoeling is dat er geen
fietsers meer worden toegelaten in de Promenade. Ook wordt opgemerkt
dat er nu al sprake is van vervuiling. Dit is bekend bij de gemeente
en er worden intern afspraken gemaakt over het onderhoud van het
Promenadegebied. Ook worden afspraken gemaakt met bewoners en
winkeliers van het openbare gebied voor het gebruik hiervan.
Mr. van Coothstraat
Er ligt een voorstel van de bewoners van de Mr. van Coothstraat voor
een oversteek in deze straat; dit voorstel wordt verder uitgewerkt en
gepubliceerd in de Maasroute.
PAUZE
Na de pauze worden de vragenformulieren besproken.
Naam
Vraag
Afspraak
Wooncommissie Prof. Piersonstraat
Sluipverkeer: snelverkeer personenauto's en vrachtverkeer, met als
gevolg scheuren in de woningen.
drempelmogelijkheden, om de snelheid te beperken.
kinderspeelvoorzieningen: kinderen spelen nu op straat en op
parkeerboxen en zelfs in de groenvoorziening.
Elke weg heeft een bestemming, volgens het GVVP (Gemeentelijk
Verkeers- en Vervoersplan); wordt de Prof.Piersonstraat mettertijd
verblijfsgebied, d.w.z. 30 km- zone. Er wordt een afspraak gemaakt
met de aanvragers van deze verzoeken.
T. van Engelen
Andreas Zijlmansstraat en omgeving heeft hinder van zwerf- katten.
Ook veel overlast van geparkeerde auto's op de stoep, waardoor
rolstoelen er niet meer langs kunnen, vooral bij het café. Diezelfde
klacht is er in de Prinsenstraat, waar men ook op de stoep staat
terwijl aan de zijde van de kerk volop parkeerhavens zijn.
Op het moment zijn er door de gemeente Waalwijk geen afspraken/regels
m.b.t. katten opgesteld, wel heeft de gemeente het hondenbeleid
vastgesteld.
W. Dalmeijer gaat hier controleren.
Bevrijdingsbuurt
Pand Victoriestraat 29; het pand verpaupert.
Vegen in de Victoriestraat,
een mand voor het bladafval in de Engelsestraat.
Olieplek op trottoir.
Mevr. V.d. Pluijm geeft de klacht van het pand nr. 29 door aan de
afdeling MBZ en er wordt nagegaan van wie dit pand is.
De klachten over zand kunnen worden doorgebeld aan het meldpunt,
683630.
Voor plaatsing van een bladkorf wordt verwezen naar de Victoriestraat.
Wat betreft het vegen in de straat dit wordt bemoeilijkt door het
grote aantal auto's wat geparkeerd staat.
De olievlek wordt opnieuw door de politie meegenomen.
J. Schallen
In de Mr. van Houtenstraat is eenrichtingsverkeer ingesteld, dit is
net voor de zomervakantie gebeurd. Maar er zijn nog steeds bewoners
van deze straat die tegen het verkeer in blijven rijden. Is hier iets
aan te doen?
W. Dalmeijer neemt dit mee.
Mw. Versluis
Waarom wordt de Irenestraat op maandagmorgen niet schoongemaakt, er
worden blikjes etc. door de jeugd neergegooid na bezoek aan café
Verstappen.
Kunnen er vuilniscontainers worden geplaatst op de kruising
Stationsstraat en Irenestraat?
De politie is gebeld i.v.m. stoplichten die onklaar worden gemaakt,
maar er werd niet gereageerd.
W. Sprangers neemt dit mee in het onderhoud van het centrum. En W.
Dalmeijer gaat met de eigenaar van café Verstappen praten.
Het gaat om het zuidelijk deel van de Stationsstraat; het plaatsen van
afvalbakken zal op termijn worden herzien i.v.m. de ontwikkelingen in
het centrum.
Ook dit neemt W. Dalmeijer mee.
J. Keetels
Snelheid Grotestraat beperken, rijden veel te hard.
Bladerbak Winterdijk, bij Groenstraat.
De gracht is schoongemaakt, fiets en karretjes zijn niet opgeruimd.
Parkeerterrein sporthal is heel smerig.
In de toekomst wordt dit ingericht als verblijfsgebied. W. Dalmeijer
geeft aan dat in een aantal straten in Waalwijk te hard wordt gereden.
Af en toe overdag en
`s avonds wordt gecontroleerd; op doorgaande wegen is dit een
probleem. Ter hoogte van de Emté wordt gekeken naar een oplossing.
Er wordt verwezen naar de Maasroute.
Wordt opgeruimd.
W. Sprangers neemt dit mee in onderhoud.
Th. Scholtes/P. van Esch, Buurtcomité Winterdijk-Centrum
Aanbrengen van ca. 3 verkeersdrempels c.q. snelheidsbegrenzers.
Parkeersituatie op hoek Winterdijk-Heulstraat m.n. op zaterdagen
chaotisch.
Bestrating hoek Winterdijk-Heulstraat samen met voetgangerspad - Oude
Haven.
Winterdijk achter Megapool (ex- Zeeman) grondverontreinigende
afvalstort (koelvloeistof).
Door opruimen, schoonmaak oude beplanting oostzijde Winterwijk heeft
vervuiling nu plaats aan noordzijde Hooisteeg (bij banken).
Evt. mogelijkheden voor verkrijgen van subsidie voor Buurtcomité
Winterdijk-Centrum.
Graffiti verwijderen PTT-gebouw muur in doorsteek.
Op verzoek van aanvragers worden deze vragen schriftelijk beantwoord.
Eén van de aanwezigen
Pand tegenover Jan Pannebakkerhof; het is schandalig hoe mensen hier
wonen
Het gaat om particulier bezit, zolang de veiligheid niet in het geding
is staat de overheid machteloos. Wanneer dergelijke klachten er zijn,
kan dit worden gemeld bij de Plastform Overlast Maatschappelijk Werk.
In dit overleg participeren verschillende partijen, waaronder
gemeente, welzijn, politie, Casade.Ook bij Casade heeft het de
aandacht. De situatie is bekend bij de politie, W. Dalmeijer is op de
locatie geweest met iemand van de GGD. Ook de GGZ is in kennis
gesteld, zij hebben toegezegd binnenkort ter plaatse te gaan
kijken.
Eén van de aanwezigen
Bladkorven in de Piersonsstraat.
Mevr. V.d. Pluijm legt uit dat bij invoering van Diftar bladkorven
voor de gemeentelijke bomen zijn geplaatst. Deze bladkorven staan door
heel Waalwijk en dit zijn er inmiddels 85.
Tenslotte bedankt Mevr. V.d. Pluijm iedereen voor zijn of haar
aanwezigheid en sluit de vergadering.