Programmabureau Advies Overheid.nl
De praktijk van interactieve beleidsvorming (8); Vlissingen bereikt een deel
van het beleid door de vorming van het beleid
De gemeente Vlissingen wil een nieuwe Milieunota formuleren. Om deze
nieuwe nota te maken wil de gemeente graag een aantal vliegen in n
klap slaan. Vlissingen wil weten wat de burgers belangrijk vinden in
het lokale milieubeleid, zij wil weten wat de burgers zelf zouden
kunnen doen en ze hierbij stimuleren.
En de gemeente wil de burgers op verschillende manieren stimuleren om
mee te doen met het debat over het lokale milieubeleid. Dit alles moet
bij voorkeur gecombineerd tot stand komen en, behalve een nota, ook
wat meer tastbare resultaten hebben. Is dat haalbaar? Vlissingen komt
heel dicht in de buurt.
De Milieunota 2004 van Vlissingen moet tot stand moet komen via een
scala aan communicatie en interactieve beleidsvormingsmethoden. Vanaf
www.vlissingen.nl gaat u naar stadhuis en daarna door naar Enqute
Milieunota 2004, onder het kopje populaire paginas. U heeft dan direct
het belangrijkste minpunt van de interactieve
beleidsvormingstoepassing achter de rug: de vindbaarheid. Het is te
hopen dat de link populair blijft, omdat u anders via projecten naar
het onderdeel toe moet.
De enqute
Bij de enqute aangekomen, wordt de bezoeker direct opgeroepen zijn
stem te laten horen. Er is ook een mogelijkheid de enqute als bezoeker
(niet-inwoner) in te vullen. Ook als bezoeker kun je dat met belang
doen, want elke tiende inzender krijgt een spaarlamp. Daar is over na
gedacht: het stimuleert de deelname en is goed voor het milieu.
Er is ook veel achtergrondinformatie over het gehele
beleidsvormingstraject. Er is een kopje waaronder staat beschreven wat
Vlissingen op dit moment al doet op milieugebied. Verder is er een
kopje met de beweegredenen van de gemeente voor dit interactieve
beleidsvormingstraject en het beoogde resultaat. De beleidsvorming
rond de Milieunota 2004 moet namelijk zowel op internet als in een
bijeenkomst vorm krijgen. Voor deze bijeenkomst kan men zich online
opgeven via een formulier. De uitkomsten van de input bij deze
bijeenkomst en via internet moeten samen komen in de nieuwe Milieunota
2004 die in maart 2004 klaar moet zijn.
Stelling
Er zijn behalve de eerder ingevulde enqute nog twee andere
mogelijkheden om onze ideen langs elektronische weg te ventileren. Ten
eerste is er de stelling van de week. De stelling van deze week is
Overstappen op duurzame energiebronnen is belangrijker dan afname van
energieverbruik, met de mogelijkheid eens of oneens te stemmen. Op het
moment van onderzoek was de uitslag 50/50 met twee mensen eens en twee
mensen oneens. Dit zeer fragiele evenwicht is na ons bezoek veranderd.
Het is te hopen dat het aantal stemmers geen indicatie is voor het
gebruik van de gehele IB-toepassing.
Er is namelijk nog een leuke toepassing aanwezig: de ideenbox.
Ideenboxen komen wel vaker voor en hebben in de praktijk een grote
hang naar vrijblijvendheid. Maar Vlissingen heeft een ideenbox die een
stuk minder vrijblijvend voor zowel gemeente als burger is. Mensen
moeten hun persoonsgegevens invullen en hun idee op een paar
onderdelen uitleggen. Er kan overigens aangegeven worden of de
gemeente contact met de bedenker mag opnemen naar aanleiding van de
inzending. Het invullen van de persoonsgegevens zal misschien een
barrire opwerpen om mee te doen, maar dat is in dit geval misschien
ook beter. De gemeente benadert de ideen namelijk ook niet
vrijblijvend, maar looft een stimuleringspremie van 2500,- uit voor
het beste idee dat via de ideenbox of tijdens de debatavond wordt
bedacht. Gevraagd wordt ook wat de inzender zelf kan doen of bijdragen
aan het idee. De gemeente committeert zich dus aan het mogelijk maken
van een idee, maar ook van de bedenker wordt impliciet wel wat
verwacht.
Al met al een positief verhaal over de activiteiten van de gemeente
Vlissingen om met haar inwoners (en ook bezoekers) in contact en
overleg te treden. . De toepassing ziet er mooi en overzichtelijk uit,
is simpel en doeltreffend in het gebruik, er is een goede uitleg van
het hoe en waarom van de toepassing en de toepassing zweeft niet als
een mooie franje vrijblijvend in de website, maar moet echt tot
plannen en projecten leiden. Jammer is dat er nog niet veel mensen op
de toepassing lijken te komen, maar misschien dat dit beter wordt naar
gelang het traject langer loopt, bijvoorbeeld in aanloop naar het
fysieke stadsdebat met de wethouder.
Scoring:
Toegankelijkheid: +
Bruikbaarheid: ++
Gebruik: onbekend, lijkt laag te zijn
Uitleg en vervolg: ++
Speciaal: ++
(Dit is deel 8 uit de serie 'Interactieve beleidsvorming in de
praktijk'. Lees meer over deze opzet in de Nieuwsbrief van 3 september
2003: "De praktijk van interactieve beleidsvorming bij gemeenten
beoordeeld".)
1. Mill en Sint Hubert: kwaliteit in eenvoud
2. Soest speelt in op de actualiteit
3. Rotterdam: de aanhouder wint
4. Spijkenisse: de toegevoegde waarde van een poll
5. Coevorden actief met chat, discussies en poll
6. Leeuwarderadeel: mooie site geen garantie voor succes
7. Breukelen vraagt het aan de burgemeester
Uitleg bij de scoring:
*Toegankelijkheid: is de toepassing goed te vinden?; zijn de teksten
en uitleg van de toepassing helder en begrijpelijk?;
*Bruikbaarheid: maakt de toepassing gebruik van de specifieke
mogelijkheden die internet biedt? (zijn de discussies via internet
interactief in gebruik of staat er een reeks stellingen met een e-mail
adres?);
*Gebruik: wanneer is de toepassing voor het laatst gebruikt?; is het
aantal bezoekers van de toepassing na te gaan en hoe hoog is dit
aantal, gerefereerd aan de periode dat de toepassing in gebruik is?;
voor welke onderwerpen wordt de toepassing ingezet?;
*Uitleg en vervolg: is aangegeven waarom de toepassing op internet
staat en wat er met de uitkomsten gaat gebeuren?; is er uitleg over de
werking van de toepassing?;
*Speciaal: heeft de toepassing een creatieve invulling gekregen?; hoe
is omgegaan met vormgeving?; zijn er opvallende zaken in de toepassing
aangebracht?
www.ictu.nl