Programmabureau Advies Overheid.nl

De praktijk van interactieve beleidsvorming (8); Vlissingen bereikt een deel van het beleid door de vorming van het beleid

De gemeente Vlissingen wil een nieuwe Milieunota formuleren. Om deze nieuwe nota te maken wil de gemeente graag een aantal vliegen in n klap slaan. Vlissingen wil weten wat de burgers belangrijk vinden in het lokale milieubeleid, zij wil weten wat de burgers zelf zouden kunnen doen en ze hierbij stimuleren.

En de gemeente wil de burgers op verschillende manieren stimuleren om mee te doen met het debat over het lokale milieubeleid. Dit alles moet bij voorkeur gecombineerd tot stand komen en, behalve een nota, ook wat meer tastbare resultaten hebben. Is dat haalbaar? Vlissingen komt heel dicht in de buurt.

De Milieunota 2004 van Vlissingen moet tot stand moet komen via een scala aan communicatie en interactieve beleidsvormingsmethoden. Vanaf www.vlissingen.nl gaat u naar stadhuis en daarna door naar Enqute Milieunota 2004, onder het kopje populaire paginas. U heeft dan direct het belangrijkste minpunt van de interactieve
beleidsvormingstoepassing achter de rug: de vindbaarheid. Het is te hopen dat de link populair blijft, omdat u anders via projecten naar het onderdeel toe moet.

De enqute
Bij de enqute aangekomen, wordt de bezoeker direct opgeroepen zijn stem te laten horen. Er is ook een mogelijkheid de enqute als bezoeker (niet-inwoner) in te vullen. Ook als bezoeker kun je dat met belang doen, want elke tiende inzender krijgt een spaarlamp. Daar is over na gedacht: het stimuleert de deelname en is goed voor het milieu.

Er is ook veel achtergrondinformatie over het gehele beleidsvormingstraject. Er is een kopje waaronder staat beschreven wat Vlissingen op dit moment al doet op milieugebied. Verder is er een kopje met de beweegredenen van de gemeente voor dit interactieve beleidsvormingstraject en het beoogde resultaat. De beleidsvorming rond de Milieunota 2004 moet namelijk zowel op internet als in een bijeenkomst vorm krijgen. Voor deze bijeenkomst kan men zich online opgeven via een formulier. De uitkomsten van de input bij deze bijeenkomst en via internet moeten samen komen in de nieuwe Milieunota 2004 die in maart 2004 klaar moet zijn.

Stelling
Er zijn behalve de eerder ingevulde enqute nog twee andere mogelijkheden om onze ideen langs elektronische weg te ventileren. Ten eerste is er de stelling van de week. De stelling van deze week is Overstappen op duurzame energiebronnen is belangrijker dan afname van energieverbruik, met de mogelijkheid eens of oneens te stemmen. Op het moment van onderzoek was de uitslag 50/50 met twee mensen eens en twee mensen oneens. Dit zeer fragiele evenwicht is na ons bezoek veranderd. Het is te hopen dat het aantal stemmers geen indicatie is voor het gebruik van de gehele IB-toepassing.

Er is namelijk nog een leuke toepassing aanwezig: de ideenbox. Ideenboxen komen wel vaker voor en hebben in de praktijk een grote hang naar vrijblijvendheid. Maar Vlissingen heeft een ideenbox die een stuk minder vrijblijvend voor zowel gemeente als burger is. Mensen moeten hun persoonsgegevens invullen en hun idee op een paar onderdelen uitleggen. Er kan overigens aangegeven worden of de gemeente contact met de bedenker mag opnemen naar aanleiding van de inzending. Het invullen van de persoonsgegevens zal misschien een barrire opwerpen om mee te doen, maar dat is in dit geval misschien ook beter. De gemeente benadert de ideen namelijk ook niet vrijblijvend, maar looft een stimuleringspremie van 2500,- uit voor het beste idee dat via de ideenbox of tijdens de debatavond wordt bedacht. Gevraagd wordt ook wat de inzender zelf kan doen of bijdragen aan het idee. De gemeente committeert zich dus aan het mogelijk maken van een idee, maar ook van de bedenker wordt impliciet wel wat verwacht.

Al met al een positief verhaal over de activiteiten van de gemeente Vlissingen om met haar inwoners (en ook bezoekers) in contact en overleg te treden. . De toepassing ziet er mooi en overzichtelijk uit, is simpel en doeltreffend in het gebruik, er is een goede uitleg van het hoe en waarom van de toepassing en de toepassing zweeft niet als een mooie franje vrijblijvend in de website, maar moet echt tot plannen en projecten leiden. Jammer is dat er nog niet veel mensen op de toepassing lijken te komen, maar misschien dat dit beter wordt naar gelang het traject langer loopt, bijvoorbeeld in aanloop naar het fysieke stadsdebat met de wethouder.

Scoring:
Toegankelijkheid: +
Bruikbaarheid: ++
Gebruik: onbekend, lijkt laag te zijn
Uitleg en vervolg: ++
Speciaal: ++

(Dit is deel 8 uit de serie 'Interactieve beleidsvorming in de praktijk'. Lees meer over deze opzet in de Nieuwsbrief van 3 september 2003: "De praktijk van interactieve beleidsvorming bij gemeenten beoordeeld".)


1. Mill en Sint Hubert: kwaliteit in eenvoud
2. Soest speelt in op de actualiteit

3. Rotterdam: de aanhouder wint

4. Spijkenisse: de toegevoegde waarde van een poll
5. Coevorden actief met chat, discussies en poll
6. Leeuwarderadeel: mooie site geen garantie voor succes
7. Breukelen vraagt het aan de burgemeester

Uitleg bij de scoring:

*Toegankelijkheid: is de toepassing goed te vinden?; zijn de teksten en uitleg van de toepassing helder en begrijpelijk?;
*Bruikbaarheid: maakt de toepassing gebruik van de specifieke mogelijkheden die internet biedt? (zijn de discussies via internet interactief in gebruik of staat er een reeks stellingen met een e-mail adres?);

*Gebruik: wanneer is de toepassing voor het laatst gebruikt?; is het aantal bezoekers van de toepassing na te gaan en hoe hoog is dit aantal, gerefereerd aan de periode dat de toepassing in gebruik is?; voor welke onderwerpen wordt de toepassing ingezet?;
*Uitleg en vervolg: is aangegeven waarom de toepassing op internet staat en wat er met de uitkomsten gaat gebeuren?; is er uitleg over de werking van de toepassing?;

*Speciaal: heeft de toepassing een creatieve invulling gekregen?; hoe is omgegaan met vormgeving?; zijn er opvallende zaken in de toepassing aangebracht?

www.ictu.nl