Gemeente Alkmaar
Inwoners Alkmaar positief over nieuwe `stille' wegdekken
Alkmaar, 19 november 2003
Alkmaar, 19 november 2003 - Een zeer groot deel van de omwonenden van
enkele belangrijke verkeerswegen in Alkmaar heeft gemerkt dat de
geluidsoverlast van het wegverkeer minder werd nadat deze wegen
stillere wegdekken kregen. Dit blijkt uit een onderzoek dat begin dit
jaar is gehouden in opdracht van de gemeente Alkmaar en
Rijkswaterstaat door de gemeentelijke afdeling Onderzoek en
Statistiek. De verbetering is zowel binnenshuis als buitenshuis
merkbaar. Naarmate woningen dichter op het betreffende weggedeelte
staan, ervaren omwonenden vaker dat het wegverkeer minder geluid
maakt. Bij een nat wegdek is het effect veel geringer, aldus
geïnterviewde bewoners in de "Eindrapportage Enquête `stille
wegdekken' te Alkmaar, ervaringen van omwonenden met stil asfalt".
Wegen die onlangs door de gemeente Alkmaar tijdens groot onderhoud
zijn voorzien van `stil' asfalt, zijn de Kanaaldijk (tussen de Landman
en de Nauertogt) in Koedijk, de Saturnusstraat in Oudorp, de Geester-
en Kennemersingel langs het Bolwerk, en de Huiswaarderweg tussen de
Huiswaarderbrug en de Nollenweg (uitgezonderd de kruispunten). In 2002
zijn door Rijkswaterstaat de Heilooër Tolweg en de Martin Luther
Kingweg (beiden onderdeel van de westelijke ringweg) voorzien van het
zgn. "fluisterasfalt' (uitgezonderd de kruispunten), asfalt dat
officieel bekendstaat onder de naam Zeer Stil Asfalt. Langs alle wegen
is naderhand met meetapparatuur vastgesteld dat sprake is van een
aanzienlijke reductie van het geluid van het wegverkeer. Dergelijke
metingen willen echter niet meteen zeggen dat omwonenden de afname ook
daadwerkelijk zo ervaren. Om antwoord te krijgen op deze vraag, is een
enquête gehouden onder de mensen die nabij deze wegen wonen.
Het meest positief zijn bewoners van de Icarusstraat en de Junohof,
waarvan een grote meerderheid zeer enthousiast is over het nieuwe
wegdek van de Saturnusstraat. Langs het grootste deel van de wegen van
de Alkmaarse ring zijn de reacties ook positief maar minder
uitgesproken. Dit lijkt vooral te worden verklaard doordat een groter
deel van de omwonenden ook voor de werkzaamheden weinig hinder bleek
te ondervinden van het weggeluid van de ringweg. Bovendien blijkt dat
de ringweg qua geluidsoverlast niet overal maatgevend is door de
grotere afstand tussen weg en woningen. Wegen en straten in de wijk
zelf zijn dan bepalender voor het geluidsniveau.
Bij een deel van de bewoners van de Gabriël Metsulaan leeft de wens om
langs dit deel van de Martin Luther Kingweg een geluidsscherm aan te
brengen. Deze mensen hebben minder plezier van hun tuin of slapen soms
noodgedwongen met het slaapkamerraam dicht. Dergelijke verzoeken om
betere geluidwerende voorzieningen komen ook van mensen die langs de
Huiswaarderweg wonen. Naarmate men dichter bij een kruispunt woont,
merkt men minder van een afname van het verkeerslawaai. Kruispunten
zijn niet voorzien van het duurdere stille asfalt, omdat hier door
remmende, optrekkende en draaiende auto's andere eisen worden gesteld
aan het asfalt. Daar komt bij, dat bandengeluid op het wegdek hier
doorgaans ondergeschikt is aan het motorgeluid van remmende en
optrekkende auto's.
Sommige geïnterviewden merkten op dat zij de indruk hadden dat
automobilisten harder gaan rijden door het stillere asfalt, waardoor
het geluid weer toeneemt van de motor. Ook maken sommige inwoners zich
zorgen over overstekende voetgangers, die door het stillere asfalt
auto's en motoren niet tijdig zouden horen aankomen.
Vaak wordt opgemerkt dat men qua geluidsoverlast van verkeer meer last
heeft van bijvoorbeeld brommers en vrachtverkeer dan van asfalt. Bij
de Kanaaldijk zeggen omwonenden hinder te ondervinden van de
snelheidsbeperkende drempels, die gelijktijdig met het stille asfalt
zijn aangelegd. Deze veroorzaken trillingen (vooral van zwaar verkeer)
en geluidsoverlast van de motor van remmende en weer optrekkende
voertuigen.
De onderzoekers doen de aanbeveling meer onderzoek te doen naar het
gesignaleerde effect dat de geluidsreductie dankzij stil asfalt
volgens bewoners een stuk minder is bij een nat wegdek. Nader
onderzoek vinden de onderzoekers ook wenselijk naar de vraag of
automobilisten werkelijk geneigd zijn harder te gaan rijden op stil
asfalt.
19 november 2003