Persbericht
18.11.03
RYANAIR BEWIJST DAT HET ETF LEUGENS VERTELT
Ryanair, de enige echte lagetarievenmaatschappij van Europa, laakt de
valse beweringen van het ETF (European Transport Workers Federation)
en maakt van de gelegenheid gebruik om te bevestigen dat zijn «
termijnen en voorwaarden » wel degelijk de meest voordelige zijn van
alle luchtvaartmaatschappijen.
Eddie Wilson, directeur Human Ressources en Inflight, heeft verklaard:
Indien de ETF niet akkoord gaat met het beleid van Ryanair en de keuze
van haar bedienden om zich niet door de vakbonden te laten
vertegenwoordigen, zou het op zijn minst de waarheid moeten
eerbiedigen en geen leugens over Ryanair meer mogen vertellen.
Ryanair en haar werknemers bevestigen wat volgt.
Het gemiddeld loon bij Ryanair is één van de hoogste lonen in de
luchtvaartsector:
* Ryanair 50,582
* easyJet 41,384
* Lufthansa 41,377
* Aer Lingus 38,929
* British Airways 37,602
* Virgin Express 34,386
De meeste gesyndikeerde maatschappijen zijn failliet gegaan (Sabena,
Aerolloyd, ...) terwijl Ryanair beter betaalde jobs tegen interessante
voorwaarden blijft aanbieden.
Alle bedienden van Ryanair hebben recht op aandelen. Bijvoorbeeld: een
piloot die in 1997 in dienst genomen werd bij Ryanair zal om en bij de
300000 winst opgehaald hebben met zijn aandelen van Ryanair, terwijl
een airhostess in die periode meer dan 75000 verdiend zal hebben.
Ryanair eerbiedigt het recht van al haar bedienden om zich bij een
vakbond aan te sluiten, maar respecteert ook hun recht om rechtstreeks
over hun arbeids- en loonsvoorwaarden te onderhandelen via hun
verkozen vertegenwoordigers. Zo komt het dat de bedienden van Ryanair
niet alleen tot de best betaalde werknemers in de Europese
luchtvaartsector behoren, maar blijven onderhandelen over aanzienlijke
loonsverhogingen en promoties terwijl de luchtvaartcrisis toch
moeilijke tijden doormaakt.
Het ETF slaat ook de bal mis wanneer het beweert dat Ryanair de
richtlijn van het Europees Ondernemingscomité niet erkent. Alle
bedienden van Ryanair worden vertegenwoordigd door rechtstreeks
verkozen vertegenwoordigers die hun belangen verdedigen. Deze
vertegenwoordigers komen elk kwartaal bijeen voor een gesprek met de
onderneming en de directie.
De bedienden van Ryanair zijn geen voorstander van een
vakbondsvertegenwoordiging om de volgende redenen:
1. Hoger loon
2. Meer promotiekansen
3. Aandelen
Het bewijs : volgens een enquête van de British Airline Pilots
Association heeft een anonieme stemming in 2002 aangetoond dat 83 %
van de piloten van Ryanair het systeem van rechtstreekse
onderhandelingen met de maatschappij wil behouden. Een minderheid van
17 % was voorstander van een vakbondsvertegenwoordiging.
Ryanair, een onderneming in volle expansie, creëert jaarlijks 250
nieuwe jobs. Deze jobs staan ook open voor de leden van het ETF die
hun werk bij de Belgische, Duitse en Scandinavische
luchtvaartmaatschappijen verloren hebben. Dat is de reden waarom de
bedienden van Ryanair recht hebben op een interessanter loon, op
aandelen en op betere arbeidsvoorwaarden.
Ryanair