Menzis
Bericht: CamCare: een consult via de TV
Binnenkort bij zevenhonderd huishoudens in Gelderland
Na een succesvolle proef, hebben het Zorgkantoor Arnhem van Amicon
(Menzis) en zorgorganisatie Sensire besloten CamCare breed in te
voeren. In februari 2004 en de maanden daarna, krijgen zevenhonderd
thuiswonende zorgklanten de mogelijkheid direct zichtcontact te maken
met verpleegkundigen via hun eigen televisie. Hierdoor ontstaat bij
hen thuis een situatie met meer veiligheid, zekerheid en een goede
beantwoording van hun (zorg)vragen.
"De sterk groeiende kosten in de gezondheidszorg maken dat er dit
moment forse bezuinigen doorgevoerd worden, ook in de AWBZ. Dat vraagt
om nog meer dan nu te zoeken naar creatieve en innovatieve manieren om
doelmatig met de zorgcapaciteit om te gaan en tegelijkertijd het
niveau van de zorg te verbeteren", zegt Bert van de Hoek, directeur
Menzis Zorg. "CamCare is één van die innovatieve diensten. Via de
telecaremethode slagen we erin efficiënter te werken en toch die zorg
thuis te leveren waar mensen behoefte hebben, misschien zelfs meer te
bieden dan dat ze nu via de reguliere methode ontvangen. Door deze
methode kunnen mensen langer zelfstandig blijven wonen." Pieter
Jeekel, directeur van Camcare B.V. legt uit: "De zorgbehoevenden die
CamCare thuis hebben, kunnen wanneer nodig met een druk op de knop
direct contact maken met het contactcenter van Sensire. De
verpleegkundige verschijnt op de eigen televisie bij de mensen thuis;
ze kunnen elkaar horen en zien. Als contact wordt gelegd, krijgt de
verpleegkundige de betreffende klantgegevens automatisch op het
computerscherm
. Zonder ter plekke aanwezig te hoeven zijn, kan de verpleegkundige de
omgeving thuis overzien en de benodigde ondersteuning verlenen. De
verpleegkundige kan de gehele kamer bekijken en indien nodig tot
details inzoomen om bijvoorbeeld wonden, medicijnen of etiketten beter
te bekijken." De eenvoudige bediening van CamCare maakt de dienst bij
uitstek geschikt voor mensen die veel zorg nodig hebben. Dit zijn
veelal ouderen en chronisch zieken.
Positieve deelnemers
Deelnemers aan de proef
waren positief over CamCare. Een 70-jarige deelnemer, de heer
Kamphuis, reageerde: "Ik zie voordelen in veiligheid, zekerheid en een
manier om antwoord te krijgen op mijn zorgvragen, zonder te veel te
hoeven reizen. Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat CamCare een
product is dat ook daadwerkelijk ingevoerd wordt." Om privacyredenen
is besloten dat alleen de klant het contact kan leggen. In de proef
gaf mevrouw Siebelink -Tijken echter aan: "Ik zou me zeer zeker voelen
als de verpleegkundige mij regelmatig belt en controleert of alles
goed gaat met me." Deze mevrouw zit in een elektrische rolstoel en
heeft al eens stilgestaan in het huis met lege batterijen. Met CamCare
kunnen klanten ook op deze manier contact maken met familie en
vrienden. Mevrouw van Gemert, die in een verpleeghuis ligt, vertelde:
"Voor het eerst in 10 jaar kon ik bij mijn broer thuis kijken, het
opent mijn wereld enorm, dit doet zo veel voor mij."
Zichtbaar en tijdwinst
Matthijs Almekinders, raad van bestuur Sensire: "Het grote voordeel
van de zichtverbinding is dat de situatie van de zorgbehoevende thuis
letterlijk heel zichtbaar wordt. Stel, een oudere mevrouw heeft een
injectie gekregen en in de uren daarna ontstaat er een geïrriteerde
plek op haar arm. Zij maakt zich zorgen, legt contact met Sensire en
kan de plek voor de camera laten zien. Zo kan de verpleegkundige een
veel gerichter advies geven en beter inschatten of een huisbezoek
noodzakelijk is. Bij mensen die wat in de war zijn, kan via CamCare de
situatie goed worden bekeken.
Ook de klant geruststellen kan met zichtcontact beter dan via de
telefoon. De verpleegkundigen die deelnemen aan de proef vinden het
prettig om echte zorgvragen met CamCare te beantwoorden. Eén van hen
zei: "CamCare voegt meer informatie toe, vooral bij mensen die oud
zijn en slecht ter been." Een andere verpleegkundige gaf aan dat ze
door CamCare een persoonlijker contact had dan door de telefoon: "Door
een beeld onthoud je beter dan door alleen een naam." Het is de
verwachting dat CamCare het aantal onnodige bezoeken kan verlagen en
toch de kwaliteit van de zorg gelijk kan houden of verbeteren.
CamCare reduceert onzekerheid en afhankelijkheid en bevordert daardoor
de zelfstandigheid van zorgvragers.