BredeSchoolNet
Breed uitgemeten
Kwaliteit en opbrengsten meten van de brede school. Er wordt steeds
meer om gevraagd, maar hoe doe je dat? De bundel Breed uitgemeten
poogt een antwoord te geven.
Het vragen om rekenschap is in. Cijfers, resultaten en evaluaties
willen we zien. Landelijke, regionale en plaatselijke overheden hebben
het tot kernpunt in hun beleid gemaakt. De aandacht voor kwaliteit en
opbrengsten heeft gevolgen voor brede scholen, schrijven Frank
Studulski en Jo Kloprogge in de inleiding van hun bundel 'Breed
uitgemeten - kwaliteit en opbrengsten van de brede school'.
Maar hoe doe je dat, kwaliteit en opbrengsten meten van de brede
school? In de bundel staan vijf artikelen die deze vraag moeten
beantwoorden. Wat buitengewoon lastig blijkt te zijn: de auteurs komen
niet tot panklare oplossingen. Eerder brengen ze kanttekeningen bij
het meten van kwaliteit aan, of brengen ze de bedreigingen voor de
brede school in kaart. Zo stellen Jo Kloprogge en Lia Mulder vast dat
de evaluatie per school moet worden ingericht, en geven ze een schema
met mogelijke doelen en instrumenten als vertrekpunt. Maar: 'Het
schema overziend, wordt wel duidelijk dat de objectieve bepaling van
de meerwaarde van de brede school niet gemakkelijk zal zijn.'
Ook Arjan Dieleman en Marion de Bie beseffen dat het niet eenvoudig
is. De grote verscheidenheid in de verwachtingen met betrekking tot de
brede school, vormt een obstakel, schrijven ze. 'De grootste
bedreiging is dat de brede school wordt verheven tot een medicijn met
een breedspectrumwerking.'
Dit soort gedachten hebben minstens zo veel nut als een schijnbaar
kant en klaar meetinstrument. Dat zal er waarschijnlijk ook nooit
komen. Bij Oberon is het evaluatiemodel brede scholen (EBS) in de
maak. Niet voor niets wordt dat een instrument dat elke brede school
of bredeschoolgemeente zelf op maat moet maken. In de bundel staat
beschreven wat de opzet van het EBS is. Ook hier een kanttekening:
'Het grootste euvel bij de uitvoering van de evaluatie blijkt het
ontbreken van eenduidige streefwaarden, oftewel kwaliteitscriteria.'
Frank Studulski & Jo Kloprogge (red.), Breed uitgemeten - kwaliteit en
opbrengsten van de brede school; ISBN 90 6665 548 8; uitgeverij SWP;
92 pags; EUR14,50