20-10-2003
Nieuwe Land Rover Freelander
De Nieuwe Freelander die vanaf 15 november aanstaande bij de
Nederlandse Land Rover Experience Centres staat, is verkrijgbaar vanaf
28.900,- incl. BTW en BPM. De prijs ten opzichte van het voorgaande
model is in de meeste gevallen onveranderd gebleven.
De Nieuwe Freelander is als driedeurs (Hardback en Softback) leverbaar
in drie uitvoeringsniveaus: E, S en SE. Als vijfdeurs Station Wagon is
de Freelander leverbaar in vier uitvoeringsniveaus: E, S, SE en HSE.
Daarnaast is er de nieuwe Sport uitvoering die verkrijgbaar is als
driedeurs Hardback en vijfdeurs Station Wagon met een 2.0 liter Td4
diesel- en 2.5 liter V6 benzinemotor.
De Nieuwe Freelander is tevens verkrijgbaar op bedrijfswagenkenteken.
Deze is leverbaar vanaf 20.588 ( 24.500 incl. BTW).
De belangrijkste wijzigingen aan de nieuwe Freelander 2004 zijn een
nieuw interieur en ingrijpende stilistische veranderingen aan het
front en de achterzijde van de auto.
Ook is het programma uitgebreid met een compleet nieuwe uitvoering: de
Freelander Sport de best handelbare en sportiefste Land Rover ooit.
De doelstelling voor de Freelander 2004 was om het premium gevoel van
de auto te verbeteren en om in navolging van de Range Rover en de
Discovery het nieuwe Land Rover familiegezicht op de Freelander te
introduceren, verklaart Matthew Taylor, Managing Director van Land
Rover.
De nieuwe twin-pocket koplampen van de Range Rover zijn hierbij nieuw
voor de Freelander. De lampen zien er niet alleen zeer modern uit,
maar bieden ook nog eens een aanzienlijk grotere lichtopbrengst een
toename van zeventig procent. Het licht is ook witter en heeft een
bredere lichtbundel en een grotere reikwijdte.
Verder onderscheidt het front zich door een nieuwe grille met
gaasrooster en door een compleet nieuwe voorbumpers in
carrosseriekleur deze was voorheen zwart met geïntegreerde mistlampen
op bepaalde uitvoeringen. Het nieuwe frontontwerp heeft geen gevolgen
voor de in zijn klasse beste aanloophoek bij off-road-rijden.
Net als voorheen is de techniek goed beschermd geïntegreerd. Zo is
bijvoorbeeld de tandheugelbesturing van de Freelander hoog op het
schutbord geplaatst, dit in tegenstelling tot bij de meeste
concurrenten, waardoor het ver verwijderd is van off-road-gevaren. De
voorspatborden zijn gemaakt van deukbestendige, thermoplastische
kunststof, zodat ze kleine stootjes zonder blijvende schade kunnen
doorstaan. Dit is eveneens een goed voorbeeld van Land Rovers
uitstekende begrip van de speciale behoeften van de 4x4-markt.
De Land Rover naam op de voorkant van de motorkap is eveneens nieuw,
en is in overeenstemming met de stijl die op de Discovery en de Range
Rover wordt toegepast. De achterbumper van de nieuwe Freelander 2004
is eveneens van een geheel nieuw ontwerp. Evenals de voorbumper is hij
voortaan uitgevoerd in carrosseriekleur, in plaats van zwart, zoals
bij de voorganger. De achterlichten zijn ook nieuw en zijn hoger in de
achterbumper geplaatst. Dit verbetert de zichtbaarheid voor
achterliggers en zorgt ervoor dat ze minder snel vervuilen door
spatwater of stof.
De logos en badges op de achterdeur zijn eveneens vernieuwd. Net als
voorheen heeft de nieuwe Freelander 2004 een elektrisch bedienbare
achterruit, die via een toets op de afstandsbediening kan worden
geopend; handig om spullen in te laden zonder de achterdeur te hoeven
openen.
De Freelander was altijd al een auto die zich gemakkelijk liet
parkeren, dankzij het overzichtelijke ontwerp. Om het manoeuvreren nog
verder te vergemakkelijken wordt de nieuwe Freelander 2004 nu voortaan
als optie ook aangeboden met parkeerassistentie (Park Distance Control
PDC).
Verder zijn er nieuwe 18-inch lichtmetalen velgen. Deze zijn standaard
op de Freelander Sport. In totaal omvat het programma nu negen
verschillende lichtmetalen velgen.
De nieuwe Freelander 2004 is verkrijgbaar in drie nieuwe lakkleuren:
Giverny Green, bekend van de Range Rover, Helsinki Blue (dat Icelandic
Blue vervangt) en Maya Gold (dat White Gold vervangt). In totaal is er
keuze uit dertien lakkleuren, in zowel solid, metallic als micatallic.
Het interieur van de 2004 Freelander is grotendeels vernieuwd.
Wij hebben er naar gestreefd om de Freelander het fraaiste en meest
hoogwaardige interieur in de compacte 4x4-klasse te geven, vertelt
Geoff Upex, Land Rovers Design Director. Bekledingsmaterialen zijn
verbeterd, inclusief het gebruik van lederen bekleding en metallic
afwerking. De hele benadering van de styling was erop gericht om een
interieur te produceren dat er op een simpele, understated manier zeer
hoogwaardig uitziet. De karakteristieke horizontale en verticale
vlakken, een bekend detail van de Range Rover, zijn vertaald naar het
interieur van de Freelander. Deze styling is voortaan onderdeel van
Land Rovers interieur-DNA.
De nieuwe cockpit biedt meer comfort, gebruiksgemak, stijl, veiligheid
en kwaliteit. Op alle modellen wordt een nieuw model stoelen gebruikt
die een betere ondersteuning bieden van zowel het lichaam als de
bovenbenen.
Ook het dashboard is nieuw, evenals de instrumenten. De schakelaars
zijn verbeterd en de portierbekleding is vernieuwd maar nog steeds
praktisch, waarbij het grote portiervak met flessenhouder behouden is
gebleven. De schakelaars voor de elektrische raambediening voor de
vijfdeurs zijn nu in de portieren geïntegreerd. In alle markten is de
airbag voor de voorpassagier voortaan standaard. De middenconsole is
nieuw, evenals de grotere bekerhouders in het midden van het
dashboard.
Naast Black zijn nu ook twee nieuwe interieurkleuren beschikbaar:
Alpaca Beige en Light Tundra. Voor de bekleding is er keuze uit stof,
alcantara en geperforeerd leder, al naar gelang de uitvoering. De
nieuwe Sport-uitvoering krijgt een nieuwe, technische stof met de naam
Black Mogul, die er niet alleen sportief uitziet, maar ook nog eens
een speciaal, stroef oppervlak heeft; ideaal voor een dynamische
rijstijl.
Het audiosysteem is sterk verbeterd. Een radio/cd-speler met zes
luidsprekers is voortaan standaard. De topuitvoering krijgt een zes
cd-wisselaar in het dashboard, in combinatie met een premium
Harman/Kardon soundsystem met negen luidsprekers. Een
satellietnavigatiesysteem is als optie verkrijgbaar.
De nieuwe Freelander Sport staat standaard op 18-inch lichtmetalen
velgen en heeft een verlaagd onderstel met straffere veren en
aangepaste schokdempers.
Voor het modeljaar 2001 werd de Freelander technisch reeds uitgebreid
verder ontwikkeld; daarbij werden onder meer nieuwe motoren,
transmissies en talloze kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd. Als
gevolg hiervan was meer dan zeventig procent van de auto compleet
nieuw.
Net als voorheen wordt de 2004 Freelander aangeboden met drie motoren:
de 2.5-liter V6 benzinemotor met vier nokkenassen en 24 kleppen, de
2.0-liter viercilinder common rail turbodiesel, en de 1.8-liter,
geheel aluminium viercilinder benzinemotor met twee nokkenassen en 16
kleppen. De V6 en de Td4 turbodiesel behoorden tot de vernieuwingen
voor het modeljaar 2001. Alle motoren worden, afhankelijk van de
uitvoering, gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak
en/of een elektronisch geregelde vijftraps automatische transmissie.
De CommandShift-automaat kan ook handmatig worden geschakeld, zonder
dat de bestuurder hoeft te koppelen, voor extra rijplezier, extra
prestaties en betere controle in het terrein.
Net als voorheen wordt de nieuwe Freelander 2004 aangeboden in twee
carrosserievarianten: als driedeurs versie met een afneembare
Hardback-kap uniek in zijn klasse of een neerklapbare Softback-kap, en
als vijfdeurs Station Wagon.
Antiblokkeer remsysteem, stuurbekrachtiging en diverse, hightech
elektronische systemen zijn standaard. Deze omvatten Land Rovers
gepatenteerde en bekroonde afdalingsremregeling (Hill Descent Control
HDC), die automatisch de snelheid tot een laag tempo begrenst bij het
afdalen van (gladde) hellingen, zodat de bestuurder de auto altijd
optimaal onder controle kan houden.
De elektronische vierwiel tractieregeling (Electronic Traction Control
ETC) werkt samen met de permanente vierwielaandrijving. Indien een
wiel grip verliest en gaat doorslaan, wordt het aandrijfkoppel direct
gestuurd naar een wiel dat nog wel grip heeft, zodat de Freelander
toch blijft rijden.
De remmen worden gemoduleerd door de elektronische remkrachtverdeling
(Electronic Brakeforce Distribution EBD), een computergestuurd systeem
dat ervoor zorgt dat er altijd aan voor- en achterwielen met maximaal
remvermogen wordt geremd. EBD verkort de remweg en vergroot daarmee de
veiligheid.
In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten heeft de Freelander
permanente vierwielaandrijving. Daarmee is het veiligheidsvergrotende
effect van vierwielaandrijving constant beschikbaar ter ondersteuning
en bescherming, waar en wanneer de bestuurder het maar nodig heeft.
De automatische transmissie past zich eveneens aan de rij- en
omgevingsomstandigheden aan, waarbij het schakelgedrag onder meer
wordt aangepast bij het beklimmen van steile heuvels (berg-modus) of
het afdalingen van al even steile hellingen (afdaal-modus).
De volledig onafhankelijke wielophanging met zeer grote wieluitslagen
is bovendien veel sterker dan de onderstellen van de meeste
concurrenten, en zorgt voor een uitstekende stabiliteit op slecht
wegdek of onverharde paden.
De Freelander is uitstekend geschikt voor het trekken van een boot of
paardentrailer en natuurlijk van alle andere soorten aanhangers. Met
zijn maximum geremd aanhangergewicht van 2.000 kg mag hij tot driemaal
meer trekken dan bepaalde andere 4x4-modellen.
De robuustheid en de kracht van de Freelander blijken naast zijn
trekcapaciteiten ook duidelijk uit talloze andere eigenschappen,
vertelt Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover. Hij is
uitzonderlijk goed in het terrein en dit geeft hem een aantal
on-road-voordelen ten opzichte van zijn concurrenten, en ten opzichte
van conventionele, tweewielaangedreven autos. Zijn permanente
vierwielaandrijving is een bonus wanneer het regent of sneeuwt, of
wanneer de weg glad wordt door modder, natte bladeren of olieresten.
De hoge, command zitpositie betekent dat bestuurder en passagiers een
beter overzicht over verkeer of terrein hebben. Met alle
veiligheidsvoordelen van dien. De bestuurder kan heenkijken over
geparkeerde autos, over heggen en over opspattend water van andere
autos op een natte snelweg.
Freelander Sport: sportiefste Land Rover ooit
De nieuwe 2004 Freelander Sport is de best handelbare en sportiefste
Land Rover ooit. Hij is gemakkelijk herkenbaar aan zijn Sport-badges
en aan zijn grotere, 18-inch lichtmetalen velgen. De nieuwe Freelander
Sport is tevens 30 millimeter verlaagd, waardoor deze er niet alleen
sportiever uitzien, maar ook nog eens een lager zwaartepunt hebben.
Dit resulteert in een verbetering van handelbaarheid en reactiegedrag.
De onafhankelijke wielophanging is ook steviger. De veren en
schokdempers zijn straffer, zodat de Freelander minder overhelt en
strakker rijdt.
De standaard wielophanging van de Freelander is een uitstekende basis
voor een Sport-uitvoering. Het onderstel is rondom onafhankelijk en er
is nauwelijks sprake van overhangen vóór en achter, zodat de wielen
praktisch op de hoeken van de auto staan. De Freelander had al een
laag zwaartepunt, waardoor hij minder overhelt en dompt dan veel van
zijn concurrenten. Door het onderstel nog eens dertig millimeter extra
te verlagen wordt deze reeds uitstekende afstemming nog verder
verbeterd.
De Freelander Sport wordt aangeboden met een nieuwe bekleding: Black
Mogul. Deze technische stof ziet er jeugdig uit en is bijzonder
slijtvast. En dankzij het stroeve oppervlak is het ideaal voor een
dynamische rijstijl.
De Sport-uitvoering is verkrijgbaar als 2.0-liter common rail direct
ingespoten viercilinder turbodiesel, of als 2.5-liter geheel aluminium
V6 benzinemotor met vier nokkenassen en 24 kleppen. De Sport is
afhankelijk van de motor verkrijgbaar met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak en/of een vijftraps automatische transmissie. Ook
is de Sport leverbaar in beide carrosserievarianten.
Ondanks het verlaagde onderstel is de Freelander Sport nog steeds een
bijzonder capabele auto op onverharde ondergrond.
Op vlakke zand- of grint-achtige ondergrond heeft de Sport
waarschijnlijk een betere handelbaarheid dan een normale Freelander,
vertelt David Sneath, manager Land Rover Experience. Hij is absoluut
fantastisch op bochtige asfaltwegen. De Freelander biedt klanten
voortaan extra keuze: Sport voor diegenen die het accent willen leggen
op on-road-handelbaarheid, en de standaard auto voor bestuurders wiens
off-road-avonturen een maximale bodemvrijheid vereisen.
De Freelander Sport is alleen verkrijgbaar in Europa. Net als alle
nieuwe 2004 Freelander-modellen heeft hij een bijzonder royale
standaarduitrusting. Standaard zijn onder meer een radio/cd-speler met
zes luidsprekers, mistlampen vóór, airconditioning, lederen stuurwiel,
afstandsbediening voor radio in het stuurwiel, ABS plus elektronische
vierwiel tractieregeling (ETC) en afdalingsremregeling (HDC). De
nieuwe Sport-uitvoering krijgt een nieuwe, technische stof met de naam
Black Mogul, die er niet alleen sportief uitziet, maar ook nog eens
een speciaal, stroef oppervlak heeft; ideaal voor een dynamische
rijstijl.
De Freelander heeft altijd al een jeugdig, sportief ingesteld publiek
aangesproken, zegt Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover.
De Sport is een fantastische uitbreiding van het programma. Hij
spreekt met name klanten aan die een straffere, sportievere
handelbaarheid op de weg én een jeugdige stijl wel kunnen waarderen.
Off-road-kampioen
De Land Rover Freelander is de beste off-roader in zijn klasse. Geen
andere compacte premium 4x4 heeft vergelijkbare off-road-capaciteiten.
Zijn off-road-competentie is het resultaat van Land Rovers
onvergelijkbare expertise in 4x4-technologie. Het merk dat de
Defender, de Range Rover en de Discovery heeft gecreëerd is al even
trots op de off- en on-road-vaardigheden van de Freelander.
Een Freelander moet dezelfde, zware testcriteria doorstaan als andere
Land Rovers. Hij moet hellingen van 45 graden kunnen beklimmen en
afdalen hellingen waarbij de meeste concurrenten gaan slippen of
glijden. Hij moet, zonder weg te glijden of om te vallen, kunnen
rijden op een dwarshelling van 30 graden. De handrem moet sterk genoeg
zijn om de auto op een helling van 45 graden op zijn plaats te houden.
Hij moet een uitzonderlijk sterke carrosserie hebben, zodat zelfs bij
maximale wieluitslagen de portieren nog steeds probleemloos kunnen
openen en sluiten. (De carrosserieën van de meeste concurrenten
torderen daarbij zo erg, dat de portieren moeizaam of niet meer kunnen
worden geopend.) Deze carrosseriestijfheid laat zich vertalen in
enorme kracht en duurzaamheid in zware off-road-condities.
Wanneer mensen voor het eerst off-road gaan rijden met een Freelander,
is hun reactie meestal identiek, vertelt David Sneath, manager Land
Rover Experience. Ze staan letterlijk versteld. Ze geloven gewoon niet
dat zon compacte en wendbare, personenauto-achtige 4x4 allemaal kan
doen, waartoe de Freelander in staat is.
Sneath noemt de permanente vierwielaandrijving het aandrijfkoppel naar
de achterwielen varieert, afhankelijk van de vereiste tractie en de
geavanceerde elektronica twee van de belangrijkste elementen die een
rol spelen bij de uitzonderlijke capaciteiten van de Freelander. In
terrein waar zijn concurrenten het moeten opgeven, vervolgt de
Freelander gewoon zijn weg.
De elektronische vierwiel tractieregeling (Electronic Traction Control
ETC) en de afdalingsremregeling (Hill Descent Control HDC) spelen
daarbij een grote rol. ETC werkt perfect samen met de permanente
vierwielaandrijving het zijn perfecte partners, die de beschikbare
tractie optimaliseren. Land Rovers gepatenteerde afdalingsremregeling
maakt het mogelijk om gladde hellingen veilig af te dalen. Het
vergroot niet alleen de capaciteiten van de Freelander, maar versterkt
tevens het zelfvertrouwen van de bestuurder.
Daarnaast is de auto relatief licht, en dat draagt bij aan zijn
vaardigheid om steile en gladde hellingen te beklimmen. De enorme
wieluitslagen spelen eveneens een rol. Daarmee kan de Freelander over
rotsblokken, bulten en kuilen klauteren.
Land Rovers off-road-expertise blijkt uit talloze aspecten. Zo heeft
hij een doorlopende bodembescherming, die de onderzijde van de auto
beschermt, inclusief het motorcarter. De tandheugelbesturing is hoog
tegen het schutbord gemonteerd ver verwijderd van rotsblokken en
boomstronken die de tandheugel of de spoorstangen kunnen beschadigen.
De spoorstangen lopen vanaf het midden van de tandheugel, in plaats
vanaf de uiteinden. De spoorstangen zijn daardoor langer en kunnen dus
een grotere verticale uitslag maken, hetgeen een bijdrage levert aan
de grote wieluitslagen en de off-road-capaciteiten.
De onderdelen van de wielophanging zijn allemaal goed afgeschermd van
off-road-obstakels, waardoor de kans op schade in zwaar terrein wordt
gereduceerd. De meeste concurrerende 4x4s hebben een veel grotere kans
op schade aan de wielophanging. Daarnaast is de wielophanging van de
Freelander ook nog eens aanzienlijk zwaarder uitgevoerd. Een blik op
een schokdemper van de Freelander en op die van zijn meeste
concurrenten is genoeg om dit te demonstreren.
Zelfs bepaalde carrosseriepanelen zijn relatief ongevoelig voor
schade. De voorspatborden zijn gemaakt van thermoplastische kunststof,
waardoor ze kleine stootjes zonder blijvende schade kunnen doorstaan.
En ook water brengt een Freelander niet van zijn stuk. Het
motormanagement is verzegeld en absoluut waterdicht. Verder zijn alle
andere belangrijke elektronische componenten en de luchtinlaten van de
motor zo hoog mogelijk geplaatst.
De Freelander kan zonder problemen door veertig centimeter diep water
waden dat is dieper dan de meeste beekjes. In noodgevallen kan hij
zelfs door zestig centimeter hoog water rijden. In werkelijkheid kan
hij normaalgesproken rijden door water tot aan de motorkap, verklaart
Sneath. Maar dat is niet iets dat wij aanbevelen om vaak te doen. Voor
rijden door water van die diepte moet je behoorlijk goed kunnen
terreinrijden. Als je te snel rijdt, zal de boeggolf over de motorkap
heen spoelen en dat is iets waar zelfs de Freelander niet van houdt.
Per slot van rekening is het een auto en géén boot!
Veiligheidsauto bij Pirelli British Rally
Bij de zeven rallys van het Pirelli British Rally Championship (PBRC)
fungeert dit jaar bovendien een Land Rover Freelander als
veiligheidsauto. De in een samenwerking van Land Rover en M Sport Ltd
gebouwde auto wordt vooral ingezet om de veiligheid van toeschouwers
te controleren.
AutoRai