AutoRai

20-10-2003

Nieuwe Land Rover Freelander

De Nieuwe Freelander die vanaf 15 november aanstaande bij de Nederlandse Land Rover Experience Centres staat, is verkrijgbaar vanaf 28.900,- incl. BTW en BPM. De prijs ten opzichte van het voorgaande model is in de meeste gevallen onveranderd gebleven.

De Nieuwe Freelander is als driedeurs (Hardback en Softback) leverbaar in drie uitvoeringsniveaus: E, S en SE. Als vijfdeurs Station Wagon is de Freelander leverbaar in vier uitvoeringsniveaus: E, S, SE en HSE. Daarnaast is er de nieuwe Sport uitvoering die verkrijgbaar is als driedeurs Hardback en vijfdeurs Station Wagon met een 2.0 liter Td4 diesel- en 2.5 liter V6 benzinemotor.
De Nieuwe Freelander is tevens verkrijgbaar op bedrijfswagenkenteken. Deze is leverbaar vanaf 20.588 ( 24.500 incl. BTW).

De belangrijkste wijzigingen aan de nieuwe Freelander 2004 zijn een nieuw interieur en ingrijpende stilistische veranderingen aan het front en de achterzijde van de auto.
Ook is het programma uitgebreid met een compleet nieuwe uitvoering: de Freelander Sport de best handelbare en sportiefste Land Rover ooit.

De doelstelling voor de Freelander 2004 was om het premium gevoel van de auto te verbeteren en om in navolging van de Range Rover en de Discovery het nieuwe Land Rover familiegezicht op de Freelander te introduceren, verklaart Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover.

De nieuwe twin-pocket koplampen van de Range Rover zijn hierbij nieuw voor de Freelander. De lampen zien er niet alleen zeer modern uit, maar bieden ook nog eens een aanzienlijk grotere lichtopbrengst een toename van zeventig procent. Het licht is ook witter en heeft een bredere lichtbundel en een grotere reikwijdte.

Verder onderscheidt het front zich door een nieuwe grille met gaasrooster en door een compleet nieuwe voorbumpers in carrosseriekleur deze was voorheen zwart met geïntegreerde mistlampen op bepaalde uitvoeringen. Het nieuwe frontontwerp heeft geen gevolgen voor de in zijn klasse beste aanloophoek bij off-road-rijden.

Net als voorheen is de techniek goed beschermd geïntegreerd. Zo is bijvoorbeeld de tandheugelbesturing van de Freelander hoog op het schutbord geplaatst, dit in tegenstelling tot bij de meeste concurrenten, waardoor het ver verwijderd is van off-road-gevaren. De voorspatborden zijn gemaakt van deukbestendige, thermoplastische kunststof, zodat ze kleine stootjes zonder blijvende schade kunnen doorstaan. Dit is eveneens een goed voorbeeld van Land Rovers uitstekende begrip van de speciale behoeften van de 4x4-markt.

De Land Rover naam op de voorkant van de motorkap is eveneens nieuw, en is in overeenstemming met de stijl die op de Discovery en de Range Rover wordt toegepast. De achterbumper van de nieuwe Freelander 2004 is eveneens van een geheel nieuw ontwerp. Evenals de voorbumper is hij voortaan uitgevoerd in carrosseriekleur, in plaats van zwart, zoals bij de voorganger. De achterlichten zijn ook nieuw en zijn hoger in de achterbumper geplaatst. Dit verbetert de zichtbaarheid voor achterliggers en zorgt ervoor dat ze minder snel vervuilen door spatwater of stof.

De logos en badges op de achterdeur zijn eveneens vernieuwd. Net als voorheen heeft de nieuwe Freelander 2004 een elektrisch bedienbare achterruit, die via een toets op de afstandsbediening kan worden geopend; handig om spullen in te laden zonder de achterdeur te hoeven openen.

De Freelander was altijd al een auto die zich gemakkelijk liet parkeren, dankzij het overzichtelijke ontwerp. Om het manoeuvreren nog verder te vergemakkelijken wordt de nieuwe Freelander 2004 nu voortaan als optie ook aangeboden met parkeerassistentie (Park Distance Control PDC).

Verder zijn er nieuwe 18-inch lichtmetalen velgen. Deze zijn standaard op de Freelander Sport. In totaal omvat het programma nu negen verschillende lichtmetalen velgen.

De nieuwe Freelander 2004 is verkrijgbaar in drie nieuwe lakkleuren: Giverny Green, bekend van de Range Rover, Helsinki Blue (dat Icelandic Blue vervangt) en Maya Gold (dat White Gold vervangt). In totaal is er keuze uit dertien lakkleuren, in zowel solid, metallic als micatallic.

Het interieur van de 2004 Freelander is grotendeels vernieuwd. Wij hebben er naar gestreefd om de Freelander het fraaiste en meest hoogwaardige interieur in de compacte 4x4-klasse te geven, vertelt Geoff Upex, Land Rovers Design Director. Bekledingsmaterialen zijn verbeterd, inclusief het gebruik van lederen bekleding en metallic afwerking. De hele benadering van de styling was erop gericht om een interieur te produceren dat er op een simpele, understated manier zeer hoogwaardig uitziet. De karakteristieke horizontale en verticale vlakken, een bekend detail van de Range Rover, zijn vertaald naar het interieur van de Freelander. Deze styling is voortaan onderdeel van Land Rovers interieur-DNA.

De nieuwe cockpit biedt meer comfort, gebruiksgemak, stijl, veiligheid en kwaliteit. Op alle modellen wordt een nieuw model stoelen gebruikt die een betere ondersteuning bieden van zowel het lichaam als de bovenbenen.

Ook het dashboard is nieuw, evenals de instrumenten. De schakelaars zijn verbeterd en de portierbekleding is vernieuwd maar nog steeds praktisch, waarbij het grote portiervak met flessenhouder behouden is gebleven. De schakelaars voor de elektrische raambediening voor de vijfdeurs zijn nu in de portieren geïntegreerd. In alle markten is de airbag voor de voorpassagier voortaan standaard. De middenconsole is nieuw, evenals de grotere bekerhouders in het midden van het dashboard.

Naast Black zijn nu ook twee nieuwe interieurkleuren beschikbaar: Alpaca Beige en Light Tundra. Voor de bekleding is er keuze uit stof, alcantara en geperforeerd leder, al naar gelang de uitvoering. De nieuwe Sport-uitvoering krijgt een nieuwe, technische stof met de naam Black Mogul, die er niet alleen sportief uitziet, maar ook nog eens een speciaal, stroef oppervlak heeft; ideaal voor een dynamische rijstijl.

Het audiosysteem is sterk verbeterd. Een radio/cd-speler met zes luidsprekers is voortaan standaard. De topuitvoering krijgt een zes cd-wisselaar in het dashboard, in combinatie met een premium Harman/Kardon soundsystem met negen luidsprekers. Een satellietnavigatiesysteem is als optie verkrijgbaar.

De nieuwe Freelander Sport staat standaard op 18-inch lichtmetalen velgen en heeft een verlaagd onderstel met straffere veren en aangepaste schokdempers.

Voor het modeljaar 2001 werd de Freelander technisch reeds uitgebreid verder ontwikkeld; daarbij werden onder meer nieuwe motoren, transmissies en talloze kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd. Als gevolg hiervan was meer dan zeventig procent van de auto compleet nieuw.

Net als voorheen wordt de 2004 Freelander aangeboden met drie motoren: de 2.5-liter V6 benzinemotor met vier nokkenassen en 24 kleppen, de 2.0-liter viercilinder common rail turbodiesel, en de 1.8-liter, geheel aluminium viercilinder benzinemotor met twee nokkenassen en 16 kleppen. De V6 en de Td4 turbodiesel behoorden tot de vernieuwingen voor het modeljaar 2001. Alle motoren worden, afhankelijk van de uitvoering, gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en/of een elektronisch geregelde vijftraps automatische transmissie. De CommandShift-automaat kan ook handmatig worden geschakeld, zonder dat de bestuurder hoeft te koppelen, voor extra rijplezier, extra prestaties en betere controle in het terrein.

Net als voorheen wordt de nieuwe Freelander 2004 aangeboden in twee carrosserievarianten: als driedeurs versie met een afneembare Hardback-kap uniek in zijn klasse of een neerklapbare Softback-kap, en als vijfdeurs Station Wagon.

Antiblokkeer remsysteem, stuurbekrachtiging en diverse, hightech elektronische systemen zijn standaard. Deze omvatten Land Rovers gepatenteerde en bekroonde afdalingsremregeling (Hill Descent Control HDC), die automatisch de snelheid tot een laag tempo begrenst bij het afdalen van (gladde) hellingen, zodat de bestuurder de auto altijd optimaal onder controle kan houden.

De elektronische vierwiel tractieregeling (Electronic Traction Control ETC) werkt samen met de permanente vierwielaandrijving. Indien een wiel grip verliest en gaat doorslaan, wordt het aandrijfkoppel direct gestuurd naar een wiel dat nog wel grip heeft, zodat de Freelander toch blijft rijden.

De remmen worden gemoduleerd door de elektronische remkrachtverdeling (Electronic Brakeforce Distribution EBD), een computergestuurd systeem dat ervoor zorgt dat er altijd aan voor- en achterwielen met maximaal remvermogen wordt geremd. EBD verkort de remweg en vergroot daarmee de veiligheid.

In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten heeft de Freelander permanente vierwielaandrijving. Daarmee is het veiligheidsvergrotende effect van vierwielaandrijving constant beschikbaar ter ondersteuning en bescherming, waar en wanneer de bestuurder het maar nodig heeft.

De automatische transmissie past zich eveneens aan de rij- en omgevingsomstandigheden aan, waarbij het schakelgedrag onder meer wordt aangepast bij het beklimmen van steile heuvels (berg-modus) of het afdalingen van al even steile hellingen (afdaal-modus).

De volledig onafhankelijke wielophanging met zeer grote wieluitslagen is bovendien veel sterker dan de onderstellen van de meeste concurrenten, en zorgt voor een uitstekende stabiliteit op slecht wegdek of onverharde paden.

De Freelander is uitstekend geschikt voor het trekken van een boot of paardentrailer en natuurlijk van alle andere soorten aanhangers. Met zijn maximum geremd aanhangergewicht van 2.000 kg mag hij tot driemaal meer trekken dan bepaalde andere 4x4-modellen.

De robuustheid en de kracht van de Freelander blijken naast zijn trekcapaciteiten ook duidelijk uit talloze andere eigenschappen, vertelt Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover. Hij is uitzonderlijk goed in het terrein en dit geeft hem een aantal on-road-voordelen ten opzichte van zijn concurrenten, en ten opzichte van conventionele, tweewielaangedreven autos. Zijn permanente vierwielaandrijving is een bonus wanneer het regent of sneeuwt, of wanneer de weg glad wordt door modder, natte bladeren of olieresten.

De hoge, command zitpositie betekent dat bestuurder en passagiers een beter overzicht over verkeer of terrein hebben. Met alle veiligheidsvoordelen van dien. De bestuurder kan heenkijken over geparkeerde autos, over heggen en over opspattend water van andere autos op een natte snelweg.

Freelander Sport: sportiefste Land Rover ooit
De nieuwe 2004 Freelander Sport is de best handelbare en sportiefste Land Rover ooit. Hij is gemakkelijk herkenbaar aan zijn Sport-badges en aan zijn grotere, 18-inch lichtmetalen velgen. De nieuwe Freelander Sport is tevens 30 millimeter verlaagd, waardoor deze er niet alleen sportiever uitzien, maar ook nog eens een lager zwaartepunt hebben. Dit resulteert in een verbetering van handelbaarheid en reactiegedrag.

De onafhankelijke wielophanging is ook steviger. De veren en schokdempers zijn straffer, zodat de Freelander minder overhelt en strakker rijdt.

De standaard wielophanging van de Freelander is een uitstekende basis voor een Sport-uitvoering. Het onderstel is rondom onafhankelijk en er is nauwelijks sprake van overhangen vóór en achter, zodat de wielen praktisch op de hoeken van de auto staan. De Freelander had al een laag zwaartepunt, waardoor hij minder overhelt en dompt dan veel van zijn concurrenten. Door het onderstel nog eens dertig millimeter extra te verlagen wordt deze reeds uitstekende afstemming nog verder verbeterd.

De Freelander Sport wordt aangeboden met een nieuwe bekleding: Black Mogul. Deze technische stof ziet er jeugdig uit en is bijzonder slijtvast. En dankzij het stroeve oppervlak is het ideaal voor een dynamische rijstijl.

De Sport-uitvoering is verkrijgbaar als 2.0-liter common rail direct ingespoten viercilinder turbodiesel, of als 2.5-liter geheel aluminium V6 benzinemotor met vier nokkenassen en 24 kleppen. De Sport is afhankelijk van de motor verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en/of een vijftraps automatische transmissie. Ook is de Sport leverbaar in beide carrosserievarianten.

Ondanks het verlaagde onderstel is de Freelander Sport nog steeds een bijzonder capabele auto op onverharde ondergrond.

Op vlakke zand- of grint-achtige ondergrond heeft de Sport waarschijnlijk een betere handelbaarheid dan een normale Freelander, vertelt David Sneath, manager Land Rover Experience. Hij is absoluut fantastisch op bochtige asfaltwegen. De Freelander biedt klanten voortaan extra keuze: Sport voor diegenen die het accent willen leggen op on-road-handelbaarheid, en de standaard auto voor bestuurders wiens off-road-avonturen een maximale bodemvrijheid vereisen.

De Freelander Sport is alleen verkrijgbaar in Europa. Net als alle nieuwe 2004 Freelander-modellen heeft hij een bijzonder royale standaarduitrusting. Standaard zijn onder meer een radio/cd-speler met zes luidsprekers, mistlampen vóór, airconditioning, lederen stuurwiel, afstandsbediening voor radio in het stuurwiel, ABS plus elektronische vierwiel tractieregeling (ETC) en afdalingsremregeling (HDC). De nieuwe Sport-uitvoering krijgt een nieuwe, technische stof met de naam Black Mogul, die er niet alleen sportief uitziet, maar ook nog eens een speciaal, stroef oppervlak heeft; ideaal voor een dynamische rijstijl.

De Freelander heeft altijd al een jeugdig, sportief ingesteld publiek aangesproken, zegt Matthew Taylor, Managing Director van Land Rover. De Sport is een fantastische uitbreiding van het programma. Hij spreekt met name klanten aan die een straffere, sportievere handelbaarheid op de weg én een jeugdige stijl wel kunnen waarderen.

Off-road-kampioen
De Land Rover Freelander is de beste off-roader in zijn klasse. Geen andere compacte premium 4x4 heeft vergelijkbare off-road-capaciteiten.

Zijn off-road-competentie is het resultaat van Land Rovers onvergelijkbare expertise in 4x4-technologie. Het merk dat de Defender, de Range Rover en de Discovery heeft gecreëerd is al even trots op de off- en on-road-vaardigheden van de Freelander.

Een Freelander moet dezelfde, zware testcriteria doorstaan als andere Land Rovers. Hij moet hellingen van 45 graden kunnen beklimmen en afdalen hellingen waarbij de meeste concurrenten gaan slippen of glijden. Hij moet, zonder weg te glijden of om te vallen, kunnen rijden op een dwarshelling van 30 graden. De handrem moet sterk genoeg zijn om de auto op een helling van 45 graden op zijn plaats te houden.

Hij moet een uitzonderlijk sterke carrosserie hebben, zodat zelfs bij maximale wieluitslagen de portieren nog steeds probleemloos kunnen openen en sluiten. (De carrosserieën van de meeste concurrenten torderen daarbij zo erg, dat de portieren moeizaam of niet meer kunnen worden geopend.) Deze carrosseriestijfheid laat zich vertalen in enorme kracht en duurzaamheid in zware off-road-condities.

Wanneer mensen voor het eerst off-road gaan rijden met een Freelander, is hun reactie meestal identiek, vertelt David Sneath, manager Land Rover Experience. Ze staan letterlijk versteld. Ze geloven gewoon niet dat zon compacte en wendbare, personenauto-achtige 4x4 allemaal kan doen, waartoe de Freelander in staat is.

Sneath noemt de permanente vierwielaandrijving het aandrijfkoppel naar de achterwielen varieert, afhankelijk van de vereiste tractie en de geavanceerde elektronica twee van de belangrijkste elementen die een rol spelen bij de uitzonderlijke capaciteiten van de Freelander. In terrein waar zijn concurrenten het moeten opgeven, vervolgt de Freelander gewoon zijn weg.

De elektronische vierwiel tractieregeling (Electronic Traction Control ETC) en de afdalingsremregeling (Hill Descent Control HDC) spelen daarbij een grote rol. ETC werkt perfect samen met de permanente vierwielaandrijving het zijn perfecte partners, die de beschikbare tractie optimaliseren. Land Rovers gepatenteerde afdalingsremregeling maakt het mogelijk om gladde hellingen veilig af te dalen. Het vergroot niet alleen de capaciteiten van de Freelander, maar versterkt tevens het zelfvertrouwen van de bestuurder.

Daarnaast is de auto relatief licht, en dat draagt bij aan zijn vaardigheid om steile en gladde hellingen te beklimmen. De enorme wieluitslagen spelen eveneens een rol. Daarmee kan de Freelander over rotsblokken, bulten en kuilen klauteren.

Land Rovers off-road-expertise blijkt uit talloze aspecten. Zo heeft hij een doorlopende bodembescherming, die de onderzijde van de auto beschermt, inclusief het motorcarter. De tandheugelbesturing is hoog tegen het schutbord gemonteerd ver verwijderd van rotsblokken en boomstronken die de tandheugel of de spoorstangen kunnen beschadigen. De spoorstangen lopen vanaf het midden van de tandheugel, in plaats vanaf de uiteinden. De spoorstangen zijn daardoor langer en kunnen dus een grotere verticale uitslag maken, hetgeen een bijdrage levert aan de grote wieluitslagen en de off-road-capaciteiten.

De onderdelen van de wielophanging zijn allemaal goed afgeschermd van off-road-obstakels, waardoor de kans op schade in zwaar terrein wordt gereduceerd. De meeste concurrerende 4x4s hebben een veel grotere kans op schade aan de wielophanging. Daarnaast is de wielophanging van de Freelander ook nog eens aanzienlijk zwaarder uitgevoerd. Een blik op een schokdemper van de Freelander en op die van zijn meeste concurrenten is genoeg om dit te demonstreren.

Zelfs bepaalde carrosseriepanelen zijn relatief ongevoelig voor schade. De voorspatborden zijn gemaakt van thermoplastische kunststof, waardoor ze kleine stootjes zonder blijvende schade kunnen doorstaan.

En ook water brengt een Freelander niet van zijn stuk. Het motormanagement is verzegeld en absoluut waterdicht. Verder zijn alle andere belangrijke elektronische componenten en de luchtinlaten van de motor zo hoog mogelijk geplaatst.

De Freelander kan zonder problemen door veertig centimeter diep water waden dat is dieper dan de meeste beekjes. In noodgevallen kan hij zelfs door zestig centimeter hoog water rijden. In werkelijkheid kan hij normaalgesproken rijden door water tot aan de motorkap, verklaart Sneath. Maar dat is niet iets dat wij aanbevelen om vaak te doen. Voor rijden door water van die diepte moet je behoorlijk goed kunnen terreinrijden. Als je te snel rijdt, zal de boeggolf over de motorkap heen spoelen en dat is iets waar zelfs de Freelander niet van houdt. Per slot van rekening is het een auto en géén boot!

Veiligheidsauto bij Pirelli British Rally
Bij de zeven rallys van het Pirelli British Rally Championship (PBRC) fungeert dit jaar bovendien een Land Rover Freelander als veiligheidsauto. De in een samenwerking van Land Rover en M Sport Ltd gebouwde auto wordt vooral ingezet om de veiligheid van toeschouwers te controleren.