GOUDAPPEL COFFENG

500 deskundigen over het onderwerp 'mobiliteit in perspectief'

HET KAN WEL!

De mobiliteit van de Nederlandse bevolking neemt ongekende vormen aan. De files lijken onoplosbaar en tot overmaat van ramp blijkt ons spoor en wegennet te lijden onder achterstallig onderhoud. Is de VS ons voorland? Is Nederland over veertig jaar ook zo afhankelijk van de auto en het vliegtuig? Hebben het openbaar vervoer en de fiets over veertig jaar nog steeds belangrijke aandelen in onze mobiliteit? Vrijdag 14 november a.s. legt Goudappel Coffeng, ter gelegenheid van haar 40-jarig jubileum, 500 deskundigen op het gebied van verkeer, vervoer en ruimtelijke economie de visie 'Het kan wel!' voor tijdens een symposium in de Passenger Terminal Amsterdam. Sprekers zijn Jan Terlouw (Commissaris Goudappel Coffeng), Jouke de Vries (hoogleraar Bestuurskunde Universiteit Leiden) en Anthon Sjoers (wethouder Verkeer en Vervoer van de gemeente Almelo). Zij zullen de aanwezigen prikkelende inleidingen voorschotelen om vervolgens de discussie los te laten barsten!

De argumentatie stoelt op twee gedachten: veranderingen in de bestuurlijke structuur en technische innovaties. Het overgrote deel van de mobiliteit is lokaal en regionaal. Dit betekent dat oplossingen voor de mobiliteitsproblemen ook lokaal en in de regio moeten worden gezocht. Hier spelen hele specifieke vraagstukken. Zo heeft Nederland nog steeds een systeem van verschillende wegbeheerders die vaak bezig zijn met kwaliteitsverbetering van de eigen infrastructuur. De reiziger of mobilist weet niet wie de weg beheert en is eigenlijk alleen geĂŻnteresseerd in de zogenaamde kwaliteit van deur tot deur. Als Nederland zich werkelijk wil inzetten voor de reiziger of de mobilist, dan zou de interesse van die reiziger en mobilist ook leidend moeten zijn. Daarvoor is een veel verdergaande decentralisatie noodzakelijk en veel meer samenwerking of zelfs samenvoeging van regionale partijen. Geen vrijblijvende samenwerking, maar ook met verantwoordelijkheden en natuurlijk geld! Procedures, politieke aandacht, onduidelijke verantwoordelijkheden frustreren deze processen in hoge mate. Waar blijft de bestuurder die er voor gaat?

In het buitenland zijn voldoende voorbeelden van projecten die dankzij bestuurlijke lef van de grond zijn gekomen. Projecten waar ook techniek een belangrijke rol speelt. Doorstroming van milieuvriendelijke vervoerwijzen, beprijzing van mobiliteit, snelheidsbeperkingen, on-line informatieverstrekking, nieuwe vervoertechnieken ingepast in oude steden. Het is allemaal mogelijk en techniek zal ook in de toekomst mogelijkheden blijven bieden. Nederland loopt voorop als het gaat om technische innovatie op het gebied van water. Waar blijft de techniek in verkeer en vervoer?

Wilt u aanwezig zijn bij het symposium, neemt u dan contact op met mevrouw E. de Haan of mevrouw I. Krukkert, telefoon 0570 666 121.

Goudappel Coffeng BV werkt sinds 1963 aan de beantwoording van ruimtelijke en verkeerskundige vraagstukken. In deze veertig jaar is het werkveld steeds breder geworden. Het bewustzijn dat het verkeersvraagstuk niet alleen een verkeerstechnisch, maar ook een ruimtelijk, economisch en psychologisch vraagstuk is, is toegenomen. In dit brede en interdisciplinaire speelveld is Goudappel Coffeng een bedrijf dat steeds samen met haar opdrachtgevers zoekt naar nieuwe oplossingen voor urgente problemen.


---