Gemeente Gouda
datum: 12 november 2003
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Frans Bruijns
telefoon: 0182-588903
Leerlingen Graaf Jan van Nassauschool winnen posterwedstrijd
Wouter, Anna, Centina en Ans uit groep 8 van de Graaf Jan van
Nassauschool zijn de winnaars geworden van de posterwedstrijd tegen
vandalisme. Met hun ontwerp Boeien? Vandalisme is niet nodig!!!
kwamen zij volgens de jury als beste uit de bus. De winnaars kregen
hun prijs een T-shirt met daarop een foto van hun eigen poster
uitgereikt door wethouder Piet van der Sluijs (Welzijn en
Doelgroepenbeleid). Ook zal de winnende poster breder bekend gemaakt
worden in Gouda.
In totaal hebben 300 leerlingen van 9 basisscholen aan de wedstrijd
meegedaan. Samen hebben zij 80 posters gemaakt.
De deelnemende basisscholen waren: t Carillon, t Palet, ABC-school, de
Bijenkorf, Goejan Verwelleschool, Graaf Jan van Nassau school,
Livingstone school, De Schakel, Hans Christian Andersen school en De
Tandem. De beste tien posters zijn gemaakt door de volgende scholen:
1. Graaf Jan van Nassauschool Wouter, Anna, Centina en Ans
2. De schakel: Babet en Simone
3. De tandem: Joris, Joey, Nick, Rolf en Leonardo
4. Livingstone: Vivien en Nelleke
5. Hans Christian Andersen: Aron, David of Robbert
6. Goejan Vverwelle: Joëlle, Bram, Kevin, Frank en René
7. Hans Christian Andersen: Jelle, Ruben
8. Livingstone: Dirk en Menno
9. De Schakel: Saskia en Els
10. Livingstone: Annelot en Julia
De nummers 1 en 2 kregen een T-shirt met daarop een foto van hun
poster, bovendien wordt de winnende poster verspreid in de stad. De
nummers 3 tot en met 5 ontvingen een Gouden Stadsregels-keycord met
daaraan een geplastificeerde kleine uitgave van hun poster. De nummers
6 tot en met 10 kregen een Gouden Stadsregels-keycord.
jury
De posters werden beoordeeld door een jury bestaande uit Inez Meter
(stadsdichter), Chaid el Haddouti (coördinator buurtvaders), Mirjam
Bruin en Pieter Verkaik (makers babbelbank), Rachid Laghzaoui
(jongerenmedewerker), Kim Danens (scholiere) en Stefan Dorst
(kidsteam). De juryleden hebben gekeken of de boodschap tegen
vandalisme goed overkomt, of de gebruikte kreet in de poster pakkend
is en natuurlijk ook naar creativiteit en originaliteit.
tentoonstelling
Alle ingezonden posters zijn te bezichtigen in een speciale
tentoonstelling Zeg nee tegen vandalisme. Naast de posters worden ook
de muurkranten tentoongesteld die in de projectweek van de Stichting
Welzijn Gouda vanuit 8 club- en buurthuizen door de bezoekers en
bewoners van Goudse wijken zijn samengesteld. Heel veel bewoners
hebben hieraan meegewerkt.
De tentoonstelling wordt gehouden van 10 tot en met 18 november 2003
in de Sterzaal van het stadhuis op de Markt in Gouda. Het stadhuis is
op werkdagen geopend van 9.00 tot 16.30 uur en op zaterdag van 11.00
tot 15.00 uur.
stadsregels en Bureau Halt
De posterwedstrijd tegen vandalisme werd georganiseerd door het
project Gouden Stadsregels, in samenwerking met Bureau HALT. Kinderen
van een aantal basisscholen in Gouda zijn opgeroepen mee te doen aan
deze posterwedstijd. De opdracht was het ontwerpen van een poster in
het kader van de stadsregel Wat je stukmaakt, moet je zelf betalen. De
groep 8-leerlingen van de deelnemende basisscholen kregen eerst een
gastles over vandalisme van HALT. Vervolgens werd hen gevraagd om een
opvallende poster te ontwerpen die leeftijdgenoten laat zien wat voor
ellende vandalisme veroorzaakt. De kinderen hebben in groepen aan de
poster gewerkt om hen zo de mogelijkheid te bieden met elkaar te
praten over vandalisme.
Gouden Stadsregels
In 2002 hebben 3.800 Gouwenaars de 10 Gouden Stadsregels gekozen. Dit
bleek het startsein voor een stadsbrede discussie. Het initiatief van
de gemeente krijgt steeds meer bijval van Goudse organisaties en
inwoners van Gouda. Het project Gouden Stadsregels wil bereiken dat
inwoners van Gouda de 10 regels kennen, elkaar durven aanspreken op
de regels en dat steeds meer mensen actief betrokken zijn bij de
uitvoering. Meer informatie over de Stadsregels vindt u op de website:
www.goudenstadsregels.nl.
Footer