STICHTING GREENPEACE NEDERLAND

Greenpeace-rapport jaar na Prestige

Greenpeace: betere regelgeving aansprakelijkheid scheepvaart noodzakelijk

GEEN LESSEN GELEERD UIT RAMP PRESTIGE

Deze week is het een jaar geleden dat de Prestige voor de kust van noord-west Spanje zonk. De ramp met de Prestige is een van de grootste milieucatastrofes in Europa: 2000 kilometer kustlijn raakte ernstig door olie vervuild. Het zal nog tien jaar duren voordat het milieu enigszins is hersteld. Greenpeace publiceert vandaag een rapport over de gevolgen van de gespilde olie. Volgens de milieu-organisatie is het de hoogste tijd, dat de autoriteiten maatregelen treffen om een zelfde ramp te voorkomen.

Greenpeace is teleurgesteld, dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO)1) een jaar na de ramp nog niets heeft ondernomen om een volgende ramp te voorkomen. De EU heeft wat voorzichtige stappen gezet, zoals het verbieden van een paar (slechts 5%) van de gammele olietankers die langs de Europese kust varen. De kans op een volgende ramp is echter nauwelijks kleiner geworden.

De huidige aansprakelijkheidsregeling, onderdeel van de Civil Liability Convention (2), stelt alleen de scheepseigenaar aansprakelijk en slechts voor een beperkt deel van de schade. De eigenaar van de vracht, de chartermaatschappij en de crew managers, hebben volgens deze regels geen enkele verantwoordelijkheid. Zo werd de eigenaar van de Prestige voor slechts 20 miljoen euro aansprakelijk gesteld, terwijl de werkelijke schade meer dan honderd maal hoger lag (2,5 miljard euro). Van een aansprakelijkheidsregeling, die ervoor zorgt dat de veroorzaker/vervuiler voor alle schade opdraait, blijkt een enorme preventieve werking uit te gaan. In de Verenigde Staten is een dergelijke regeling ingesteld na de ramp met de Exxon Valdez in 1989.

'Voorkomen is beter dan genezen, ook bij olierampen,' zegt campagneleider Eco Matser van Greenpeace. 'Een goed aansprakelijkheidsregime zal ervoor zorgen dat scheepseigenaren onder de meest veilige omstandigheden, met goed onderhouden schepen, kundige bemanning, etc, varen. De IMO is de instantie waar afspraken worden gemaakt om maatregelen treffen. Zij heeft tot nu toe weinig gedaan om deze negatieve kant van de scheepvaartindustrie aan te pakken.'( 3)

De schade die de ramp met de Prestige aan natuur en milieu heeft veroorzaakt, zal niet zomaar verdwijnen. Het duurt op zijn minst tien jaar voor de zichtbare gevolgen zijn hersteld. Een compleet herstel van het ecosysteem zal nog langer duren. De Spaanse overheid laat volgens Greenpeace na dit herstel te stimuleren. Er ligt nog steeds geen plan van aanpak voor herstel en een betere bescherming voor het milieu. Ook verzuimt de overheid maatregelen te treffen om dergelijke rampen in de toekomst te vermijden.

In het rapport dat Greenpeace vandaag uitbrengt, pleit de milieu-organisatie voor een compleet onderzoek naar de gevolgen van de olieramp. Ook in de toekomst moet het getroffen gebied nauwlettend in de gaten worden gehouden om inzicht te krijgen in de gevolgen voor het milieu. Het gebied uitroepen tot beschermd gebied - een verbod op schadelijke activiteiten als olieboren, seismische tests, risicovol transport of visserij - zal helpen bij het herstel.

Het volledig rapport staat op http://www.greenpeace.org

Voor meer informatie en beelden:

Laura Westendorp, Greenpeace Persvoorlichting, 06 25031013

Eco Matser, campagneleider Prestige, 06 21296919

Juan Lopez de Uralde, Greenpeace Spain Executive Director +34 914 44 14 00

Voetnoten:

(1) De International Maritieme Organisatie houdt zich bezig met veilige scheepvaart en de bescherming van de oceanen tegen de gevolgen van de scheepvaartindustrie. De VN-organisatie is gevestigd in Londen.

(2) Volgens de Civil Liability Convention is er een maximum aan de schadevergoeding die een scheepseigenaar moet betalen bij olievervuiling, afhankelijk van de hoeveelheid vracht dat het schip kan vervoeren. In de praktijk is de schade vaak veel groter.

(3) De IMO heeft tijdens haar vergadering in juni aangekondigd de waarnemersstatus van Greenpeace in te trekken. Greenpeace is één van de vier milieu-organisaties met een waarnemersstatus in de IMO. De andere 57 organisaties met een waarnemersstatus vertegenwoordigen voornamelijk sectoren in de scheepvaartindustrie. Tussen 24 november en 5 december besluit de IMO over het lidmaatschap van Greenpeace.

10 nov 03 15:09