ABU

ABU start corporate campagne Kwaliteit werkt

Vandaag start de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) een landelijke corporate campagne met als motto Kwaliteit werkt. De campagne zet het ABU-keurmerk als herkenbaar label in de markt en benadrukt de kwaliteit van de leden. De leden voldoen aan strenge lidmaatschapscriteria voor wat betreft vakbekwaamheid, integriteit en betrouwbaarheid. De kwaliteitsboodschap wordt uitgedragen via advertenties in dagbladen, vakbladen en commercials op de radio.

Met de campagne zet de ABU zich af tegen malafide ondernemingen die zich ten onrechte uitzendonderneming noemen. Deze illegale ondernemingen berokkenen de branche veel schade. Niet alleen is er sprake van imagoverlies. Ook is er sprake van oneerlijke concurrentie wat leidt tot een grote omzetderving.

ABU-leden daarentegen worden tweejaarlijks getoetst of zij belastingen betalen, premies afdragen en de CAOs naleven. Een onafhankelijke instantie voert de controle uit. Pas wanneer voldaan is aan alle eisen, mag een onderneming zich profileren met het ABU-logo. Het ABU-logo staat dan ook voor vakbekwaamheid, integriteit en betrouwbaarheid. De campagne brengt deze waarden onder de aandacht van (potentiële) opdrachtgevers.

De aandacht die de ABU vraagt voor de kwaliteit van zijn leden, volgt op de ontwikkelingen sinds de afschaffing van het vergunningenstelsel in 1998. Sinds de afschaffing zijn er vele duizenden uitzendondernemingen bijgekomen. Het aantal ondernemingen dat zich niet houdt aan de wet- en regelgeving wordt op 8.000 geschat. Hun productie wordt op 120.000 tot 160.000 mensjaren geraamd met een omzet van 4 tot 5,5 miljard euro.

Los van de campagne blijft de ABU zich hard maken voor het invoeren van een nieuw, beperkt vergunningenstelsel. De ABU is voorstander van een soort APK-vergunning, waarbij de overheid de normen stelt en private instanties de controle uitvoeren.

De campagne loopt in ieder geval tot komend voorjaar. Meer informatie over de campagne is terug te vinden op www.kwaliteitwerkt.abu.nl.
---
Voor de redactie,