TNS NIPO

|Weinig steun voor 4-daagse schoolweek                          |
|                                                               |
|                                                               |
Een ruime meerderheid (84%) van de Nederlanders vindt de 4-daagse schoolweek in het basisonderwijs een slecht idee, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO. Het voornemen van het kabinet om het aantal schooldagen in het basisonderwijs terug te brengen van vijf naar vier, om op die manier het lerarentekort op te vangen is de aanleiding voor het onderzoek geweest. Voor het onderzoek zijn duizend Nederlanders naar hun mening gevraagd.

Onder de LPF-achterban is nog de meeste steun voor het idee te vinden: 27% van de LPF-aanhang vindt de 4-daagse schoolweek een goed idee. De D66-aanhang steunt het idee het minst: slechts 2% noemt het terugbrengen van het aantal dagen een goed idee.

Opvallend is hier ook dat ouders met schoolgaande kinderen het idee van het kabinet vaker positief waarderen (15%) dan mensen zonder schoolgaande kinderen (11%).

De angst voor de gevolgen van een verkorting van de schoolweek zit er goed in: aan de geënquêteerde Nederlanders is de volgende stelling voorgelegd "het terugbrengen van het aantal schooldagen in het basisonderwijs leidt tot een verslechtering van het Nederlandse kennisniveau ten opzichte van dat van andere landen". Zeven op de tien Nederlanders (71%) zijn het hiermee eens, 18% oneens en 11% heeft hierover geen mening.

Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de gevolgen van het idee voor de leerprestaties van kinderen, denkt driekwart (76%) dat het terugbrengen van het aantal lesdagen overwegend negatieve gevolgen heeft. 15% denkt dat het geen gevolgen heeft voor de leerprestaties en slechts 2% denkt dat het positieve gevolgen heeft. Ook hier is het verschil tussen mensen met en mensen zonder schoolgaande kinderen opmerkelijk: 20% van de ouders met schoolgaande kinderen denkt dat het verkorten van de lesweek geen gevolgen zal hebben voor de leerprestaties van hun kinderen, waar 13% van de mensen zonder schoolgaande kinderen deze mening is toegedaan.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het inzetten van zij-instromers - mensen die vanuit het bedrijfsleven overstappen naar het onderwijs - en betere arbeidsvoorwaarden voor leraren (zoals hogere salarissen) worden gezien als de beste oplossingen voor lerarentekort (41% respectievelijk 40%).

1 | Wat is volgens u de beste oplossing voor het huidige lerarentekort in het basisonderwijs?

|                        | met        |zonder      |Totaal      |
|                        |schoolgaande|schoolgaande|            |
|                        |kinderen    |kinderen    |            |
|                        |(%)         |(%)         |            |
|Het inzetten van        |39          |42          |41          |
|zij-instromers          |            |            |            |
|Betere                  |42          |39          |40          |
|arbeidsvoorwaarden voor |            |            |            |
|leraren                 |            |            |            |
|(Meer) hulp van ouders  |4           |4           |4           |
|Grotere klassen         |-           |4           |3           |
|Het terugbrengen van het|6           |2           |3           |
|aantal lesdagen met     |            |            |            |
|behoud van het aantal   |            |            |            |
|lesuren                 |            |            |            |
|Andere reden            |3           |6           |5           |
|Geen van deze redenen   |7           |4           |4           |
Betere arbeidsvoorwaarden binnen het onderwijs krijgt als oplossing voor het lerarentekort bovengemiddeld steun onder de achterban van de kleinere linkse partijen GroenLinks en SP (52%).