PERSBERICHT
06/11/2003

Spectaculaire virtuele opening Nespresso Boutique in het Concertgebouw

Nespresso, aanbieder van premium kwaliteitskoffie en espressomachines, viert vanavond tijdens een spectaculair feest in het Amsterdamse Concertgebouw de opening van haar eerste Nespresso Boutique in Nederland. Een bijzonder onderdeel van het feest wordt de virtuele opening van de boutique. Dankzij een uniek concept en de laatste 3D-technologieën is het mogelijk om met 2000 personen tegelijkertijd een virtuele rondleiding door de nieuwe boutique aan de chique PC Hooftstraat te krijgen. Uiterst scherpe beelden zullen door middel van zes projectoren tegelijk worden afgespeeld op drie gigantische schermen van in totaal 150 m². Het beeld heeft een breedteresolutie van maar liefst 7680 pixels, de beste resolutie ooit! De genodigden worden door de boutique geleid door middel van een aangestuurde joystick. Het geheel wordt onderbouwd met geweldige muziek. Alle toeschouwers zullen worden ondergedompeld in de smaakvolle wereld van Nespresso: een grandioze ervaring!

"Omdat wij zeer trots zijn op onze nieuwe flagship store, hebben we een grote groep mensen uitgenodigd om samen met ons de opening van de Nespresso Boutique te vieren. Omdat het niet mogelijk is een dermate grote groep in de boutique te ontvangen, hebben we samen met interactief bedrijf 'de pPpinxi' naar een oplossing gezocht: de boutique wordt naar het Concertgebouw gehaald! Hierdoor kunnen onze 2000 gasten tegelijkertijd, ongeacht tijd, weer en beschikbare ruimte, op een spectaculaire manier de Bbboutique zien en beleven. Iedereen zal het gevoel krijgen daadwerkelijk midden in de boutique te staan door de immens grote projectieschermen die op de zijmuren en op de achtermuur van de grote zaal in het Concertgebouw zijn geplaatst. Ik kan iedereen garanderen dat het een buitengewone belevenis wordt!", aldus Arnaud ld Deschamps, Algemeen Directeur Nespresso Benelux.

Philippe Chiwy, Directeur van de pinxi, voegt toe: "We hebben samen met Nespresso een real-time virtuele omgeving gecreëerd rondom de boutique. Uitgangspunt hierbij is dat zo veel mogelijk gasten in het Concertgebouw tegelijkertijd worden ondergedompeld in de wereld van Nespresso. Voor ons is het een unieke kans om deze internationale première in concept en technologie te mogen ontwikkelen en neer te zetten in het befaamde Concertgebouw. Nog nooit in de geschiedenis is zo'n groot virtueel live optreden zo scherp neergezet. We vinden het dan ook geweldig om hier aan gewerkt te hebben, een absolute wereldpremière!"

Van ontwerp tot de uiteindelijke virtuele opening Stap 1: In totaal zijn er meer dan 400 foto's gemaakt van alle gevels en details van de PC Hooftstraat om zo een virtuele straat te creëren. Al deze afbeeldingen zijn bewerkt in de computer om een lege PC Hooftstraat neer te zetten, zonder auto's, fietsers en mensen. Vervolgens is de omvang van de gebouwen en de straat in 3D gezet om de integratie van de Nespresso Boutique in de chique winkelstraat na te bootsen.

Stap 2: De binnenkant van de boutique is omgezet naar een digitale wereld dankzij de tekeningen van de architect, metingen op locatie en meer dan 500 foto's van de zusterboutique van Nespresso in Antwerpen. Nadat de grove lijnen van de boutique ontwikkeld waren, zijn er veel uren besteed aan de digitalisering van alle Nespresso producten. Nespresso kopjes, capsules, lepeltjes en accessoires zijn vervolgens onderdeel van de digitale tentoonstelling geworden. De digitale designs van de machines zijn afkomstig van het hoofdkantoor van Nespresso in Zwitserland. Deze designs zijn gemanipuleerd in real-time om vervolgens deze gefabriceerde objecten te transformeren naar communicatie items.

Stap 3: De laatste stap ter realisatie van het gehele virtuele decor bestaat uit de simulatie van het licht. Honderden man- en machineuren zijn eraan gespendeerd om de digitale atmosfeer van de Nespresso Boutique in de PC Hooftstraat na te bootsen. Naast de digitale zon zijn er meer dan 120 lichtbronnen te beheersen.

De mensen achter de schermen
Nespresso heeft het Belgische interactieve bedrijf de pPpinxi ingeschakeld om deze virtuele opening werkelijkheid te maken. De pinxi is een prominent en leidend bedrijf in de productie van interactieve installaties voor musea, pretparken en speciale evenementen. Als voor de meeste van hun projecten, heeft de pinxi de ontwikkeling van alle animaties en audiovisuele techniek zelf ontwikkeld en vertrouwd op zijn in-house real-time software voor live uitvoering op locatie.


---

Voor meer informatie, niet ter publicatie:
Weber Shandwick Nederland, tel: 070-31 21 070
Leonie Bloemendaal, lbloemendaal@webershandwick.com de pinxi, tel: 00 32 2 245 75 01
Philippe Chiwy, phil@depinxi.be