KONINKLIJKE SMILDE

Koninklijke Smilde neemt Van Welzen bakkerijen over


- Transactie versterkt de positie van Koninklijke Smilde én Van Welzen Bakkerijen als niche-player op de levensmiddelenmarkt.
- Acquisitie zal de continuïteit en groei van de beide familiebedrijven verder waarborgen.

- Van Welzen Bakkerijen biedt Koninklijke Smilde uitbreiding van het assortiment bakkerij- producten en verdere entree op de consumentenmarkt.

Heerenveen, 5 november 2003 - Het familiebedrijf Koninklijke Smilde Food Group te Heerenveen neemt Van Welzen Bakkerijen te Bodegraven over.
Met de overname verstevigen zowel Koninklijke Smilde als Van Welzen hun positie als niche-player op de levensmiddelenmarkt, en wordt de continuïteit en groei van beide ondernemingen verder gewaarborgd. De bedrijfs- en merknaam van de 75-jarige producent van bakkerijproducten Van Welzen blijven bestaan.

Het assortiment bakkerijproducten van Van Welzen bestaat uit voorverpakt seizoenbanket (roomboteramandelletters, -staven en
-kransen), hartige koekjes ('les amis du vin 'Kaasblaadjes) en diverse soorten roomboterkoekjes, dat zowel onder het Van Welzen label, als onder private label op de markt wordt gebracht. Samen met de bakkerijproducten van de bedrijven in de Business Unit Bakkerij van Koninklijke Smilde, handelend onder de merken Pruvé en Baguette de France, wordt een verdere penetratie op de consumentenmarkt gerealiseerd.
Voor afnemers biedt de overname toegang tot een breder assortiment banketspecialiteiten.

Jasper Knoester, Directeur Koninklijke Smilde: 'Deze overname van één van de vooraanstaande bakkerijondernemingen in Nederland is een stevige stap voorwaarts in het realiseren van onze lange termijn groeistrategie in Nederland en daarbuiten. Zo wordt ook de continuïteit van ons 140-jarig familiebedrijf verder gewaarborgd en Van Welzen geeft ons een verdere entree op de markt voor consumentenproducten.'

Jerry Hoogendoorn, Directeur van Van Welzen Bakkerijen: 'We hebben veel respect en bewondering voor de lange traditie van Koninklijke Smilde en zijn van mening dat de bedrijfsculturen van onze beide familiebedrijven goed op elkaar aansluiten. Daardoor is de verwachting dat het integratieproces snel zal verlopen.'

Achtergrondinformatie:

Over Koninklijke Smilde
Koninklijke Smilde (opgericht in 1863) met het hoofdkantoor in Heerenveen is een familiebedrijf met een rijke historie en traditie. De drie business units Margarines, Oliën en Vetten, Dierlijke Vetten en Bakkerij bestaan uit middelgrote, gespecialiseerde voedingsmiddelenbedrijven in binnen- en buitenland, die producten leveren voor zowel de menselijke als de dierlijke voeding. Koninklijke Smilde streeft naar continuïteit en groei. De ondernemingen staan borg voor kwaliteit, duurzaamheid, innovatie en maatwerk, terwijl grote zorg wordt besteed aan voedselveiligheid. De groep telt ca. 900 medewerkers en omvat 20 productie- en verkoopvestigingen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Engeland.

Over Pruvé
Pruvé (1960), gevestigd te Edam, is onderdeel van de Business Unit Bakkerij binnen het familiebedrijf Koninklijke Smilde. Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie van bakkerij-halffabrikaten in het topsegment, en heeft ca. 210 medewerkers in dienst. De producten worden gebruikt door (semi) professionele afnemers binnen de voedingsmiddelenbranche, zoals
(banket-)bakkers, koks en traiteurs. Onder de merknamen Pruvé en Baguette de France bestaat het assortiment uit de volgende kwaliteitsproducten: fill-off (bijvoorbeeld roomhoorns), bake-off (zoals saucijzenbroodjes) en décor-off (o.a. bavarois gebak). Voor haar afnemers biedt Pruvé de mogelijkheid op een kostenefficiënte, eenvoudige en snelle manier kwalitief constante bakkerijproducten te maken.

Over Van Welzen Bakkerijen
Van Welzen Bakkerijen (1928), gevestigd te Bodegraven, is een moderne middelgrote banketfabriek, gespecialiseerd in de marketing van koekjes en banket in het topsegment.
Er werken ca. 35 man. Het assortiment van Van Welzen bestaat uit seizoenbanket (roomboteramandelletters, -staven en kransen), hartige koekjes ('les amis du vin' Kaasblaadjes) en diverse soorten roomboterkoekjes. Er wordt zowel geleverd aan het retailkanaal als aan het (zelfbediening) groothandelskanaal in binnen- en buitenland onder het 'Van Welzen'label en onder private label.
Van Welzen streeft naar een sterke marktpositie door het leveren van specialiteiten en innovatieve productconcepten, streeft naar een goede relatie met haar afnemers en naar een hoge kwaliteit van haar organisatie en producten.