AutoRai

3-11-2003

Daihatsu op de 37ste Tokyo Motor Show

Daihatsu Motor Company toont tien prototypes en acht productiemodellen en belicht daarmee de volle range van toonaangevende technische vorderingen op de 37ste Tokyo Motor Show van zaterdag 25 oktober tot en met woensdag 5 november die plaatsvindt in de Makuhari Beurs in Chiba Prefecture.

Het beursthema prachtige kleine voertuigen de vorm van de toekomst in combinatie met de stelregel Wij maken het Compact van Daihatsu zorgen voor een mooi spektakel. Daihatsu gebruikt vier facetten uit het dagelijkse leven. Fun, Eco, Stads en Alledaags. Aan de hand hiervan toont Daihatsu zijn visie op het uiterlijk van de compacte auto voor de toekomst.

De D-Bone is een 4WD open sportwagen met veel aandacht voor rijplezier.
De UFE-II is een ultra ECO auto. Met zijn hybride motor beoogt dit type een uitzonderlijk laag brandstof verbruik en een laag CO2 en gas uitstoot te genereren. De Ai is de volgende generatie auto voor woon-werkverkeer en als laatste prototype de XL-C, een elegante en stijlvolle sedan.


1. D-Bone (Dynamic -Bone)
Een open sport 4WD die de spanning van een buggy in een compacte auto stopt. Deze wilde jongen combineert ruig met de opwekkende vrijheid van een sportwagen.

* Een ruige body ontworpen als een skelet
* Een rigoureus en eenvoudig ontwerp met cirkels en lijnen dat is afgewerkt met een overvloedig gebruik van metaal op de diverse oppervlaktes. Hierdoor geeft deze auto een ruig en open gevoel


2. UFE-II
Na de Tokyo Motor Show in 2001 heeft Daihatsu niet stilgezeten. De belofte van een milieu besparing, gemaakt met de UFE, is doorgegroeid. De ontwikkelaars zijn tot het uiterste gegaan om alles eruit te halen wat erin zit. Het resultaat is de UFE-II, een vier-persoons hybride wagen in de compacte klasse. Met een verbruik van 1 liter per 60 kilometer (Eigen test van Daihatsu Japan) is het de zuinigste auto ter wereld.

* De UFE-II weegt slechts 570 kilogram door het gebruik van ultra lichtgewicht aluminium bewerkt met kunsthars. Door het gebruik van aërodynamica onderzoek heeft Daihatsu momenteel de auto met de laagste aërodynamische CW Waarde waar dan ook ter wereld: 0.19*¹, een nieuw wereldrecord*²!

* Uitgerust met twee motoren. Een nieuw ontworpen, direct ingespoten Atkinson 660cc benzinemotor, gecombineerd met een hybride systeem met een nikkel-metaal hybride batterij

* Het futurisme wordt benadrukt door een totaal aërodynamisch ontwerp van de carrosserie. Dit is vooral goed te zien door het druppel silhouet met de rechte achterkant, de vleugel deuren en het subtiele ontwerp van de lampen.

* In de cabine zijn de knoppen geïntegreerd in het centrale bedieningspaneel. Steer-by-wire (volledig elektronisch sturen) is standaard uitrusting. Het gevoel van functionaliteit en bedieningsgemak domineert deze techno cockpit.


*¹ 2001 UFE Cd = 0.25

*² vanaf oktober 2003


3. Ai (Attractive & Intelligent)

* Voortbordurend op besparing en behoud van natuurlijke energiebronnen heeft Daihatsu de stadsauto herontworpen met als resultaat een stijlvol design binnen de minimale buitenmaten. Deze 2 + 2 stadsvervoer auto is eenvoudig in gebruik, comfortabel en milieuvriendelijk

* Zelfs met de subcompacte maten voor het interieur van 2650 mm (L) x 1.475 mm (B) x 1.550 mm (H) is de ruimte voorin voldoende voor twee volwassenen, terwijl de achterbank meer dan voldoende ruimte heeft voor twee kinderen, of gebruikt kan worden als een verruiming van de laadruimte

* Met een draaicirkel van 6,8 meter en een schuifdeur voor de passagiers op de achterbank opent de Ai een nieuwe dimensie in gemoedelijk stadsverkeer

* Ontworpen in moderne eenvoud.Het exterieur toont een vrolijke, rechttoe rechtaan stijl. De functionaliteit van de indeling van het interieur creëert een simpele en gemakkelijke cabine
* Om te voldoen aan de vraag in de verschillende regios en gebruikswijzen van deze tijd zijn er vier verschillende motoren ontwikkeld voor de Ai. Een 660 cc 3-clinder benzine motor; een nieuw ontworpen 660 cc 2-cilinder twee kleppen diesel motor; een Atkinson 660 cc met 3-cilinders op rij, direct ingespoten benzine motor; of een hybride krachtbron die gebruikmaakt van een Atkinson direct ingespoten benzinemotor met een hybride unit met een verbruik van 1 liter per 45 kilometer (Japanse 10-15 emissie standaard, gebaseerd op data uit eigen Daihatsu tests)


4. XL-C (Excellent Compact)
Hoewel rationalisering de basis is van ieder minivoertuig valt de XL-C op. Als stijlvolle en elegante kleine sedan die niet inlevert op kwaliteit, noch op de royale binnenruimte.
Het exterieur is ontworpen in elegante lijnen en rijke oppervlakten. In de cabine zitten lederen stoelen en het interieur is rijkelijk gevormd, wat nog geaccentueerd wordt door de toepassing van een ellips motief. Het algemene effect is dat van gemak en kwaliteit.


5. Tanto (Italiaans voor Overvloedig)
Een nieuwe ruimtewagen met een innovatieve oplossing voor een voorwielaangedreven auto met de motor voorin. De Tanto zou een nieuwe waarde moeten geven aan de compacte wagen als een familie-auto.
* Het interieur heeft een lengte van 2.000 mm en een hoogte van
1.330 mm, hierdoor herbergt de Tanto een revolutionaire ruimte, groot genoeg voor kinderen om in te lopen. De vloer is vlak gemaakt, om ervoor te zorgen dat mensen eenvoudig in en uit kunnen stappen

* De korte neus van de ruimtewagen en de grote cabine creëert een futuristisch exterieur design, terwijl binnenin het eenvoudige basisontwerp ervoor zorgt dat je je thuis voelt
* De Tanto turbo is de sportieve versie met een aërodynamische bumper en uitgevoerd met een 660 cc 3 cilinder 12V turbo motor met een dubbele bovenliggende nokkenas, bekend om zijn goede trekkracht, laag benzineverbruik en milieuvriendelijke werking

Ook op de Show: Het E3 Concept (Easy Enter and Exit concept), een MPV; de MOVE FCV-K-2, een brandstof cel miniauto die sinds februari 2003 getest wordt op de openbare weg. De Mira Selfmatic, een auto ontworpen voor minder validen die op zichzelf wonen en de Copen SARD Special, een auto die debuteerde tijdens een demonstratie op de All Japan Grand Touring Car Championship.