PERSBERICHT
Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Fryslân en de Kamer van
Koophandel Friesland
Nieuwe opzet Fryslân promotie
Leeuwarden, 30 oktober 2003 Er komt een nieuwe structuur voor de promotie
van Fryslân. Na het faillissement van het Noord Nederlands Bureau van
Toerisme (NNBT) zijn alle betrokken partijen het hier over eens geworden.
Na het faillissement van het Noord Nederlands Bureau van Toerisme (NNBT)
heeft de Kamer van Koophandel Friesland met financiële ondersteuning van de
provincie Fryslân aan het bureau Marktplan Adviesgroep uit Hilversum
opdracht gegeven een haalbaarheidsstudie te verrichten naar het
voorkeursmodel voor toeristische marketing voor Fryslân en de
organisatievorm waarin dit het best kan worden ondergebracht.
Donderdagavond wordt het eindadvies aan alle betrokkenen gepresenteerd.
Uitkomst
Streven is om in het eerste kwartaal van 2004 een nieuw marketingbureau op
te zetten. Dit bureau â¤~Fryslân marketing⤮, wordt een kleine, onafhankelijke
en professionele marketing-organisatie die zich gaat bezighouden met de
promotie van Fryslân. De basisfinanciering van het bureau vindt structureel
plaats door de provincie. Voor campagnes is cofinanciering vanuit het
bedrijfsleven en/of vanuit een regio nodig. Fryslân marketing wordt
verantwoordelijk voor met name de corporate marketing van Fryslân.
Regionale VVV⤮s blijven verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie.
Thematische marketing (water, cultuur, historie etc.) en het promoten van
de verschillende regio⤮s (Wadden, merengebied, z-w Fryslân etc.) wordt in
nauwe samenspraak tussen Fryslân marketing en de Regionale VVV⤮s opgepakt.
De buitenlandpromotie wordt ondergebracht bij Toerisme en Recreatie
Nederland (TRN). Productontwikkeling komt bij de Regionale VVV⤮s te liggen
en valt buiten het pakket van Fryslân marketing.
Door te kiezen voor dit model wordt het merk Fryslân niet afhankelijk van
belangentegenstellingen of organisatorische kwetsbaarheid. Om de
communicatie tussen Fryslân marketing en andere belanghebbenden te
waarborgen komt er een Raad van Toezicht en een Adviesraad. De Adviesraad
is samengesteld uit vertegenwoordigers van direct betrokkenen, zoals
bijvoorbeeld branche-organisaties en de federatie Friese VVV⤮s.
De meest betrokken partijen, zoals de Recron, HISWA, Horeca Nederland en de
regionale VVV⤮s kunnen zich vinden in de gepresenteerde voorstellen. Het is
nu aan de provincie om verdere stappen te ondernemen.
***EMBARGO TOT EN MET VRIJDAG 31 OKTOBER 2003 09.00 UUR***
Meer informatie over dit persbericht is verkrijgbaar bij Evert Wind,
plaatsvervangend directeur van de Kamer van Koophandel Friesland, telefoon
058-2954321 of bij Joost Lottgering, beleidsmedewerker recreatie en
toerisme van de Provincie Fryslân, telefoon 058-2925547
Bij dit persbericht ontvangt u tevens ONDER EMBARGO het volledige rapport
â¤~ToeristischeFryslân Marketing
(See attached file: Rapport toeristische Fryslân marketing.pdf)
---
Kamer van Koophandel Friesland