Kamer van Koophandel Friesland

PERSBERICHT



Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Fryslân en de Kamer van Koophandel Friesland

Nieuwe opzet Fryslân promotie

Leeuwarden, 30 oktober 2003 Er komt een nieuwe structuur voor de promotie van Fryslân. Na het faillissement van het Noord Nederlands Bureau van Toerisme (NNBT) zijn alle betrokken partijen het hier over eens geworden.

Na het faillissement van het Noord Nederlands Bureau van Toerisme (NNBT) heeft de Kamer van Koophandel Friesland met financiële ondersteuning van de provincie Fryslân aan het bureau Marktplan Adviesgroep uit Hilversum opdracht gegeven een haalbaarheidsstudie te verrichten naar het voorkeursmodel voor toeristische marketing voor Fryslân en de organisatievorm waarin dit het best kan worden ondergebracht. Donderdagavond wordt het eindadvies aan alle betrokkenen gepresenteerd.

Uitkomst
Streven is om in het eerste kwartaal van 2004 een nieuw marketingbureau op te zetten. Dit bureau â¤~Fryslân marketing⤮, wordt een kleine, onafhankelijke en professionele marketing-organisatie die zich gaat bezighouden met de promotie van Fryslân. De basisfinanciering van het bureau vindt structureel plaats door de provincie. Voor campagnes is cofinanciering vanuit het bedrijfsleven en/of vanuit een regio nodig. Fryslân marketing wordt verantwoordelijk voor met name de corporate marketing van Fryslân. Regionale VVV⤮s blijven verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie. Thematische marketing (water, cultuur, historie etc.) en het promoten van de verschillende regio⤮s (Wadden, merengebied, z-w Fryslân etc.) wordt in nauwe samenspraak tussen Fryslân marketing en de Regionale VVV⤮s opgepakt. De buitenlandpromotie wordt ondergebracht bij Toerisme en Recreatie Nederland (TRN). Productontwikkeling komt bij de Regionale VVV⤮s te liggen en valt buiten het pakket van Fryslân marketing.

Door te kiezen voor dit model wordt het merk Fryslân niet afhankelijk van belangentegenstellingen of organisatorische kwetsbaarheid. Om de communicatie tussen Fryslân marketing en andere belanghebbenden te waarborgen komt er een Raad van Toezicht en een Adviesraad. De Adviesraad is samengesteld uit vertegenwoordigers van direct betrokkenen, zoals bijvoorbeeld branche-organisaties en de federatie Friese VVV⤮s.

De meest betrokken partijen, zoals de Recron, HISWA, Horeca Nederland en de regionale VVV⤮s kunnen zich vinden in de gepresenteerde voorstellen. Het is nu aan de provincie om verdere stappen te ondernemen.


***EMBARGO TOT EN MET VRIJDAG 31 OKTOBER 2003 09.00 UUR***

Meer informatie over dit persbericht is verkrijgbaar bij Evert Wind, plaatsvervangend directeur van de Kamer van Koophandel Friesland, telefoon 058-2954321 of bij Joost Lottgering, beleidsmedewerker recreatie en toerisme van de Provincie Fryslân, telefoon 058-2925547

Bij dit persbericht ontvangt u tevens ONDER EMBARGO het volledige rapport â¤~ToeristischeFryslân Marketing

(See attached file: Rapport toeristische Fryslân marketing.pdf)


---