Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Persbericht ministerraad
31 oktober 2003
Binnen vijf jaar nieuwe structuur van beroepen en opleidingen in de zorg
De structuur van de opleidingen en beroepen in de zorg moet binnen vijf jaar grondig worden herzien.
Dit is nodig om meer samenhang te brengen in de opleidingen, om te zorgen dat de beroepen en
opleidingen meer aansluiten bij de vraag uit de samenleving en om dreigende personeelstekorten in de
zorg tegen te gaan. Ook moeten er meer kansen komen voor nieuwe beroepen. De Wet op de
beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) zal als instrument worden ingezet om deze
herziening kwalitatief verantwoord wettelijk te verankeren. Dit staat in een brief aan de Tweede Kamer
waar de ministerraad op voorstel van minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS) mee heeft ingestemd.
De huidige opleidingen in de zorg zijn erg versnipperd en tal van partijen hebben er iets over te zeggen.
Hierdoor schiet de slagvaardigheid om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken tekort. Er komt een
Stuurgroep Modernisering van Opleidingen en Beroepsuitoefening in de Gezondheidszorg die binnen
vijf jaar in samenwerking met het veld een nieuw samenhangend stelsel van beroepen en opleidingen in
de zorg moet opzetten.
De ministerraad volgt hiermee de aanbeveling van de commissie LeGrand die zich bezig heeft
gehouden met de adviezen die zijn verschenen over taakherschikking, opleidingen en beroepen in de
zorg en de evaluatie van de Wet BIG. Deze commissie heeft aangegeven welke zaken met voorrang
moeten worden aangepakt. Daartoe behoren onder meer:
· Meer doelmatigheid bij de opleidingen geneeskunde en de medische vervolgopleidingen, leidend tot
een kortere opleidingsduur;
· Instellen van opleidingsregio's die elk tenminste bestaan uit een universitair medisch centrum,
opleidingsziekenhuizen en de HBO-instellingen in de regio die zorgopleidingen aanbieden;
· Invoeren van een nieuw transparant financieringssysteem voor de opleidingen in de
gezondheidszorg, dat de werkelijke opleidingskosten goed zichtbaar maakt en ruimte biedt om
nieuwe en bestaande opleidingen te ontwikkelen en te vernieuwen;
· De introductie van nieuwe beroepen die het mogelijk maken de taken tussen bijvoorbeeld artsen en
verpleegkundigen anders te verdelen;
· Toekennen van zelfstandige bevoegdheid aan deze nieuwe professionals, zoals het voorschrijven
van medicijnen;
· Het aanpassen van de Wet BIG aan nieuwe beroepen en beroepsuitoefening.
Voor sommige beroepen in de gezondheidszorg kunnen deze veranderingen gevolgen hebben voor het
traditionele takenpakket. Daarom moeten alle betrokken partijen het belang van deze veranderingen ten
volle inzien. De stuurgroep zal zoveel mogelijk met partijen samen een nieuwe structuur ontwerpen en
gebruikmaken van succesvolle nieuwe initiatieven. Tussentijds (na drie jaar) zal de minister van VWS
beoordelen of voldoende is bereikt.
RVD, 31.10.2003