European Commission

IP/03/1490

Brussel, 31 oktober 2003

Bijzondere regels voor staatssteun aan automobielindustrie, synthetische-vezelindustrie en scheepsbouw blijven minstens tot 2006 gelden

De bestaande overgangsbepalingen voor de motorvoertuigen- en synthetische-vezelindustrie worden verlengd. Daarnaast heeft de Commissie besloten dat voor de scheepsbouw de huidige, sectorspecifieke bepalingen inzake regionale investeringssteun tot 2006 grotendeels zullen worden behouden. Dit is de uitkomst van overleg met de lidstaten.

Volgens de bestaande multisectorale kaderregeling zal de Commissie tegen 31 december 2003 een lijst opstellen van sectoren die met ernstige problemen van overcapaciteit te kampen hebben. Het opstellen van dergelijke lijst leverde heel wat methodologische en technische problemen op. Na een multilaterale bijeenkomst met deskundigen uit de lidstaten in juli 2003, en rekening houdend met de vragen van alle lidstaten, heeft de Commissie besloten die lijst uit te stellen. De Commissie zal nagaan of het methodologisch en technisch haalbaar is vóór maart 2006 een dergelijke lijst van sectoren met ernstige structurele problemen op te stellen. Mocht een dergelijke lijst tegen dan zijn opgesteld, dan zou zij per 1 januari 2007 van toepassing kunnen worden. De huidige kaderregeling zal daarom worden aangepast zodat 1 januari 2007 erin vermeld wordt als de datum waarop een eventuele lijst met sectoren van toepassing wordt.

In afwachting dat een dergelijke lijst met sectoren van toepassing wordt, blijven de specifieke overgangsregels voor de motorvoertuigen- en synthetische-vezelindustrie gelden. Nu die lijst is uitgesteld, heeft de Commissie besloten de overgangsregels voor deze beide sectoren te verlengen tot eind 2006.

Daarom is de lidstaten gevraagd in te stemmen met deze verlenging, volgens de procedure van de dienstige maatregelen overeenkomstig artikel 88, lid 1, van het EG-Verdrag.

Ten slotte, de huidige multisectorale kaderregeling is niet van toepassing op regionale investeringssteun aan de scheepsbouw. Dit soort steun valt momenteel onder Verordening nr. 1540/98 van de Raad, die eind 2003 afloopt.

De Commissie heeft besloten dat regionale investeringssteun voor de scheepsbouw nog steeds onder sectorspecifieke regels zal vallen, en niet onder de multisectorale kaderregeling. Commissaris Monti wil een nieuw stel sectorspecifieke regels voorstellen vóór eind 2003. Commissaris Monti is ervan overtuigd dat de bestaande regels inzake regionale investeringssteun zoals die in Verordening nr. 1540/98 van de Raad vastliggen, grotendeels bewaard zullen blijven.

In dit verband heeft de Commissie besloten de lidstaten voor te stellen, als dienstige maatregel overeenkomstig artikel 88, lid 1, van het EG-Verdrag, dat lidstaten alle regionale-steunregelingen voor de scheepsbouwsector aanmelden. Deze verplichting zou per 1 januari 2004 ingaan. Deze aanmeldingsverplichting moet zorgen voor een soepele overgang van de bestaande verordening naar de toekomstige regels voor de scheepsbouwsector.

Achtergrond

De multisectorale kaderregeling werd in 2002 goedgekeurd om een sneller, eenvoudiger en beter controleerbaar toezichtsysteem voor staatssteun aan grote investeringsprojecten in de EU mogelijk te maken (zie IP/02/242 van 13 februari 2002). Om ernstige concurrentieverstoring te voorkomen bevat de kaderregeling uit 2002 strengere regels voor sectoren met structurele problemen, zoals de productie van motorvoertuigen en synthetische vezels.