De Unie
Martinair - CAO overleg
31 oktober 2003 - Op 22 en 28 oktober 2003 hebben De Unie en de
overige bonden het overleg met Martinair voortgezet over een nieuwe
CAO voor het grondpersoneel.
In mijn brief van 9 oktober 2003 heb ik u geïnformeerd over de inzet
van zowel De Unie als Martinair, onderstaand de stand van zaken van de
onderhandelingen tot en met 28 oktober 2003.
LOOPTIJD VAN DE NIEUWE CAO.
Zowel De Unie als Martinair streven naar een CAO met een looptijd van
1 januari 2003 tot en met 31 december 2004.
LOONONTWIKKELING
In het licht van het op 14 oktober 2003 gesloten Najaarsakkoord
-hetgeen nog moet worden goedgekeurd door de leden van de
vakcentrales- heeft Martinair het volgende voorstel gedaan.
* De automatische prijscompensatie 2003 wordt gemaximeerd op 1,5%
uit te betalen met ingang van 1 januari 2004.
* Met ingang van 2004 wordt de automatische prijscompensatie
afgeschaft, in plaats hiervan wordt in ieder CAO-overleg
onderhandeld over de loonontwikkeling.
* Ter compensatie van de afschaffing van de automatische
prijscompensatie wordt in november 2004 een eenmalige uitkering
van 1% van het jaarsalaris gegeven.
Dit voorstel is het voorstel zoals dat door Martinair op 28 oktober is
geformuleerd, hieraan gingen andere voorstellen vooraf die inhoudelijk
minder waren.
Van de zijde van De Unie is gesteld dat de automatische
prijscompensatie (APC) een zeer belangrijk punt is waarvan niet zonder
meer afstand gedaan wordt. Slechts wanneer een substantieel beter bod
door Martinair gedaan wordt, zou afschaffing van de APC aan de orde
kunnen zijn.
Martinair heeft aan De Unie gevraagd het substantieel betere bod meer
concreet te maken.
Afgesproken is dat De Unie voor het vervolgoverleg op 19 november 2003
een meer concreet voorstel op tafel zou leggen.
NOOT
In de vergadering van het Sectiebestuur op 11 november zal dit meer
concrete voorstel in de geest van het besprokene op de
ledenvergadering worden geformuleerd.
LEEFTIJDSBEWUST PERSONEELSBELEID
Ter bescherming van de oudere werknemer heeft De Unie voorgesteld de
oudere werknemer het recht te geven nachtdiensten te weigeren, met
compensatie voor het verlies aan onregelmatigheidstoeslag.
Gegeven de financiële consequenties is Martinair niet bereid hieraan
tegemoet te komen. Wel heeft Martinair voorgesteld een werkgroep in te
stellen om dergelijke voorstellen nader te onderzoeken.
KINDEROPVANG
Het budget voor kinderopvang wordt verdubbeld van 117.000,- naar
234.000,-. Naar verwachting zal hiermee een belangrijk deel van de
wachtlijst kunnen worden weggewerkt.
REISKOSTEN WOON WERK
Martinair is bereid in te stemmen met het voorstel van De Unie om de
huidige regeling te verruimen, in die zin dat de vergoeding aan de
werknemer die verder van zijn werk gaat wonen wordt verhoogd onder
handhaving van het bestaande maximum en een geografische grens van 30
km.
PLOEGENDIENSTOESLAG
De Unie heeft een aanpassing voorgesteld van de ploegendiensttoeslag.
Deze aanpassing houdt in dat de ploegentoeslag voor het werken op
zaterdag overdag wordt verlaagd en voor de doordeweekse nachtdiensten
wordt verhoogd.
Martinair heeft op zich geen moeite met de wens om te komen tot een
hogere waardering voor doordeweekse nachtdiensten, echter de
financiële consequenties van het voorstel van De Unie acht Martinair
onhaalbaar.
In het overleg van 28 oktober 2003 heeft De Unie toegezegd te bezien
of het voorstel kan worden aangepast zodat de doordeweekse
nachtdiensten beter worden beloond zonder dat dit onhaalbare
financiële consequenties voor Martinair met zich meebrengt.
UURLOON MAXIMUM
De Unie heeft voorgesteld de huidige twee maximum uurlonen waarover de
ODT wordt berekend te vervangen door 1 uurloon maximum. Martinair is
bereid mee te gaan in dit voorstel, echter er is nog geen
overeenstemming over de hoogte van het nieuwe uurloon maximum.
Martinair wil het maximum uurloon vaststellen op het hoogste bedrag
van de huidige twee bedragen, terwijl De Unie dit bedrag wil koppelen
aan het maximum van salarisschaal G05.
ROOSTERREGELGEVING
Er bestaat overeenstemming over het instellen van een werkgroep die de
regelgeving rondom de roosters dient te vereenvoudigen. Daarnaast kan
de werkgroep de mogelijkheden onderzoeken om b.v. te komen tot een
vijf ploegendienst.
LICENSE FEE
Gegeven de ontwikkelingen binnen de KLM heeft De Unie een voorstel
gedaan om te komen tot een license fee. Gelet op het financiële beslag
wat een dergelijke regeling met zich meebrengt en de voorkeur van De
Unie om prioriteit te geven aan de algemene salarisverhoging is dit
voorstel door De Unie ingetrokken.
DIENSTREIS-/STATIONERINGSREGELING
In het overleg op 3 september 2003 heeft Martinair te kennen gegeven
met een nader voorstel te komen over de
Dienstreis-/Stationeringsregeling. Op 28 oktober 2003 heeft Martinair
te kennen gegeven niet met een nader voorstel te komen.
OUDERSCHAPSVERLOF
Martinair wil in de CAO een bepaling opnemen dat het gesplitst opnemen
van ouderschapsverlof niet meer mogelijk maakt. Martinair motiveert
deze wens door aan te geven dat het niet of nauwelijks niet mogelijk
is voor korte periodes vervangende arbeidscapaciteit in te zetten.
Vooralsnog is De Unie van mening dat het gesplitst opnemen van
ouderschapsverlof tot de mogelijkheden moet blijven behoren.
Tot zover de stand van zaken met betrekking tot het CAO-overleg voor
het grondpersoneel.
Met vriendelijke groet,
Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart
* Stand van zaken CAO overleg Grondpersoneel (pdf)
* Intropagina Martinair
vrijdag, 31 oktober 2003