De Unie


Martinair - CAO overleg

31 oktober 2003 - Op 22 en 28 oktober 2003 hebben De Unie en de overige bonden het overleg met Martinair voortgezet over een nieuwe CAO voor het grondpersoneel.

In mijn brief van 9 oktober 2003 heb ik u geïnformeerd over de inzet van zowel De Unie als Martinair, onderstaand de stand van zaken van de onderhandelingen tot en met 28 oktober 2003.

LOOPTIJD VAN DE NIEUWE CAO.
Zowel De Unie als Martinair streven naar een CAO met een looptijd van
1 januari 2003 tot en met 31 december 2004.

LOONONTWIKKELING
In het licht van het op 14 oktober 2003 gesloten Najaarsakkoord
-hetgeen nog moet worden goedgekeurd door de leden van de vakcentrales- heeft Martinair het volgende voorstel gedaan.
* De automatische prijscompensatie 2003 wordt gemaximeerd op 1,5% uit te betalen met ingang van 1 januari 2004.
* Met ingang van 2004 wordt de automatische prijscompensatie afgeschaft, in plaats hiervan wordt in ieder CAO-overleg onderhandeld over de loonontwikkeling.

* Ter compensatie van de afschaffing van de automatische prijscompensatie wordt in november 2004 een eenmalige uitkering van 1% van het jaarsalaris gegeven.

Dit voorstel is het voorstel zoals dat door Martinair op 28 oktober is geformuleerd, hieraan gingen andere voorstellen vooraf die inhoudelijk minder waren.

Van de zijde van De Unie is gesteld dat de automatische prijscompensatie (APC) een zeer belangrijk punt is waarvan niet zonder meer afstand gedaan wordt. Slechts wanneer een substantieel beter bod door Martinair gedaan wordt, zou afschaffing van de APC aan de orde kunnen zijn.

Martinair heeft aan De Unie gevraagd het substantieel betere bod meer concreet te maken.
Afgesproken is dat De Unie voor het vervolgoverleg op 19 november 2003 een meer concreet voorstel op tafel zou leggen.

NOOT
In de vergadering van het Sectiebestuur op 11 november zal dit meer concrete voorstel in de geest van het besprokene op de ledenvergadering worden geformuleerd.

LEEFTIJDSBEWUST PERSONEELSBELEID
Ter bescherming van de oudere werknemer heeft De Unie voorgesteld de oudere werknemer het recht te geven nachtdiensten te weigeren, met compensatie voor het verlies aan onregelmatigheidstoeslag. Gegeven de financiële consequenties is Martinair niet bereid hieraan tegemoet te komen. Wel heeft Martinair voorgesteld een werkgroep in te stellen om dergelijke voorstellen nader te onderzoeken.

KINDEROPVANG
Het budget voor kinderopvang wordt verdubbeld van 117.000,- naar 234.000,-. Naar verwachting zal hiermee een belangrijk deel van de wachtlijst kunnen worden weggewerkt.

REISKOSTEN WOON WERK
Martinair is bereid in te stemmen met het voorstel van De Unie om de huidige regeling te verruimen, in die zin dat de vergoeding aan de werknemer die verder van zijn werk gaat wonen wordt verhoogd onder handhaving van het bestaande maximum en een geografische grens van 30 km.

PLOEGENDIENSTOESLAG
De Unie heeft een aanpassing voorgesteld van de ploegendiensttoeslag. Deze aanpassing houdt in dat de ploegentoeslag voor het werken op zaterdag overdag wordt verlaagd en voor de doordeweekse nachtdiensten wordt verhoogd.
Martinair heeft op zich geen moeite met de wens om te komen tot een hogere waardering voor doordeweekse nachtdiensten, echter de financiële consequenties van het voorstel van De Unie acht Martinair onhaalbaar.
In het overleg van 28 oktober 2003 heeft De Unie toegezegd te bezien of het voorstel kan worden aangepast zodat de doordeweekse nachtdiensten beter worden beloond zonder dat dit onhaalbare financiële consequenties voor Martinair met zich meebrengt.

UURLOON MAXIMUM
De Unie heeft voorgesteld de huidige twee maximum uurlonen waarover de ODT wordt berekend te vervangen door 1 uurloon maximum. Martinair is bereid mee te gaan in dit voorstel, echter er is nog geen overeenstemming over de hoogte van het nieuwe uurloon maximum. Martinair wil het maximum uurloon vaststellen op het hoogste bedrag van de huidige twee bedragen, terwijl De Unie dit bedrag wil koppelen aan het maximum van salarisschaal G05.

ROOSTERREGELGEVING
Er bestaat overeenstemming over het instellen van een werkgroep die de regelgeving rondom de roosters dient te vereenvoudigen. Daarnaast kan de werkgroep de mogelijkheden onderzoeken om b.v. te komen tot een vijf ploegendienst.

LICENSE FEE
Gegeven de ontwikkelingen binnen de KLM heeft De Unie een voorstel gedaan om te komen tot een license fee. Gelet op het financiële beslag wat een dergelijke regeling met zich meebrengt en de voorkeur van De Unie om prioriteit te geven aan de algemene salarisverhoging is dit voorstel door De Unie ingetrokken.

DIENSTREIS-/STATIONERINGSREGELING
In het overleg op 3 september 2003 heeft Martinair te kennen gegeven met een nader voorstel te komen over de
Dienstreis-/Stationeringsregeling. Op 28 oktober 2003 heeft Martinair te kennen gegeven niet met een nader voorstel te komen.

OUDERSCHAPSVERLOF
Martinair wil in de CAO een bepaling opnemen dat het gesplitst opnemen van ouderschapsverlof niet meer mogelijk maakt. Martinair motiveert deze wens door aan te geven dat het niet of nauwelijks niet mogelijk is voor korte periodes vervangende arbeidscapaciteit in te zetten. Vooralsnog is De Unie van mening dat het gesplitst opnemen van ouderschapsverlof tot de mogelijkheden moet blijven behoren.

Tot zover de stand van zaken met betrekking tot het CAO-overleg voor het grondpersoneel.

Met vriendelijke groet,

Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart

* Stand van zaken CAO overleg Grondpersoneel (pdf)
* Intropagina Martinair

vrijdag, 31 oktober 2003