AutoRai


31-10-2003

Vanzelfsprekende veiligheid van Volkswagen

Behalve de passieve veiligheidsvoorzieningen past Volkswagen steeds vaker hightech elektronica toe om de inzittenden optimale veiligheid te bieden. Samen met een uitgebalanceerd onderstel, aandrijflijn en remsysteem zorgt dat voor een veilig en voorspelbaar weggedrag onder alle omstandigheden. Het resultaat daarvan vindt u terug in alle modellen: van de Volkswagen Phaeton tot de Lupo.

Merkte u vroeger aan de reacties via het stuur, het onderstel en aan het wind- en motorgeruis hoe hard u reed, tegenwoordig heeft u daar de snelheidsmeter voor nodig. Een moderne auto voelt immers zo soepel en solide aan, dat u nauwelijks meer in de gaten heeft hoe hard u rijdt. Datzelfde geldt bij een noodstop of bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre.

Een veilig gevoel en in een veilige auto rijden zijn twee verschillende dingen. Vóór het elektronicatijdperk gold vaak het recht van de sterkste: hoe groter, hoe veiliger. Die vlieger gaat allang niet meer op, al is het nog wel zo dat een nieuwe veiligheidstechnologie meestal als eerste in een topmodel wordt toegepast. Wie echter de modellenreeks van Volkswagen onder de loep neemt, wordt aangenaam verrast door het uitgebreide veiligheidspakket, waarmee bijvoorbeeld ook de compacte modellen standaard zijn uitgerust.

Neem de compacte Volkswagen Lupo. De carrosserie van deze auto is in alle richtingen extra verstevigd, om bij een botsing optimale bescherming te bieden. De verstevigingprofielen in de portieren zijn standaard, net als de hoofdsteunen achterin, die nekletsel bij een aanrijding van achteren helpen voorkomen. Verder is de Lupo uitgerust met twee fullsize frontairbags, een in hoogte verstelbare stuurkolom die bij een frontale botsing telescopisch in elkaar schuift. Ook de driepunts-veiligheidsgordels voor en achter, met automatische gordelspanners en spanbegrenzer zijn standaard. Daarnaast is deze kleinste Volkswagen leverbaar met ESP, ABS, waarvan de werking wordt geoptimaliseerd door de elektronische remkrachtverdeling (EBV).

Intelligente elektronica
Bij het ontwerp van een auto onderscheiden we actieve en passieve veiligheid. De actieve heeft betrekking op technische voorzieningen die de bestuurder helpen een slippartij of aanrijding te voorkomen. Hierbij kunt u denken aan intelligente elektronische regelsystemen, zoals de aandrijfslipregeling (ASR), het antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBV), de hydraulische remassistent en het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP). ESP ondersteunt de bestuurder onder extreme situaties, bijvoorbeeld tijdens een uitwijkmanoeuvre en versterkt daarmee de functie van veiligheidsvoorzieningen als ABS en ASR.

Het systeem wordt geactiveerd door diverse sensoren, die razendsnel signalen afgeven aan het motormanagement en naar de computer die de remkrachtverdeling regelt, zodra de auto uit de koers dreigt te raken. De elektronica past het motorvermogen aan en remt de wielen afzonderlijk af, zonder dat de bestuurder actie moet ondernemen. Het resultaat: een veilige, koersvaste wegligging onder extreme omstandigheden. ESP wordt op steeds meer modellen van Volkswagen standaard geleverd. Het topmodel van Volkswagen, de Phaeton, staat helemaal bol van de veiligheidselektronica. Voorzieningen als ESP, ABS, EBV, ASR en EDS (elektronisch sperdifferentieel) zijn standaard, net als acht airbags, remassistent en bandenspanningcontrole Zelfs de
1-liter-auto van Volkswagen, het veelbesproken prototype dat voor 100 kilometer slechts 0,89 liter diesel nodig heeft, is gebouwd volgens de strengste veiligheidseisen. Deze recordauto is uitgerust met ABS, ESP en een bestuurdersairbag. De kreukelzone aan de voorzijde en de spaceframeconstructie bieden de inzittenden zelfs bescherming tegen een crash of koprol volgens GT-racewagenmaatstaven.


10 Milliseconden
Passieve veiligheid staat voor alle voorzieningen die de inzittenden optimaal beschermen als het ondanks de actieve
veiligheidsvoorzieningen toch tot een botsing of een slippartij komt. Hierbij besteedt Volkswagen ook veel aandacht aan de bescherming van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de schokabsorberende voorbumpers op de diverse modellen en uit een energie absorberende motorkap en spatschermen op de Touareg en de Touran. Veel geroemd is ook het Volkswagen ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes, dat de kleinste passagiers optimale veiligheid biedt. Driepunts-veiligheidsgordels met gordelspanners en spanbegrenzer zijn voorin standaard op alle Volkswagens. Ook hierbij speelt de moderne elektronica een belangrijke rol. Bij een aanrijding stellen gevoelige sensoren binnen een fractie van een seconde diverse systemen in werking. Wanneer de botsenergie groter is dan een door de fabriek voorgeprogrammeerde waarde, activeert een sensor de pyrotechnische lading (thermische ontsteking), waardoor de gordels in circa 10 milliseconden worden strakgetrokken. Hetzelfde gebeurt met de airbagsensoren, die bij een bepaalde impact binnen een fractie van een seconde een signaal zenden naar een centrale regelunit, die de airbags activeert.

Menselijke factor
Het aantal airbags in de auto neemt toe. De nieuwe Golf beschikt bijvoorbeeld standaard over zes stuks: twee frontairbags en twee zijairbags voor de inzittenden voorin. Desgewenst wordt dit aantal tot acht uitgebreid met standaard twee hoofd- en zijairbags achterin. Volkswagen rust al zijn modellen uit met een zeer solide veiligheidskooi, die minimaal vervormt bij een crash. De nieuwe Golf beschikt daarbij bijvoorbeeld ook over een veiligheidsstuurkolom, stoelen met een actieve veiligheidshoofdsteun en veiligheidspedalen, die automatisch uit de risicozone worden weggeleid. Toch mogen we het allerbelangrijkste veiligheidsaspect niet uit het oog verliezen; de menselijke factor. Fit achter het stuur, voldoende afstand houden, niet te snel rijden en tijdig anticiperen zijn de belangrijkste factoren voor veiligheid in het verkeer. Daar kunnen ook de modernste technologieën niet tegenop.