31-10-2003
Vanzelfsprekende veiligheid van Volkswagen
Behalve de passieve veiligheidsvoorzieningen past Volkswagen steeds
vaker hightech elektronica toe om de inzittenden optimale veiligheid
te bieden. Samen met een uitgebalanceerd onderstel, aandrijflijn en
remsysteem zorgt dat voor een veilig en voorspelbaar weggedrag onder
alle omstandigheden. Het resultaat daarvan vindt u terug in alle
modellen: van de Volkswagen Phaeton tot de Lupo.
Merkte u vroeger aan de reacties via het stuur, het onderstel en aan
het wind- en motorgeruis hoe hard u reed, tegenwoordig heeft u daar de
snelheidsmeter voor nodig. Een moderne auto voelt immers zo soepel en
solide aan, dat u nauwelijks meer in de gaten heeft hoe hard u rijdt.
Datzelfde geldt bij een noodstop of bij een plotselinge
uitwijkmanoeuvre.
Een veilig gevoel en in een veilige auto rijden zijn twee
verschillende dingen. Vóór het elektronicatijdperk gold vaak het recht
van de sterkste: hoe groter, hoe veiliger. Die vlieger gaat allang
niet meer op, al is het nog wel zo dat een nieuwe
veiligheidstechnologie meestal als eerste in een topmodel wordt
toegepast. Wie echter de modellenreeks van Volkswagen onder de loep
neemt, wordt aangenaam verrast door het uitgebreide veiligheidspakket,
waarmee bijvoorbeeld ook de compacte modellen standaard zijn
uitgerust.
Neem de compacte Volkswagen Lupo. De carrosserie van deze auto is in
alle richtingen extra verstevigd, om bij een botsing optimale
bescherming te bieden. De verstevigingprofielen in de portieren zijn
standaard, net als de hoofdsteunen achterin, die nekletsel bij een
aanrijding van achteren helpen voorkomen. Verder is de Lupo uitgerust
met twee fullsize frontairbags, een in hoogte verstelbare stuurkolom
die bij een frontale botsing telescopisch in elkaar schuift. Ook de
driepunts-veiligheidsgordels voor en achter, met automatische
gordelspanners en spanbegrenzer zijn standaard. Daarnaast is deze
kleinste Volkswagen leverbaar met ESP, ABS, waarvan de werking wordt
geoptimaliseerd door de elektronische remkrachtverdeling (EBV).
Intelligente elektronica
Bij het ontwerp van een auto onderscheiden we actieve en passieve
veiligheid. De actieve heeft betrekking op technische voorzieningen
die de bestuurder helpen een slippartij of aanrijding te voorkomen.
Hierbij kunt u denken aan intelligente elektronische regelsystemen,
zoals de aandrijfslipregeling (ASR), het antiblokkeersysteem (ABS) met
elektronische remkrachtverdeling (EBV), de hydraulische remassistent
en het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP). ESP ondersteunt de
bestuurder onder extreme situaties, bijvoorbeeld tijdens een
uitwijkmanoeuvre en versterkt daarmee de functie van
veiligheidsvoorzieningen als ABS en ASR.
Het systeem wordt geactiveerd door diverse sensoren, die razendsnel
signalen afgeven aan het motormanagement en naar de computer die de
remkrachtverdeling regelt, zodra de auto uit de koers dreigt te raken.
De elektronica past het motorvermogen aan en remt de wielen
afzonderlijk af, zonder dat de bestuurder actie moet ondernemen. Het
resultaat: een veilige, koersvaste wegligging onder extreme
omstandigheden. ESP wordt op steeds meer modellen van Volkswagen
standaard geleverd. Het topmodel van Volkswagen, de Phaeton, staat
helemaal bol van de veiligheidselektronica. Voorzieningen als ESP,
ABS, EBV, ASR en EDS (elektronisch sperdifferentieel) zijn standaard,
net als acht airbags, remassistent en bandenspanningcontrole Zelfs de
1-liter-auto van Volkswagen, het veelbesproken prototype dat voor 100
kilometer slechts 0,89 liter diesel nodig heeft, is gebouwd volgens de
strengste veiligheidseisen. Deze recordauto is uitgerust met ABS, ESP
en een bestuurdersairbag. De kreukelzone aan de voorzijde en de
spaceframeconstructie bieden de inzittenden zelfs bescherming tegen
een crash of koprol volgens GT-racewagenmaatstaven.
10 Milliseconden
Passieve veiligheid staat voor alle voorzieningen die de inzittenden
optimaal beschermen als het ondanks de actieve
veiligheidsvoorzieningen toch tot een botsing of een slippartij komt.
Hierbij besteedt Volkswagen ook veel aandacht aan de bescherming van
de kwetsbaarste verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. Dit
blijkt bijvoorbeeld uit de schokabsorberende voorbumpers op de diverse
modellen en uit een energie absorberende motorkap en spatschermen op
de Touareg en de Touran. Veel geroemd is ook het Volkswagen
ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes, dat de kleinste
passagiers optimale veiligheid biedt. Driepunts-veiligheidsgordels met
gordelspanners en spanbegrenzer zijn voorin standaard op alle
Volkswagens. Ook hierbij speelt de moderne elektronica een belangrijke
rol. Bij een aanrijding stellen gevoelige sensoren binnen een fractie
van een seconde diverse systemen in werking. Wanneer de botsenergie
groter is dan een door de fabriek voorgeprogrammeerde waarde,
activeert een sensor de pyrotechnische lading (thermische ontsteking),
waardoor de gordels in circa 10 milliseconden worden strakgetrokken.
Hetzelfde gebeurt met de airbagsensoren, die bij een bepaalde impact
binnen een fractie van een seconde een signaal zenden naar een
centrale regelunit, die de airbags activeert.
Menselijke factor
Het aantal airbags in de auto neemt toe. De nieuwe Golf beschikt
bijvoorbeeld standaard over zes stuks: twee frontairbags en twee
zijairbags voor de inzittenden voorin. Desgewenst wordt dit aantal tot
acht uitgebreid met standaard twee hoofd- en zijairbags achterin.
Volkswagen rust al zijn modellen uit met een zeer solide
veiligheidskooi, die minimaal vervormt bij een crash. De nieuwe Golf
beschikt daarbij bijvoorbeeld ook over een veiligheidsstuurkolom,
stoelen met een actieve veiligheidshoofdsteun en veiligheidspedalen,
die automatisch uit de risicozone worden weggeleid. Toch mogen we het
allerbelangrijkste veiligheidsaspect niet uit het oog verliezen; de
menselijke factor. Fit achter het stuur, voldoende afstand houden,
niet te snel rijden en tijdig anticiperen zijn de belangrijkste
factoren voor veiligheid in het verkeer. Daar kunnen ook de modernste
technologieën niet tegenop.
AutoRai