Landelijke Studenten Vakbond
PERSBERICHT
Sociaal leenstelsel geen optie volgens commissie Vermeend
Utrecht, 30 oktober 2003 - Vandaag presenteerde de commissie Vermeend haar eindrapport waarin zij de uitgangspunten voor een nieuw studiefinancieringsstelsel formuleert. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), die zitting had in de commissie, is redelijk tevreden over het resultaat. Eerder leek de commissie uit elkaar te vallen. Onder druk van de LSVb zijn er toen veel wijzigingen doorgevoerd. Het verbeterde rapport geeft volgens de LSVb goed weer wat de uitgangspunten en eventuele problemen zijn in studiefinancierings-stelsels. Het rapport erkent dat studenten te weinig geld krijgen om van rond te komen, dat er grote leenangst onder studenten bestaat en dat studenten daardoor te veel bijwerken.
De commissie Vermeend brengt duidelijk naar voren dat studiefinanciering het belangrijkste middel is om het onderwijs toegankelijk te houden en dat die toegankelijkheid de verantwoordelijkheid is van de overheid. Ook wordt er helderheid verschaft over de leenangst onder studenten. 29% van de studenten in het hoger onderwijs geeft aan dat zij niet waren gaan studeren als de beurzen werden afgeschaft en ze alles moesten gaan lenen. De LSVb verbindt hieraan de conclusie dat een (sociaal) leenstelsel geen re?le optie is.
Diezelfde leenangst zorgt er voor dat studenten in het huidige stelsel hun beurs aanvullen door te werken, in plaast van te lenen. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. De LSVb wil dat studenten in het nieuwe studiefinancieringsstelsel voldoende beurs krijgen om te voorzien in hun levensonderhoud en studiekosten. Dit sluit aan bij de conclusie van de commissie Vermeend dat de normbudgetten die nu voor levensonderhoud gesteld worden te laag zijn en re?el moeten worden bijgesteld.
Studiefinanciering wordt al jaren gebruikt als sluitpost op de onderwijsbegroting. De LSVb hoopt dat door dit rapport dit niet langer het geval zal zijn en studiefinaciering gezien wordt als een volwaardig beleidsinstrument voor de kwaliteit en de toegankelijkheid van het onderwijs. De LSVb wil dat deze gedachte aan de basis ligt van een nieuw te ontwerpen studiefinancieringsstelsel.
NOOT: