VSNU



VSNU-persbericht
Datum: 29 oktober 2003

Biologieonderwijs aan Nederlandse universiteiten positief beoordeeld
De opleidingen Biologie aan de Nederlandse universiteiten zijn van ruim voldoende tot goede kwaliteit. Wel is in het studieprogramma meer aandacht nodig voor de ethische aspecten van de biologiebeoefening en zijn er vraagtekens te plaatsen bij de landelijke coördinatie van de opleidingen. Dit valt te lezen in het visitatierapport dat prof.dr. N. Nanninga, voorzitter van de Visitatiecommissie Biologie, op 28 oktober aanbiedt aan mr. E. d' Hondt, voorzitter van de VSNU.

De commissie heeft de opleidingen Biologie (UU, VU, LEI, KUN, RUG, UvA, WU) en de UvA-opleiding Biomedische Wetenschappen beoordeeld in het kader van het systeem van externe kwaliteitszorg. Belangrijkste conclusie: de universitaire biologieopleidingen in Nederland zijn van ruim voldoende tot goede kwaliteit en verschillen onderling zeer weinig in kwaliteit, al heeft elke opleiding een eigen profiel. De commissie signaleert een toenemende diversiteit in het opleidingsaanbod. Zij vraagt zich af of dit voor de bacheloropleidingen wenselijk is in het kader van (internationale) vergelijkbaarheid. "Meer landelijk overleg en coördinatie over de opzet en inhoud van de
biologieopleidingen", luidt het advies van de commissie. KNAW en de kamer Biologie van de VSNU hebben de eerste stappen reeds gezet op weg naar landelijke afspraken over de invulling van de bacheloropleiding Biologie.

Ethische kwesties
In haar beoordeling heeft de commissie specifiek aandacht geschonken aan de ethische aspecten van de biologieopleiding. Naast het beschikken over vak-inhoudelijke kennis en vaardigheden moeten afgestudeerden in staat zijn om te gaan met zaken die grote maatschappelijke gevolgen (kunnen) hebben zoals embryo-onderzoek, klonen, stamcelonderzoek, proefdieren en genetisch-gemanipuleerd voedsel. De opleidingen besteden hieraan in het algemeen nog te weinig aandacht, concludeert de commissie. Daarom pleit zij voor meer gericht onderwijs in de ethische aspecten van het moderne biologische onderzoek geplaatst in de maatschappelijke context.

Instroom en rendement
De studentenaantallen van de gezamenlijke biologieopleidingen zijn in de periode 1997-2001 licht gedaald. Het rendement van de opleidingen is over het geheel genomen redelijk goed. De commissie is te spreken over het niveau en het functioneren van zowel docenten als afgestudeerden. Laatstgenoemden blikken in het algemeen met tevredenheid terug op hun opleiding.