| | |Persbericht |Terug-naar-huis projecten in de pleegzorg zijn succesvol
Op 30 oktober 2003 presenteert de MOgroep de methodiek van de terug-naar-huis projecten in de pleegzorg op een landelijk studiedag in Amsterdam. In de afgelopen twee jaar is in diverse regio's geëxperimenteerd met deze methodiek van intensieve begeleiding van ouders en pleegkinderen. De ervaring leert dat met deze werkwijze ouders een echte kans krijgen om de opvoeding weer aan te kunnen en dat kinderen binnen een overzichtelijk termijn weer thuis kunnen gaan wonen.
De methodiek van "Terug-naar-huis" is een uitwerking van de nieuwe visie op jeugdzorg in het algemeen en pleegzorg in het bijzonder. Het streven is om een uithuisplaatsing te voorkomen, maar dat lukt niet in alle gevallen. Wanneer kinderen om uitleenlopende redenen voor korte tijd niet thuis kunnen blijven, biedt "Terug-naar-huis" een oplossing. Het kind wordt opgevangen bij pleegouders en de ouders worden intensief begeleid. Zo worden alle kansen benut om het kind stapsgewijs en weloverwogen weer toe te vertrouwen aan de ouder(s). Voor sommige kinderen blijkt het een brug te ver om terug naar huis te gaan. Dan moet een andere oplossing worden gezocht. Door de intensieve begeleiding is de acceptatie van een uithuisplaatsing bij de direct betrokkenen wel veel groter geworden. De ervaringen van ouders, pleegouders, kinderen en hulpverleners met "Terug-naar-huis" zijn veelbelovend.
Belangrijke thema's tijdens de studiedag zijn: veiligheid en communicatie met kinderen. Praten met kinderen blijkt nog niet vanzelfsprekend binnen de jeugdzorg. Hulpverleners willen kinderen beschermen niet belasten of in loyaliteitsproblemen brengen. Dit terwijl kinderen als geen ander weten wat er aan de hand is. In "Terug-naar-huis" is veiligheid een centraal thema. Kinderen moeten veilig zijn thuis, ouders moeten dit garanderen en hulpverleners moeten dit verantwoorden. De werkwijze vraagt een omslag in denken en doen. Hulpverleners geven meer invloed aan de cliënt; vraaggestuurd werken komt in de plaats van autoritair en bevoogdend optreden.
De Wet op de Jeugdzorg die naar verwachting op 1 januari 2004 ingaat, creëert de mogelijkheid om deze succesvolle methodiek op te nemen in het reguliere aanbod van de jeugdzorg.