Gemeente Amsterdam

Toespraak fractievoorzitter Mokum Mobiel bij de Algemene Beschouwingen 2004
Uitgesproken op 29 oktober 2003
30 oktober 2003 - Gonny van Oudenallen

Voorwoord

Met dank voor de Begroting 2004 en de uitleg van de Begroting naar alle medewerkers van de Dienst Financiën en onze fractie.

Ons punt van kritiek is dat Begroting geen overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar geheel is. Voor de Begroting 2005 hopen wij dan ook dat:
a. elk hoofdstuk c.q. resultaatgebied in een van tevoren vastgelegd format wordt aangeleverd;
b. voor elk resultaatgebied dezelfde volgorde en opbouw te gebruiken; c. voor dezelfde onderwerpen steeds dezelfde terminologie te gebruiken als in de begroting van het voorgaande jaar;
opdat de volgende begroting een gebruikersvriendelijk en inzichtelijk boekwerk wordt - ten minste op het gebied van de behaalde resultaten van het lopende jaar (§ 3 Prestatiemeting in het Jaarplan/ Begroting 2004).


1. Cultuur, monumenten en zorg


* Mokum Mobiel '99 vreest dat het project geveltekens - het opknappen en terugplaatsen van historische geveltekens - in gevaar komt wanneer het toekennen van kleine subsidiebijdragen aan eigenaren niet wordt voortgezet.

* 2003 is het Europese jaar van mensen met een handicap. Mokum Mobiel '99 meent dat de gemeente het afgelopen jaar nog veel te weinig heeft gedaan voor ouderen en minder-mobiele Amsterdammers. Zo is zelfs het stadhuis nog niet volledig en gemakkelijk toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Hebt u wel eens geprobeerd om met iemand in een rolstoel in het bedrijfsrestaurant van het Stadhuis te lunchen?! Wij verwachten dat moties op dit gebied zeker door de PvdA zal worden gesteund. Zoals de motie van Mokum Mobiel '99 om uit de pot Zorg een invalidenlift in Sporthallen Zuid te realiseren.


2. Groen en openbare ruimte - milieu


* Onze fractie is er nog niet van overtuigd dat een mooie openbare ruimte die veel geld kost ook altijd effectief is voor het gebruik van die openbare ruimte. Wij denken hier bijvoorbeeld aan de Dam, die minder goed begaanbaar is voor minder mobiele Amsterdammers en dames op hoge hakken.

* Mokum Mobiel '99 maakt zich zorgen over hoe het geld voor openbare ruimte en groen wordt verdeeld. De gemeente Amsterdam moet ervoor waken dat met het beschikbare geld niet alleen wordt gebruikt om ambtenaren te betalen en ervoor zorgen dat er daadwerkelijk iets voor de stad wordt gedaan.

* Wij maken ons zorgen over de grondverontreinigingskosten in 2004 van het Shell-terrein in Amsterdam-Noord. Hoe professioneel is een gemeente als de gemeenteraad steeds blunders te horen krijgt bij het afsluiten van contracten? Door wie wordt een wethouder geadviseerd? Zien wij niet te vaak eurotekens in de ogen van de wethouder, terwijl wij liever vraagtekens zouden willen zien?! Klopt dit contract, voordat het ondertekend en wel aan de gemeenteraad wordt voorgelegd?


3. Werkgelegenheid - werk en inkomen


* Nog steeds is het parkeerbeleid één van de grootste bronnen van inkomsten voor de gemeente Amsterdam. Wij geven een waarschuwing uit, dat in de horeca/ restaurants mede minder wordt besteed door de hoge parkeertarieven. Dit gaat banen kosten!


4. Diensten - facilitair en bedrijven


* Mokum Mobiel '99 meent - en heeft dat ook vorig jaar al eens aangegeven -, dat Dienst Stadstoezicht zo snel mogelijk gesplitst moet worden in een werkplek voor derden enerzijds en een geld generende instantie van de gemeente Amsterdam anderzijds. Uiteraard moeten beide diensten wel nauw met elkaar samen werken.


5. Economie


* De euro: ook in Amsterdam zouden ondernemers en de overheid zich moeten schamen vanwege het misbruik van het vertrek van de gulden! Een kopje koffie, een glaasje wijn of een broodje kaas in de binnenstad van Amsterdam kost een vermogen! Waarom horen wij daar de wethouder van Economische Zaken niet over en wat kan en gaat hij eraan doen?!

* Een sterke troef voor het imago van de stad is de openbare ruimte en daarmee de vestigingsbeslissing van zowel bedrijven als personen. Waar schreeuwt de stad om? Om parkeerplaatsen voor betaalbare prijzen! Mede hierdoor loopt de positie van Amsterdam als zakenstad gevaar.

* De gemeenteraadsfractie van Mokum Mobiel '99 is blij dat de hondenbelasting slechts met 25% omhoog is gegaan in plaats van 100 %. Wij gaan ervan uit dat dit geldt voor de gehele collegeperiode, dus tot en met 2006.

* Wij zijn blij dat de koeriersdienst voor mensen met een handicap die tot stand is gekomen met financiële steun van Dienst Economische Zaken dit jaar een mooie prijs heeft gewonnen.
* Blauwe zones, in de nieuwe vorm, zijn onontbeerlijk voor de economie.

* De Noord/zuidlijn hangt zwaar boven Amsterdam. Het is grappig hierbij te vermelden dat de Beurs van Berlage in de zestiger jaren ook verzakkingen vertoond en dat de stadsbouwmeester Merkelbach geen moeite had om de Beurs bijna te slopen.


6. Gemeentepersoneel


* Hoe komt het dat Mokum Mobiel '99 het gevoel heeft dat de gemeente Amsterdam bij het sluiten van contracten meestal de mindere partij is? Worden contracten door externe experts bekeken? Als er blunders worden gemaakt op hoog ambtelijk niveau die de gemeenschap veel geld kost, is het dan niet logisch dat de verantwoordelijke ambtenaar - net als in het bedrijfsleven - een tik krijgt, oftewel waarom biedt een topambtenaar zelf niet aan een salarisschaal terug te gaan tot hij/zij weer beter presteert???

* Mokum Mobiel '99 vindt dat de integratie in Amsterdam niet goed verloopt en als lokale partij menen wij dat een betere wereld begint bij jezelf. Daarom vragen wij u,
collega-fractievoorzitters: Hoeveel gemeenteraads-fracties hebben een allochtone en/of gehandicapte medewerker in dienst?


7. Educatie


* De fractie van Mokum Mobiel '99 spreekt haar zorg uit, dat schoolresultaten van veel kinderen door dyslexie beïnvloed worden. Bij het College zijn geen cijfers bekend hoeveel Amsterdamse schoolkinderen aan enige vorm van dyslexie lijden. Er wordt vrij nonchalant gedaan over het feit dat er landelijk geen geld beschikbaar is en dat wij dat als gemeente Amsterdam - ondanks dat wij niet weten om hoeveel kinderen het gaat -wel zelf zouden kunnen betalen.

* De politiek heeft een voorbeeldfunctie. Wij verzoeken het College
- waarvan één van de wethouders een trend heeft gezet door een groep allochtone jongeren met een bepaalde term te stigmatiseren - erop toe te zien dat ook de Amsterdamse politieke partijen deze term ("K*-Marokkanen") niet meer gebruiken.


8. Volkshuisvesting


* Mokum Mobiel '99 is zeer benieuwd of de doelstelling van 16.000 te realiseren woningen vóór maart 2006 gehaald wordt.
* De kranten melden dat de stad topacademici mist, die vertrekken door woningschaarste.

* Eveneens mist de stad mist een bekende stadsbouwmeester, zoals Ben Merkelbach in 1956, die ervoor zorgt dat Amsterdam verrijkt wordt met bouwwerken waar hij persoonlijk waardering voor heeft


9. Sport


* Mokum Mobiel '99 is verheugd dat er voor sport en recreatie bij het Amsterdamse Bos in 2004 geen betaald parkeren zal zijn.
* Wij hopen dat meer jongeren lid worden van sportvereniging: omwille van gezondheid, integratie en sociaal gevoel.
* Onze fractie is blij met de extra parkeervergunningen voor sportverenigingen.


10. Algemene zaken, openbare orde en veiligheid


* Verder maken wij ons zorgen om het screeningsbeleid bij horecagelegenheden. Enkele weken hebben wij hier reeds schriftelijke vragen over gesteld. De antwoorden van het College hierop konden ons echter niet geruststellen. Namelijk: slechts de vergunningaanvrager wordt gescreend; niet de eigenaar of de verhuurder van een horecapand. Wij hopen dat deze hiaat snel opgelost wordt! Want hoe schoon is eigenlijk de Amsterdamse horeca?

* Mokum Mobiel '99 ziet graag minder letselongevallen in het verkeer. Fietsers in Amsterdam moeten een goede verlichting hebben en onze fractie staan dus achter de gerichte acties van de politie.

* Verder hopen wij dat er extra gekeken kan worden hoe het komt dat er zo vaak ongevallen gebeuren met toeristen en trams. Veel mensen
- jong en oud - hebben een vorm van gehoorverlies. In het verleden heeft onze gemeenteraadsfractie reeds gesuggereerd dat het aan het soort geluid van de bel zou kunnen liggen. Het GVB vond het allemaal maar een beetje flauwekul en heeft geen onderzoek laten uitvoeren. Wellicht kan daar nou eindelijk eens een TNO-onderzoek naar komen?!

* Hiermee samenhangend: Mokum Mobiel '99 is zeker vóór beter Openbaar Vervoer, maar is er niet van overtuigd dat trams hard door de binnenstad dienen te rijden, vanwege het percentage ongevallen.

* Stemmen anno 2003. Hierbij herhalen wij volledig wat wij reeds noemden bij de Begroting 2003: De gemeente Amsterdam, hoofdstad van ons land en het kloppende hart van Nederland heeft nog steeds geen stemcomputers! Vreest de Amsterdamse PvdA soms stemmenverlies wanneer er niet meer met het rode potlood gestemd kan worden? Dat zou wel heel erg zwak overkomen, als men tegelijkertijd wel alle kinderen achter de computer wil krijgen! Denkt men bij die partij, dat ze dan hun oude stemmen van de zelfstandige senioren en uit de bejaardenhuizen kwijt zullen raken? Moderne bejaarden - en die vind je bij bosjes bij Mokum Mobiel '99 - zijn allang ook volledig COMPUTER MOBIEL!


11. Verkeer en vervoer

Fiets


* Wij vinden dat de gemeente Amsterdam veel te langzaam is bij het tegengaan van het tekort aan fietsenstallingen. Er moeten betere voorzieningen komen. Wij denken hierbij niet direct aan het opheffen van bestaande parkeerplaatsen om daar meer fietsenrekken neer te zetten; eerder aan het verplicht stellen van fietsenstallingen op de begane grond bij nieuwbouwprojecten in leefbuurten. De gemeente moet als nieuw beleid bij nieuwe projecten in de stad ervoor zorgen dat in het bestemmingsplan openbare fietsenstallingen worden voorzien en daardoor mede-investeerder worden bij nieuwbouw. Lege gebouwen moeten deels opgekocht worden om op de benedenverdieping fietsenstallingen te realiseren.

* De mogelijkheid om fietsen mee te nemen in de IJtram vindt Mokum Mobiel '99 heel belangrijk en we hopen dat die mogelijkheid er snel komt.

Voetganger


* Om nog even terug te komen op het Europese jaar van mensen met een handicap en de mooie notitie van collega Van der Garde: er moet meer rekening gehouden worden met de minder mobiele Amsterdammer bij de begaanbaarheid van straten en zelfs vluchtheuvels.
* Mokum Mobiel '99 is er niet mee eens dat de subsidie aan het voetgangers- en fietspontje over het Nieuwe Meer wordt ingetrokken. Wij komen erop terug in 2005.

* Bankjes en zitplaatsen in openbare gebouwen, zoals onder andere het Stadhuis moeten altijd bestaan. Handhaven is iets anders dan opheffen!

Openbaar vervoer


* Dat wij hopen dat de Opstapper blijft en verwachten dat er een commercieel plan komt om de kosten te drukken. Wij begrijpen niet dat er nog steeds geen plan is bedacht om reclame in de Opstapper toe te staan. Bovendien gelooft Mokum Mobiel '99 dat de Opstapper goedkoper is dan het GVB aangeeft.

* Waarom wordt reclame geweerd van de buitenkant van de bussen en trams, terwijl de inkomsten goed gebruikt zouden kunnen worden voor noodzakelijke investeringen in het Openbaar Vervoer? Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan een aanbetaling voor de geplande tourniquets in de metrostations.

* Onze fractie is vóór een proef met een chipkaart in tram en bus.

Auto en parkeren


* Wij zijn blij met de parkeermenukaart van de wethouder Verkeer.
* Parkeergarages in Amsterdam hebben een groot probleem om van de grond te komen en lijden verlies. Waar staat dat wij winst moeten maken, moeten wij niet eerst ervoor zorgen dat de kosten er uit komen?

* Wat deden wij zonder Parkeerbeheer, konden wij als stad toen minder doen? Dan moeten wij allen ook de automobilist dankbaar zijn, dat juist deze burger en zijn bezoeker(s) voor extra geld in de lokale kas zorgen. Gelukkig is er een trend te bespeuren, dat ook de stadsdelen inzien dat je een euro maar één keer kan uitgeven.

* Mokum Mobiel '99 vindt dat er niet alleen op lonen een bevriezing moet komen, maar ook op inkomsten uit parkeeropbrengsten. Stop dus de verhoging na 2004 en zorg ervoor dat wij ons als College en gemeenteraad niet gek laten maken door meteen eurotekens in de ogen te krijgen als we een auto de stad in ziet komen!

Nawoord

Vorig jaar, bij de Algemene Beschouwingen voor 2003, stelde ik de volgende vraag: Hoeveel leegloop bij het College van Burgemeester en Wethouders kunnen we verwachten als wij hen mogen afrekenen op hun resultaten?

Dames en heren ik sluit af met de volgende resultaten:
* Wethouder Oudkerk: Doet -ie het goed of niet? Veel woorden maar weinig daden: met hakken over sloot, 6-.
* Wethouder Belliot: Uitstekend optreden bij het Stedelijk Museum: 8+.

* Wethouder Maij: Tot nu toe een 7, maar Dienst Stadstoezicht, GEAM en andere zaken hangen boven haar hoofd.
* Burgemeester Cohen: Na een gooi naar het premierschap, een zwak voorzittersjaar, doch met ferme uitspraken kortgeleden: "We pikken het niet langer!" Bij twijfel een 6 ½.
* Auke Bijlsma: Als plaatsvervangend voorzitter een mager 6je.
* Wethouder Dales: Heeft een te makkelijk pakket voor zijn kaliber. Als hij samen met zijn collega´s de Noord/zuidlijn in de hand weet te houden: een 8.

* Wethouder Stadig: Het beste jongentje van de klas blundert bij het vervuilde Shellterrein in Noord, wat de gemeenschap miljoenen euro's kost. Even niet opgelet wethouder! Een 6-.
* Tenslotte wethouder van der Horst met een goed doordachte en veelomvattende parkeermenukaart een dikke 8.

Amsterdam, oktober 2003

Literatuur

* Jaarplan/begroting 2004 Gemeente Amsterdam
* Wij hebben dankbaar gebruik gemaakt van het boek Amsterdam in de 20e eeuw - deel 2 (1945 / 1970) van Dr. Richter Roegholt (eerste druk, 1979),

© Gemeente Amsterdam