Toespraak fractievoorzitter Mokum Mobiel bij de Algemene Beschouwingen
2004
Uitgesproken op 29 oktober 2003
30 oktober 2003 - Gonny van Oudenallen
Voorwoord
Met dank voor de Begroting 2004 en de uitleg van de Begroting naar
alle medewerkers van de Dienst Financiën en onze fractie.
Ons punt van kritiek is dat Begroting geen overzichtelijk en
gemakkelijk leesbaar geheel is. Voor de Begroting 2005 hopen wij dan
ook dat:
a. elk hoofdstuk c.q. resultaatgebied in een van tevoren vastgelegd
format wordt aangeleverd;
b. voor elk resultaatgebied dezelfde volgorde en opbouw te gebruiken;
c. voor dezelfde onderwerpen steeds dezelfde terminologie te gebruiken
als in de begroting van het voorgaande jaar;
opdat de volgende begroting een gebruikersvriendelijk en inzichtelijk
boekwerk wordt - ten minste op het gebied van de behaalde resultaten
van het lopende jaar (§ 3 Prestatiemeting in het Jaarplan/ Begroting
2004).
1. Cultuur, monumenten en zorg
* Mokum Mobiel '99 vreest dat het project geveltekens - het
opknappen en terugplaatsen van historische geveltekens - in gevaar
komt wanneer het toekennen van kleine subsidiebijdragen aan
eigenaren niet wordt voortgezet.
* 2003 is het Europese jaar van mensen met een handicap.
Mokum Mobiel '99 meent dat de gemeente het afgelopen jaar nog veel
te weinig heeft gedaan voor ouderen en minder-mobiele
Amsterdammers. Zo is zelfs het stadhuis nog niet volledig en
gemakkelijk toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Hebt u wel
eens geprobeerd om met iemand in een rolstoel in het
bedrijfsrestaurant van het Stadhuis te lunchen?! Wij verwachten
dat moties op dit gebied zeker door de PvdA zal worden gesteund.
Zoals de motie van Mokum Mobiel '99 om uit de pot Zorg een
invalidenlift in Sporthallen Zuid te realiseren.
2. Groen en openbare ruimte - milieu
* Onze fractie is er nog niet van overtuigd dat een mooie openbare
ruimte die veel geld kost ook altijd effectief is voor het gebruik
van die openbare ruimte. Wij denken hier bijvoorbeeld aan de Dam,
die minder goed begaanbaar is voor minder mobiele Amsterdammers en
dames op hoge hakken.
* Mokum Mobiel '99 maakt zich zorgen over hoe het geld voor openbare
ruimte en groen wordt verdeeld. De gemeente Amsterdam moet ervoor
waken dat met het beschikbare geld niet alleen wordt gebruikt om
ambtenaren te betalen en ervoor zorgen dat er daadwerkelijk iets
voor de stad wordt gedaan.
* Wij maken ons zorgen over de grondverontreinigingskosten in 2004
van het Shell-terrein in Amsterdam-Noord. Hoe professioneel is een
gemeente als de gemeenteraad steeds blunders te horen krijgt bij
het afsluiten van contracten? Door wie wordt een wethouder
geadviseerd? Zien wij niet te vaak eurotekens in de ogen van de
wethouder, terwijl wij liever vraagtekens zouden willen zien?!
Klopt dit contract, voordat het ondertekend en wel aan de
gemeenteraad wordt voorgelegd?
3. Werkgelegenheid - werk en inkomen
* Nog steeds is het parkeerbeleid één van de grootste bronnen van
inkomsten voor de gemeente Amsterdam. Wij geven een waarschuwing
uit, dat in de horeca/ restaurants mede minder wordt besteed door
de hoge parkeertarieven. Dit gaat banen kosten!
4. Diensten - facilitair en bedrijven
* Mokum Mobiel '99 meent - en heeft dat ook vorig jaar al eens
aangegeven -, dat Dienst Stadstoezicht zo snel mogelijk gesplitst
moet worden in een werkplek voor derden enerzijds en een geld
generende instantie van de gemeente Amsterdam anderzijds.
Uiteraard moeten beide diensten wel nauw met elkaar samen werken.
5. Economie
* De euro: ook in Amsterdam zouden ondernemers en de overheid zich
moeten schamen vanwege het misbruik van het vertrek van de gulden!
Een kopje koffie, een glaasje wijn of een broodje kaas in de
binnenstad van Amsterdam kost een vermogen! Waarom horen wij daar
de wethouder van Economische Zaken niet over en wat kan en gaat
hij eraan doen?!
* Een sterke troef voor het imago van de stad is de openbare ruimte
en daarmee de vestigingsbeslissing van zowel bedrijven als
personen. Waar schreeuwt de stad om? Om parkeerplaatsen voor
betaalbare prijzen! Mede hierdoor loopt de positie van Amsterdam
als zakenstad gevaar.
* De gemeenteraadsfractie van Mokum Mobiel '99 is blij dat de
hondenbelasting slechts met 25% omhoog is gegaan in plaats van 100
%. Wij gaan ervan uit dat dit geldt voor de gehele collegeperiode,
dus tot en met 2006.
* Wij zijn blij dat de koeriersdienst voor mensen met een handicap
die tot stand is gekomen met financiële steun van Dienst
Economische Zaken dit jaar een mooie prijs heeft gewonnen.
* Blauwe zones, in de nieuwe vorm, zijn onontbeerlijk voor de
economie.
* De Noord/zuidlijn hangt zwaar boven Amsterdam. Het is grappig
hierbij te vermelden dat de Beurs van Berlage in de zestiger jaren
ook verzakkingen vertoond en dat de stadsbouwmeester Merkelbach
geen moeite had om de Beurs bijna te slopen.
6. Gemeentepersoneel
* Hoe komt het dat Mokum Mobiel '99 het gevoel heeft dat de gemeente
Amsterdam bij het sluiten van contracten meestal de mindere partij
is? Worden contracten door externe experts bekeken? Als er
blunders worden gemaakt op hoog ambtelijk niveau die de
gemeenschap veel geld kost, is het dan niet logisch dat de
verantwoordelijke ambtenaar - net als in het bedrijfsleven - een
tik krijgt, oftewel waarom biedt een topambtenaar zelf niet aan
een salarisschaal terug te gaan tot hij/zij weer beter
presteert???
* Mokum Mobiel '99 vindt dat de integratie in Amsterdam niet goed
verloopt en als lokale partij menen wij dat een betere wereld
begint bij jezelf. Daarom vragen wij u,
collega-fractievoorzitters: Hoeveel gemeenteraads-fracties hebben
een allochtone en/of gehandicapte medewerker in dienst?
7. Educatie
* De fractie van Mokum Mobiel '99 spreekt haar zorg uit, dat
schoolresultaten van veel kinderen door dyslexie beïnvloed worden.
Bij het College zijn geen cijfers bekend hoeveel Amsterdamse
schoolkinderen aan enige vorm van dyslexie lijden. Er wordt vrij
nonchalant gedaan over het feit dat er landelijk geen geld
beschikbaar is en dat wij dat als gemeente Amsterdam - ondanks dat
wij niet weten om hoeveel kinderen het gaat -wel zelf zouden
kunnen betalen.
* De politiek heeft een voorbeeldfunctie. Wij verzoeken het College
- waarvan één van de wethouders een trend heeft gezet door een
groep allochtone jongeren met een bepaalde term te stigmatiseren -
erop toe te zien dat ook de Amsterdamse politieke partijen deze
term ("K*-Marokkanen") niet meer gebruiken.
8. Volkshuisvesting
* Mokum Mobiel '99 is zeer benieuwd of de doelstelling van 16.000 te
realiseren woningen vóór maart 2006 gehaald wordt.
* De kranten melden dat de stad topacademici mist, die vertrekken
door woningschaarste.
* Eveneens mist de stad mist een bekende stadsbouwmeester, zoals Ben
Merkelbach in 1956, die ervoor zorgt dat Amsterdam verrijkt wordt
met bouwwerken waar hij persoonlijk waardering voor heeft
9. Sport
* Mokum Mobiel '99 is verheugd dat er voor sport en recreatie bij
het Amsterdamse Bos in 2004 geen betaald parkeren zal zijn.
* Wij hopen dat meer jongeren lid worden van sportvereniging:
omwille van gezondheid, integratie en sociaal gevoel.
* Onze fractie is blij met de extra parkeervergunningen voor
sportverenigingen.
10. Algemene zaken, openbare orde en veiligheid
* Verder maken wij ons zorgen om het screeningsbeleid bij
horecagelegenheden. Enkele weken hebben wij hier reeds
schriftelijke vragen over gesteld. De antwoorden van het College
hierop konden ons echter niet geruststellen. Namelijk: slechts de
vergunningaanvrager wordt gescreend; niet de eigenaar of de
verhuurder van een horecapand. Wij hopen dat deze hiaat snel
opgelost wordt! Want hoe schoon is eigenlijk de Amsterdamse
horeca?
* Mokum Mobiel '99 ziet graag minder letselongevallen in het
verkeer. Fietsers in Amsterdam moeten een goede verlichting hebben
en onze fractie staan dus achter de gerichte acties van de
politie.
* Verder hopen wij dat er extra gekeken kan worden hoe het komt dat
er zo vaak ongevallen gebeuren met toeristen en trams. Veel mensen
- jong en oud - hebben een vorm van gehoorverlies. In het verleden
heeft onze gemeenteraadsfractie reeds gesuggereerd dat het aan het
soort geluid van de bel zou kunnen liggen. Het GVB vond het
allemaal maar een beetje flauwekul en heeft geen onderzoek laten
uitvoeren. Wellicht kan daar nou eindelijk eens een TNO-onderzoek
naar komen?!
* Hiermee samenhangend: Mokum Mobiel '99 is zeker vóór beter
Openbaar Vervoer, maar is er niet van overtuigd dat trams hard
door de binnenstad dienen te rijden, vanwege het percentage
ongevallen.
* Stemmen anno 2003. Hierbij herhalen wij volledig wat wij reeds
noemden bij de Begroting 2003: De gemeente Amsterdam, hoofdstad
van ons land en het kloppende hart van Nederland heeft nog steeds
geen stemcomputers! Vreest de Amsterdamse PvdA soms stemmenverlies
wanneer er niet meer met het rode potlood gestemd kan worden? Dat
zou wel heel erg zwak overkomen, als men tegelijkertijd wel alle
kinderen achter de computer wil krijgen! Denkt men bij die partij,
dat ze dan hun oude stemmen van de zelfstandige senioren en uit de
bejaardenhuizen kwijt zullen raken? Moderne bejaarden - en die
vind je bij bosjes bij Mokum Mobiel '99 - zijn allang ook volledig
COMPUTER MOBIEL!
11. Verkeer en vervoer
Fiets
* Wij vinden dat de gemeente Amsterdam veel te langzaam is bij het
tegengaan van het tekort aan fietsenstallingen. Er moeten betere
voorzieningen komen. Wij denken hierbij niet direct aan het
opheffen van bestaande parkeerplaatsen om daar meer fietsenrekken
neer te zetten; eerder aan het verplicht stellen van
fietsenstallingen op de begane grond bij nieuwbouwprojecten in
leefbuurten. De gemeente moet als nieuw beleid bij nieuwe
projecten in de stad ervoor zorgen dat in het bestemmingsplan
openbare fietsenstallingen worden voorzien en daardoor
mede-investeerder worden bij nieuwbouw. Lege gebouwen moeten deels
opgekocht worden om op de benedenverdieping fietsenstallingen te
realiseren.
* De mogelijkheid om fietsen mee te nemen in de IJtram vindt Mokum
Mobiel '99 heel belangrijk en we hopen dat die mogelijkheid er
snel komt.
Voetganger
* Om nog even terug te komen op het Europese jaar van mensen met een
handicap en de mooie notitie van collega Van der Garde: er moet
meer rekening gehouden worden met de minder mobiele Amsterdammer
bij de begaanbaarheid van straten en zelfs vluchtheuvels.
* Mokum Mobiel '99 is er niet mee eens dat de subsidie aan het
voetgangers- en fietspontje over het Nieuwe Meer wordt
ingetrokken. Wij komen erop terug in 2005.
* Bankjes en zitplaatsen in openbare gebouwen, zoals onder andere
het Stadhuis moeten altijd bestaan. Handhaven is iets anders dan
opheffen!
Openbaar vervoer
* Dat wij hopen dat de Opstapper blijft en verwachten dat er een
commercieel plan komt om de kosten te drukken. Wij begrijpen niet
dat er nog steeds geen plan is bedacht om reclame in de Opstapper
toe te staan. Bovendien gelooft Mokum Mobiel '99 dat de Opstapper
goedkoper is dan het GVB aangeeft.
* Waarom wordt reclame geweerd van de buitenkant van de bussen en
trams, terwijl de inkomsten goed gebruikt zouden kunnen worden
voor noodzakelijke investeringen in het Openbaar Vervoer? Wij
denken hierbij bijvoorbeeld aan een aanbetaling voor de geplande
tourniquets in de metrostations.
* Onze fractie is vóór een proef met een chipkaart in tram en bus.
Auto en parkeren
* Wij zijn blij met de parkeermenukaart van de wethouder Verkeer.
* Parkeergarages in Amsterdam hebben een groot probleem om van de
grond te komen en lijden verlies. Waar staat dat wij winst moeten
maken, moeten wij niet eerst ervoor zorgen dat de kosten er uit
komen?
* Wat deden wij zonder Parkeerbeheer, konden wij als stad toen
minder doen? Dan moeten wij allen ook de automobilist dankbaar
zijn, dat juist deze burger en zijn bezoeker(s) voor extra geld in
de lokale kas zorgen. Gelukkig is er een trend te bespeuren, dat
ook de stadsdelen inzien dat je een euro maar één keer kan
uitgeven.
* Mokum Mobiel '99 vindt dat er niet alleen op lonen een bevriezing
moet komen, maar ook op inkomsten uit parkeeropbrengsten. Stop dus
de verhoging na 2004 en zorg ervoor dat wij ons als College en
gemeenteraad niet gek laten maken door meteen eurotekens in de
ogen te krijgen als we een auto de stad in ziet komen!
Nawoord
Vorig jaar, bij de Algemene Beschouwingen voor 2003, stelde ik de
volgende vraag: Hoeveel leegloop bij het College van Burgemeester en
Wethouders kunnen we verwachten als wij hen mogen afrekenen op hun
resultaten?
Dames en heren ik sluit af met de volgende resultaten:
* Wethouder Oudkerk: Doet -ie het goed of niet? Veel woorden
maar weinig daden: met hakken over sloot, 6-.
* Wethouder Belliot: Uitstekend optreden bij het Stedelijk Museum:
8+.
* Wethouder Maij: Tot nu toe een 7, maar Dienst Stadstoezicht,
GEAM en andere zaken hangen boven haar hoofd.
* Burgemeester Cohen: Na een gooi naar het premierschap, een
zwak voorzittersjaar, doch met ferme uitspraken kortgeleden: "We
pikken het niet langer!" Bij twijfel een 6 ½.
* Auke Bijlsma: Als plaatsvervangend voorzitter een mager 6je.
* Wethouder Dales: Heeft een te makkelijk pakket voor zijn kaliber.
Als hij samen met zijn collega´s de Noord/zuidlijn in de hand weet
te houden: een 8.
* Wethouder Stadig: Het beste jongentje van de klas blundert bij
het vervuilde Shellterrein in Noord, wat de gemeenschap miljoenen
euro's kost. Even niet opgelet wethouder! Een 6-.
* Tenslotte wethouder van der Horst met een goed doordachte en
veelomvattende parkeermenukaart een dikke 8.
Amsterdam, oktober 2003
Literatuur
* Jaarplan/begroting 2004 Gemeente Amsterdam
* Wij hebben dankbaar gebruik gemaakt van het boek Amsterdam in de
20e eeuw - deel 2 (1945 / 1970) van Dr. Richter Roegholt (eerste
druk, 1979),
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam