Gemeente Amsterdam

Toespraak fractievoorzitter CDA bij de Algemene Beschouwingen 2004 Uitgesproken op 29 oktober 2003
30 oktober 2003 - Hans Res

Voorzitter,

De behandeling van de begroting is behalve een graadmeter van de financiële gezondheid van de Gemeente Amsterdam ook het moment voor politieke partijen om hun prioriteiten aan te geven. Alvorens u de gedachte van het CDA hierover toe te vertrouwen is het goed even stil te staan bij de bereikte resultaten van het lopende jaar. Ook dit jaar zijn er vele punten uit het programakkoord bereikt. Maar ook de ombuigingsoperatie van 100 miljoen is daadkrachtig te noemen. Een ombuiging die deze raad de mogelijkheid biedt prioriteit te geven aan zorg, veiligheid, onderwijs en sport. Ook zijn er positieve resultaten geboekt met het doorstromen van ID-banen naar een reguliere baan. Dit alles wil niet zeggen dat bestaand beleid zo geruststellend is dat we als raad verzekerd zijn van beloofde resultaten. Nee, volgens het CDA geldt ook in 2004 het motto: handen aan de ploeg!

Wat vindt het CDA van de begroting die voor ons ligt?

Ik zal mij beperken tot de beleidsterreinen die voor het CDA van fundamenteel belang zijn voor de toekomst van onze stad.

Het meest in het oog springend is de nieuwe Wet Werk en Bijstand. Hiermee wordt de gemeente 100% verantwoordelijk voor haar eigen inwoners die niet deelnemen aan het arbeidsproces en een beroep doen op de bijstand. De aanvang van de nieuwe wet per 1 januari 2004 is vooralsnog gunstig. Het college heeft immers 60 mln. euro positief begroot. Het is nu aan de gemeente -aan ons- om te laten zien dat wij werk maken van het hoge aantal bijstandsgerechtigden in onze stad.

Het CDA hanteert als uitgangspunt dat het sociaal is om mensen te activeren, menselijk kapitaal maatschappelijk afschrijven past niet binnen onze ideologie. Dat neemt niet weg dat er altijd een sociaal vangnet zal zijn voor hen die niet meer mee kunnen komen. De nieuwe wet geeft wat dat betreft voldoende mogelijkheden om Amsterdammers zonder werk te ondersteunen. Zo heeft het college 10 mln. euro uitgetrokken voor een gericht armoede beleid om de landelijk bezuinigen op te vangen. Het CDA is hier blij mee. Het CDA is ook blij dat het rijk extra middelen beschikbaar heeft gesteld voor een langdurigheids toeslag. Verder zullen wij bij onze Tweede Kamerleden aandringen om meer geld beschikbaar te stellen voor de bijzondere bijstand.

Voorzitter, het CDA zal in het kader van het dualisme het college nauwgezet volgen op de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand en het armoedebeleid in onze Gemeente. Voor het CDA is het niet acceptabel dat de uitvoering ondermaats wordt uitgevoerd. Verder zijn wij benieuwd naar de reactie van het college voor wat betreft de mogelijkheid die de nieuwe wet biedt om uitkeringen te verstrekken in de vorm van natura (zie motie). Wij denken dat dit de gemeente de mogelijkheid biedt om langdurige drugs- en alcohol verslaafden een helpende hand te bieden. Het CDA wil met deze motie onderzoeken of voor een deel de uitkering, zo niet voor een groot deel, van deze verslaafden kan worden ingehouden waarmee de gemeente vervolgens een slaapplaats, de voeding, de kleding en de persoonlijke hygiëne kan bekostigen. Het geven van een menswaardig bestaan voor kanslozen en kansarmen.

De begroting 2004 geeft duidelijk aan waar dit college haar prioriteiten legt. De beleidsvoornemens geven perspectief. Zoals de sportnota's. Wij hebben hoge verwachtingen hiervan. Behalve goed voor lijf en geest is sport ook een middel om de integratie en participatie van allochtone Amsterdammers te verbeteren. Momenteel sporten allochtone jongeren verhoudingsgewijs minder terwijl dit een goede manier is om deze jongeren nauwer te betrekken bij de Nederlandse samenleving. Het is niet het middel tot integratie maar één van de middelen. De sportschool Mousid gym in Amsterdam oost is hierbij een goed voorbeeld.

Daarnaast zijn de financiële prioriteiten zoals het onderhoud van schoolgebouwen, extra parkeervergunningen en woningen voor personeel in onderwijs, zorg en veiligheid van groot belang voor onze stad. Ook de bestrijding van jeugdwerkloosheid (2,5 mln.) en studentenhuisvesting (5 mln.) zijn prioriteiten waar het CDA zich zeer goed in herkent.

Deze financiële en beleids -prioriteiten stralen ambitie met een duidelijke visie uit, het geld komt terecht waar de pijn en nood het hoogst is.

In de voorjaarsnota schreef deze raad een extra taakstelling uit voor het Gemeentelijk Havenbedrijf van 1 miljoen euro. Het bevreemd het CDA dan ook dat deze dienst nu 325 000 euro `terugkrijgt' om haar promotieactiviteiten te bekostigen. Wij willen deze kostenpost dan ook ombuigen naar een andere prioriteit. Wij zullen daar in de betreffende commissie op terug komen.

Helaas zijn de beloofde tourniquets niet vanaf 1 januari 2004 bij het Amsterdamse openbaar vervoer in gebruik. Verbaasd zijn wij echter over de vele onderzoeken die binnen het Mobiliteitsfonds worden gefinancierd. Het CDA ziet liever dat er in overleg met de minister in Den Haag naar een overbrugging wordt gezocht tot het moment dat de tourniquets wél worden ingevoerd. Als CDA hebben wij dan ook een gesprek met minister Peijs aangevraagd om over dit probleem te praten. Een sterke aanwezigheid van Amsterdam binnen het ROA kan wellicht ook tot meer druk richting Den Haag leiden.

Een van de primaire taken van de overheid is de zorgplicht voor hen die daar op aangewezen zijn. Bij herhaling wijzen wij dan ook op het achterblijven van WIBO woningen voor de senioren in Amsterdam. De noodzaak hiervan wordt alsmaar groter, gezien de vergrijzing in ons land. Ook dient er nu al rekening te worden gehouden met het aantal vergrijzende migranten in onze stad. Het huidige aantal WIBO woningen van 5300 is bij lange na niet voldoende om het beloofde aantal van 8000 in 2010 te behalen. Het CDA is op de hoogte dat het college afhankelijk is van woningcorporaties, tevreden zijn wij dan ook met de extra WIBO investeringssubsidies van 2004. Maar wij missen nog de inspanning om bestaande woningen om te zetten naar WIBO´s.

Ook het Amsterdamse gehandicaptenbeleid baart ons zorgen. Aan de ene kant dient, terecht, het geld dat op de plank ligt omgezet te worden in concrete uitvoering. Aan de andere kant verdient de zorgplicht voor de Amsterdammer een andere benadering. In de begroting wordt voorgesteld om de WVG reserves vanaf 1 januari 2005 te laten vervallen. Het CDA denkt daar anders over. Mochten de reserves nu al van de plank worden gehaald dan betekent dit in de praktijk dat mensen vanaf 1 januari 2005 niet meer het beloofde maatwerk krijgen. De beperkte WVG middelen zullen tussen een steeds groter wordende groep verdeeld moeten worden. Wat zal uitmonden in gehandicapte die alleen nog maar de mogelijkheid tot collectief vervoer krijgen waarbij geen plaats meer is voor hen die de voorkeur geven aan individueel vervoer. Zoals een scoot mobiel. En dat is voor het CDA een doorn in het oog. Uitgangspunt dient te zijn dat individueel mobiel vervoer gegarandeerd is voor gehandicapten die daar voor in aanmerking komen. Dit is een principiële en politieke discussie, graag zien wij de mening van het college en de andere fracties tegemoet. (Wij zullen hiervoor een motie indienen)

Vorig jaar heb ik tijdens de APB vooruit geblikt naar 2003. Hierin heb ik aangegeven dat dit jaar een definitief besluit zou worden genomen over het Stedelijk Museum. Ik moet echter constateren dat hierover nog steeds geen duidelijkheid bestaat. Dit past niet bij het credo: `alleen het resultaat telt'. Voor alle duidelijkheid; het CDA onderkent het belang van het Stedelijk voor Amsterdam. Niet alleen vanuit cultureel opzicht maar ook uit economisch opzicht. Maar in 2004 opnieuw gaan bekijken wat er allemaal mogelijk is en wie wat gaat betalen kan het CDA niet meer steunen. Op 31 december 2003 willen wij van mevrouw Belliot zwart-op-wit aangetoond hebben dat het nog benodigde bedrag van 22 miljoen grotendeels binnen is. Lukt dat niet dan dient het Stedelijk binnen het huidige gereserveerde budget gerenoveerd te worden.

Bij enkele stadsdelen in Amsterdam zien wij de problemen opstapelen omdat zij over onvoldoende daad en draagkracht beschikken. Samenwerking om de voordelen van schaalvergroting te verkrijgen moet volgens het CDA nadrukkelijk op de agenda worden gezet bij de betreffende stadsdelen. Wij hebben dan ook een motie ingediend om te bezien of de stadsdelen in west kunnen fuseren. (zie motie fusie stadsdelen)

Het binnenhalen van subsidies, zowel in Den Haag als Brussel, blijkt een moeilijke klus voor Amsterdam. Het CDA twijfelt aan de effectiviteit van de gemeente Amsterdam op dit vlak. Graag ziet het CDA dan ook dat er één subsidieloket wordt ingesteld waar zowel de centrale stad en de stadsdelen hun aanvragen voor subsidies indienen. Met één wethouder die hiervoor verantwoordelijk is.

Voorzitter, tot slot wil ik nog één belangrijk punt naar voren brengen en dat is de bestrijding van Huiselijk geweld in Amsterdam.

Door de goede samenwerking van politie en de Vrouwenopvang Amsterdam is een stroom van gevallen aan het licht gekomen. Het boven tafel halen hiervan heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat dit een hardnekkig en onderbelicht probleem is in Amsterdam. Helaas is de uitbreiding van de ambulante steunpunten in de verschillende stadsdelen stilgelegd omdat het geld op is. Terwijl bestrijding van het geweld achter de voordeur uiterst succesvol is als de medewerkers van vrouwenopvang contact weten te leggen met de veroorzakers van dit geweld. Daarnaast is het ook van een groot maatschappelijk preventief belang. Zeker als men beseft dat 80% van de TBS klinieken wordt bevolkt door mensen die met Huiselijk Geweld te maken hebben gehad. Ook heeft dit type geweld zijn uitwerking op kinderen die hiermee worden geconfronteerd. Alle reden om de samenwerking tussen politie en vrouwenopvang door te zetten. (zie motie)

Dank u wel.

© Gemeente Amsterdam