Gemeente Amsterdam

Toespraak fractievoorzitter SP bij de Algemene Beschouwingen 2004 Uitgesproken op 29 oktober 2003
30 oktober 2003 - Remine Alberts

Voorzitter,

Toen ik de begroting 2004 opensloeg en al in de eerste alinea van de inleiding las dat er veranderde economische en financiële omstandigheden waren waar het college rekening mee moest houden, voelde ik de bui al hangen. Bij de voorjaarsnota was het ook al aangekondigd: het college ging ombuigen wat naar mijn mening een ander woord is voor bezuinigen. "Daar zijn we mooi klaar mee," was het eerst wat er in me opkwam. Hoe kan de SP het college op andere gedachten brengen? Uit de begroting kon ik lezen dat het College zelf eigenlijk niet wilde bezuinigen, maar dat het wordt opgelegd door 'Den Haag'. Prudent begroten heet dat met een mooie term. Een oppervlakkige lezer zou ervan onder de indruk raken. En belangrijk nieuws voor de schaatsende Amsterdammers: de Jaap Edenbaan blijft acht weken langer open. Nou, dan moest het wel goed komen met Amsterdam.

Wanneer er echter wat dieper naar de verklaringen, plannen en uitleg wordt gekeken, komt er toch een ander beeld van het College naar voren. Er is helemaal geen verschil tussen de uitgangspunten van het College en die van de regering. Het kabinet Balkenende II wordt net zo goed gevormd door CDA en VVD als het Amsterdamse College. "We kunnen beter op de linkervleugel zitten van een rechts college, dan op de rechtervleugel van een links college," was destijds de verklaring voor het samengaan van de PvdA met deze twee andere partijen. Inmiddels moet dat zelfverkozen keurslijf wel heel erg gaan knellen. Braaf wordt er door de PvdA gevijld aan de scherpe kantjes, terwijl de twee collegepartners ondertussen aan de laatste poot van de sociaal-democratie zagen. "Laat ze maar voor ons de kolen uit het vuur halen," moet er in de wandelgang door CDA en VVD bedacht zijn. "Wat is er mooier dan dat de Wet Werk en Bijstand door een sociaal-democratische wethouder ten uitvoer wordt gebracht?" De uitvoering van de afbraak van de sociale wetgeving door de oorspronkelijke bedenkers van diezelfde sociale wetgeving. Hoe lang zal de PvdA zich dat nog laten aanleunen? Waar zit het sociale gevoel van die club?
"We willen niet met de rug naar Den Haag staan, dat is ons lang genoeg verweten." En dus gaat het College op Prinsjesdag voor EUR520 in Den Haag lunchen, zodat dit verwijt niet langer staande kan worden gehouden. Verder nog een wandelganggesprekje links en rechts en de resultaten vliegen ons om de oren. Heeft het College er wel eens aan gedacht dat 'niet met de rug naar Den Haag' wel eens kan betekenen 'wel met de rug naar de Amsterdammers'? Ik heb het al vaker gezegd. Netjes met al dat geld omgaan is de plicht van een College en als er minder geld binnenkomt, moet er nog steeds netjes met dat geld worden omgegaan, maar dat het kabinet Balkenende II de meest asociale bezuinigingen voorstelt heb ik het College nog niet horen zeggen. Waar was de vuist op tafel? Wie heeft gezegd dat ze in het Haagse van Lotje getikt zijn? Hier in Amsterdam zien we de gevolgen van het steeds liberaler wordende beleid van de afgelopen twintig jaar. De huidige kabinetsplannen maken het er beslist niet beter op. Het credo van Balkenende II is 'eigen verantwoordelijkheid'. '....eerst', denk ik er dan achteraan. Het College denkt daar ook zo over: "We moeten Amsterdammers de ruimte geven om voor zichzelf te zorgen". Binnenkort komt de Sint weer in ons land. CDA en VVD hebben de tekst uit het prachtige lied 'Zie de maan schijnt door de bomen' definitief laten veranderen in: Eerlijk zullen we alles delen, ik een beetje meer dan jij.
Zowel het kabinet als het college regeren met de zakjapanner, maar wat doet het met de maatschappij? Ik zal u een paar voorbeelden geven.

De woningnood

Eén van de grootste problemen in Amsterdam is de woningnood. Het pakket maatregelen uit de nota 'Handen uit de mouwen, huizen bouwen' sorteert vooralsnog weinig effect. De regisseur hebben we al, nu de woningbouw nog.
Het gekakel over scheefwonen of de moeilijke positie van de ideale gezinnen die bestaan uit twee ouders, twee kinderen en twee auto's op de woningmarkt lijkt vooral zelfbevrediging voor de achterban. Immers, zonder productie is élk huisvestingsbeleid tot mislukken gedoemd. En waarom horen we zo weinig over de slaagkansen van grote gezinnen met een laag inkomen? Is dat soms een ongewenste bevolkingsgroep in onze stad? En hoe serieus vat men het probleem in het college eigenlijk op? Zelfs een gewoon gezond verstand idee als bouwen op het marineterrein stuit op weerstand.
In ieder geval kunnen we constateren dat sinds de invloed van de overheid is afgenomen de woningnood is toegenomen. Het is duidelijk: de 'markt' heeft belang bij schaarste.

De Wet Werk en Bijstand

Met ingang van 1 januari 2004 wordt de Wet Werk en Bijstand van kracht. De nieuwe wet betekent: minder respect voor mensen zonder betaald werk, minder bestrijding van de armoede en minder mogelijkheden om werklozen naar een betaalde baan te begeleiden. Die nieuwe wet maakt Nederland weer een stukje minder beschaafd. De benaming Wet Water en Brood dekt daarom beter de lading. Deze Wet Werk en Bijstand lijkt uit te gaan van de gedachte 'als we maar genoeg korten op de uitkeringen, gaan de mensen vanzelf wel aan het werk.' Juist nu de economie het rustig aan doet, is dat gewoon nonsens: waar zijn de banen dan?
De eerste klap die wethouder Oudkerk in dit verband uitdeelde met zijn interviews op AT5 en in de kranten was echter alles behalve een daalder waard. De eerste twee maanden geen uitkering, daarna pas een uitkering na het overleggen van een bewijs van goed sollicitatiegedrag. En dan nog pas nadat de cliënt had kunnen aantonen dat hij dat geld echt nodig had. En als klap op de vuurpijl de busjes van Maatwerk voor diegenen die niet op eigen kracht aan de slag konden komen.
De soep bleek na vele vragen van raadsleden, waaronder vragen vanuit mijn fractie, aanzienlijk minder heet te worden gegeten dan ze was opgediend, maar de toon was gezet: het college koos vóór het Haagse beleid en tégen de slachtoffers ervan.
Mijn fractie wenst zich niet neer te leggen bij deze verslechteringen. Voor wat het jaar 2004 betreft lijkt het erop dat ook dit college bereid is de geslagen gaten zodanig te dichten dat de nadelige gevolgen in ieder geval financieel zijn afgedekt. Voor de jaren erna is er echter nog niets geregeld. En dat moet wat ons betreft wel gebeuren.

Verkeer

De ene rampspoed na de andere overvalt de Noord-Zuidlijn. Het project is onverzekerbaar, dat kunnen we concluderen als we in de begroting EUR 20 miljoen uit het weerstandsvermogen getrokken zien worden. Nu is beslist om station Sixhaven niet te bouwen. Mooi, zouden mensen kunnen zeggen, dat bespaart geld, maar dat is niet waar. Omdat het college besloten heeft tot het safe haven principe, komt door het weghalen van een station de exploitatie in gevaar. Daarmee wordt goedkoop duurkoop.

Echt prudent boekhouden zou mijn fractie het vinden wanneer de voorbereidende werkzaamheden voor de tweede zeesluis niet zouden worden gestart. Hier wil het college weer wél voor de rijksmiddelenmuziek uit lopen. Niet doen dus.

Haven

Natuurlijk wil ik enige woorden wijden aan Ceres. Het college wil dat naar onze mening niet: al maanden is het oorverdovend stil over dit onderwerp. Wel staat in de begroting dat volgend jaar 125.000 containers zullen worden gelost. Waarop is dit cijfer gebaseerd? Wat weet het college wat de raad niet weet? Of zullen we toch maar alvast de aanvraag indienen om de kranen tot beschermd stadsgezicht te maken en ze ongebruikt beschermen voor het nageslacht?

Privatisering en verzelfstandiging

Alle privatiseringen en verzelfstandigingen van de afgelopen tijd overziend blijkt marktwerking absoluut niet zaligmakend: slechtere service, hogere kosten en beslist niet minder kopzorgen. Je zou zeggen dat daar lering uit getrokken wordt. Maar nee, weliswaar in een minder hoog tempo, maar toch een tempo, wordt gewerkt aan de verzelfstandiging van het Stedelijk Museum en de Stadsschouwburg om tegelijkertijd kwijlend achter de zak met geld van Joop van den Ende aan te kruipen.

Veiligheid

Eén van de speerpunten van de tegenwoordige beleidsmakers is de veiligheid. Maar, voorzitter, de veiligheid betekent ook alle aspecten. Hoewel de uitkomsten vaag zijn en niet onomstotelijk bewijzen dat er succes behaald wordt, gaat het college door met preventief fouilleren en cameratoezicht. Sterker nog: het preventief fouilleren is geïntensiveerd en uitbreiding van cameratoezicht wordt voorbereid. Hier hebben we het over theater, gallery-play, meer niet. Wat mijn fractie betreft stoppen we er morgen mee. Dan kan de politiecapaciteit ingezet worden voor het gewone politiewerk. Werk waar ze goed in is, als ze het maar kan en mag doen.

Waar het college veel minder ijverig mee omgaat is die andere veiligheid. Na Volendam en Enschede heeft heel Nederland gezegd dat dat nooit meer zou voorkomen. Ik durf van hieruit te beweren dat deze gemeente de rampenbeheersing nog steeds niet onder controle heeft. En dat het besef dat die wel onder controle moet komen er nog steeds niet is. Het gaat er in deze stad niet om óf er een ramp gebeurt, maar wanneer.

Dualisme

Sinds vorig jaar functioneert de democratie in deze stad volgens de nieuwe wet Dualisering. We mochten er enige tijd geleden een studiedag aan wijden. Wat was er nu veranderd sinds de invoering van de nieuwe wet? De wandelgang en de achterkamer blijken nog steeds uitstekende vergaderplaatsen. De raadszaal is dat steeds minder. Het vasthouden aan de machtspositie van bepaalde partijen is nog steeds belangrijker dan een gezonde controle van het college. De wethouders zijn veel meer op het ambtenarenapparaat gericht dan op de raad en zijn zich nog meer als managers gaan gedragen.
Die houding van het college is ook te merken aan de manier waarop het college met de raad omgaat. Stadsetikette voor het klootjesvolk, maar niet voor de heren bestuurderen. Waarom zouden vragen op tijd worden beantwoord? Waarom zouden vragen serieus worden beantwoord? Waarom zou de raad worden ingelicht? En dan nog eens op tijd? Waarom zou je als wethouder bij de raadsvergadering aanwezig zijn? Waarom kunnen we vóór de vergadering niet alvast te lezen krijgen wat er op de vergadering zal worden gezegd? (Zoals bijvoorbeeld deze toespraak) Waarom zouden we als college niet eens bij onszelf te rade gaan als er gelekt wordt, nee, de vinger wijst eerst naar de raad.
Dames en heren collegeleden, de wet dualisering heeft de democratie al een dreun verkocht, maar dat betekent niet dat u daar dan maar een schepje bovenop doet. En u weet: goed voorbeeld doet goed volgen. Als u wilt dat deze stad de democratie op handen draagt, dient u deze zelf niet met voeten te treden.

Teamgeest college

Ons werd in 2002 een ploeg voorgeschoteld die op resultaat zou spelen; het Dreamteam uit de Capital of Sports. In de voorhoede Rob Oudkerk, als spelverdeler onze eigen J. C. (Job Cohen), met in de verdediging op rechts Geert Dales en op links Duco Stadig. Meer als vangnet, dan als keeper op doel Big Mama Hannah Belliot. En aan de zijlijn verzorgster Hester Maij ("Wie heeft de Marathon gewonnen, zei je?") en materiaalman Mark van der Horst ("Het is slappe grond, dus stalen noppen!"). Maar wat zijn nu de prestaties van deze ploeg? In 1998 werd PvdA fractievoorzitter Wim Velthuis naar Amsterdam-West gestuurd om orde op zaken te stellen. Dat Velthuis is verdwenen is tot daaraantoe, maar hoe staat het nu met de orde op zaken? En hoe zit het met de teamgeest van ons Dreamteam? Die grote sporthal in Noord of Zuid-Oost of het marineterrein laten zien dat het rammelt. Hoe lang houdt Cohen Oudkerk de hand boven het hoofd. De tijd zal het leren. Maar als je van start gaat met: "Alleen het resultaat telt", kun je niet stilzitten en wachten tot de tijd het ons geleerd heeft. Labbekakkerigheid veroorzaakt dat mensen het zelf wel zullen gaan regelen. En zelf regelen zaait verdeeldheid. Een verdeelde stad is nu net waar we geen behoefte aan hebben. Solidariteit! Daar draait het om in deze tijd. Solidariteit binnen het college, solidariteit tussen college en de stad, solidariteit in de stad.

Dank u, voorzitter.

© Gemeente Amsterdam